Asiakas on aina oikeassa - m***ut asiakkaat
Kertokaa hyvät kanssa sisaret (ja veljet) kokemuksia kamalista asiakaspalvelutilanteista. Kiehun yksinäni kotona, ja olisi todella terapauttista päästä kuulemaan muiden tarinoita kamalista asiakkaista.
Minulla kävi tänään asiakkaana _todella_ ilkeä mies. Hän arvosteli täysin oikein tekemääni työtä vääräksi, uhkasi tehdä valituksen ja meni lopulta henkilökohtaisuuksiin. Olin loppuun asti asiallinen, vaikka mieleni olisi tehnyt ruveta aukomaan takaisin.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:37"]
Olin kassalla ja vaikka rinnassani luki "harjoittelija", olin kassan kanssa kokenut tapaus. Meillä oli kaupassa sellainen ongelma, että koko kassasysteemi meni jumiin säännöllisesti, eikä sille voinut tehdä oikein mitään paitsi bootata jonkun laitteen. Mutta jos tässä myöhästyi vähänkään, jumiin meni ja piti odottaa atk-tuen saapumista oma aikansa.
No, kerran oli todella paljon jonoa ja olin juuri palvelemassa keski-ikäistä naista kun kassa alkoi tökkimään. Aavistin pahinta, ja pyysin asiakasta odottamaan ettei laittaisi vielä korttia maksupäätteeseen, koska joskus tökkiminen meni ohi sillä ettei tulisi uusia "toimenpiteitä" hetkeen. No, nainenhan tunki sen korttinsa, minua samalla silmiin tiukasti katsoen, maksupäätteeseen, ja irvaili jotain että "kuinka hän nyt muutenkaan maksaisi, kai edes harjoittelija sen verran tajuaa". Systeemi meni jumiin, joten pyysin anteeksi ja soitin nopeasti varastoon, josta joku ehti boottaamaan sen laitteen ajoissa. Selitin naiselle mistä oli kyse ja mahdollisimman kohteliaasti. Nainen hymähti ja omahyväisenä totesi, että "kyllä sinäkin vielä opit kassaa käyttämään joku päivä".
Vaikka tuo nyt ei sinänsä ollut pahin kommentti, tuli siitä todella paha mieli itselleni. Vastaavaa vähättelyä sain kokea usein juurikin keski-ikäisten naisten taholta, mikähän siinä on että eivät osanneet käyttäytyä?
[/quote]
Näin keski-ikäisenä naisena on pakko kommentoida, kun aiheesta miehelleni ihan tässä äskettäin avauduin ja sitten pohdin syntyjä syviä.
Aloitan synnyistä syvistä: Kaikki tietyn ikäiset eivät ole sitä tai tätä. Ikä ehkä voimistaa joitakin luonteenpiirteitä, mutta ne ovat taatusti olleet ihmisessä jo aiemminkin.
Ja miten tähän pohdintaan päädyttiin: Olin kaupassa ruuhka-aikaan ja ihmettelin miehelleni, miten epäkohteliaita ja röyhkeitä monet vanhat ihmiset ovat. He tyrkkivät, etuilevat ja äyskivät, ajelevat surutta kärryillä päälle kassajonossa ja mulkoilevat pahasti mennessään.
Sitten pohdin asiaa hieman ja huomasin, että moni tuntemani vanhus ei todellakaan toimi näin. Kyseessä täytyy siis olla ihmisen perusluonne, joka ehkä tulee voimakkaammin esiin iän karttuessa mutta joka on ollut olemassa jo kauan ennen jotain tiettyä ikää.
Itse vaihdevuosivaivoineni en ainakaa halua tunnustaa, että käyttäytyisin huonosti yhtään missään (paitsi kotona ihan vain joskus... :) )
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:07"]Niin ja siis laskun loppusumma 1100€ joten hinnanalennusvaatimus on täysin kohtuuton.
-11
[/quote]
No huh huh :DDD
11&12 asiakkaasi kuulostaa tapaukselta, joka keksisi valitettavaa miten tahansa hoidetusta työstä. Jos olisitte tehneet työn 8h olisitte luultavasti "hidastellut korkeamman palkkion toivossa". En ymmärrä miten tuollaiset ihmiset jaksavat elää itsensä kanssa. Huoh.
Kerran seurasin tosi kiusaantuneena kassalla tilannetta. Oli jonkun pyhän aatto, en muista minkä. Sulkemisaikaan oli alle 5min, jonot kassalle hirveät. Keski-ikäinen nainen jonotteli, suureen ääneen valitti, miten hitaasti jono etenee - kaikilla asiakkailla oli tietenkin hirveät vuoret ruokaa pyhäksi. Joku mies jopa päästi eukon edelleen, kun kyllästyi valitukseen.
