Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tämä viha tulee?

Vierailija
08.08.2015 |

Vihataan kaikkea, paitsi omaa viiteryhmää. Homot, heterot, maahanmuuttajat, persut, vihervasurit, lihavat, laihat, äidit, lapset... Kaikki nämä esintyy palstan vihaviesteissä.

Miksi palstalla on näin paljon vihaa? Vihatkaa vähemmän ja rakastakaa lisää, niin maailmasta tulee parempi paikka.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viha

Tuossa luokitellaan ainakin ihan tunteeksi. En tiedä onko wikipedia nyt joku kelpaamaton lähde.

https://www.nyyti.fi/tietoa/viha/vinkkeja-vihan-kasittelyyn/

Tässä linkissä kerrotaan sitä mitä yritin teille selittää, mutta epäonnistuin ja sain niskoilleni syyttelyä kehäpäätelmistä ja kaikesta mahdollisesta.

Viitsisittekö vilkaista. Ystävällisesti pyydän.

Vierailija
22/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee kaikkea inhottavaa ja sairastakin syleilevä maailmanparantajuus? Onko se pelkästään sairaalloista naiiviutta vai myös äärimmäistä tyhmyyttä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:47"]Minusta se lisää vihaa kun se tunne on kielletty. Sitten kun niitä vihantunteita joutuu piillottelemaan ja patoamaan, se möykky kasvaa. Vihan tunteesta syyllistetään ja ihminen kokee siitä häpeää, koska pitää olla nöyrä ja kiltti toisien kynnysmatto. Jos vihaan ei tunteena suhtauduttaisi niin tuomitsevasti, se ei ehkä muodostuisi isommaksi ongelmaksi. Saisi ilmaista tunteensa ja mielipiteensä, ja sitten kun on tullut kuulluksi, niin voisi päästää irti. [/quote] minä luulen, että viha on kyvyttömyyttä käsitellä negatiivisia tunteita. Pelko, ahdistus, huoli ja masennus johtavat vihaan, kun niitä ei käsittele. Viha ei oikeastaan voi olla se alkuperäinen tunne, se kun on tavallaan tunteen kääntämistä pois itsestä. Tavallaan se ei edes ole tunne, vaan omien negaatioiden kääntämistä pois.

[/quote]

Minusta viha taas on tunne. Itselläni menee vihan puuskat ohi kun hyväksyn tunteen enkä kiellä sitä.

[/quote]

Puhut vihana spinozan tyyliin, mekaanisena reaktiona ikävään asiaan. Nyt puhutaan poliittisesta vihasta, jossa etsitään voimaa toisista vihaajista, ja tunne vain vahvistuu ja muuttuu joukkohysteriaksi. Sitä ilmiötä olisi syytä pelätä, koska se karkaa ennen pitkää käsistä. Alkuvaiheessa se voi tuntua myönteiseltä voimalta, mutta silloin ei ole luettu historiaa ollenkaan.

Suomalaisilla on niin viaton itseymmärrys, että varominen on vaikeaa. Aiheellista se silti on. Kannattaisi muistaa sekin, että viisainta olisi säilyttää yhtenäisyys ja tietty huumori, kun asutaan melko ison ja arvaamattoman maan vieressä. Tosin se on vaikeaa, kun näin pieneen maahan ei sitä herraonnea loputtomiin riitä. On antauduttu repiville voimille, jotka haluavat järjestää maahan köyhien luokan. Se on äärettömän epäisänmaallista toimintaa, koska se repii yhtenäisyyden.

Vierailija
24/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sen rikkaammilta, mamuilta ja manneilta, lahjaksi.

Vierailija
25/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vihaan ihmisiä, jotka ovat olleet pahoja minulle tai lapselleni. Siis rikollisia. Enkä pätkääkään häpeä vihaani. Mutta harmittaahan se itseäkin kun lyhyt elämä kuluu vihaamiseen, kun ei vaan voi mennä ja lyödä takaisin. Jolloin vihakin voisi mennä ohitse. Nyt kun pitää käyttäytyä hillitysti ja hallitusti, ja pitää vihaa sisällä, se vaan kasvaa. Toki auttaisi myös, jos poliisi ja oikeuslaitos antaisivat oikeudenmukaisia tuomioita, jotka pitäisivät pahantekijät poissa vapaalta jalalta. Vihastuttaa myös kun on kuullut näiden samojen pahantekijöiden kiusaavan myös muita. Tai kuullut joidenkin muiden pahantekijöiden tekevän samanlaista pahaa. VIHA EI SYNNY TYHJÄSTÄ.

Sitä paitsi olen niin itsepäinen ihminen ettei kukaan pysty puheillaan sytyttämään minua vihaajaksi, vaan viha syntyy siitä että joku tekee konkreettisesti pahaa minulle tai perheelleni.

