Lapsi ulkoillut alta 10 kertaa koko kesäloman aikana.
On valkoinen kuin lakana. Suurin osa ulkoiluista ovat olleet noin 15 pyrähdyksiä lähikauppaan jätski-/karkkiostoksille.
Siinäpä teille ihmettelemistä.
Kommentit (145)
Minä tunnustan. Olen menettänyt otteeni teinin kanssa. Jos sanon/käsken hänen tehdä jokin asian ja hän ei suostu niin minä lopulta luovutan. Mitä muutakaan voin? Kertokaa se minulle. En vaan tiedä miten! Väkivalta ei liene se keino. Uhkailu ja kiristyskään ei tunnu tehoavan. Teini päättää. Niin se on.
Nostan hattua näille vanhemmille joiden sana on on vielä teinillekin laki. Meillä on peli menetetty. Vai onko?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:32"]Minä tunnustan. Olen menettänyt otteeni teinin kanssa. Jos sanon/käsken hänen tehdä jokin asian ja hän ei suostu niin minä lopulta luovutan. Mitä muutakaan voin? Kertokaa se minulle. En vaan tiedä miten! Väkivalta ei liene se keino. Uhkailu ja kiristyskään ei tunnu tehoavan. Teini päättää. Niin se on.
Nostan hattua näille vanhemmille joiden sana on on vielä teinillekin laki. Meillä on peli menetetty. Vai onko?
[/quote]
Ei ihme jos lapsi hukassa kun äitikin on.
ap, miten vietätte aikaa pojan kanssa? Mistä juttelette? Istutteko vapaa- aikana yhdessä vai kaikki huoneissaan? Teettekö jotain yhdessä?
Meillä on 14v neiti, jonka kaverit myös ovat muualla suurimman osan lomaa. Tällä lomalla me olemme yhdessä raivanneet kodin ja käyneet IKEAssa, päivittäin pitää kastella puutarha yhdessä plus kitkeä sun muuta, ja erityisesti ruoanlaitto yhdessä on kivaa. Huomenna tehdään jättiannos canneloneja, hauskaa näpräämistä ja maistelua, ja pakastuu hyvin annosrasioissa. Käydään iltakävelyllä.
Pelataan myös joka päivä, myös kouluiltaisin- maijaa, UNOa, Catania, Carcassonea, tai... *antiikkivaroitus* tehdään palapeliä. Yhdessä.
Minusta teinin vanhemman suurin velvollisuus on rakentaa silta siihen itseensä käpertyvään hormonihirviöön. Jutellaan, puhutaan, vitsaillaan. Jos teinin saa nauramaan oikein kunnolla edes kerran päivässä voi olettaa, että kaikki ei ehkä kuitenkaan ole niin kauhean pahasti.
Nappaa poika mukaan ja menkää kävelylle. Ihan vaan kävelemään.
Niin ja sanoisin vielä, että selkeästi asia vaivaakin sua kun tän aloituksenkin teit. Vaikka sua suututtaa lukea näitä vastauksia (mikä on tietty ihan luonnollista), ota pliis onkeesi. Noita ongelmia kun on paljon helpompi lähteö korjaamaan 12v kuin 22v.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:10"]
Miten teillä ei ole varaa lomailla? Miksi et hae tuettua lomaa? Lapsen kaverisuhteisiin pitää myös panostaa ihan alakoulusta lähtien.
[/quote]Meillä ei ole varaa edes siihen tuettuun lomaan. Kirjoitin siis tuolla aiemmin. Kavereita siis on, mutta kaikki ovat netissä. Itseasiassa poika lähtisi pyöräilemään, mutta muut eivät halua. Eikä se ihan sama ole äidin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:44"]Ongelmana on lapsen yksinäisyys. Miksei hän tapaa kavereita?
[/quote]
Varmaan sen takia juuri kun niitä lapsia vanhemmat raahaavat koko ajan jonnekin. Eivät ole kotona. Ei ap
[/quote] Niin, he raahavat koska tietävät, että muuten heidänkin teininsä roikkuisi pelkästään netissä. Sinusta olisi kivaa, kun muut raahaisivat sen sinunkin lapsesi. Teinit itse, eivät nyt vaan itse monesti raahaa edes itseään. Heidän vanhempansa kuuntelevat jo sitä omaa teiniänsä eivätkä jaksa naapurinkin teiniä lisäksi.