No, sitähän kuvittelisi, että tuollaisessa ruuhkassa ainakin siinä kassalla asiakkaat toimisivat mahdollisimman nopeasti. Vaan ei tämä ämmä. Kassalle päästyään hän alkaa vaatia lottoa. No, tietenkään tuo kassa ei ollut lottokassa, mitä tämä hirviönainen ei ollut tajunnut, vaikka lottokassat on varsin selvästi merkitty, jotta asiakas osaa mennä oikeaan paikkaan. Myyjä yritti sanoa, että tästä ei nyt saa lottoa. Kello oli jo yli sulkemisajan ja jonoa vielä varmaan parinkymmenen asiakkaan verran kullekin kassalle. Aasiakas järjesti sellaisen mekkalan, solvasi kauppaa ja myyjää, että myyjä lopulta alistui ja kävi hakemassa lotot toiselta kassalta itku kurkussa. Koko asioinnin ajan ämmän urputus jatkui. Kyllä sille lopulta joku toinen asiakas taisi ihan äsähtää, että nyt suu poikki ja lähdet kotiis siitä, myyjä kun ei voinut.
Uskomatonta kyllä. Ei ihmisille tunnu oikein olevan selvää, että eivät myyjät siitä mitään ylityökorvausta yleensä saa, että palvelevat ihmisiä vielä sulkemisajan jälkeen. Jos niin käy, että on vähän viime tingassa, niin ainakin sitten tohistaan ne asiat läpi mahdollisimman nopeasti eikä vaadita erityiskohtelua ja ulista jotain esimiehiä paikalle. Kyllä koko muulla jonolla punoitti korvat tuon akan puolesta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 02:37"]
Jos et olisi tehnyt niin huonoa ja väärää työtä, et olisi saanut tätä hellää miestä vihaiseksi.
Ota opiksesi.
[/quote]
Taas sinä! Jälleen kerran, on NIIN helppo huomata että yrität ainoastaan ärsyttää. :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 02:32"]Kertokaa hyvät kanssa sisaret (ja veljet) kokemuksia kamalista***. ***yksinäni kotona, ja olisi todella terapauttista päästä *** muiden tarinoita kamalista ***
Minulla kävi tänään asiakkaana _todella_ *** mies. Hän arvosteli täysin oikein tekemääni *** vääräksi, uhkasi tehdä valituksen ja meni lopulta ***. Olin loppuun asti asiallinen, vaikka mieleni olisi tehnyt ruveta ***takaisin.
[/quote]
Mikä siinä on, että vittumaisimmat asiakkaat ovat lähes poikkeuksetta n. 50v rouvashenkilöitä kera polkkatukka ja joku Marimekon kolttu?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 02:32"]olisi todella terapauttista päästä kuulemaan muiden tarinoita kamalista asiakkaista. Minulla kävi tänään asiakkaana _todella_ ilkeä mies. Hän arvosteli täysin oikein tekemääni työtä vääräksi, uhkasi tehdä valituksen ja meni lopulta henkilökohtaisuuksiin. Olin loppuun asti asiallinen, vaikka mieleni olisi tehnyt ruveta aukomaan takaisin.[/quote]Mitä jos kertoisit rehellisesti, mitä oikeasti tapahtui? Mitä teit, ja miksi se asiakkaan näkökulmasta vaikutti väärin tehdyltä?
Olen tarjoilijana eräässä s-ryhmän ravintolassa, jonne tuli kaksi noin 35-v naista, tilasivat pihvit, mutta halusivat muuttaa annoksia siten, että yhdelle lautaselle salaatin, yhdelle ranskalaiset ja kolmannelle salaatin, jotta saavat itse koota mieluisan annoksen. Tämä oli minulle ihan ok, keittiön kanssa tuli riitaa, kun yritin selittää, kokkina oli tuolloin eräs keski-iän kriisissä vellova kyrpä koko ajan otsassa mieskokki. Hän lupasi tehdä jonkunlaisen annoksen. Annoksissa kesti, kesti ja kesti. Pyysin 5 kertaa uudelleen ja uudelleen, onko annokset tulossa "on on kaikki tulee ajallaan".
Daamit sitten syyttivät minua koko ajan kun en osaa edes pihviä tilata keittiöstä, he on itse olleet alalla ja tietää kuinka olla ammattilainen, olin häpeä tälle alalle, olin pikkutyttö, epäonnistuja. Kaikki oli MUN vika. Parikymppisenä hentona naisena minähän itkin puoli tuntia heidän lähtönsä jälkeen työpaikan vessassa. Vieläkin vituttaa nuo naiset. Jos he alalla ovat olleet niin luulisi heidän tietävän, että jos kokki mokaa, niin viestintuoja tapetaan. Asiaa vielä kuormitti juuri se, että äitini oli haudattu vasta pari viikkoa sitten ja olin ensimmäisiä päiviä töissä sen jälkeen. Näillä naisilla oli selvästi aivan liian helppo elämä, että pihvit pilaavat päivän..... Omalle tyttärelleni kyllä opetan KÄYTÖSTAVAT ja ennenkaikkea KUNNIOITUKSEN.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"] Mitä jos kertoisit rehellisesti, mitä oikeasti tapahtui? Mitä teit, ja miksi se asiakkaan näkökulmasta vaikutti väärin tehdyltä?
