Miten ihmeessä sen passin saa uusittua kun poliisilaitokselle ei oteta edes jonoon?
Sanotaan ettei ehditä ottaa enempää, kiitos hei.
Aikoja ei saa varattua.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä mistään. Suomalainen on niin fiksu, että uusii passinsa sodan pelossa vaikkei sitä edes tarvitse. Kesällä ruuhka helpottaa.
Mä luotan tähän. Mulla passi vanhenee elokuussa ja koian varata ajan kesällä. Mulla ei ole muita henkilöllisyystodistuksia, joten pakko uusia passi kuitenkin ennenkuin se menee vanhaksi.
Miksi et hanki henkkareita? Kaikki uusii pää märkänä passia, henkkarit saat helpommin.
Henkilökortissa on täsmälleen sama hakuprosessi kuin passilla ja kortti on voimassa vain viisi vuotta ja jos edellisestä tunnistautumisesta on vähintään 6 vuotta tai edellisen henkilökortin / passin vanhenemisesta puoli vuotta, niin on käytävä poliisiaseman kautta. Tai hakuprosessi jostain muusta syystä päättää simputtaa ja määrää tunnistautumiseen. Paitsi että sinne ei nyt pääse, ei ajanvarauksella eikä jonottamalla.
Tilanne ei ole uusi. Jo viime vuoden tammikuussa jonot olivat kolmisen kuukatta ja minä uusin passini koska edellinen meni vanhaksi ja silloin tällöin kysytään henkkareita.
Jos ongelmana on poliisin töiden priorisointi, niin miksi tähän tunnistautumiskäyntiin edes tarvitaan poliisia? Kuka tahansa konttoristi tai vahtimestari osaa vahtia sormenjälkien oton.
Minä olen menossa uusimaan passin paikalliseen suurlähetystöön enkä kyllä usko, että poliisi siellä on sormenjälkiä ottamassa vaan ihan vaan suurlähetystön virkailija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin passin netitse. Miksi pitää käydä laitoksella?
Niin minäkin uusin, mutta näemmä haluavat sormenjäljet, koska tuli ilmoitus että pitää käydä.
Joo, jos on vanhentunut passi pitää mennä paikan päälle.
Ei pidä, jos se on vanhentunut alle vuosi sitten.
Mutta eikö nykyään tarvita ne sormenjäljet joka tapauksessa?
Ei, jos ne on annettu jo edellisellä kerralla ja edellinen passi on tosiaan vanhentunut alle vuosi sitten.
Siis milloin noita sormenjälkiä on alettu pyytää passin uusimisen yhteydessä? Viisi vuotta sitten ei ainakaan multa pyydetty.
Joskus 11-12 vuotta sitten minulta vaadittiin ekan kerran sormenjäljet. Viisi vuotta myöhemmin passin uusiminen onnnistui netissä, mutta viime keväänä piti varata aika poliisille ja jonoa oli 3-4 kuukautta.
Vartissa pääsi tänään vuoronumerolla antamaan sormenjäljet ja allekirjoituksen. Näin Lahdessa ja puolen päivän paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin passin netitse. Miksi pitää käydä laitoksella?
Niin minäkin uusin, mutta näemmä haluavat sormenjäljet, koska tuli ilmoitus että pitää käydä.
Joo, jos on vanhentunut passi pitää mennä paikan päälle.
Ei pidä, jos se on vanhentunut alle vuosi sitten.
Mutta eikö nykyään tarvita ne sormenjäljet joka tapauksessa?
Ei, jos ne on annettu jo edellisellä kerralla ja edellinen passi on tosiaan vanhentunut alle vuosi sitten.
Siis milloin noita sormenjälkiä on alettu pyytää passin uusimisen yhteydessä? Viisi vuotta sitten ei ainakaan multa pyydetty.
Joskus 11-12 vuotta sitten minulta vaadittiin ekan kerran sormenjäljet. Viisi vuotta myöhemmin passin uusiminen onnnistui netissä, mutta viime keväänä piti varata aika poliisille ja jonoa oli 3-4 kuukautta.
Luultavasti olen unohtanut koko sormenjäljet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon Suomessa on passittomia tai passi vanhentumassa lähiaikoina?
Tilanne vaikuttaa tosi pahalta, kun nyt lähes kaikilla pitää olla passi.
Miksi just nyt?
Siksi että edellinen menee vanhaksi kesällä.
Itse sain eilen illalla ajan varattua huhtikuun lopulle.
Menee vanhaksi kesällä 😂😂 niin päätit sitten mennä maaliskuussa uusimaan, kun on pahimmat ruuhkat? Miksi ei silloin kesällä? Just tommoseen tollojen takia on ne ruuhkat kun minäminäminä ihmisten pitää mennä nyt.
Ei nämä ruuhkat helpota kesäksi. Ajanvaraukseen on ollut jatkuvat 3-4 kuukauden jonotusajat jo ainakin viime vuoden alusta lähtien, luultavasti pidempäänkin.
Oli tätä jo viime vuonna, kun hankin henkilökortin. Laitoin hakemuksen kesäkuussa ja sain ajan elokuun puoliväliin. Poliisilaitoksella käynnin jälkeen henkilökortti tuli sitten nopeasti, viidessä päivässä. Turussa asun.