Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?

Vierailija
09.03.2022 |

Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?

Minulla ainakin nämä:

- koulu- ja opiskelumenestys

- viulunsoittotaito

- tanssitaito

- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)

- hyvä työpaikka

- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa

Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.

Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...

Kommentit (1120)

Vierailija
161/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ja toimeentulotuki. Ilmaiset lääkkeet.

Vierailija
162/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietääkseni mistään. Tai on joku ystävä sanonut että meillä on kiva koti ja haluaisi samanlaisen tai että haluaisi olla hoikka kuten minä mutta ei se minusta ole kateutta. Ystävä hän on edelleen ja mukava ihminen. Ihan samoin olen sanonut että hänellä on upea tukka ja toivoisin että minullakin olisi. Minusta tämä on normaalia ihailua, ei kateutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ehkä siitä että olen asunut ulkomailla, etenkin lapsena koin kateutta, kun asuin jo lapsuudessani vuosia ulkomailla. Monen naama menee väärään edelleen kun kuulee tämän, se on oikeasti tosi jännä juttu.

Ulkonäöstä on oltu myös, ammatista, lapsista jopa ystävästä!!!

Jotenkin tämä ulkomailla asuminen on sellainen että jos siitä edes mainitsee ohimennen jossain yhteydessä, niin heti se on sellaista ”lesoilua”.

Vierailija
164/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumenestys, kauneus, vartalo

Vierailija
165/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisyydestä, laihuudesta, positiivisuudesta.

Vierailija
166/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmanratkaisukyvystä.

Vierailija
167/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.

Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.

Ihan varmasti minä olisin esimerkiksi koulussa halunnut olla ennemmin porukassa mukana kuin kiusattu. Kun haukuttiin, naurettiin ja imitoitiin tapaani viitata tunneilla, niin ei siitä oikein muita johtopäätöksiä voinut tehdä kuin että ovat kateellisia. Ihan samanlaista toimintaa on aikuisillakin, vaikka eivät ehkä yhtä suoraan uskalla haukkua kuin lapset. Aikuisilla se on sitten enemmän sitä vähättelyä ja porukasta jättämistä.

Ap

ei se, että susta ei pidetä, ole välttämättä kateutta.

ei mustakaan moni pidä, mutta en pidä heitä sen takia kateellisina.

ehkä sussa onkin jotain vikaa?

Ai sen takia, että jotankin LASTA kiusataan, tarkoittaa, että hänessä on varmasti vikaa.

Toivottavasti et ole opettaja tai sinulla ei ole omia lapsia.

Vierailija
168/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidistäni ja tyttärestä.

Molempia on kadehtinut sama kaveri. Sen vaan on huomannut. Ei nyt kokoajan ole kadehtinut, mutta ajottain sen näkee naamasta ja kuulee sanoista.

Muuta kadehdittavaa minulla ei kaiken järjen mukaan olekaan, mutta ei tarvitsekaan.

Vierailija
169/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.

Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.

Ihan varmasti minä olisin esimerkiksi koulussa halunnut olla ennemmin porukassa mukana kuin kiusattu. Kun haukuttiin, naurettiin ja imitoitiin tapaani viitata tunneilla, niin ei siitä oikein muita johtopäätöksiä voinut tehdä kuin että ovat kateellisia. Ihan samanlaista toimintaa on aikuisillakin, vaikka eivät ehkä yhtä suoraan uskalla haukkua kuin lapset. Aikuisilla se on sitten enemmän sitä vähättelyä ja porukasta jättämistä.

Ap

ei se, että susta ei pidetä, ole välttämättä kateutta.

ei mustakaan moni pidä, mutta en pidä heitä sen takia kateellisina.

ehkä sussa onkin jotain vikaa?

Ai sen takia, että jotankin LASTA kiusataan, tarkoittaa, että hänessä on varmasti vikaa.

Toivottavasti et ole opettaja tai sinulla ei ole omia lapsia.

Se, että jotakin kiusataan ei välttämättä ole sittenkään kateutta.

Vierailija
170/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rauhassa oon saanut olla. Ulkonäköni herätti joskus tunteita, mut koska oon vakiintunut nuorena, enkä heilunut vapailla markkinoilla, on se toiminut suojaavana tekijänä.

Osaan piirtää, laulaa ja kirjoittaa. Korviini ei ole kantautunut panettelua, enempi ihailua.

Lienen onnekas.

Tjaah. Yksi onneton kanssasisar on käyttäytynyt niin, et aattelen hänen olevan kade onnellisesta avioliitostani ja luottamuksellisesta suhteesta aikuisiin lapsiini.

Vierailija
171/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista, mutta pari selvää tilannetta.

Eräs ystäväni oli suoraselkäinen ja sanoi suoraan, ettei halua tulla häihini, koska monet hänen ystävänsä menivät sen ikäisinä naimisiin ja hän ei ollut kohdannut sopivaa miestä. Arvostin hänen rehellisyyttään.

