Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko tämä elämäni ensimmäinen migreenikohtaus?

Vierailija
06.08.2015 |

Olen vähän päälle parikymppinen nainen ja viime yönä ilmeisesti sain elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen. Säikähdin, kun alkoi näkymään sahalaitaa ja salamointia näkökentässä. Sen jälkeen iskikin aivan järkyttävä päänsärky. Lisäksi vielä oksensin ja silmät olivat erittäin valoherkät. Liikkuminen pahensi särkyä ja pahoinvointia entisestään. En pystynyt liikkumaan, enkä puhumaan. Istuin vain pimeässä vessanlattialla pöntön vierellä. Ajantajukin katosi, ei hajuakaan kuinka kauan siellä olin tai kuinka kauan kohtaus kesti.

Ennen ei ole ollut minkäänlaisia migreenin oireita. Voiko migreeni alkaa yllättäen, minkä ikäisenä tahansa? Todella toivon, ettei noita kohtauksia ala tulemaan useammin. Oli aivan kamala kokemus. Se kipu oli jotain aivan sietämätöntä. En ole ennen tajunnut, kuinka vakavaa migreeni voi oikeasti olla.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan Buranat auta. Kannattaa myös muistaa, ettei parasetamoleja saa ottaa isoa annosta! 

Itselläni oli vuosia auraton migreeni. Viisi vuotta sitten tuli ensin yksi aurallinen migreenikohtaus, seuraava tuli kolme vuotta sitten ja nykyään tulee pari aurallista vuodessa. Aurattomia tulee useammin ja ne pystyn ennakoimaan aurallisia paremmin. 

Itsellä kesti vuosia sopivan migreenilääkkeen löytyminen. Vaikka vaikuttava aine olisi sama (esim. sumatriptaani), niin eri firmojen lääkkeillä on ihan eri vaikutus ja sivuoireet. Jos ei ekassa apteekissa ole minulle parasta lääkettä, marssin nykyään seuraavaan, enkä enää ota korvaavaa tuotetta. 

Koska oireesi olivat noin voimakkaita, mene vaan lääkäriin ja pyydä migreenilääkkeet. Itse en myöskään liikahda mihinkään ilman migreenilääkkeitä. Buranaakin on aina mukana, sillä niillä lähtee tavallinen päänsärky. 

Vierailija
22/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä migreeniin saattaa riittää Burana-parasetamoli -yhdistelmä, mutta annokset pitää olla reiluja, ei mitään näpertelyä. Eli 800-1200mg ibuprofeenia ja 1g parasetamolia. Ja sitten lepoa. ( Katso täältä jos et usko: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00047) Yksilöllistä, joillain riittää tuo, joillain ei. 

Mulla on Imigran-Primperan -yhdistelmä, jälkimmäinen on siis pahoinvointilääke mutta kannattaa kuulemma ottaa vaikkei olisi pahoinvointiakaan, koska edistää muiden lääkkeiden imeytymisä. Lisäksi otan reilusti ibuprofeenia tarvittaessa. 

Mulla on kohtauksia vain noin kerran vuodessa. Näin ollen en kursaile lääkkeissä. Jos kohtauksia on monta kertaa kuussa, ei kannata tuollaisia määriä migreenin kohtauslääkkeitä ja tulehduskipulääkkeitä käyttää, se altistaa särkylääkepäänsärylle. Vaan kannattaa hankkia ihan estolääke. 

Ja kyllä aloittajan vaiva tosiaan auralliselta migreeniltä kuulostaa, monilla alkaa vasta aikuisiällä. Mutta ei se välttämättä sen kummemmin sinua vaivaa, voihan käydä hyvä tuuri kuten mulla, ja kohtauksia tulee hyvin harvakseltaan. Toivotaan niin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallisessa migreenissä voi myös sumentua näkö ja mennä tunto toiselta puolelta kroppaa. Nimimerkillä turhaan keskussairaalaan ekan aurallisen migreenikohtauksen aikana kiikutettu

Paljon parempi hakea lääkkeet, kuin odotella, jos seuraava aurallinen migreeni tulee vaikka autolla ajaessa... Jos rupeaa tulemaan oireita, heti lääke. Jos ei tule enää ikinä aurallista migreeniä, niin se lääkepakkaus laukussa on pieni hinta verrattuna siihen, että oksentelet kadun laidassa tms. kohtauksen yllättäessä

Vierailija
24/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkinen juttu tuo migreeni. Itse joutunut kärsimään todella kovista kohtauksista 8 vuotiaasta. Nykyään, 24-vuotiaana saan vieläkin kohtauksia. Pitää vaan muistaa ottaa aikaisin lääke, kannattaa mennä lääkäriin että saat migreeniin auttavat lääkkeet. Tsemppiä ja voimia-tiedän että ne kohtaukset ovat ihan kauheita mutta kyllä niistä selviää! :)

Vierailija
25/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli 30-vuotiaana ensimmäinen migreenikohtaus joka oli aurallinen. Vasen puoli puutui ja samalla puolella oli ne aurat. Otin heti paljon kipulääkettä ja menin nukkumaan. Pääkipua ei tullut mutta olo oli hötteröinen koko illan. Tällainen vastaava kohtaus on toistunut neljän vuoden aikana neljä kertaa, viimeksi kesäkuun alussa ollessani supermarketissa.

Vierailija
26/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:08"]

Burana on ihan hyvä migreenilääke mutta sitä pitää ottaa eiittävä annos, 800-1200mg kerralla. Tietysti jos oksentelee niin tuo on vähän hankala saada menemään, silloin esim suussa sulava tai nenäsumutteena annosteltava migreenilääke on parempi. 

Yleensä migreeni puhkeaa jo nuorempana mutta voi puhjeta vielä tuossakin iässä. Onko suvussa migreeniä?

[/quote]

Kenelläkään sukulaisella ei ole migreeniä. Itselläkin ensimmäinen kerta, siksi yllätyinkin. Mutta nähtävästi se voi iskeä kenelle tahansa, missä iässä tahansa. - AP 

Vierailija
27/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:12"]

Tuolla on jotain tietoa:

http://www.parempaaelamaa.fi/migreeni/tietoa-migreenista/migreenilaakkeet-ja-hoitovinkit

Migreenikohtauslääkkeet saat varmaan yhdenkin kohtauksen perusteella, estolääkitys on eri asia

[/quote]

Kiitos selvennyksestä! :) - AP

Vierailija
28/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallinen migreeni voi tosiaan olla myös kivuton. Mulla näkyy joskus auroja ja näkö sumenee, eikä mitään muuta oiretta sen lisäksi kuin aivan älyttömän väsynyt olo. 

Pahin oli kerran, kun juuri bussin tullessa iski aurallinen päänsärky. Menin lastenrattaiden kanssa autoon, mutta en pian sen jälkeen tunnistanut edes tuttuja paikkoja. Onneksi bussimatka kesti melkein tunnin ja näkökyky alkoi palautumaan juuri sopivasti. SIllä kertaa ei onneksi tullut oksennusta, mutta kotona oli sitten järkyttävän kova päänsärky. 

Vierailija
29/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:22"]

Mulla ei ainakaan Buranat auta. Kannattaa myös muistaa, ettei parasetamoleja saa ottaa isoa annosta! 

Itselläni oli vuosia auraton migreeni. Viisi vuotta sitten tuli ensin yksi aurallinen migreenikohtaus, seuraava tuli kolme vuotta sitten ja nykyään tulee pari aurallista vuodessa. Aurattomia tulee useammin ja ne pystyn ennakoimaan aurallisia paremmin. 

Itsellä kesti vuosia sopivan migreenilääkkeen löytyminen. Vaikka vaikuttava aine olisi sama (esim. sumatriptaani), niin eri firmojen lääkkeillä on ihan eri vaikutus ja sivuoireet. Jos ei ekassa apteekissa ole minulle parasta lääkettä, marssin nykyään seuraavaan, enkä enää ota korvaavaa tuotetta. 

Koska oireesi olivat noin voimakkaita, mene vaan lääkäriin ja pyydä migreenilääkkeet. Itse en myöskään liikahda mihinkään ilman migreenilääkkeitä. Buranaakin on aina mukana, sillä niillä lähtee tavallinen päänsärky. 

[/quote]

Pitää nyt miettiä, että käynkö siellä lääkärissä. Tosiaan oli vasta ensimmäinen kohtaus, mutta se oli sen verran kamalaa, etten tosiaan haluaisi kokea sellaista uudestaan. Onneksi olin kotona kohtauksen alkaessa, en tiedä mitä olisi tapahtunut, jos olisin ollut esim. auton ratissa tai ihmisten ilmoilla. - AP

Vierailija
30/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, saat varmaan estolääkityksen tai jotain. Aunakin tehoavia lääkkeitä.
Mun tytöllä _tosi_ kovia kohtauksia ja panadolin 1g lääkkeet, ei auta sitten yhtään. Kun täyttää 14 saa vahvemmat lääkkeet. Ihan sääliksi käy kun se itkee omassa sängyssä siitä kivusta.

