Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka lopettaa juominen?

Vierailija
07.08.2015 |

Kesällä on lähtenyt vähän lapasesta ja ahdista, haluan lopettaa kokonaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun omasta päätöksestäsi kiinni. Sen lisäksi että olet tosissasi halukas lopettamaan hae terveyskeskuksesta apua. Sitä kyllä löytyy. Mutta ensin sinun pitää tehdä se päätös itse.

Vierailija
2/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta enää alkoholia. Älä mene tilanteisiin missä tavallisesti käytetään alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon muutaman annoksen joka ilta. Noin kello seitsemältä alkaa kurkussa tuntua että nyt aukastava tölkki ja äkkiä. En pysty lopettamaan vaikka määrät illassa on vähäisiä. Mutta onhan ne kuukaudessa iso määrä.

Vierailija
4/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"]Mä juon muutaman annoksen joka ilta. Noin kello seitsemältä alkaa kurkussa tuntua että nyt aukastava tölkki ja äkkiä. En pysty lopettamaan vaikka määrät illassa on vähäisiä. Mutta onhan ne kuukaudessa iso määrä.
[/quote]
Jos tuollaisista määristä on kyse niin jätä tosiaan ne tölkit kauppaan. Kyllä se siitä.

Vierailija
5/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy päättää nyt haluatko lopettaa kerrasta vai vähitellen. Jos sitä on mennyt oikeasti paljon lomalla, ja jos vielä on aikaa, niin voi olla helpompaa vähentää päivittäin juotuja määriä asteittain. Jos juominen on ollut todella rajua, tämä on jopa välttämätöntä. Katkolle meneminenkin voi olla näissä tapauksissa tarpeen, että pääsee lopettamisen alkuoireiden yli turvallisesti.

Jos sulla on kuitenkin päivässä ollut aina myös 0-promilleisia aikoja eli et ole ollut kännissä aamusta iltaan, niin niin valitessasi myös kertalopetus on mahdollinen. Et vaan enää juo, ja kestät krapulan ja 7-10 päivää kestävän tavallista apeamman mielialan. 

Itse nuorempana usein join lomilla myös liikaa, ja minä aina lopetin tuolla asteittaisen vähentämisen menetelmällä. Jos olin juonut 10 tuoppia eilen, joisin 8 tänään. Sitten 6,5,4... Ja varasin sen juotavan aina niin että juon sitten jos alkaa ahdistaa tai tekemään mieli, en ennen. 

Jos lopullisesti haluat lopettaa alkoholinkäytön kokonaan, niin se voi olla joko helppoa tai vaikeaa riippuen juomishistoriastasi ja syistä joihin juot. Jos se ei omin avuin onnistu, niin A-klinikat, AA-kerhot ja myös päihdelääkärit tarjoavat apua.

Vierailija
6/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on vain lopettaa. Päättää, että ei ota enää.

Sitten pitää vielä pysyä tässä päätöksessä, se saattaa vaatia ulkopuolista apua. Terapiaa, AA:ta. Joitain taas auttavat lääkkeet.

Jos kesäällä on livennyt niin pahasti, että et pysty lopettamaan (vieroitusoireet) niin mene katkolle.

Vierailija
7/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"]

Mä juon muutaman annoksen joka ilta. Noin kello seitsemältä alkaa kurkussa tuntua että nyt aukastava tölkki ja äkkiä. En pysty lopettamaan vaikka määrät illassa on vähäisiä. Mutta onhan ne kuukaudessa iso määrä.

[/quote]

Mihin oloihin tai syihin juot? Sen pohtimisesta voi lähteä ratkaisu siihen, miten tavasta pääsisi eroon.

Vierailija
8/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopettaa juomisen käy huonosti. Syömättä voi olla parikin kuukautta mutta juomatta vain muutamia päiviä kunnes kuolee.

Harkitse nyt vielä.

Vierailija
9/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"]

[/quote]

Mihin oloihin tai syihin juot? Sen pohtimisesta voi lähteä ratkaisu siihen, miten tavasta pääsisi eroon.
[/quote]
Kiva rentoutua illalla telkkaria katellessa. Muulloinkin jos alkaa joku asia ärsyttämään, niin tölkki vaan auki. Noin viisi annosta menee illassa.

Olin melkein vuoden kokonaan juomatta. Sitten ajattelin että jos juon yhden siiderin joskus niin ei kai se haittaa. Ajattelin että olutta en maista koska siihen jään taas koukkuun. Jossain vaiheessa kuitenkin aloin ostamaan olutta 6-packeja ja nyt ostan 24-packin kerralla ettei lopu kesken.