Vierailija
26/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:53"]Minä ainakin vihaan ihmisiä, jotka ovat olleet pahoja minulle tai lapselleni. Siis rikollisia. Enkä pätkääkään häpeä vihaani. Mutta harmittaahan se itseäkin kun lyhyt elämä kuluu vihaamiseen, kun ei vaan voi mennä ja lyödä takaisin. Jolloin vihakin voisi mennä ohitse. Nyt kun pitää käyttäytyä hillitysti ja hallitusti, ja pitää vihaa sisällä, se vaan kasvaa. Toki auttaisi myös, jos poliisi ja oikeuslaitos antaisivat oikeudenmukaisia tuomioita, jotka pitäisivät pahantekijät poissa vapaalta jalalta. Vihastuttaa myös kun on kuullut näiden samojen pahantekijöiden kiusaavan myös muita. Tai kuullut joidenkin muiden pahantekijöiden tekevän samanlaista pahaa. VIHA EI SYNNY TYHJÄSTÄ.

Sitä paitsi olen niin itsepäinen ihminen ettei kukaan pysty puheillaan sytyttämään minua vihaajaksi, vaan viha syntyy siitä että joku tekee konkreettisesti pahaa minulle tai perheelleni.
[/quote] tuon voi ap:kin ymmärtää. Mutta en ymmärrä kollektiivista vihaa, joka kohdistuu ekassa viestissä mainittuihin ryhmänä. Tai vaikka lähihoitajiin, paperimiehiin tai poliiseihin.

Vierailija
27/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:36"]

Mistä tulee kaikkea inhottavaa ja sairastakin syleilevä maailmanparantajuus? Onko se pelkästään sairaalloista naiiviutta vai myös äärimmäistä tyhmyyttä?

[/quote]

Minäkin haluaisin tietää ja oppia ymmärtämään tuota ilmiötä ihan vilpittömästi.

Luulen tällä hetkellä että kyseessä on eräänlainen tapa ylentää itseään..tai no rehellisesti sanottuna pidän sitä kyllä enemmänkin tyhmyytenä. Ei millään pahalla ketään kohtaan.

Kyllä itsekin joissain asioissa olen ollut ja varmaan olen edelleenkin epärationaalinen.

Vierailija
28/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:36"]Mistä tulee kaikkea inhottavaa ja sairastakin syleilevä maailmanparantajuus? Onko se pelkästään sairaalloista naiiviutta vai myös äärimmäistä tyhmyyttä?
[/quote] Se tulee hyvästä elämästä, kokemuksista, uskosta omaan itseen. Jos minä näen vaivaa itseni eteen, saan hyvää, samoin saat sinä, jos haluat. Mutta jos teemme yhdessä hyvää, saamme vieläkin enemmän aikaan. Metsä vastaa kuten sinne huudetaan, sinne voi huutaa hyvääkin.

Vierailija
29/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta viha taas on tunne. Itselläni menee vihan puuskat ohi kun hyväksyn tunteen enkä kiellä sitä.

[/quote]

Puhut vihana spinozan tyyliin, mekaanisena reaktiona ikävään asiaan. Nyt puhutaan poliittisesta vihasta, jossa etsitään voimaa toisista vihaajista, ja tunne vain vahvistuu ja muuttuu joukkohysteriaksi. Sitä ilmiötä olisi syytä pelätä, koska se karkaa ennen pitkää käsistä. Alkuvaiheessa se voi tuntua myönteiseltä voimalta, mutta silloin ei ole luettu historiaa ollenkaan.

Suomalaisilla on niin viaton itseymmärrys, että varominen on vaikeaa. Aiheellista se silti on. Kannattaisi muistaa sekin, että viisainta olisi säilyttää yhtenäisyys ja tietty huumori, kun asutaan melko ison ja arvaamattoman maan vieressä. Tosin se on vaikeaa, kun näin pieneen maahan ei sitä herraonnea loputtomiin riitä. On antauduttu repiville voimille, jotka haluavat järjestää maahan köyhien luokan. Se on äärettömän epäisänmaallista toimintaa, koska se repii yhtenäisyyden.

[/quote]

Aha. Selvä sitten. Minulle sopii ihan hyvin että sanelet nyt mistä puhutaan. Ei puhuta siis vihasta tunteena.

No kumminkin pidän sitä edelleenkin kollektiivisena tunteena ja reaktiona ikävään asiaan, vaikka kyseessä olisi ryhmä joka sitä tuntee.

Tuo ilmiö jossa vihan voimalla koetaan yhteenkuuluvuutta on mielestäni erittäin huolestuttavaa.

Esimerkiksi joku uskonnollista liikettä muistuttava kultti joka vaikkapa tuksun ympärille on muodostunut.