[/quote]
Olen töissä pikaruokapaikassa (vau). Mies tuli ostamaan ranskalaisia, jotka annoin hänelle. Mies suivaantui, kun näki etten tehnytkään hänelle kokonaan uusia, vaan laitoin uudet "vanhojen" ranskalaisten päälle, ja otin tästä kasasta hänen ranskalaisensa. Olin tehnyt nämä "vanhat" ranskanperunat minuuttia aiemmin (mies oli nähnyt varmasti tämän jonottaessaa), joten ne eivät olleet todellakaan seisseet. Hän alkoi syyttää minua pilaantuneen ruoan tarjoamisesta ja kun yritin selittää, ettei ruoka varmasti ole pilalla, tämä raivostui ja aloitti haukkumiseni.
Ap
Kesätöissä kahvilassa vuosia sitten sisään paukkasi pariskunta. He eivät ostaneet mitään, mutta kysyivät reittiä yhteen paikkaan. En osannut suoralta kädeltä vastata, mutta lupasin selvittää asian. Pariskunnan naispuolinen osapuoli oli näreissään: "Siis et tiedä? Kuitenkin asut täälläpäin." Mistäs hän sen voi tietää? Meillä oli työntekijöitä myös lähikaupungeista. No, aloin selvittää tietoa kartasta. Nettiä ei ollut. Koska olin yksin vuorossa, oli minun toki palveltava maksavia asiakkaita välillä. Minulla kesti aika kauan etsiä reittiä ja pariskunta kyllästyi odottamaan. Kuulin, kun nainen huusi vihaisena ovelta minulle: "Hyvää kesää vaan sullekin!!!!" Tuntui tosi pahalta. Olin ollut ystävällinen ja tarjoutunut auttamaan, vaikka he eivät ostaneet mitään enkä minä ole mikään reittipalvelu.
Nro 22 jatkaa. Kahvilassa kävi myös aggressiivisia humalaisia. Eräskin käski minun työntää se sämpylä vaikka pil***ni. Keski-ikäiset miehet osasivat myös olla kamalia. Yksikin piti hintaa liian kalliina ja kun en voinut antaa alennusta, niin totesi oikein veemäisesti: "no veloita sitten se summa, jos se tekee sut onnelliseksi!!!!" Just joo.
EN tajua, miksi jotkut asiakkaat jättävät jonkun tuotteen väärään paikkaan. Vaikka jugurttia maustehyllylle. Todella huonoa käytöstä. Tai vaatteita sovituskoppiin. Tai lattialle.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:18"]Mitä tarkoittaa m***ut?
[/quote]
Mamut
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 02:56"]
Olin kadulla markkinoimassa yhtiötä, jossa työskentelin. Seuraani liittäytyi mies, jonka tiesin olevan työkaverini lähestymiskiellon saanut exä. Mies alkoi tiedustella minulta tietoja työtoveristani, ja kun en kertonut hänelle mitään, tämä kävi uhkaavammaksi. Mies oli alle puolenmetrin päässä naamastani raivoamassa sylki roiskuen. Koin olevani naisena pienoisessa alakynnessä, mutta päiväsaikaan ympärillä oli sen verran ihmisiä, ettei mies viitsinyt käydä päälle, ja lähti lopulta kiroillen pois. Seuraavana päivänä takaisin normaaleihin työkuvioihini, enkä törmännyt kyseiseen saastaan enää.
[/quote]
Eikö tuo kuulunut yksityisasioiden puolelle? Eihän siinä ollut normaalista asiakaspalvelutilanteesta kysymys.
Kamalia asiakaspalvelutilanteita tuleee uusia viikottain, mutta tää jäi kyllä elävästi mieleeni. Kello oli kahta minuuttia vaille sulkemisaika, kun kassalle alkaa tulla muutamia asiakkaita. Noh, ei auttanut kuin palvella. Asiakkaita tuli kokoajan lisää ja pian tajusin, että kassalla oli kokonainen urheilujoukkue. Kello oli reilusti yli sulkemisajan, joten kävin sanomassa, että asiakkaiden jotka eivät olleet ehtineet vielä jonoon täytyy lähteä, sillä olemme jo kiinni.
Lopulta jono oli poissa ja vein viimeisiä paketteja pöytään, kunnes joukkueen yksi valmentaja tai huoltaja alkaa huutamaan että mitäs se tällainen on että pakettiin pakataan??! Sanoin, ettei tänne voi jäädä sillä olemme menneet vartti sitten jo kiinni. Ukko haistatti paskat ja käveli pää pyöritellen joukkueensa kanssa ulos... Kyllä vitutti!
Kaikkea ei tarvitse sietää, olisit kohteliaasti maininnut ettei henkilökohtaisuuksiin mennä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:18"]Mitä tarkoittaa m***ut?
[/quote]
Vähän kuin murkku, mutra vaihdat r:n l-kirjaimeen.
Niin ja siis laskun loppusumma 1100€ joten hinnanalennusvaatimus on täysin kohtuuton.
-11