kehtaanko antaa lapselleni saman nimen kun serkkuni hänen lapselleen?
Kuukauden päästä olisi laskettu aika. Serkkuni antoi lapselleen etunimeksi juuri sen nimen mitä itsekin olen vuosia jo miettinyt antavani omalle lapselleni ja nyt ärsyttää. Kehtaanko silti antaa tämän nimen vielä omalleni? Lisään vielä että emme ole serkkuni kanssa läheisiä. Asumme noin 400 km päässä toisistamme ja yhteyttä emme pidä oikeastaan koskaan ja nähtykin ollaan varmaan lähemmäs 10 vuotta sitten viimeksi. Facebookista vaan bongasin ristiäiskuvan nyt ja lapsen nimen.
Kommentit (12)
No jos nimestä tykkää niin tottakai. Meillä on kaikkien lasten nimiä miettiessä ehdoton asia ollut se ettei tuttavilla, sukulaisilla tai julkkiksilla ole samaa nimeä.
No joo ei tosiaan nähdä usein hyvä että edes tunnetaan enää. olen kyllä koittanut nyt pyöritellä mielessäni muita nimiä mutta en vaan tykkää mistään muista niin paljon kun kyseisestä nimestä. Toiseksi nimeksikään en sitä haluaisi laittaa kun ne toisetkin nimet olisi jo mietitty valmiiksi. Ärsyttävä tilanne tosiaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:43"]No jos nimestä tykkää niin tottakai. Meillä on kaikkien lasten nimiä miettiessä ehdoton asia ollut se ettei tuttavilla, sukulaisilla tai julkkiksilla ole samaa nimeä.
[/quote
No minullakin on aina ollut periaate että en anna samaa nimeä kun tutuilla on. Mutta nyt kun tuli tämmöinen tilanne niin en tiedä enää mitä tekisin.
Ap
Mikä ihmeen ongelma ihmisillä on nimien kanssa? Minun serkullani on sama nimi kuin yhteisellä tädillämme. Toinen serkkuni antoi pojalleen saman nimen kuin veljelläni. Mieheni sai nimensä setänsä mukaan, joka on myös hänen kumminsa (ja tämä on entisaikoina ollut varsin yleinen käytäntö). Kukaan ei näe näissä mitään ongelmaa, paitsi ehkä serkkuni, jota yhä viisikymppisenä ja reilusti tätiään pidempänä kutsutaan suvun kesken edelleen "pikku Maijaksi". Tosin luultavasti ei hänen kuultensa :)
Hyvin voit laittaa, jos ette kerta näe juuri koskaan. Läheisen ihmisen lapsen nimeä en antaisi omalle lapselle, mutta jotain serkkuja nyt voi olla kymmeniä. Etenkin jos nimi on joku ihan tavallinen suomalainen nimi, niin anna palaa.
Joo nimi on melko tavallinen suomalainen nimi eikä mikään erikoisuus. Ja ei oikeastaan edes haittaisi vaikka serkkuni laittaisi välit poikki, kun eipä tuota muutenkaan tule tekemisissä oltua.
Ap
Vanhempieni serkkujen lapsia, jotka ovat siis pikkuserkkujani en tunne ollenkaan. En etes tietä miten paljon niitä on. Joten voit niin halutessasi antaa lapsellesi saman nimen kuin serkusi antoi omallensa.
Tottakai kehtaat, jos nimi on mieleisesi. Lapset olisivat pikkuserkkuja, etkä ole serkkusi kanssa läheinen, joten ei sillä ole mitään väliä. Onhan nimi vain varmasti sellainen, minkä haluat itse antaa omalle lapsellesi? Eikä toi serkun lapsen nimivalinta ole mitenkään sillä tavoin vaikuttanut, että toi on toi nimi mitä oon miettinyt ja kuulostaapa kivalta, mäkin haluan antaa tän nimen, kun oon joskus miettinyt. Itselläni on monta nimivaihtoehtoa, mutta tottakai jos on jokin suosikkinimi, joka ollut pitkään haaveena antaa lapselle, niin sitten annat sen nimen. Ei väliä vaikka serkun lapsella sama nimi!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:01"]Tottakai kehtaat, jos nimi on mieleisesi. Lapset olisivat pikkuserkkuja, etkä ole serkkusi kanssa läheinen, joten ei sillä ole mitään väliä. Onhan nimi vain varmasti sellainen, minkä haluat itse antaa omalle lapsellesi? Eikä toi serkun lapsen nimivalinta ole mitenkään sillä tavoin vaikuttanut, että toi on toi nimi mitä oon miettinyt ja kuulostaapa kivalta, mäkin haluan antaa tän nimen, kun oon joskus miettinyt. Itselläni on monta nimivaihtoehtoa, mutta tottakai jos on jokin suosikkinimi, joka ollut pitkään haaveena antaa lapselle, niin sitten annat sen nimen. Ei väliä vaikka serkun lapsella sama nimi!
[/quote]
Olen varmaan teini-ikäisestä asti miettinyt kyseistä nimeä lapselleni, joten ihan olen omasta päästäni keksinyt tämän kyseisen nimen ja siihen ei ole serkkuni päätös vaikuttanut. En vaan juuri tämän takia ole koskaan kellekkään halunnut tästä kertoa ettei kukaan "varasta" nimeä. Nimi on melko yleinenkin.
ap
No jos ette tosiaan näe kuin useampien vuosikymmenten välein niin sama kai se on antaa.Toinen vaihtoehto on laittaa se vaikka toiseksi nimeksi.Jos joku kysyy niin sanot että oli jo ennen raskautta sovittu nimi.