Sellaiseen ei tunnu mitkään argumentit tehoavan.

Etuotsalohko on lamautettu ja viha on tuolloin jotain "terapiaa" kokijoilleen.

Mitä "rasisteihin" ja "suvakkeihin" tulee, molemmilla puolilla on tuota samaa ilmiötä.

Edelleen peräänkuuluttaisin sitä kattilankannen nostamista näissä tapauksissa, ihan vain koemielessä.

Fiksumpi osapuoli nostaa sen kannen, eli kuuntelee päälle huutamatta sitä toista osapuolta ja kun toinen on saanut asiansa esitettyä, voi tämä fiksumpi osapuoli, kertoa mitä omasta mielestään luuli toisen tarkoittavan.

Tämän jälkeen voi rauhallisesti itse taas kertoa näkemyksensä, perustellen ja pilkkaamatta.

Vierailija
30/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:57"]

Tämän maan päättäjät, toimittajat, vihreät, vasurit ym. Hyysärit haluavat suvaita ja rakastaa kaiken maailman loisivia sekä ryösteleviä neekereitä ja manneja rajattomasti. Tämä herättää vitutusta, joka on nykyään netissä helppo purkaa muiden kanssa.

[/quote]

Tällaiseen vihan ilmaukseen olisi hyvä vastata että ymmärtää sinun kokevan epäreiluuden ja voimattomuuden tunteita.

Eikä takertua tuohon n-sanaan, vaikka se oikeasti huonontaa mahdollisuuksiasi saada viestisi perille.

Persuilta vaaditaan kurkkusuorana huutaen irtisanoutumista kaikesta. Sitä on mielestäni tapahtunut paljonkin.

Suvaitsevaiston puolelta en ole koskaan kuullut että sanouduttaisiin irti mistään maahanmuuton lieveilmiöistä. Niitä vain puollistellaan ja sanotaan että on oikeutettua koska kantaväestö sitä ja tätä.

Vierailija
31/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamumyönteiset voisi edes kerrankin miettiä että mistäköhän se viha saattaisi johtua? Kukaan ei vihaa, itä-aasialaisia-, etelä-amerikkalaisia- tai länsimaalaisia mamuja, mutta muslimimamuja vihataan? MIETTIKÄÄPÄ MIKSI?

Vierailija
32/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihalla on tunteena tarkoituksensa. Se saa usein alkunsa loukatuksi tulemisesta tai turhautumisesta, kun tavoiteltu ja päämäärään tähtäävä toiminta estyy. Vihan taustalta voi löytyä myös hätää, epäonnistumisen, kykenemättömyyden ja umpikujan tunnetta tai ahdistusta. 

Vihan toistuva kokeminen tai päivittäinen ilmaiseminen vain lisää vihamielisyyttä, eikä auta vihan kanavoimisessa. Tyynnyttämisen ja rauhoittamisen opettelu on hyödyllistä, jos kärsii jatkuvasta vihamielisyydestä.

Kyky tuntea ja ilmaista vihaa on myös positiivinen käyttövoima, koska sen avulla on mahdollista

määritellä omat rajat ja ottaa omaa tilaa
puolustautua ja suojautua tarvittaessa
olla rohkea, itsenäinen ja riippumaton toisten mielipiteistä
omata aloite- ja toimintakykyä sekä motivoitua.

Kyky tuntea ja ilmaista vihaa on lähtökohta omalle tahdolle. Viha on rohkeuden energiamoottori.  Vaikka jämäkässä käytöksessä ei ole havaittavissa näkyvää vihaa tai aggressiivista käytöstä, kykyä siihen tarvitaan kuitenkin jämäkkyyden osana. Näkyvästi jämäkkyys voi olla rauhallista tietoisuutta omasta paikasta ja omista rajoista, itsevarmuutta

http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunteet/viha

Vierailija
33/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanasta viha on tullut epäsana, leimakirves, politiikassa. Jos joku yhtään konservatiivisempi ei pidä jostain niin joka puskasta ryntää bloggaaja/toimittaja yms kiljumaan että haa, sinä siis VIHAAT tätä. Samantien koko asia lähtee raiteilta, keskitytään länkyttämään vain sitä (keksittyä) vihaa eikä itse asiaa mistä konservatiivi oli huolissaan. Kaikkien pitää pitää, ei, kaikkien pitää suorastaan rakastaa kaikkea. Jos ei, on rasisti.

Vierailija
34/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen kunnon vihakulttuuri on tullut vasta nyt 2010-luvulla. Viidessä vuodessa ilmapiiri on muuttunut, ei pelkästään Suomessa vaan koko maailmassa. 

Vierailija
35/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:42"]

Tämmöinen kunnon vihakulttuuri on tullut vasta nyt 2010-luvulla. Viidessä vuodessa ilmapiiri on muuttunut, ei pelkästään Suomessa vaan koko maailmassa. 