En siis ole ap.

Vierailija
10/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on valinnoista. Sinä valitsit juomisen. Nyt sinä voit valita olla juomatta.

Sinä teet valinnat oman elämäsi osalta.

Vierailija
11/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"] Mä juon muutaman annoksen joka ilta. Noin kello seitsemältä alkaa kurkussa tuntua että nyt aukastava tölkki ja äkkiä. En pysty lopettamaan vaikka määrät illassa on vähäisiä. Mutta onhan ne kuukaudessa iso määrä. [/quote] Mihin oloihin tai syihin juot? Sen pohtimisesta voi lähteä ratkaisu siihen, miten tavasta pääsisi eroon. [/quote] Kiva rentoutua illalla telkkaria katellessa. Muulloinkin jos alkaa joku asia ärsyttämään, niin tölkki vaan auki. Noin viisi annosta menee illassa. Olin melkein vuoden kokonaan juomatta. Sitten ajattelin että jos juon yhden siiderin joskus niin ei kai se haittaa. Ajattelin että olutta en maista koska siihen jään taas koukkuun. Jossain vaiheessa kuitenkin aloin ostamaan olutta 6-packeja ja nyt ostan 24-packin kerralla ettei lopu kesken. En siis ole ap.

[/quote]

Aika tavallista tosiaan. Ja monihan tekee noin vuosikymmeniä. Lääkäri Juhani Seppänenhän kirjoitti tästä joitain vuosia sitten kirjankin: "Selvästi juovuksissa", ja hän siinä kertoi miten itse oli vuosikymmeniä juonut tosiaan sixpackin isoja kaljoja joka ilta. Ei pitänyt sitä edes kovin suurena ongelmana, mutta kirjan idea on että siinä hän kokeilee olla vuoden täysin ilman. Ja onnistuu. Myöhemmin on kuitenkin taas palannut käyttöön, en tosin tiedä onko yhtä paljoon käyttöön palannut, joten vissiin raittius ei ollutkaan niin iloinen asia...

Kannattaa miettiä myös se että mitkä on ne motivaatiot miksi haluaa lopettaa tissuttelun. Itse olen myös lopettanut, ja mulla syy oli läskin kertyminen ja se että lähempänä 40 vuoden ikää, alkoi jo näkyä naamasta ja löllöstä kropasta että juoppo akka on kyseessä. Terveysriskit ei mulle ikinä olisi riittänyt perusteiksi, koska en ole sen luonteinen että osaisin stressata moisia. Muutenkin ajattelen että mieluummin eläisin lyhyen ja nautinnollisen elämän kuin pitkän ja kuivan. Mutta tuo pilaantunut ulkonäkö oli mulle se mikä sai aikaan riittävän motivaation. Jollain muulla se on joku muu, mutta joku vahva motivaattori kannattaa kaivaa esiin, josta muistuttaa itseään kun mieliteko tulee taas.

Sitten kun motivaatioasia on kunnossa, täytyy miettiä sijaistoimintoja ja asioita, joilla voisi välttää juomishimoon lankeamisen. Esim. minä join stressiin joka johtui töistä. Jouduin lopulta jopa vaihtamaan työpaikkaa vähemmän vaativaan, kun yritykseni keksiä siinä vanhassa työssä ollessa stressinhelpotusta esim. meditaatiosta tai käsitöistä eivät riittävästi auttaneet. Mutta tosiaan rentoutumista voi etsiä harrastuksista, meditaatiosta, musiikista, liikunnasta.

Monelle auttaa myös se ettei jätä itselleen sellaista aikaa jona on aikaa juoda. Bookkaa siis iltansa täyteen tekemistä niin ettei tule sitä hetkeä jolloin istuu siellä sohvalla ja kyllästyttää ja tekee mieli korkata. Kaikille tämä ei toimi, itse esimerkiksi koin sen itseni ja ongelmieni pakoon juoksemiseksi, ja jatkuva häärääminen lisäsi levottomuutta ja ahdistusta, joihin teki taas mieli juoda. Minä päätin vaan kohdata paskat oloni silmästä silmään ja miettiä mikä ne aiheuttaa, ja yrittää tehdä aiheuttajille jotain. Mutta tapoja on monia.

Vierailija
12/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:50"]

Kyse on valinnoista. Sinä valitsit juomisen. Nyt sinä voit valita olla juomatta.

Sinä teet valinnat oman elämäsi osalta.

