Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1120)
On se jännä tää kateellisuss. Kaksi 50+ naista on täysin kyykyttäneet mut yhdessä, koska molemmat ovat vissiin kateellisia mulle. Ulkonäöstä, siitä että olen suosittu miesten keskuudessa, vaikka olen jo 53 v. mun asunnosta, lapsen menestyksestä, hoikkuudesta, kuukautisista :D hohhoijaa. Happamia, sanoi kettu
Ulkonäöstä, lapsettomuudesta, kovapalkkaisesta työstä ja kahdesta yliopistotason koulutuksesta.
Miehestäni. Siitä, että eronkin jälkeen pidän kiinni oikeuksistani ja olen mieheen asiallisesti yhteydessä kun tarvitaan.
Käyttäjä4749 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on melko junttura mulukku siitä kylän ukot on kateellisia jotku pelekää että mä niitten eukkoja käyn silittelemässä sillä.
Aina, kun näen tällaisia kommentteja ketjuissa, ihmettelen, mistä kirjoittajat mahtavat olla kateellisia. Se, että oletettavasti aikuinen ihminen kirjoittaa tällaista, on todella säälittävää. Eikö ko. kommentoijalla ole todellakaan mitään muuta annettavaa keskusteluun?
kaikkein surullisinta on se että nää on yleensä iäkkäämpiä miehiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan huomannut, että joku olisi ollut mulle kateellinen.
Tää😜 sorry mut en oikein ymmärrä näitä jotka näkevät kroonisesti kadehtijoita ympärillään 😅
Samaa olen miettinyt. Tunnen joitakin ihmisiä jotka kai ihan tosissaan kuvittelevat että heitä kadehditaan. Esim. appivanhempani ovat tällaisia. Kertovat esim miten jotkut heidän tutut menevät kadun toiselle puolelle heidät nähdessään. Heidän tulkintansa mukaan tämä johtuu kateudesta voisin kertoa heille että syynä on se että ovat omahyväisiä ja harvinaisen vastenmielisiä ihmisiä. Tämä vain esimerkkinä siitä että ihan mielikuvituksen tuotetta on monilla kuvitelmat siitä miten heitä kaikki kadehtii.
Välttämättä ei oltu kateellisia, mutta on usutettu ihmisiä selvästi esittämään että: "Et sä nyt niin fiksu ole mitä luulet."
Toisaalta kun tuohon joku ryhtyy niin jokuhan syy siihen on, tarkoitan ei nyt ihan mitättömille ja typeryksille lähdetä tuollaisia esittämään, kun ei ne edes tajuaisi esityksiä.
Mitä suuremmat jörjestelyt, sitä tärkeämpi henkilö! Yhtä kaveria seurattiin risteilyjä ja ulkomaita myöten.
MinjaMinjainen kirjoitti:
Sekin on narsismin merkki, jos ihminen luulee, että hänelle ollaan kateellisia. Olisiko perusluonteessa jotain luontaantyöntävää.
No mikä ei ole narsistista...
Höpö höpö. Taas tää sama länkytys narsismista ihmiseltä joka ei selvästikään tiedä mistä puhuu.. Huokaus.
MinjaMinjainen kirjoitti:
Sekin on narsismin merkki, jos ihminen luulee, että hänelle ollaan kateellisia. Olisiko perusluonteessa jotain luontaantyöntävää.
Samaa mieltä. Tähän kategoriaan laitan myös tarpeen esitellä omaisuuttaan tai kehoaan sosiaalisessa mediassa. Mikä ihmeen tarve tähän on? Haetaan hyväksyntää ja vuolasta kehumista?
Mä ymmärrän hyvin että kaikki eivät ymmärrä että jokut ovat kateellisia ja että jotkut älykkäät huomaa toisten kadehdinnan.
Ymmärrän, koska heillä ei itsellä ole mitään, josta joku muu voisi olla kateellinen.
- Älykkyyteni
- Sivistyneisyyteni
- Korkea koulutukseni
- Arvostettu ja hyväpalkkainen työni
- Peritty varallisuuteni
- Musikaalisuuteni
- Ekstrovertti luonteeni
Nuo nyt ainakin.
