Miten ihmeessä sen passin saa uusittua kun poliisilaitokselle ei oteta edes jonoon?
Sanotaan ettei ehditä ottaa enempää, kiitos hei.
Aikoja ei saa varattua.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin passin netitse. Miksi pitää käydä laitoksella?
Niin minäkin uusin, mutta näemmä haluavat sormenjäljet, koska tuli ilmoitus että pitää käydä.
Joo, jos on vanhentunut passi pitää mennä paikan päälle.
Ei pidä, jos se on vanhentunut alle vuosi sitten.
Mutta eikö nykyään tarvita ne sormenjäljet joka tapauksessa?
Ei, jos ne on annettu jo edellisellä kerralla ja edellinen passi on tosiaan vanhentunut alle vuosi sitten.
Siis milloin noita sormenjälkiä on alettu pyytää passin uusimisen yhteydessä? Viisi vuotta sitten ei ainakaan multa pyydetty.
Eli sullako ei ole biometrista passia?
Piti ihan tarkistaa ja on siinä joku ylimääräinen heijstuskasvokuva, mutta sormenjälkeä ei kyllä ole otettu aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon Suomessa on passittomia tai passi vanhentumassa lähiaikoina?
Tilanne vaikuttaa tosi pahalta, kun nyt lähes kaikilla pitää olla passi.
Miksi just nyt?
Siksi että edellinen menee vanhaksi kesällä.
Itse sain eilen illalla ajan varattua huhtikuun lopulle.
Menee vanhaksi kesällä 😂😂 niin päätit sitten mennä maaliskuussa uusimaan, kun on pahimmat ruuhkat? Miksi ei silloin kesällä? Just tommoseen tollojen takia on ne ruuhkat kun minäminäminä ihmisten pitää mennä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi just nyt?
Menee vanhaksi kesällä 😂😂 niin päätit sitten mennä maaliskuussa uusimaan, kun on pahimmat ruuhkat? Miksi ei silloin kesällä? Just tommoseen tollojen takia on ne ruuhkat kun minäminäminä ihmisten pitää mennä nyt.
Joihinkin maihin vaaditaan, että passi pitää olla voimassa vähintään puoli vuotta maahan tullessa. Mistä sinä tiedät hänen reissuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma passini on voimassa vielä 3,5 vuotta. Mielenkiinnosta kävin kuitenkin katsomassa ja ajanvaraussivukin oli äsken ihan jumissa.
Ota mallia näistä muista tommoista ja hae varmuudeksi toista passia vaikka vanhakin vielä voimassa. Parempi kuitenkin että on kaksi kuin yksi passi.
Annetaan pöljien jonotella. Suomalaiset ovat tunnetusti jonottajia. Itse menen uusimaan kun sekopäät ovat rauhoittuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin passin netitse. Miksi pitää käydä laitoksella?
Niin minäkin uusin, mutta näemmä haluavat sormenjäljet, koska tuli ilmoitus että pitää käydä.
Joo, jos on vanhentunut passi pitää mennä paikan päälle.
Ei pidä, jos se on vanhentunut alle vuosi sitten.
Mutta eikö nykyään tarvita ne sormenjäljet joka tapauksessa?
Ei, jos ne on annettu jo edellisellä kerralla ja edellinen passi on tosiaan vanhentunut alle vuosi sitten.
Siis milloin noita sormenjälkiä on alettu pyytää passin uusimisen yhteydessä? Viisi vuotta sitten ei ainakaan multa pyydetty.
Eli sullako ei ole biometrista passia?
Piti ihan tarkistaa ja on siinä joku ylimääräinen heijstuskasvokuva, mutta sormenjälkeä ei kyllä ole otettu aiemmin.
No onko siinä siru? Et varmaan vain muista että sormenjäljet on otettu.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan pöljien jonotella. Suomalaiset ovat tunnetusti jonottajia. Itse menen uusimaan kun sekopäät ovat rauhoittuneet.
Tämä ruuhkahan on kestänyt vaikka kuinka kauan. Eikä se lopu ainakaan ennen kuin palautetaan 10 vuoden voimassaolo passille.
Vaikuttaakohan tämä, jos passin uusii ulkomailla. Olen siis ulkomailla ja passi pitäisi uusia suurlähetystön kautta. Aika on varattu, mutta tuleekohan toimitukseen viivytyksiä.
MIKSI se passi pitää JUURI nyt mennä uusimaan? Mikset hoitanut aiemmin tai odota parin viikon päähän?