[/quote]

Ilmapiiri ja mielipiteet eivät ole muutuneet miksikään. Vasemmisto vain keksi uuden jännittävän termin "vihapuhe" jolle ei ole mitään eksaktia määritelmää mutte jota innokkaimmat vaativat jo kriminalisoitavaksi. Keskusta/oikeisto ovat ihan oppipoikia vielä tässä psykolingvistiikassa.

Vierailija
36/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:36"]Mistä tulee kaikkea inhottavaa ja sairastakin syleilevä maailmanparantajuus? Onko se pelkästään sairaalloista naiiviutta vai myös äärimmäistä tyhmyyttä? [/quote] Se tulee hyvästä elämästä, kokemuksista, uskosta omaan itseen. Jos minä näen vaivaa itseni eteen, saan hyvää, samoin saat sinä, jos haluat. Mutta jos teemme yhdessä hyvää, saamme vieläkin enemmän aikaan. Metsä vastaa kuten sinne huudetaan, sinne voi huutaa hyvääkin.

[/quote]

Okei siis kyseessä olikin naiivius. Kun ei ole itse nähnyt ja kokenut pahaa, niin sitä ei omassa kuplassa ole olemassakaan.

Vierailija
37/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaa tulee varmaankin vaikkapa siitä että retkahtanut aasialaiskampaaja käy lovimonologia ja konkreettisesti vainoaa sitten miestä joka ei ole kiinnostunut noukkimaan tätä.
Haha, jos se joku sellainen aasialais(nais)kampaaja joka tupsuaan tyrkyttää poikalapsen ohella, ei tosimies edes suostuisi siihen. Ei vaikka huutelee perässä annankadulla stadin parhaan kinkkilän edustalla. Ei kannata liehitellä tämän häirimön; joudut vaan oikeuteen häirinnästäsi. Muuten huuteli perässä samalla kadulla kun juttelin toisen naisen kanssa. "mihin se etunimi nyt menee?"

Todistajia todellakin naikkosen häirinnästä löytyy.

Haluaako että kenties palkataan joku kertomaan tuollaiselle rankemmin. Ei ole selitys että ihmiset erilaisia.

Vierailija
38/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:21"]

Vihalla on tunteena tarkoituksensa. Se saa usein alkunsa loukatuksi tulemisesta tai turhautumisesta, kun tavoiteltu ja päämäärään tähtäävä toiminta estyy. Vihan taustalta voi löytyä myös hätää, epäonnistumisen, kykenemättömyyden ja umpikujan tunnetta tai ahdistusta. 

Vihan toistuva kokeminen tai päivittäinen ilmaiseminen vain lisää vihamielisyyttä, eikä auta vihan kanavoimisessa. Tyynnyttämisen ja rauhoittamisen opettelu on hyödyllistä, jos kärsii jatkuvasta vihamielisyydestä.

Kyky tuntea ja ilmaista vihaa on myös positiivinen käyttövoima, koska sen avulla on mahdollista

määritellä omat rajat ja ottaa omaa tilaa puolustautua ja suojautua tarvittaessa olla rohkea, itsenäinen ja riippumaton toisten mielipiteistä omata aloite- ja toimintakykyä sekä motivoitua.

Kyky tuntea ja ilmaista vihaa on lähtökohta omalle tahdolle. Viha on rohkeuden energiamoottori.  Vaikka jämäkässä käytöksessä ei ole havaittavissa näkyvää vihaa tai aggressiivista käytöstä, kykyä siihen tarvitaan kuitenkin jämäkkyyden osana. Näkyvästi jämäkkyys voi olla rauhallista tietoisuutta omasta paikasta ja omista rajoista, itsevarmuutta

http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunteet/viha

[/quote]

Joo muttakun nyt ei viha ole tunne.

Sen päätti tuolla jo aikaisemmin joku kirjoittaja, niin näillä mennään.

Vierailija
39/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shut up and join the dark side

Vierailija
40/59 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:36"]Mistä tulee kaikkea inhottavaa ja sairastakin syleilevä maailmanparantajuus? Onko se pelkästään sairaalloista naiiviutta vai myös äärimmäistä tyhmyyttä? [/quote] Se tulee hyvästä elämästä, kokemuksista, uskosta omaan itseen. Jos minä näen vaivaa itseni eteen, saan hyvää, samoin saat sinä, jos haluat. Mutta jos teemme yhdessä hyvää, saamme vieläkin enemmän aikaan. Metsä vastaa kuten sinne huudetaan, sinne voi huutaa hyvääkin.

[/quote]

Kun se ei aina mene automaattisesti noin. Ymmärrätkö?

Uskotko ettei aina pahan teon kohteeksi joutunut ole sitä kerjännyt.