Kuka olisi kateellinen lapsettomuudesta, päin vastoi sääli ne joilta jää kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän hyvin että kaikki eivät ymmärrä että jokut ovat kateellisia ja että jotkut älykkäät huomaa toisten kadehdinnan.
Ymmärrän, koska heillä ei itsellä ole mitään, josta joku muu voisi olla kateellinen.
Kateus ei ole tervettä eikä myöskään ajatus elämästä jossa nostaa itsensä kadehdittavaksi, muka muiden yläpuolelle. Se on ylemmyydentuntoista persoonallisuushäiriötä. Jotain vajavaisuutta löytyy kummaltakin osapuolelta, nimenomaan sieltä psyykeen puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, koska heillä ei itsellä ole mitään, josta joku muu voisi olla kateellinen.Kateus ei ole tervettä eikä myöskään ajatus elämästä jossa nostaa itsensä kadehdittavaksi, muka muiden yläpuolelle. Se on ylemmyydentuntoista persoonallisuushäiriötä. Jotain vajavaisuutta löytyy kummaltakin osapuolelta, nimenomaan sieltä psyykeen puolelta.
Olen eri, mutta enhän minä hyvänen aika voi vaikuttaa siihen, kadehtivatko muut minua. Minulle on oltu kateellisia ihan ilman että olen itseäni nostanut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, koska heillä ei itsellä ole mitään, josta joku muu voisi olla kateellinen.Kateus ei ole tervettä eikä myöskään ajatus elämästä jossa nostaa itsensä kadehdittavaksi, muka muiden yläpuolelle. Se on ylemmyydentuntoista persoonallisuushäiriötä. Jotain vajavaisuutta löytyy kummaltakin osapuolelta, nimenomaan sieltä psyykeen puolelta.
Olen eri, mutta enhän minä hyvänen aika voi vaikuttaa siihen, kadehtivatko muut minua. Minulle on oltu kateellisia ihan ilman että olen itseäni nostanut mitenkään.
Ehkä tässä tarkoitetaan jotain kommunistista utopiaa, tai todellisuutta, ts. jos minä en pysty nostamaan itseäni katuojasta, niin muidenkin on ryvettävä siellä?
Siitä, että olen lapseton sinkku.
Mun olisi pitänyt mennä naimisiin ja hankkia lapsia, koska on väärin, että pääsen niin paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko niin? En sanonut, vaan että kadehtiminen ei ole tervettä, eikä myöskään se jos omassa päässä on ajatus että "muut minua varmasti kadehtivat".
Nuorempana otin itseni niskasta kiinni ja aloitin urheilemisen ja aloin syömään terveellisesti. Tämä johti siihen että painosta katosi kolmasosa, aloin kilpapyöräilemään ja sain salilla atleettisen kehon. Olin aina ollut ylipainoinen ja viihtynyt tietokoneen äärellä. Iso osa kaveripiiristä ja sukulaisista olivat tietenkin onnellisia puolestani mutta muistan parin kaverin piikittelyä sekä vähättelyä ja sitä hapannaamaa aina kun kuntoilu tuli puheeksi. Nämä kuntoilivat siis itse aktiivisesti ja puhuivat aiheesta paljon. En ymmärrä tuollaista. Itse osaan olla onnellinen muiden puolesta enkä koe muiden onnistumisia mitenkään uhkana itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran pienessä seurueessa tutun mies sanoi yhtäkkiä minun olevan kateellinen heidän seurustelustaan. (siis tutun+miehensä)
En muista sanatarkkaan mitä vastasin mutta ihmettelin ihme tokaisua mielessäni ja sanoin en ole kateellinen, miten niin tms. Tuttu ei kommentoinut tai ihmetellyt miehensä kysymystä eikä mieskään sen enempää avannut asiaa. Olivat humalassa molemmat mutta silti outo tilanne oli.Mikä saa edes jonkun luulemaan noin, vaikka olisi kännissä tai ei. Ei kaikki sanomiset ole vain ajattelemattomia päähänpistoja. Sitten ei
välttämättä osata kertoo miksi luulee noin. Tai ei haluta avata enempää asiaa. Ihme touhua on kyllä.
Mustasukkaisuus ja epäilyt pettämisestä saattavat aiheuttaa tuollaisia outoja kysymyksiä.