Vierailija kirjoitti:
Menet paikan päälle aamulla tuntia ennen avaamista jonottamaan vuoronumeroa niin pääset sisään.
Itse jonotettiin 2 ja puoli tuntia maanantaina siellä passi hullujen seassa kun piti saada uudet henkkarit kun nimi vaihtui.
Sinne pitää mennä jo illalla makuupussin kanssa jonottamaan eikä siltikään välttämättä pääse ajanvarausasiakkaiden väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi just nyt?
No jos jono on mitä on, niin arvelin saavani ajan vasta passin vanhennuttua... mikä tietysti ei ole tilanne johon haluan päätyä, kun olen pitänyt passini aina voimassa. Sattumaa, että Turussa oli eilen auki 1 sopiva aika huhtikuussa (ja parikymmentä ei sopivaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma passini on voimassa vielä 3,5 vuotta. Mielenkiinnosta kävin kuitenkin katsomassa ja ajanvaraussivukin oli äsken ihan jumissa.
Ota mallia näistä muista tommoista ja hae varmuudeksi toista passia vaikka vanhakin vielä voimassa. Parempi kuitenkin että on kaksi kuin yksi passi.
Jos passin on oltava voimassa vielä vähintään 6kk koko matkan ajan, niin pakkohan se on uusia ajoissa.
Tai jos olet menossa työkomennukselle 2 vuodeksi, ja passisi on enää vuoden voimassa, niin helpointa on uusia passi ennen lähtöä.
Kiva kun olen jo MAKSANUT passit mutta ne pitää silti käydä poliisilla ennenkuin tilaus etenee (lapsia). Maksoin yli 200, nyt sit sinne poliisille ei pääse. Kiva mennä pienten lasten kanssa aamuyöllä jonoon…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haluaa lomailla, kun Euroopassa sota ja kriisi.
Jossain on aina sota ja kriisi. Mitä se mihinkään liittyy.
No ei ole aina sota Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI se passi pitää JUURI nyt mennä uusimaan? Mikset hoitanut aiemmin tai odota parin viikon päähän?
Mulla on tapana uusia passi noin kuukausi ennen umpeen menemisestä. Tuli ihan yllätyksenä nämä ruuhkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä mistään. Suomalainen on niin fiksu, että uusii passinsa sodan pelossa vaikkei sitä edes tarvitse. Kesällä ruuhka helpottaa.
Mä luotan tähän. Mulla passi vanhenee elokuussa ja koian varata ajan kesällä. Mulla ei ole muita henkilöllisyystodistuksia, joten pakko uusia passi kuitenkin ennenkuin se menee vanhaksi.
Miksi et hanki henkkareita? Kaikki uusii pää märkänä passia, henkkarit saat helpommin.
Henkilökortissa on täsmälleen sama hakuprosessi kuin passilla ja kortti on voimassa vain viisi vuotta ja jos edellisestä tunnistautumisesta on vähintään 6 vuotta tai edellisen henkilökortin / passin vanhenemisesta puoli vuotta, niin on käytävä poliisiaseman kautta. Tai hakuprosessi jostain muusta syystä päättää simputtaa ja määrää tunnistautumiseen. Paitsi että sinne ei nyt pääse, ei ajanvarauksella eikä jonottamalla.
Tilanne ei ole uusi. Jo viime vuoden tammikuussa jonot olivat kolmisen kuukatta ja minä uusin passini koska edellinen meni vanhaksi ja silloin tällöin kysytään henkkareita.
Jos ongelmana on poliisin töiden priorisointi, niin miksi tähän tunnistautumiskäyntiin edes tarvitaan poliisia? Kuka tahansa konttoristi tai vahtimestari osaa vahtia sormenjälkien oton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haluaa lomailla, kun Euroopassa sota ja kriisi.
Jossain on aina sota ja kriisi. Mitä se mihinkään liittyy.
No ei ole aina sota Euroopassa.
Onko viimeksi ollut entisen Jugoslavian aluella 30 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuoden vanha ID-kortti.
Pärjään sillä, passia en tarvitse.
Onneksi olkoon, mutta neljän vuoden päästä sekin on uusittava aivan kuten passi. Katsotaan kuka lällättää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse taas uusin, kun matka on tulossa ja passi vanhenemassa = kun tarvitsen sitä.
Onneksi onnistui jonottamalla.
Uudet sormenjäljet ja allekirjoitus otetaan, jos niistä on aikaa 6 vuotta.