[/quote]

Teoriassa näin, samoin kuin teoriassa ylipainoisellekin voi sanoa että itsehän valitset ne kalorit suustasi alas tunkea, joten lopeta. 

Mutta käytännössä usein ei ole niin kovinkaan helppoa vaan pitää siitä valinnastaan kiinni. Esim. alkoholista voi olla vähintään psykologisesti riippuvainen, vaikka olisi vain tissuttelija, ja riippuvuudet on ovelia suostuttelijoita ja tekosyiden keksijöitä, jotka kääntävät sen päätöshetkellä niin vahvan tahdon helposti siihen, että tällä kertaa voinkin juoda, tai että koko päätös lopettaa oli tyhmä. 

Eikä tähän tarvitse olla mikään erityisen tyhmä tai yleisesti tahdonvoimaton ihminen. Esim. itse olin 15 vuotta tissuttelukierteessä jota yritin useita kertoja lopettaa onnistumatta. Silti olen esim. töissä ja muussa elämässäni aikaansaava ihminen, korkeasti koulutettu jne. Riippuvuus iltakänneistä vaan sai aina sen tahdon käännettyä tavalla tai toiselal siihen että tänään juon. Lopetan sitten kokonaan huomenna. Tai maanantaina. Riippuvuus tosiaan on kuin suostutteleva demoni päässä, joka kuiskii korvaan koko ajan loogisen tuntuisi perusteluja että miksi on ihan ok kuitenkin nyt ottaa vaikka päätitkin ettet ota.

Vierailija
13/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kun rukoilin Jeesusta.

Vierailija
14/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:37"] Mä juon muutaman annoksen joka ilta. Noin kello seitsemältä alkaa kurkussa tuntua että nyt aukastava tölkki ja äkkiä. En pysty lopettamaan vaikka määrät illassa on vähäisiä. Mutta onhan ne kuukaudessa iso määrä. [/quote] Mihin oloihin tai syihin juot? Sen pohtimisesta voi lähteä ratkaisu siihen, miten tavasta pääsisi eroon. [/quote] Kiva rentoutua illalla telkkaria katellessa. Muulloinkin jos alkaa joku asia ärsyttämään, niin tölkki vaan auki. Noin viisi annosta menee illassa. Olin melkein vuoden kokonaan juomatta. Sitten ajattelin että jos juon yhden siiderin joskus niin ei kai se haittaa. Ajattelin että olutta en maista koska siihen jään taas koukkuun. Jossain vaiheessa kuitenkin aloin ostamaan olutta 6-packeja ja nyt ostan 24-packin kerralla ettei lopu kesken. En siis ole ap.

[/quote]

Aika tavallista tosiaan. Ja monihan tekee noin vuosikymmeniä. Lääkäri Juhani Seppänenhän kirjoitti tästä joitain vuosia sitten kirjankin: "Selvästi juovuksissa", ja hän siinä kertoi miten itse oli vuosikymmeniä juonut tosiaan sixpackin isoja kaljoja joka ilta. Ei pitänyt sitä edes kovin suurena ongelmana, mutta kirjan idea on että siinä hän kokeilee olla vuoden täysin ilman. Ja onnistuu. Myöhemmin on kuitenkin taas palannut käyttöön, en tosin tiedä onko yhtä paljoon käyttöön palannut, joten vissiin raittius ei ollutkaan niin iloinen asia...

Kannattaa miettiä myös se että mitkä on ne motivaatiot miksi haluaa lopettaa tissuttelun. Itse olen myös lopettanut, ja mulla syy oli läskin kertyminen ja se että lähempänä 40 vuoden ikää, alkoi jo näkyä naamasta ja löllöstä kropasta että juoppo akka on kyseessä. Terveysriskit ei mulle ikinä olisi riittänyt perusteiksi, koska en ole sen luonteinen että osaisin stressata moisia. Muutenkin ajattelen että mieluummin eläisin lyhyen ja nautinnollisen elämän kuin pitkän ja kuivan. Mutta tuo pilaantunut ulkonäkö oli mulle se mikä sai aikaan riittävän motivaation. Jollain muulla se on joku muu, mutta joku vahva motivaattori kannattaa kaivaa esiin, josta muistuttaa itseään kun mieliteko tulee taas.

Sitten kun motivaatioasia on kunnossa, täytyy miettiä sijaistoimintoja ja asioita, joilla voisi välttää juomishimoon lankeamisen. Esim. minä join stressiin joka johtui töistä. Jouduin lopulta jopa vaihtamaan työpaikkaa vähemmän vaativaan, kun yritykseni keksiä siinä vanhassa työssä ollessa stressinhelpotusta esim. meditaatiosta tai käsitöistä eivät riittävästi auttaneet. Mutta tosiaan rentoutumista voi etsiä harrastuksista, meditaatiosta, musiikista, liikunnasta.

