G: Mistä te entiset 100kg ihmiset saitte motivaatiota jatkaa laihdutusta, niin kauan että paino alle 80kg? Jo 7 vuotta olen ollut 98 kiloinen.
Välillä hyviä päiviä, jolloin lasken kaloreita, mutta 80% ajasta syön jonkun 2600 kcal päivässä.
Joka kesä olen luvannut, että ensi kesänä olen laiha, mutta ei se koskaan ole toteutunut.
Eilen paino oli 96,9kg. Mutta tänä aamuna taas 97,9kg ja tuli ahmittua taas aamupäivä v i tu tukseen.
Iltavuoroon mukana terveelliset eväät, mutta tiedän jo, että kun pääsen kotiin klo 22.00
Niin nälkä on hirveä.
Töissä tulee askelia 12 000, eli liikunnan lisääminen ei auta.
Kommentit (59)
1200 kcal joka toinen päivä, "normaalisti" syömistä muuten. Varsinkin, kun ole motia päivittäin laihduttaa.
En minä itsekään tajua. Olen laihdutellut erissä. Sitten pitänyt samaa painoa jonkin aikaa, jopa vuosia ja taas jatkanut alaspäin jonkin matkaa ja täällä sitä nyt ollaan ihannepainossa ja jotain 2-3kg hifistelyä saatan harrastaa seuraavaksi. Lähinnä kehon koostumusta viilaan.
Keväällä 2020 tunnustin tilanteen itselleni. Tein suunnitelman ja asetin tavoitteen. Itsekurilla ja tiedostaen aiemman tilanteeni riskit terveydelleni saavutin tavoitteeni. Jatkamalla painoni seuraantaa ja kiinnittämällä huomiota syömisiini sekä liikumiseeni pysyn tavoitteessani. Olisi toki ollut helppoa unohtaa tarkkailu ja syödä&juoda vapaasti. Se vapaa syöminen ja juominenhan aiemman tilanteeni loi.
Minä en koskaan , milloinkaan syö enää klo 17 jälkeen. Vaikka olisi kuinka nälkä. Älä sinäkään hyvä ihminen nyt enää klo 22 syö, mene nukkumaan heti tai juo vain vettä. Näin laihduin ja pysyn laihana.
Sen pitää olla elämäntapamuutos, ei pelkästään laihdutus. Eikä pidä laihduttaa sen takia, että olisi laiha.
Itselleni auttoi myös oikean liikunnan löytäminen. Ei ikinä enää sitä, että kävellään joka päivä 1-2 tunnin lenkkejä ja jatkuvasti aerobista liikuntaa. tilalle mielummin kunnon punttitreenit. Mitä isommat lihakset, sitä enemmän saa syödä kun lihakset kuluttaa enemmän, kuin rasva.
Jos tulee jatkuvasti tuollaisia ahmiskohtauksia ja aina jossain välissä on hirveä nälkä, teet jotain perustavanlaatuisesti pieleen. Joko syöt liian vähän kulutukseesi nähden, ruoan koostumus on pielessä tai sitten ruokarytmi on sinulle sopimaton. Laihduttaessa ei kuulu missään vaiheessa tulle hirveä nälkä, eikä laihduttamisen pidä olla mahdollisimman vähällä ruokamäärällä kituuttamista. Jos harkitset ammattilaisen apua, suosittelen tutustumaan Patrik Borgiin ja hänen ajatuksiinsa/kursseihinsa/varaamaan ajan vastaanotolle: http://www.patrikborg.fi/
Motivaationi on 30 tuumaiset farkut. Niihin on sovittava, jos alkaa tuntumaan ahtaalta on tarkistettava tapojaan.
Laihduttamisessa on se ongelma, että sen mieltää tilapäiseksi olotilaksi. Sitten kun on laihtunut tarpeeksi ja alkaa syömään taas vahaan malliin niin lihoo takaisin.
Siispä mieti mitkä ovat sulle kompastuskivet: jos työpäivän aikana tulee järjetön nälkä, niin syö kunnon ruokaa enemmän. Lisää ruokamääriä jo aamiaiseen ja lounaaseen.
Jos ongelma on herkuttelu, niin yritä korvata herkkuja jollain muulla. Tiedän että välillä on ihan mahdoton ajatuskin lopettaa herkkujen syöminen. Silloin kun mulla on tuommoinen olo, alan korvata herkkuja pikkuhiljaa terveellisempään suuntaan. Esim suklaa, vaihdan sen suklaavanukkaaseen, vähän ajan päästä maustettuun rahkaan, sitten vaikka rusinoihin. Saan siis syödä jotain hyvää ja makeaa mutta sen ei tarvi olla suklaalevy, keksipaketti ja berliininmunkki.
Ja koska kyse on loppuelämän tavoista niin yritä päästä pois ehdottomuudesta, välillä on ihan ok syödä roskaruokaa tai herkkuja, mutta sitten palaat taas takaisin normaaliin ruokavalioon etkä harmittele "epäonnistumista".
Kävely, eli aerobinen, kuluttaa kaloreita kun liikut aktiivisesti. Rupea tekemään hieman lihaskuntotreeniä, joka johtaa isompiin lihaksiin ja sitä kautta suurempaan passiiviseen energiankulutukseen. Monet olettavat tämän olevan "vuosien projekti", mutta aloittelijalle riittää vaikka kahvakuulalla 10 kyykyn tekeminen joka päivä. Tulet huomaamaan eron jo viikossa.
Tämä ei tietenkään yksinään riitä, vaan sinun tulisi muuttaa ruokailutottumuksia. Ruokailutottumuksien muuttaminen on helppoa, kunhan ensin ymmärrät syyt, miksi syöt. Suurinosa lihavien ihmisten syömisestä on ns. tunnesyömistä. On paha/ahdistunut olo ja sitä helpotetaan syömällä jotain hyvää. On tärkeää myös ymmärtää, että kerralla kaiken lopettaminen on mahdollista vain hyvin harvoille. Joten suosittelisin testaamaan itse, millainen lopettaminen sujuu. Henkilökohtaisesti lopetin yhden kategorian kerrallaan, ensin lopetin jäätelöt, sitten sipisit, karkit, pullat/leivokset ja viimeisenä virvoistusjuomat (koska nautin niistä ylivoimaisesti eniten). Kun tämä "lopettaminen" on suoritettu, niin pitää muistaa, että ne syvimmät halusi kyllä löytävät sinut, joten välillä tulet lipsahtamaan, mutta tässä on hyvin tärkeätä olla ns. stopperi. Tiedät milloin lopettaa. Itsekin juon yhä virvoitus-/energiajuomia, mutta en ikinä osta pientä pulloa enempää, vaikka tiedän että tulisi halvemmaksi. Tiedän etten pysty lopettamaan, jos ostan 2*1,5l pulloa pepsiä, mutta yhden 0,5l pullon jälkeen en yksinkertaisesti jaksa lähteä kauppaan hakemaan toista.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä 2020 tunnustin tilanteen itselleni. Tein suunnitelman ja asetin tavoitteen. Itsekurilla ja tiedostaen aiemman tilanteeni riskit terveydelleni saavutin tavoitteeni. Jatkamalla painoni seuraantaa ja kiinnittämällä huomiota syömisiini sekä liikumiseeni pysyn tavoitteessani. Olisi toki ollut helppoa unohtaa tarkkailu ja syödä&juoda vapaasti. Se vapaa syöminen ja juominenhan aiemman tilanteeni loi.
Olen asentanut tavoitteen satoja kertoja, turhaan, ei se moti pysy
N 100kg
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan , milloinkaan syö enää klo 17 jälkeen. Vaikka olisi kuinka nälkä. Älä sinäkään hyvä ihminen nyt enää klo 22 syö, mene nukkumaan heti tai juo vain vettä. Näin laihduin ja pysyn laihana.
No pätkäpaastoa olen yrittänyt monesti. Mutta niin se nälkä vaan voittaa.
Kumma kun teininä saattoi syödä kerran vuorokaudessa koulussa, eikä edes tullut nälkä.
Niin tässä iässä sitä elää syödäkseen, se on ensimmäinen asia, mitä mietin aamulla kun herään.
Ap 37v
Vierailija kirjoitti:
Sen pitää olla elämäntapamuutos, ei pelkästään laihdutus. Eikä pidä laihduttaa sen takia, että olisi laiha.
Itselleni auttoi myös oikean liikunnan löytäminen. Ei ikinä enää sitä, että kävellään joka päivä 1-2 tunnin lenkkejä ja jatkuvasti aerobista liikuntaa. tilalle mielummin kunnon punttitreenit. Mitä isommat lihakset, sitä enemmän saa syödä kun lihakset kuluttaa enemmän, kuin rasva.
Minkä muun takia sitä laihduttaisi, kun itse laihuuden tavoittelun?
Jos ei olisi muita ihmisiä tai kokovartalopeilejä, niin en antaisi ajatustakaan laihduttamiselle, vaan eläisin täyttä elämää!
Nyt on pakko, koska ulkonäköpaineet
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi saada paino alle 60kg, että kehtaisi edes katsoa kuntosalille päin! Täynnä parikymppisiä, laihoja naisia.
Ap
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/painonhallintapolku
Se on tosi helppoa ja samalla todella hankalaa, sun pitää vaan muuttaa kaikki ajatusmallit, ja se voi tarkoittaa kipeääkin prosessointia. Palautuminen ja arvot kuntoon.
Mä syön varmasti määrällisesti isompia annoksia kuin ennen, silti paino tippuu. Salaattia järkyttäviä määriä, rytmi kuntoon ja suurin osa kaloreista jo päivällä. Toimii minulle, mutta sun pitää itse miettiä mitkä ne suurimmat esteet just sulle on.
Liikunnalla ei ole suurtakaan merkitystä, on helpompaa jättää kalorit syömättä kuin kuluttaa ne.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/painonhallintapolku
Se on tosi helppoa ja samalla todella hankalaa, sun pitää vaan muuttaa kaikki ajatusmallit, ja se voi tarkoittaa kipeääkin prosessointia. Palautuminen ja arvot kuntoon.
Mä syön varmasti määrällisesti isompia annoksia kuin ennen, silti paino tippuu. Salaattia järkyttäviä määriä, rytmi kuntoon ja suurin osa kaloreista jo päivällä. Toimii minulle, mutta sun pitää itse miettiä mitkä ne suurimmat esteet just sulle on.
Liikunnalla ei ole suurtakaan merkitystä, on helpompaa jättää kalorit syömättä kuin kuluttaa ne.
Painonhallintatalo on tuttu jo pitkältä ajalta. En vaan pääsee jyvälle tähän, eikä laihduttaminen ota tuulta alleen.
Lisää kokemuksia? :)
Vierailija kirjoitti:
Itse onnistuin karppaamalla. 102->78kg
Karppausta en ole vielä kokeillut, lähinnä mietityttää rasvan määrä ja veriarvot. Nyt ne on hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi muita ihmisiä tai kokovartalopeilejä, niin en antaisi ajatustakaan laihduttamiselle, vaan eläisin täyttä elämää!
Ap
Samat tunnelmat lihavana. Välillä on ihan jees päiviä, mutta ajoittain sitä vahingossa pysähtyy peilin eteen ja muistaa kilot.
Tai joku juoppo kommentoi painoa.
Tämä rajaa aikuisenkin ihmisen elinpiiriä sekä tietysti ajaa syömään lisää ahdistukseen ja kierre on valmis.
Bmi41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Samat tunnelmat lihavana. Välillä on ihan jees päiviä, mutta ajoittain sitä vahingossa pysähtyy peilin eteen ja muistaa kilot.
Tai joku juoppo kommentoi painoa.Tämä rajaa aikuisenkin ihmisen elinpiiriä sekä tietysti ajaa syömään lisää ahdistukseen ja kierre on valmis.
Bmi41
Siis lihomiskierre.
Sama
Itse onnistuin karppaamalla. 102->78kg