Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko tämä elämäni ensimmäinen migreenikohtaus?

Vierailija
06.08.2015 |

Olen vähän päälle parikymppinen nainen ja viime yönä ilmeisesti sain elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen. Säikähdin, kun alkoi näkymään sahalaitaa ja salamointia näkökentässä. Sen jälkeen iskikin aivan järkyttävä päänsärky. Lisäksi vielä oksensin ja silmät olivat erittäin valoherkät. Liikkuminen pahensi särkyä ja pahoinvointia entisestään. En pystynyt liikkumaan, enkä puhumaan. Istuin vain pimeässä vessanlattialla pöntön vierellä. Ajantajukin katosi, ei hajuakaan kuinka kauan siellä olin tai kuinka kauan kohtaus kesti.

Ennen ei ole ollut minkäänlaisia migreenin oireita. Voiko migreeni alkaa yllättäen, minkä ikäisenä tahansa? Todella toivon, ettei noita kohtauksia ala tulemaan useammin. Oli aivan kamala kokemus. Se kipu oli jotain aivan sietämätöntä. En ole ennen tajunnut, kuinka vakavaa migreeni voi oikeasti olla.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa edes kuvitella miten pelottavaa ja ahdistavaa olisi saada paha kohtaus ekaa kertaa aikuisena. Mulla alkoi kolmannella luokalla niin sen kanssa on ikään kuin kasvanut ja elänyt eikä lapsi silleen pelästy eikä ajattele mitään aivokasvaimia tai verenvuotoja.

Vierailija
42/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"]

Ap, ethän käytä e-pillereitä? Jos on aurallinen migreeni, niitä ei saa käyttää.

[/quote]

Voi ei, käytän kyllä. Minulla on Zoelyn nimiset e-pillerit käytössä. Miksi niitä ei saisi käyttää? Voi harmi, jos tässä joutuu etsimään uuden sopivan ehkäisykeinonkin. Nuo pillerit ovat toimineet minulla todella hyvin. - AP

[/quote]

Veritulppariski. Joudut vaihtamaan minipillereihin.
[/quote] Googletin käypähoitoa, eikä hormonaalisesta ehkäisystä ole haittaa. Kivuton, aurallinen migreeni saattaa muuten liittyä masennukseen.
[/quote]
No kylläpä on, aurallista migreeniä sairastava ei saisi syödä yhd.pillereitä.
Ainainen ongelma ollut itselläni. Nuorempana söin silti, mutta lääkäri kielsi ehdottomasti kun kuuli aur.migreenistä ja muistan sen jo nuorempana, että oli kieltolistalla, en vain sanonut lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli eka migreenikohtaus parikymppisenä. Yhtäkkiä vain tuli näköhairiö, joka kesti aikansa. Olin opiskelemassa,  45 min bussimatkan päässä kotoa. Särky alkoi vasta bussissa, silloin myös alkoi käsi puutua ja pahoinvointi. Bussista piti jäädä pois ennen kotipysäkkiä kun piti oksentaa. Onneksi oli poikakaveri matkassa.

Aivan kamala olo, mikään käsikauppalääke ei auttanut. Piti oksennella koko yö, oli kuin päässä oli ollut rautavanne joka kiristyi koko ajan. Kohtauksia alkoi sen jälkeen tulla aina kun oli stressiä (tenttejä tms.) tai jäi aamiainen syömättä. Eli verensokeri laski. Kolmennen kohtauksen jälkeen menin lääkäriin ja sain kunnon kipulääkkeet. Silloin (80-luvulla) ergotamiini oli paras. Mutta sitä piti ottaa heti auran alkaessa, ja silti piti ehkä oksentaa. Mutta kipu ei ollut valtava.

Nykyään en saa migreeniä kuin ehkä kerran parissa vuodessa - yleensä se tulee kun pitkällinen stressi laukeaa. Nyt on paremman lääkkeet, ei tarvitse oksennella, kunhan otan lääkkeen heti kun aura näkyy.