Kyllä se nyt vaan on sun hommasi ap hoitaa se sun teinisi eri paikkoihin. Tai elää sen tosiasian kanssa, että hän on ujo, arka ja kaveriton. Eikä tuolla sinun nykyisellä menetelmällä muuksi muutu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:03"]Miksi ette ulkoile lastenne kanssa? [/quote] Korvistako sen revin ulos? Tuloksena huokaileva, valittava, kaikesta nariseva lapsi. Ap
[/quote]
No mitä sitten, jos valittaa ja narisee? Vanhempien työtä on kestää lasten valitusta, tuottaa heille pettymyksiä ja olla antamatta periksi heidän oikuilleen. Etkö tiedä, että happi ja liikkuminen tekee aivoille hyvää? Haluatko että lapsestasi kasvaa hitaalla käyvä, apaattinen ja tympeä aikuinen? Sellainen, joka tekee vain mitä huvittaa, ei koskaan näe vaivaa tai ota riskejä?
Vaikka olikin aika koleaa kun olimme mökillä, lapsia oli vaikea saada illalla sisään kun ulkona oli niin paljon tekemistä. Kaupungissa on kaverit, joiden kanssa ollaan ulkona, fillaroidaan, pelataan (siis ei koneella sisällä), hengaillaan. Ei se mitään erityistä "ulkoilua" ole, vaan ihan olemista ja elämää. Meillä on kolme lasta, 9- ja 11-vuotiaat pojat ja kohta 15 täyttävä tyttö.
Miksi pitäisi käydä? Ei kaikki tykkää olla koko kesää ulkona. Koko vuoden käy ensin koulussa niin on se mukava välillä huilata.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:03"]Miksi ette ulkoile lastenne kanssa? [/quote] Korvistako sen revin ulos? Tuloksena huokaileva, valittava, kaikesta nariseva lapsi. Ap
[/quote]
No mitä sitten, jos valittaa ja narisee? Vanhempien työtä on kestää lasten valitusta, tuottaa heille pettymyksiä ja olla antamatta periksi heidän oikuilleen. Etkö tiedä, että happi ja liikkuminen tekee aivoille hyvää? Haluatko että lapsestasi kasvaa hitaalla käyvä, apaattinen ja tympeä aikuinen? Sellainen, joka tekee vain mitä huvittaa, ei koskaan näe vaivaa tai ota riskejä?
Vaikka olikin aika koleaa kun olimme mökillä, lapsia oli vaikea saada illalla sisään kun ulkona oli niin paljon tekemistä. Kaupungissa on kaverit, joiden kanssa ollaan ulkona, fillaroidaan, pelataan (siis ei koneella sisällä), hengaillaan. Ei se mitään erityistä "ulkoilua" ole, vaan ihan olemista ja elämää. Meillä on kolme lasta, 9- ja 11-vuotiaat pojat ja kohta 15 täyttävä tyttö.
[/quote]
Just näin. JUST näin. Ihan näin mielenkiinnosta, minkälainen koulutus teillä vanhemmilla on ja oletteko yhä yhdessä? Veikkaan, että kyllä ja maistereita molemnat.
Meillä 11 v pihalle joka päivä. Siellä on kavereita, raikas ulkoilma ja liikuttua tulee tosi paljon kavereiden kanssa, kun pelaavat sählyä, pyöräilevät, käyvät uimassa, jopa joskus vielä innostuvat piilosesta. Ei tarvita mitään sen kummempaa. Yhdessä vaellellaan, käydään koiran kanssa ulkona ja keilataan. Syksyllä pojalla alkaa partio ja salibandy. Eikä tarvitse edes kuskata, osaa itse mennä suht. lähelle. Täällä kaupungissa ainakin on surullista katsoa kaupungilla notkuvia teinejä, haluan lapselleni muuta sisältöä elämään, vaikka ei ole varaa harrastaa kallita lajeja.
Ihan uskomatonta miten saamattomia vanhempia on olemassa!
Meilläkin on teinejä, 3kpl talossa.
Viettäisivät tietysti kaiken aikansa netissä jos saisivat, mutta kun eivät saa!
Komennan ihan varmasti kaikki ulos jos eivät iteksein tajua mennä.
Välillä joku yrittää livahtaa takasin tabletille\koneelle mutta "käskytän" takasin.