Vierailija
31/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:35"]

Itselleni tuli 30-vuotiaana ensimmäinen migreenikohtaus joka oli aurallinen. Vasen puoli puutui ja samalla puolella oli ne aurat. Otin heti paljon kipulääkettä ja menin nukkumaan. Pääkipua ei tullut mutta olo oli hötteröinen koko illan. Tällainen vastaava kohtaus on toistunut neljän vuoden aikana neljä kertaa, viimeksi kesäkuun alussa ollessani supermarketissa.

[/quote]

Itsellänikin oli jotenkin sekava olo, kun kohtaus tuli. Mietin päässäni, että pitäisi varmaan herättää mies apuun tms. mutten kyennyt liikkumaan tai saamaan edes suutani auki. Aivan kuin olisin jotenkin halvaantunut: istuin vain hiljaa paikallani ja pitelin päästäni kiinni, kun kipu oli niin kamala. Nyt tänä päivänä on ollut väsynyt ja voimaton olo, vaikka nukuin kunnon yöunet kohtauksen jälkeen. - AP

Vierailija
32/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ethän käytä e-pillereitä? Jos on aurallinen migreeni, niitä ei saa käyttää.

Vierailija
33/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"]

[/quote]

Voi ei, käytän kyllä. Minulla on Zoelyn nimiset e-pillerit käytössä. Miksi niitä ei saisi käyttää? Voi harmi, jos tässä joutuu etsimään uuden sopivan ehkäisykeinonkin. Nuo pillerit ovat toimineet minulla todella hyvin. - AP

Vierailija
34/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:47"]

Lääkäriin, saat varmaan estolääkityksen tai jotain. Aunakin tehoavia lääkkeitä. Mun tytöllä _tosi_ kovia kohtauksia ja panadolin 1g lääkkeet, ei auta sitten yhtään. Kun täyttää 14 saa vahvemmat lääkkeet. Ihan sääliksi käy kun se itkee omassa sängyssä siitä kivusta.

[/quote]

Itse otin 3 x 400g Ibumax-särkylääkkeitä, mutta ne eivät tuntuneet auttavan. Piti vain odottaa, että särky meni ohi. Olen vieläkin jotenkin hämmentynyt, että kuinka sietämätöntä se kipu oikeasti oli. - AP

Vierailija
35/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:56"]

[/quote]

Voi ei, käytän kyllä. Minulla on Zoelyn nimiset e-pillerit käytössä. Miksi niitä ei saisi käyttää? Voi harmi, jos tässä joutuu etsimään uuden sopivan ehkäisykeinonkin. Nuo pillerit ovat toimineet minulla todella hyvin. - AP

[/quote]

Veritulppariski. Joudut vaihtamaan minipillereihin.

Vierailija
36/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillereiden käyttöön liittyy riskejä aurallista migreeniä sairastavilla, en nyt muista mitä kaikkea. Lisäksi e-pillereiden käyttö saattaa laukaista sairastumisen ja lisätä kohtauksia.

Vierailija
37/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Ja voi alkaa minkä ikäisenä tahansa.

Tervetuloa kerhoon ja otan osaa.

Vierailija
38/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan 3 Buranaa/ketorinia ja 2 parasetamolia (käsikauppavalmisteita) heti auran ilmaannuttua. En jaksa hakea reseptillä, joskus olen niinkin tehnyt, silloin vahvemmat lääkkeet ja pienempi määrä toki. Panacod tehoaa joillain parhaiten.

Paras kohtaus ollut kun puhekyky meni, sanat unohtui. Kaiken muun kivan lisäksi.

Vierailija
39/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:56"]

[/quote]

[/quote]

Veritulppariski. Joudut vaihtamaan minipillereihin.
[/quote] Googletin käypähoitoa, eikä hormonaalisesta ehkäisystä ole haittaa. Kivuton, aurallinen migreeni saattaa muuten liittyä masennukseen.

Vierailija
40/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:47"]Lääkäriin, saat varmaan estolääkityksen tai jotain. Aunakin tehoavia lääkkeitä.
Mun tytöllä _tosi_ kovia kohtauksia ja panadolin 1g lääkkeet, ei auta sitten yhtään. Kun täyttää 14 saa vahvemmat lääkkeet. Ihan sääliksi käy kun se itkee omassa sängyssä siitä kivusta.
[/quote]
Sama tulos kun syö suuremman määrän reseptivapaita. Ei siitä lääkäristä muuta hyötyä ole. Panadol ei muutenkaan ole tehokas migreeniin, korkeintaan tukena tulehduskipulääkkeille.