Kokeilin alussa luonnontuotteita estolääkitykseen. Ne toimivat ihan OK, kunnes eräänä päivänä unohdin ottaa eston, ja silloin kun iski taas valtava kohtaus

Mieti, onko stressillä, sen laukeamisella tai alhaisella verensokerilla (ateria jää väliin) yhteyttä. Käy lääkärilla. Kösikauppalääkkeet eivät tehonneet minulla. Ei edes tupla-annos ibuprofeenia. Nykyään on hyvia ja turvallsiia lääkkeitä jotka auttavat pikaisesti.

Kohtuakset olivat pelottavia, mutta vähenevät kun ikää tulee. Hae reseptilääkkeitä. Itse en halua ikinä enää kokea migreeniä ilman lääkkeitä.

Vierailija
44/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"]

[/quote]

Voi ei, käytän kyllä. Minulla on Zoelyn nimiset e-pillerit käytössä. Miksi niitä ei saisi käyttää? Voi harmi, jos tässä joutuu etsimään uuden sopivan ehkäisykeinonkin. Nuo pillerit ovat toimineet minulla todella hyvin. - AP

[/quote]

Veritulppariski. Joudut vaihtamaan minipillereihin.
[/quote] Googletin käypähoitoa, eikä hormonaalisesta ehkäisystä ole haittaa. Kivuton, aurallinen migreeni saattaa muuten liittyä masennukseen.
[/quote]

Kysyisin kuitenkin lääkäriltä, sillä minulle on kerrottu että liittyy aivoinfarktiriskiin,

Vierailija
45/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muuten aurallinen muuttua aurattomaksi iän myötä? Nykyään sellaista päänsärkyä välillä mihin ei buranat tai panadolit auta ollenkaan, ei vähänkään.

Panacod saattaa auttaa, nuorempana ollut aurallinen

Vierailija
46/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:47"]Lääkäriin, saat varmaan estolääkityksen tai jotain. Aunakin tehoavia lääkkeitä.
Mun tytöllä _tosi_ kovia kohtauksia ja panadolin 1g lääkkeet, ei auta sitten yhtään. Kun täyttää 14 saa vahvemmat lääkkeet. Ihan sääliksi käy kun se itkee omassa sängyssä siitä kivusta.
[/quote]
Sama tulos kun syö suuremman määrän reseptivapaita. Ei siitä lääkäristä muuta hyötyä ole. Panadol ei muutenkaan ole tehokas migreeniin, korkeintaan tukena tulehduskipulääkkeille.
[/quote]

Tuo migreeni on vasta todettu ja tyttö on nuori. Kärsinyt tosin pääkivuista 5 vuotta, siinä taustalla on paljon enemmän kuin migreeni. Niska, hartiaseutu ihan jumissa. Aloitettiin panadolilla ja kohta sitäkin iso purkki mennyt. Kuukauden päästä päivitystä tilanteeseen lääkärissä, toivotaan parasta, eli parempia lääkkeitä.

Vierailija
47/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"]

[/quote]

[/quote]
Minä sain minipillerit e-pillereiden tilalle. Kärsin todella pahasta migreenistä vaikka on myös estolääkitys käytössä. Se lähinnä lieventää kohtauksen voimakkuutta mutta ei vähennä niitä. Mutta hyvä niinkin.

Vierailija
48/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siihen on syynä ettei pillereitä saa? Eikai se veritulppaan nyt voi liittyä?
Mä en saa koska on tulppariski (äidilläni ollut useita, itselläni vain pinnallisia), aurallinen migreeni, siinä jo kaksi syytä, joten ei heru.

Vierailija
49/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:30"]Mikä siihen on syynä ettei pillereitä saa? Eikai se veritulppaan nyt voi liittyä?
Mä en saa koska on tulppariski (äidilläni ollut useita, itselläni vain pinnallisia), aurallinen migreeni, siinä jo kaksi syytä, joten ei heru.

[/quote]

E-pillerit lisää niitä migreenikohtauksia! Joillain voi jopa migreenikierre alkaa e-pillereiden käytöstä. Varsinkin jos on kyseessä ns. hormoonimigreeni joka liittyy kuukautiskiertoon.

Vierailija
50/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:30"]Mikä siihen on syynä ettei pillereitä saa? Eikai se veritulppaan nyt voi liittyä?

[/quote]

E-pillerit lisää niitä migreenikohtauksia! Joillain voi jopa migreenikierre alkaa e-pillereiden käytöstä. Varsinkin jos on kyseessä ns. hormoonimigreeni joka liittyy kuukautiskiertoon.
[/quote]

Vähän googlettelin ja aivohalvaus voi jopa tulla.
Söin hetken minipillereitä, mutta niistä tuli jokapäiväinen päänsärky, pakko oli lopettaa

Vierailija
51/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:20"]

En osaa edes kuvitella miten pelottavaa ja ahdistavaa olisi saada paha kohtaus ekaa kertaa aikuisena. Mulla alkoi kolmannella luokalla niin sen kanssa on ikään kuin kasvanut ja elänyt eikä lapsi silleen pelästy eikä ajattele mitään aivokasvaimia tai verenvuotoja.

[/quote]

Eniten säikähdin niitä näköhäiriöitä. En melkein nähnyt eteeni, kun joka paikassa oli sahalaitaa ja salamointia. Otin samantien puhelimen käteen ja yritin googlettaa, että missä on vika. Sainkin pari vastausta, joista toinen oli migreeni. Joten päänsärky ei sinänsä pelottanut, koska tajusin, että kyseessä oli migreenikohtaus. Mutta se kipu oli kyllä jotain aivan sietämättömän kamalaa... - AP

Vierailija
52/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin migreeni alkoi parikymppisenä, ensin ilman auraa, mutta muuttui muutaman vuoden kuluttua auralliseksi. Ainut, mistä en kärsinyt, oli pahoinvointi ja oksentelu. Paitsi että kahvi "haisi" kamalalle niin kauan kuin kohtausta kesti. Vaihdevuosien myötä se melkein loppui kokonaan. Auroja tulee joskus vieläkin, mutta ei enää särkyjä. Tunnollisten ihmisten taudiksi tätä usein nimitetään. Nuorena jouduin muutaman kerran lähtemään töistä kesken päivän, mutta en sitten enää vanhemmiten, kun tiesin millainen tapahtumakulku on edessä ja että se ei minua varsinaisesti invalidisoi.

Vähitellen opit lukemaan itseäsi ja huomaamaan, milloin kohtaus on tulossa, jolloin yleensä tavallinen särkylääke vielä auttaa. Minulle tuli niskaan omituinen tunne, ei versinaisesti särky vaan ehkä puristus, joka vähitellen siirtyi takaraivoon pannaksi, ja sitten mylly pyörikin jo kohta täysillä. Laukaisevat tekijät ovat aika yksilöllisiä. Minä sain migreenin punaviinista, usein myös oluesta, suolapähkinöistä, epäsäännöllisestä ruokailusta ja nukkumisesta, liiasta nukkumisesta, välkkyvistä valoista (autolla ajaessa aurinkoisena päivänä metsäisellä tiellä samoin kuin piirtoheittimen valosta), stressaavan jakson loputtua (viikonloppumigreeni, lomanalkumigreeni). Monilla hormonitoiminta vaikuttaa, mutta minulla ei sitä ollut. En koskaan hankkinut varsinaisia reseptillisiä migreenilääkkeitä, vaan selvisin tavallisilla särkylääkkeillä, jos vaan ehdin ottaa pillerit riittävän ajoissa, niin kohtaus lieveni huomattavasti.

Vierailija
53/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa eka niillä näköhäiriöillä, ja jos siinä vaiheessa heti pystyy ottamaan 800 Buranan tms. vahvan päänsärkylääkkeen ja odottaa rauhassa tehoa, niin päänsärky ei ehdi alkaa ja näköhäiriöt katoavat kymmenessä minuutissa. Olo on pitkään sellainen että nytkö se päänsärky alkaa, mutta ei se vaan ala. Saattaa mennä seuraava päivä vähän alavireessä silti...

Vierailija
54/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo migreeniltä vaikuttaa. Tilaa aika lääkäriin niin tutkitaan, luultavasti saat estolääkkeet joka otetaan heti kun tuntuu että migreeni tulee.

Mulla on ollut n. 5 vuotiaasta asti migreeni. Kipu on aivan jotain järkyttävää. Ei voi muuta tehdä kun maata pimeässä huoneessa tai vessan lattialla oksentamassa. Ajantaju menee ja muutenkin on tosi sekava eikä tajua mistään mitään. Siinä menee vähän niinkuin todellisuuden taju. Silmät ei kestä yhtään valoa eikä pysty liikkumaan.

Otan heti migreenilääkkeen kun tuntuu että se tulee, buranat ei auta yhtään. Stressi on ykköstekijä mulla mikä migreenin laukaisee, se onkin salakavala kun illalla pääsee nukahtaan ja rentoutumaan, niin yön aikana stressi laukeaa ja niin myös migreeni :) voi sitä ihanaa aamuherätystä..

Onneksi vanhemmuuteen nämä kohtukset on hieman vähentyneet ja löysin oikeat lääkkeet migreeniin. Tsemppiä ja tohtorin puheille !

Vierailija
55/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla raajojen tunnnottomuutta, oksentamista.
Omilla lapsillani alkanut ennen kouluikää jo :/

Osaisko kukaan vastata tuohon, että voiko aurallinen muuttua aurattomaksi. Päänsärky mihin ei auta mikään.

Vierailija
56/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta migreenialalla yli 30 vuotta, auralliset kohtaukset alkoivat 9-vuotiaana (esipuberteetti) ja aurattomat päälle parikymppisenä. Raskausaikana aluksi viikoittain auralliset kohtaukset, keskikolmannes täysin oireeton ja loppuraskaudessa pari auralliset kohtausta. Minullakin auralliset kohtaukset ap:n kuvaamia eivätkä täsmälääkkeet auta oikeastaan ollenkaan. Triptaaneja (täsmälääkkeet) ei saa ottaa auran aikana (otan kyllä, jos pakko saada kohtaus mahd pian ohi) eikä koskaan hemiplegisessä migreenissä (puutumisoireet, halvausoireet, puutumisoireet on minullakin joskus ollut samoin pelottavaa desorientaatiota/muistin vaikeutta auran aikana). Iän myötä kohtaukset ovat hieman lievittyneet ja harventuneet ja ennen kaikkea olen oppinut elämään tautiin kanssa. E-pillerit ja punaviini sekä kohtuuton valvominen laukaisevat minulla 100 % varmasti kohtauksen. Auraton migreeni minulla tottelee triptaaneita, muta herkästi kohtaukset vyyhteytyvät ja pyrin siihen, etten ota päänsärkyyn triptaania kuin korkeintaan kerran viikossa. Auralliseen kohtaukseen otan Buranaa ja Panadolia ja ennen kaikkea nukun. Estolääkkeenä tällä hetkellä kandesartaani vaihtelevalla menestyksellä.

Vierailija
57/57 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aurallisia migreenikohtauksia yhden kerran elämässäni, raskausviikolla 25. Parissa ensimmäisessä tuli vain putkinäkö ja meni puhekyky. Kolmannessa puutui vasen puoli vartalosta ja meni todellisuudentaju. Aivoverenvuotoriskin takia tilasin ajan lääkärille heti, kun pystyin puhumaan. Työterveysasema oli onneksi ihan työpaikan vieressä, ja siellä ymmärrettiin huoleni. Sahanlaita-aurat tulivat sitten odotushuoneessa. Jännää kyllä, näitä oli kaksi päivää ennenkuin se jumalaton pääkipu iski. Ja tämänkin jälkeen aurat palasivat pariksi päiväksi, mutta pääkipua ei tullut. Tämän jälkeen ei sitten kohtauksia ole ollut ollenkaan, vaikkakin olen nyt ymmärtänyt, että tietyt tilanteet, joissa yhtäkkiä tunnen olevani kuun kuplan sisällä ja puhe alkaa takkuilla, liittynevät migreeniin. Näitä on siis ollut aiemmin elämässäni, ja on edelleen, välillä saattaa mennä kuukausiakin ilman kohtauksia, mutta sitten taas näitä saattaa olla useita viikossa esim. kuukauden ajan.