Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinityttöjen kaverisuhteet. Onko muiden lapsilla ongelmia?

Vierailija
21.07.2015 |

Meidän teinitytöllä on ongelmia kaverisuhteissaan. Teinillä on ollut monta vuotta kiinteä viiden tytön kaveriporukka. Nyt talvella porukka alkoi hiukan rakoilla ja porukkaan tuli uusia ihmisiä. Osa tutusta porukasta alkoi rajusti haukkua paria vanhaa kaveriaan uusien kavereidensa kanssa. Yksi uusista kavereista on kova manipuloimaan paria kaveria vuorotellen ja esitää näiden bestistä vuorotellen, ja tekee todella ikäviä temppuja näille. Asettaa tavallaan vanhat kaverit keskenään kilpailuasemaan. Välillä nämä vanhat ystävät sitten haukkuvat uutta kaveria vanhoille, mutta taas päivän tai parin päästä ovat ruinaamassa uuden huomiota. Muut uudet kaverit ovat mukavia kaikille. Tyttäreni olisi päässyt ns. uusien porukkaan, mutta puolusti vanhoja ystäviään, joita nuo osa haukkuivat julmasti, ja ilmeisesti siitä syystä tyttäreni joutui epäsuosituksi. Nyt tilanne on se, että suuri osa uusista hyväksyy tyttäreni hyvin joukkoon, mutta tuo yksi manipuloija ja pari vanhaa kaveria syrjivät ajoittain tyttöäni. Yleensä tyttäreni mahtuu hyvin porukkaan, ja kehutaan, kuinka hän on heidän paras ystävänsä, joskus sitten tietoisesti eristetään porukasta. Kun tyttäreni kysyy syytä tähän, keksitään kaikenlaisia tekosyitä, joissa ei ole mitään perää. Ollaan ihmetelty yhdessä, mistä tilanne johtuu. Tyttäreni on aina ollu reilu ja hyvä ystävä kaikille, on kaunis ja hyvä koulussa, muttei mikään porukan pelle tai huomionkerjääjä. Voiko kyse olla puhtaasti kateudesta, vai pelkääkö porukassa jokainen asemaansa ja siksi yrittää syrjiä muita, ettei itse joudu syrjityksi? Tuntuu, että tilanne ja bestikset elävät päivittäin, ja homma on kauheaa huomionkerjäämistä. Yksi tytöistä puhuu jopa itsetuhoisia juttuja saadakseen huomiota.

Toisella teinitytöllä on hiukan samanlaisia kokemuksia, ei noin pahoja, mutta ajoittaista syrjimistä jotakin porukan jäsentä kohtaan. Omani ottavat kaikki mukaan porukkaan, ovat ottaneet pienestä asti. Onko tuollainen toiminta/käytös yleistä teinityttöjen keskuudessa vai onko nyt sattunut vain todella huono tuuri? Itse olen kovasti pahoillani lasteni puolesta ja jopa aika huolissani tuosta järkyttävästä huomionhakuisuudesta. Tilanteisiin kuuluu myös alkoholikokeilut, joita omani eivät harrasta, mutta tykkäävät kyllä hengata porukassa, vaikka muut olisivat juoneet. Näin julma ja päivittäin muuttuva tilanne on ollut itselleni aika kova järkytys ja tuntuu pahalta seurata tilannetta. Tekisi jopa mieli ottaa vanhojen kavereiden vanhempiin yhteyttä, mutta tuskinpa siitä mitään apua on. Uskon, että kaverit tietävät nytkin olevansa epäreiluja. Tyttäteni lukevat mulle viestiketjut, joita lähettelevät, joten tiedän asiat molemmin puolin enkä siis ole ns. puolueellinen turhaan. Myös askista luen tuota huomionkerjäämistä. Ymmärrän kyllä senkin, että nuorena kaverisuhteet muuttuvat, mutta jotenkin tuo toiminta on niin epäreilua ja julmaa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemusta?

Vierailija
2/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttären kaverin äiti.mulle sanoi, että niin sen kuuluu mennä, että välillä on joku bestis ja sitten vaihtuu ja sitten taas vaihtuu ja sitten voi tulla taas se eka beatikseksi.
.
No joo. Hänen tyttärensä todellakin tekee noin. On ollut tyttäreni bestis 3 kertaa pätkän ja sitten hylännyt oman mielensä mukaan. Inhottavaa minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksanut lukea. Ensikerralla hieman lyhyempi juttu kiitos. (:

Vierailija
4/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinityttöjen kaverisuhteet ovat Marsista.... Kukaan ei tajua niitä. Ei edes teinit itse. Välillä ne on ja välillä ei.