Toinen asia liittyi mieheni työhön. Hän oli esimiehenä isossa yksikössä, jossa hänellä oli paljon myös vähän koulutettuja alaisia. Firma järjesti kerran vuodessa juhlat, joihin piti edustus mielessä osallistua ja sinne kutsuttiin kaikki työntekijät. Edustin mieheni rinnalla kutsuttuna puolisona ja työskentelin aivan eri alalla. Joidenkin naisten asenne minua kohtaan oli kyllä aika uskomatonta! Jäätävä kateus ja katkeruus paistoi kaikesta läpi. Olin ystävällinen ja olin kuin en huomaisi todella läpinäkyvää pöyristyttävää käytöstä.

Vierailija
172/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea sanoa, koska moni ihminen peittää kateutensa kuitenkin. :D

Mutta siis TOSI harvoin ihmiset sanoo olevansa mulle kateellisia suoraan, mutta piikittelyä ja sen oloista kommenttia taas saan hyvin usein. :D

Joskus harvoin kerrotaan olevan kateellisia suoraan.. Mm. vaatteista/asuisteista, takapuolesta... :D Hyvin outoa kun kuitenkin kasvot on paras osa, mut ei melkeen ikinä kuule että olisi kateellisia tms. :D

Vierailija
173/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan huomannut, että joku olisi minulle kateellinen😳

Vierailija
174/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Top 3, mistä perus palstamamma ajattelee muiden olevan kateellinen (en nyt viittaa AP:hen):

- Oman lapsen "super"älykkyys/lahjakkuus, joka on usein vähintäänkin kyseenalainen asia kun aletaan vertaamaan omaa rakkauden hedelmää muihin samanikäisiin objektiivisesti

- Oma ura alalla, joka tuskin kiinnostaa intohimoisesti suurinta osaa omista ystävistä

- Oma (piereskelevä ja ukkoontunut) mies, joka oli hot n. 10v sitten

Sen sijaan asiat, joista aika varmasti yleisesti ottaen ollaan kateellisia:

- Kauneus ja hoikkuus

- Huomattava varallisuus (ja ei, en tarkoita perus Pertti insinöörin ja Liisa hoitajan tuloja)

Noista kahdesta minä olen kateellinen ihan oikeasti parille ihmiselle ja väitän että moni muukin. On helppoa kuvitella toisten olevan itselle vaikka mistä kateellinen, mutta isompi todennäköisyys on, että ystävällä ei voi vähempää kiinnostaa saiko muksusi kokeesta kympin ja melko varmasti hänen päiväunelmissa seikkailee joku muu kuin kaverin mies. Jos olet jonkin vuoden miss Suomi tai perinyt miljoonaomaisuuden niin lähes varmasti jossain vaiheessa elämää olet kohdannut paljonkin aidosti kateellisia ihmisiä.

Vierailija
175/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon nyt suoraan, että sellaiset ovat myöntäneet kateuden jostakin asiasta, jotka ovat olleet hyvin lukeneita ja silti toivoneet hyvää minulle.

Ovat siis niin älykkäitä ja hyvä itsetuntoisia, että osaavat käsitellä ja hyväksyä oman kateuden tunteensa.👍🏻

Minusta tuo on enemmän ihailua kuin kateutta. Kateuden määritelmään kuuluu, että jokin asia mitä toinen omaa ja itse sen haluaa, aiheuttaa harmia/negatiivista tunnetta. Eli kateuteen kuuluu aina se negatiivinen tunne mukaan.

Sen sijaan ihailu on sitä, että näkee toisella jotain mitä itsekin toivoo, mutta tämä ei aiheuta negatiivista tunnetta itselle vaan jopa ihan positiivisia tunteita.

Vierailija
176/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musikaalisuus, älykkyys, parisuhde, mies, talon osto, miesten kiinnostus. Muista en ainakaan tiedä kenenkään olleen kade. Nähä ovat sellaisia ettei ole jäänyt arvailujen varaan, vaan kateus on ollut aivan selkeää.

Vierailija
177/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen ketju.

En ole kateellinen pikkusieluiselle. Onko joku muu… oikeesti….

Vierailija
178/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta ei ole se, jos joku sanoo" olispa mullakin tollanen tukka tai ihana koti sulla, olispa mullakin ".

Tuntuu, että jotku täällä ei osaa erottaa aitoa ihailua ja kateutta toisistaan.

Kateus on aina pahansuopaa ja siinä on negaiivinen kaiku. Tyyliin " Mä en kyllä tollasta tukkaa pystyis pitäämään niiku sulla on.  Se olis aina takussa " 

Vierailija
179/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumenestyksestä, ulkonäöstä, siitä, että ihastus ihastuikin minuun (sain kauttarantain tietää tämän), älykkyydestä, varallisuudesta... perjaatteessa kaikesta :)

Vierailija
180/1120 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että osaan ruotsia. Mainitsin työkaverille kuuntelevani joskus uutispodeja ruotsiksi, koska haluan pitää yllä edes passiivista kielitaitoa. Aktiivinen kielitaito ei ole mikään kauhean hyvä, mutta pystyn ihan sujuvasti lukemaan tekstejä ja kuuntelemaan uutisia. Työkaveri meni siinä hetkessä jotenkin vaikeaksi ja kommentoi sitä vähä kitkerään sävyyn. Aika harvoin koen, että ihmiset olisivat kateellisia jostain asioista/ominaisuuksista mitä mulla on, niin tämä tuli kyllä vähän puun takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä