En ymmärrä uutta yleistukea
Minulle tuli kirje, että mitään ei tarvitse tehdä, kun olen nyt työnarkkinatuella 595 eur/kk. Mutta mistä Kela saa selville, jos henkilöllä on jonain kuukautena pääomatuloja vaikka yli sen, oliko se nyt 300 euroa se raja? Pitääkö siitä ilmoittaa jonnekin. Entäpä jos saa säästötilin korkoja jonain kuukautena vaikka 1500 euroa?
Ja onko se pääomatuloraja kuukausikohtainen? Jos jossain kuussa saisi pääomatuloja vaikka 2000 euroa, meneekö tuet vain siltä kuukaudelta? En siis todellakaan itse saa, mutta en ymmärrä/ tiedä näitä asioita.
Kommentit (21)
Ei kai tuohon tiedä vastausta vielä kukaan muu kuin Kelan työntekijät. Niilläkin välillä päätökset vaihtelee miten sattuu. Joka tapauksessa kannattaa säästellä niitä rahoja kunnes toimintamalli selviää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat pääomatulot itse, päätös tehdään sen mukaan. Muuten Kela katsoo sen verotuspäätöksestä parin vuoden perusteella. Ainakin suuret pääomatulot jyvitetään koko vuodelle. Eli jos saat 20000 euroa osinkoja huhtikuulla, niin mitään tukea et saa koko vuonna.
Toisaalta myös jos tulo ei ole säännöllistä niin sitä ei mahdollisesti noteerata. Tosi selkeää on.
Omasta kokemuksesta sanon että pääomatulot jaetaan koko vuodelle jos ne maksetaan koko vuodelta. Itse saan noin 700€/v joten kuukauden tulona lasketaan vajaa 60€.
Tuossa on se ongelma että kaikki eivät näy veroehdotuksessa, esimerkiksi korkeakorkoiset tilit ja niiden tuotot ja verot. Mistä Kela siis ne tiedot saa jos ei enää itse tarvitse ilmoittaa?
Tukia voidaan veivata edes takaisin, kuitenkin Suomessa on laki joka määrää kuinka paljon pitää rahaa jäädä normi laskujen jälkeen elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanon että pääomatulot jaetaan koko vuodelle jos ne maksetaan koko vuodelta. Itse saan noin 700€/v joten kuukauden tulona lasketaan vajaa 60€.
Tuossa on se ongelma että kaikki eivät näy veroehdotuksessa, esimerkiksi korkeakorkoiset tilit ja niiden tuotot ja verot. Mistä Kela siis ne tiedot saa jos ei enää itse tarvitse ilmoittaa?
Tietysti kaikki tulot pitää ilmoittaa verottajalle ja Kelalle. Jos käry käy, niin tulee mätkyt ja tuet peritään takaisin.
Eikös järjestelmän muutos selkiyttänyt järjestelmää, tuet saa yhdeltä luukulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat pääomatulot itse, päätös tehdään sen mukaan. Muuten Kela katsoo sen verotuspäätöksestä parin vuoden perusteella. Ainakin suuret pääomatulot jyvitetään koko vuodelle. Eli jos saat 20000 euroa osinkoja huhtikuulla, niin mitään tukea et saa koko vuonna.
Toisaalta myös jos tulo ei ole säännöllistä niin sitä ei mahdollisesti noteerata. Tosi selkeää on.
Joo, juosten kustu laki, josta käydään vielä käräjiä monta kertaa. Koska miksipäs Orpon sakki mitään tekisi kunnolla, kun voi tehdä myös paskaa ja yhtälailla palkka juoksee ministereille ja virkamiehille sekä kansanedustajille.
Vierailija kirjoitti:
Tukia voidaan veivata edes takaisin, kuitenkin Suomessa on laki joka määrää kuinka paljon pitää rahaa jäädä normi laskujen jälkeen elämiseen.
Ei missään laissa kai tarkkaa euromäärää ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään laissa kai tarkkaa euromäärää ole?
Tuskin maksimiin mutta minimiin on kyllä raja, oliko se muistaakseni 700-800€
Käteinen käyttöön,ei tileille rahoja jos myy jotain omaa omaisuuttaan pientä.Talon jos myy tuskin vuosiin saisi mitään..Lahjat rahana jos joku antaa, kaikki mitä voi..Lasten lahja rahat ei vanh.tileille..nekin käteisenä.
"Kela käyttää muista kuin palkkatuloista ensisijaisesti viimeksi valmistuneen verotuksen mukaisia tietoja. Jos tulosi ovat muuttuneet merkittävästi, ilmoita siitä Kelalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääomatuloja (esim. vuokra-, osinko- tai metsätulot) on yli 311 euroa kuukaudessa, puolet ylittävistä tuloista vähennetään yleistuesta. Säästöt ja omaisuus eivät vaikuta tukeen, vain niistä saatava tuotto. Vuositasolla pääomatuloja voi olla 3732 euroa ennen kuin se ylittävä osa vaikuttaa yleisrukeen. Pankkikorkojen osalta 100000 eurosta voisi saada 2,5 % korolla yhteensä 2500 euroa vuodessa, mutta sekin jäisi tuon rajan alle. Kyse on siis säännöllisistä tuloista eikä yksittäisestä maksukuukaudesta.
Miksi nyt aloit pohtia tuota? Ihan samat säännöt on olleet työmarkkinatuessakin, joten mikään ei käytännössä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa yleistuki korvaa vain aiemman työmarkkinatuen ja peruspäivän, ja nimestään huolimatta asumistuki ei sisälly yleistukeen vaan siihen sovelletaan eri perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Laki ei takaa että saat sen määräämän rahan. Kelalla on katsos ihan omanlaiset tulkinnat näistä pääomatuloista.
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki tulee vaiheittain. Loppuvuodesta tulee muutoksia. Erinomaisessa hallitusohjelmassa vielä tällä hallituskaudella yleistukeen sisällytetään asumistuki ja harkinnanvarainen osa. Toimeentulotuki lakkaa työttömiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa meille muillekin mikä laki, kun niin hyvin näyt tietävän!
Vierailija kirjoitti:
Yhdeltä luukulta ne on saanut jo kauan, mutta yleistuessa ne tullaan hakemaan yhdellä hakemuksella ja Kela saa pankista tilitiedot ja tulorekisteristä tulotiedot, niin kaikki menee aina oikein vaikka tekoälyllä.