Monelle auttaa myös se ettei jätä itselleen sellaista aikaa jona on aikaa juoda. Bookkaa siis iltansa täyteen tekemistä niin ettei tule sitä hetkeä jolloin istuu siellä sohvalla ja kyllästyttää ja tekee mieli korkata. Kaikille tämä ei toimi, itse esimerkiksi koin sen itseni ja ongelmieni pakoon juoksemiseksi, ja jatkuva häärääminen lisäsi levottomuutta ja ahdistusta, joihin teki taas mieli juoda. Minä päätin vaan kohdata paskat oloni silmästä silmään ja miettiä mikä ne aiheuttaa, ja yrittää tehdä aiheuttajille jotain. Mutta tapoja on monia.
[/quote]
Kyllähän sen huomaa vanhemmiten kenelle on alkoholi maistunu. Sen takia haluaisinkin päästä tästä tavasta eroon. Mutta jos mies jatkaa omaa tissutteluaan niin en pysty lopettamaan. Kiusaus on liian suuri :D

Vierailija
15/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:36"]Älä osta enää alkoholia. Älä mene tilanteisiin missä tavallisesti käytetään alkoholia.
[/quote]

Mahdotonta Suomessa.

Vierailija
16/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoitin miehelle että pidän nyt tipatonta ajan x. Päätin ottaa kuntosalikortin jos tuo harrastus kannustaisi olemaan juomatta. Katkoa en (vielä) tarvitse ja pystyn lopettamaan kerralla, mutta join aika reippaasti kolmestikin viikossa naiselle suurkulutuksen ylittäviä määriä. Nyt päätin että on aika palata ruotuun... Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista neuvoista. Olen yhteydessä paikkakuntani AA:n jos yksin tuntuu vaikealta parin päivän päästä. Pelkään jo juomisen terveyshaittoja. Ap

Vierailija
17/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös! Koeta saada kiinni siitä tilanteesta/tunteesta, kun haluat avata tölkin. Mitä muuta voisit tehdä helpottaaksesi oloa? Voitko koittaa välttää sitä ilta sohvalla -tyyliä? Rikkoa kaavaa? Pienin askelin vaikka? Entä auttaisiko se AA-tyyli: TÄNÄÄN en juo. Huomisesta en tiedä. Mulla on sokeririippuvuus, se on tietysti eri asia, mutta olen kokeillut tällaista "sokeriton päivä" -tyyliä. Se on paljon helpompaa kuin ajatella jotain lopullista. SItten vain aamulla päättää että tänään on sokeriton päivä.

Saatko apua jostain ryhmästä?

En osaa sua auttaa, mutta toivotan kovasti tsemppiä!

Vierailija
18/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:36"]Älä osta enää alkoholia. Älä mene tilanteisiin missä tavallisesti käytetään alkoholia.
[/quote]

Mahdotonta Suomessa.
[/quote]

Höpö höpö. Suomessa juuri erittäin mahdollista, tule tänne Ranskaan niin tilanne on eri.

Vierailija
19/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:41"]

Hyvä päätös! Koeta saada kiinni siitä tilanteesta/tunteesta, kun haluat avata tölkin. Mitä muuta voisit tehdä helpottaaksesi oloa? Voitko koittaa välttää sitä ilta sohvalla -tyyliä? Rikkoa kaavaa? Pienin askelin vaikka? Entä auttaisiko se AA-tyyli: TÄNÄÄN en juo. Huomisesta en tiedä. Mulla on sokeririippuvuus, se on tietysti eri asia, mutta olen kokeillut tällaista "sokeriton päivä" -tyyliä. Se on paljon helpompaa kuin ajatella jotain lopullista. SItten vain aamulla päättää että tänään on sokeriton päivä.

Saatko apua jostain ryhmästä?

En osaa sua auttaa, mutta toivotan kovasti tsemppiä!

[/quote]

Olitkin jo näköjään tehnyt hyviä siirtoja asian eteen!

18

Vierailija
20/23 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde aina iltakävelylle siihen aikaan kun normaalisti korkkaisit. Raitis ulkoilma tuo hyvän fiiliksen ja hyvän olon, ja kun palaat, olet niin tyytyväinen itseesi ettei enää tee mieli. Mieheni lopetti noin kun kyllästyi kaljamahaansa :D sekin kutistui nopeasti siinä samalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi