miks työnantaja ei tee mulle työtodistusta?
Kommentit (17)
Se unohti. Tai sit se ei osaa eikä ole ehtinyt googlettaa mitä siinä pitää olla.
Kirjoita itse ja anna pomon allekirjoitettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:45"]Kirjoita itse ja anna pomon allekirjoitettavaksi.
[/quote]
Minä jouduin tekemään näin. Allekirjoituksen saaminenkin kesti kolme viikkoa ja paperi oli rytyssä kun sen sain takaisin. Vituttaa edelleen.
Ei halua päästää sinua hakemaan muualle. Työnantajan ei tarvitse kirjoittaa työtodistusta niin kauan kuin olet siellä töissä.
Jaa. Olen pari kertaa tehnyt tuon ja saanut heti nimen alle, kun olen sen pomolle suoraan vienyt. Työtodistus on pieni ja ärsyttävä asia, mutta silti työntekijälle tärkeä. Tai itse miellä työtodistuksen kirjoittamisen samaan kategoriaan, kun vaikka paristojen ostamisen: sitä ei vaan muista, ellei erikseen kirjoita muistiin :-D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:49"]Ei halua päästää sinua hakemaan muualle. Työnantajan ei tarvitse kirjoittaa työtodistusta niin kauan kuin olet siellä töissä.
[/quote]
Kyllä työtodistus on kirjoitettava pyydettäessä. Olit töissä vielä tai et. Mikäli työnantaja ei todistusta kirjoita tietyssä ajassa edes huomautuksen jälkeen voi asiasta valittaa (en nyt muista mihin).
En minäkään saanut. Vitun nuija se yrittäjä, ja vielä apteekkialalla! Etunimi alkaa S:llä.
Mua vitutti kun mun työtodistus oli aivan juosten kustu. Mm mun syntymäaika ja työssäoloaika väärin.
Helppo tapa estää työntekijää saamasta työttömyyskorvauksia. Jos jokainen työnantaja tekisi samalla tavalla, niin valtiontaloudessa säästettäisiin vaikka miten paljon.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:58"]Mua vitutti kun mun työtodistus oli aivan juosten kustu. Mm mun syntymäaika ja työssäoloaika väärin.
[/quote]
Silloin pyydät kirjoittamaan uuden oikeilla tiedoilla. Se on työnantajan velvollisuus. Voit valittaa asiasta niin kauan kun löydät todistuksesta virheitä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:58"]Mua vitutti kun mun työtodistus oli aivan juosten kustu. Mm mun syntymäaika ja työssäoloaika väärin.
[/quote]
Kannattaa pyytää uusi korjatuilla tiedoilla.
Työsuojelupiiriin ilmoitus. Lain mukaan se on annettava pyydettäessä ja vielä viiden vuoden jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:00"]Työsuojelupiiriin ilmoitus. Lain mukaan se on annettava pyydettäessä ja vielä viiden vuoden jälkeenkin.
[/quote]
Ja se on annettava niin pian kuin mahdollista, eli jos pyydät sen maanantaina sinun tulisi saada todistus postissa viimeistään keskiviikkona.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:49"]Ei halua päästää sinua hakemaan muualle. Työnantajan ei tarvitse kirjoittaa työtodistusta niin kauan kuin olet siellä töissä. [/quote] Kyllä työtodistus on kirjoitettava pyydettäessä. Olit töissä vielä tai et. Mikäli työnantaja ei todistusta kirjoita tietyssä ajassa edes huomautuksen jälkeen voi asiasta valittaa (en nyt muista mihin).
[/quote]
Äläpä väitä asiasta, josta et selvästikään tiedä. Olin opintojen jälkeen ekassa paikassa ollut nelisen vuotta pyytäessäni työtodistusta. En saanut ja liitosta kerrottiin, etteivät voi velvoittaa ennen työsuhteen päättymistä.
Heti yhteys oman alasi ammattiliittoon. Laki määrää, että työtodistus on annettava välittömästi työsuhteen loppumisen jälkeen. Työnantaja ei voi ketkuilla tässä asiassa yhtään; jos yrittää, niin työsuojelutarkastajat paikalle asap. Jotain on salattavaa, jos työtodistusta ei anneta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:00"]
Työsuojelupiiriin ilmoitus. Lain mukaan se on annettava pyydettäessä ja vielä viiden vuoden jälkeenkin.
[/quote]
Jos työsuhde on, ei työnantajalla ole mitään velvollisuutta kirjoittaa todistusta. Vasta työsuhteen päättyessä.
Ei oo tullu kristallipallo keväthuollosta, ei voida tietää.