Kyllähän ne hetken kitisee, mutta kylläpä se loppuukin! Hetken kun pötköttelee naama nurinpäin nurmikolla niin rupiaa aivotkin raksuttamaan mitä vois ulkosalla tehdä.
Pitää antaa vain tilaisuus miettiä ja pähkäillä sitä ulkona tekemistä. Tai voi vaikka lukea tai jutella mutta ULKONA. Parhaimmat keskustelut mun mielestä syntyy teinien kanssa justiinsa noina hetkinä!
Meidän teinit on ulkona joka päivä, useamman tunnin, siis vapaa-ehtoisesti
Karkas teksti 94 viestin kirjoittajalta :(
Siis ovat loppupeleissä ulkona useamman tunnin päivässä, mutta jos en "käskyttäisi" ulos tekniikan ääreltä, niin sisällä varmaan pysyisivät päivät.
Koneessa on nappi, jolla sen saa kiinni. Kännykän voi ottaa pois. Näin siis vinkkinä, jos meinaat jäädä häviölle koneiden kanssa. Anna takaisin sovittuna ajankohtana, sovitun ajan verran. Ja PIDÄ KIINNI siitä, mitä sovitte. Joka kerta helpompaa. Jos meinaa huutaa niin, että naapurit häiriintyy, pidennä käyttökiellon aikaa. Varoita ensin.
Mua ei äitinä kiinnosta oikeastaan mikään asia, mitä täällä on lueteltu. Ei minunkaan äitini minua mihinkään vienyt, isä tosin vei, mutta asuin äidilläni. Kesät oltiin mökillä ja kaupungissa. Luulenpa, että ihan hyviä ihmisiä sitä lapsista kasvaa ilman niin kummempia kokemuksiakin, ihan vain kotielämää elämällä. Täällä on joitain ihme hysteerikkoja, joiden mielestä amis on sisällä kököttävä laiskiainen ja korkeakoulutettu joku ympäriinsä kiertävä innostaja. Ei se tekeminen jos se on ihan sisällötöntä, eikä ketään (lue vanhempia) oikeasti kiinnosta niin lastakaan saa mukaansa. Ihan turhaa. Minusta lasten tulee keksiä tekemisensä itse.
Me ollaan saatu jannu sentään muutaman kerran enemmän ulos, mutta... Teini-ikä. Tuolla se nytkin möllyää gismojensa kanssa.
Tämä kuitenkin harrastaa vaellusta, että sai suht hyvän rusketuksen alkukesästä, mutta johan se on peseytynyt pois. Syksyllä sitten taas ilman kojeita ja sydeemejä vaeltamaan viikoksi.
Annetaanpa teininkin välillä olla teini. En mä sitä mihinkään pakota, lähtee sitten fiiliksen mukaan. Kavereitaan on kesäloman aikana tavannut sen kymmenen kertaa.. Sama se mulle.
Itsekin nautin yksin olosta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:31"]
Toi on ihan katastrofi. Pojalla ei ole mitään identiteettiä. Ei kykyä, taitoja, ei mitään. Koneella roikkuminen ei ole taito tai kyky.
Jos olisin sinä, laittaisin ihan helvetin äkkiä lapseni kitaratunnille, judoon, johonkin kamppailulajiin, futikseen tms. Hän TARVITSEE liikuntaa ja ystäviä. Noi on elinehto ihmiseksi kasvamiseksi.Toi ettei ole kavereita on surullista ja haitallista, mutta se muuttuu ainoastaan aktiivisesti kavereita hakemalla. Harrastuksista niitä löytyy.
Näätkö, miten itsekin näärittelet lapsesi??? Arka, ujo, hiljainen, hintelä nörtti. Oletko todella yllättynyt, että toi sun saamattomuutesi ja lupasi antaa internetin kasvattaa lapsesi johtaa noin surulliseen tilanteeseen? Tiedätkö miten vahongollista on, että sinä(kin) määrität lapsesi noin? Hän saattaa olla oikeasti rohkea, karismaattinen, iloinen ihminen. KUKAAN ei ole jotenkin maagisesti sosiaalisesti kykenevä ilman harjoitusta.
Ihan oikeasti ap, nyt on viime hetket toimia. Lapsesi ei voi astua aikuisuuteen ja omaan elämään noilla eväillä. Hän ei tule koskaan saamaan tyttöystävää tolla meiningillä. Ihan karmeaa.
Noin leivotaan mielenterveysongelmaisia, tykkäätte siitä tai ette. Lapsi tarvitsee tarpeeksi unta (ainakin 9h), kavereita ja liikuntaa. Ilman noita ei tule hyvinvoivia saati onnellisia aikuisia.
Ap, TEE JOTAIN!!!!!!! Sun poikasi elää oikeasti ihan järkyttävän huonolaatuista elämää.Nyt on ihan viime hetket. Jo kolmen vuoden päästä voi se oma identiteettilöytyä jostain ryyppy ja huumeporukasta. Nyt hänellä ei sitä ole.
[/quote]
Repesin ihan huolella tälle viestille :D Oikeasti, nuorista suurin osa on juuri tuollaisia velttoja vetelyksiä ja ehkä 5% on näitä kilttejä kirkossakävijöitä jotka poimivat illat mustikoita äitin ja isän kanssa ja hihkuvat riemusta jollekin sulkapallonpeluuehdotuksille. Ja ihan normaaleja niistä tulee suurimmasta osasta! Nuorilla on vaan se vaihe, missä mikään ei kiinnosta. Anna olla. Viiden vuoden päästä teiniä ei todennäköisesti näy kotona kuin öisin, jos silloinkaan. T. nuorista jotain tietävä
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:17"]
No ei kuulosta kovin hyvältä. Kannattaisi miettiä pojan tulevaisuutta, millainen aikuinen kasvaa sisällä nyhjöttävästä nörtistä? Sairas, huonoryhtinen ja epäsuosittu nyt ainakin.
kyllä meidänkin 14v nyhjöttäisi nenä kiinni ruudussa jos saisi itse päättää. Mutta kun ei saa :-)
[/quote]
Ihan normaali siitä kasvaa. Ei se liikunta millään tavalla estä lapsen syrjäytymistä. Pikemmin päin vastoin, jos katsoo kuinka paljon nuoret urheiljapojat ryyppää. Kotona viihtyvällä nortillä riski rötöstellä on paljon pienempi.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:51"]
[/quote]
[/quote]
Just näin. JUST näin. Ihan näin mielenkiinnosta, minkälainen koulutus teillä vanhemmilla on ja oletteko yhä yhdessä? Veikkaan, että kyllä ja maistereita molemnat.
[/quote]
90 vastaa,
siis jos minulta kysyt. Osut oikeaan: olemme edelleen ja aina vaan yhdessä, korkeasti koulutettuja ja käydään töissä molemmat. Ollaan ns. luovien alojen freelancereitä. Yhteisiin vuosiin on mahtunut kaikenlaista ylä- ja alamäkeä, tietysti. Mieheni on maalta, "ydinperheen" ainoa lapsi, minä kaupungista, kolmen lapsen yh:n kuopus.
Koulutuksella ei mun mielestä ole merkitystä tässä asiassa. Meidän perhesysteemissä on mun mielestä oleellista se, ettei kummallakaan ole ollut mitään erityisiä "ohjattuja harrastuksia" (mies kyllä musiikkiopistossa), vaan oltiin molemmat kavereiden kanssa pihoilla ja puistoissa ja metsissä, keksittiin omat tekemisemme, hoidettiin omat riitamme, elettiin omaa elämää, josta aikuiset ei tienneet mitään. Välillä oli yksinäistä ja tylsää, mutta siihenhän auttaa lukeminen. Olemme vieneet tätä perinnettä eteenpäin lapsillemme, vaikka he harrastavat myös ohjatusti niinkuin nykyään on tapana. Kaikkihan jatkaa tavalla tai toisella lapsuuden perheessään oppimiaan asioita omassa perheessään.
Asutaan kaupungissa, naapurissa on kivoja perheitä, joissa kivoja lapsia, lapset käyvät lähintä koulua. Mun sisaruksiin ja heidän perheisiinsä on aktiiviset välit, appivanhemmat ovat läheisiä (mun vanhemmat on kuolleet).
Tulot on pienet, kulutetaan vähän. Jos sillä nyt on jotain merkitystä :) Mä olen 45, mies 48.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:44"]Ongelmana on lapsen yksinäisyys. Miksei hän tapaa kavereita?
[/quote]
Varmaan sen takia juuri kun niitä lapsia vanhemmat raahaavat koko ajan jonnekin. Eivät ole kotona. Ei ap