Vierailija
5/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä itkuiita ja juorukello toi tyttäres, jos näyttää äidille yksityisiä viestejä ja ask-ketjua tuollaisella "kato kuinka Inka kerjää huomiota vähäx noloo"-asenteella. Ei mikään ihme ettei kukaan oikeasti pidä tyttärestäsi.

Vierailija
6/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkis oikeita ystäviä.

Vierailija
7/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on joutunut inhottavien juonittelijoiden kohteeksi koulussa. Onneksi menivät eri yläkouluun ja nyt on normaalia porukkaa..

Vierailija
8/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä oikeita ystäviä saa. Mun tyttäreni wi oo löytänyt.

Vierailija
9/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyttären viestittelyä pitää seurata. Mä olen seurannut jo 3 vuotta. Aloitin heti, kun sain vahingossa kuulla, että tytärtäni on kiusattu jo kauan.
Nyt tiedän nopeammin. Ei ollut uskaltanut kwrtoa, kun pelksi, että otan yhtwyttä koululle, min toki teinkin ja apua sain.

Vierailija
10/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:42"]

Hirveä itkuiita ja juorukello toi tyttäres, jos näyttää äidille yksityisiä viestejä ja ask-ketjua tuollaisella "kato kuinka Inka kerjää huomiota vähäx noloo"-asenteella. Ei mikään ihme ettei kukaan oikeasti pidä tyttärestäsi.

[/quote]

Siinä meillä on aito esimerkki vastenmielisestä pissiteinistä, iällä ei ole mitään merkitystä, nätähän löytyy vanhemmistakin.

Kyllä, tyttöjen suhteet ovat omituisia ja kieroja. Teini-iässä korostuu juuri tämä, että joku manipuloi toisia. Tämän aseman saavuttaa useimmiten sellainen, joka on luonteeltaan valmiiksi kiero ja ilkeä. Heikot sitten seuraavat tätä. Vahvat ja manipulointiin taipumattomat eristetään ulkopuolelle.

Ap, pidä huoli, että tyttäresi säilyttää edelleen oikeudenmukaisuutensa. Se valitettavasti on hyve, joka maailmasta on katoamassa.

Vierailija
11/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koettu sama, "ihmesäätäminen" alkoi tuossa 11-12v, sitä ennen isompi tyttöporukka oli ollut ihan kivasti kimpassa keskenään. Tuli tosi rumia temppuja, wa/ask-juttuja ym. Tyttöni oli pitkään tosi onneton kun ei yhtään tiennyt missä mikäkin päivä mennään - tänään x ja y olivat besuja keskenään ja haukkuivat wa:ssa z:taa ja sitten seuraavana päivänä kuvio olikin taas x ja z besuja ja y:tä haukuttiin. Meillä tilanne johti siihen että tyttö jättäytyi pois koko porukasta, hän on perusluonteeltaan niin kiltti ja rehellinen ettei jaksanut koko touhua vaikkakin ymmärsi yllättävän hyvin motiivit. Onneksi löytyi harrastuksen puolesta pari kaveria joiden kanssa ystävystyi. Tyttö otti itsensä pois myös wa-ryhmistä, tosin totesi että tietää ketä nyt sitten haukkuvat... Itse yllätyin myös koko jutusta mutta selkeästi parin tytön kohdalla taustalla on "perimää" eli äitinsä käyttäytyvät samalla tavalla eli ovat kotona oppineet.
En tiedä auttaako tämä mitään mutta kuten tyttöni sanoi " on parempi elää itsensä kanssa kun ei ole ihan bitch"

Vierailija
12/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi antaa tytön hoitaa kaverisuhteensa. Jos äitinä alat ottamaan omaksi huoleksesi kaikki teinien kaverisuhdeongelmat ja yrität niitä ymmärtää, niin järki siinä lähtee. Tytöt on julmia toisilleen ja kun kaverisuhteisiin tulee ongelmia, niin ei siitä tarinasta kuitenkaan äidille kerrota kuin osa. Sitten äiti päättelee loput (luonnollisesti omasta lapsesta ei ajatella mitään huonoa) ja ryhtyy puolustamaan lastaan ja siinä se soppa sitten onkin valmis, kun aikuiset alkavat syyttelemään toisiaan ja toistensa lapsia. Voin kertoa, että harvoin se edesauttaa tilanteen ratkeamista, päinvastoin. 

Vierailija
13/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä tyttäresi oma valinta tuollaiset ystävät. Mutta olet ilmeisesti sitä mieltä että siinä pitää vain roikkua. Tyttäresi pitää nyt antaa noille "ystäville" ota tai jätä vaihtoehdot. Jos antaa pallotella itseään noin niin sehän vain jatkuu.

Vierailija
14/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:45"]Mistä niitä oikeita ystäviä saa. Mun tyttäreni wi oo löytänyt.
[/quote]
Inhottava sanoa näin stereotyyppisesti, mutta hikkeseura on yleensä aidompaa. Minä sain elämäni ensimmäiset ystävät (ei vain kavereita) vaihtamalla yläasteella hikkeseuraan. Ei enää sitä ilkeilyä, vittuilua, statuspelleilyä, selän takana juoruamista ym. paskaa.

Vierailija
15/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin, että mistä niitä oikeita ystäviä sitten saa? Kun tuo porukkakin oli vuosia hyviä ystäviä keskenään. Tyttäreni ei ole näyttänyt mulle kenenkään askia, vaan ihan itse seuraan sitä tietääkseni teinien asioista enemmän. Kaverinsa itsetuhojutuista ja yhden syömishäiriöstä tyttö on kyllä puhunut, koska on ollut huolissaan. Tuntuu, että monessa muussakin perheessä olisi hyvä puhua, että vanhemmat tietäisivät vähän, mitä teininsä puuhaa. En usko, että liika kiinnostus vanhemmilta on pahasta. Viestit teini luki siksi, että koki tilanteen niin epäreiluna ja halusi tukea vaikeassa tilanteessa. Meillä teinit onneksi puhuvat ja kertovat myös kaverisuhteistaan <3

Sorry tosiaan liian pitkä viesti.

ap 

Vierailija
16/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:45"]

Mun tytär on joutunut inhottavien juonittelijoiden kohteeksi koulussa. Onneksi menivät eri yläkouluun ja nyt on normaalia porukkaa..

[/quote]Juu ne on aina ne muiden kakarat jotka juonittelee, ei meidän Martta-Jessica!

Vierailija
17/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinityttöjen sosiaalinen elämä on hyvin eläväistä. Bestikset ja porukat vaihtuu ja elää koko ajan. Se on vain kestettävä.

Vierailija
18/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaistahan se on. Etkö muista omasta nuoruudestasi?

Vierailija
19/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:53"]

Tuo on kyllä tyttäresi oma valinta tuollaiset ystävät. Mutta olet ilmeisesti sitä mieltä että siinä pitää vain roikkua. Tyttäresi pitää nyt antaa noille "ystäville" ota tai jätä vaihtoehdot. Jos antaa pallotella itseään noin niin sehän vain jatkuu.

[/quote]

En ole tosiaankaan sitä mieltä, että porukassa täytyy roikkua, päinvastoin. Tyttö olisi itse halunnut jatkaa ystävyyttä molempien ryhmien kanssa ja on yrittänyt olla reilu kaikille. Tyttäreni on sanonut noille epäreiluille moneen kertaan huonosta kohtelusta ja usein hetkeksi tilanne muuttuukin, mutta usein ryhmähenki saa taas tilanteen jatkumaan. Yksittäin kaikki ovat edelleen mukavia. Ymmärrän, että tytölle on kavereiden jättäminen kova paikka, mutta nyt on itsekin alkanut kallistua siihen, että etsii muita kavereita ja jatkaa reilumpien vanhojen kavereiden kanssa.

Minä en ole lukenut tyttäreni viestejä salaa, vaan tyttäreni on kysynyt minulta apua ja siksi lukenut ketjut. On puhunut aina asioistaan, joten mitään uusia asioita ei kaveririidat ole, mutta jotenkin yllättävää ja julmaa, kun kyse on kuitenkin jo 15-vuotiaista. Luulisi, että kaikki jo mahtuvat porukkaan. En aio puuttua tilanteeseen muuten kuin auttamalla tyttöä, kun apua pyytää.

ap

Vierailija
20/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tuttua... Tyttö vasta menee yläasteelle ja viimeisin vuosi on ollut tuollaista. Kerran sain tytön avautumaan ja kertoi, kun jäi ulos kaveriporukasta n.5vk ajaksi viime keväänä ja joutui olemaan yksin koulussa, itkenyt pari kertaa välkällä vessassa yms. Tuollaista on ollut, en malta odottaa mitä yläaste keksii tuoda mukanaan.