en pysty tänäänkään menemään kauppaan
Tänään olisi pitänyt käydä kaupoilla. Mutta ei onnistu, koska koskin vuotaneeseen paristoon. Tälläistä tää teidän kahdehtima sairauseläkeläisen elämä.
Kommentit (274)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:48"] Lähde jonkun tutun mökille nyt kesällä, jos mahdollista. Teette kaikenlaista mieltä virkistävää ja kehoa väsyttävää puhdetyötä, grillaatte, saunotte ja uitte. Kyllä koko päivä raittiissa ilmassa väsyttää sen verran, että ei siinä aivot jaksa enää noita "pakkoajatuksia" jankata. [/quote]
Et tajua sairauden kuvaa. Ne ajatukset tulevat väkisin päähän ja niiden mukaan on pakko toimia. Muute ahdistuu niin että saa kovan kohtauksen. Sitten ulkopuoliset toimittaakin jo päivystykseen. Näistä ajatuksista ei saa lepoa grillaamalla. ap [/quote] Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua kun saat tämän kohtauksen? Jos olet turvallisessa ympäristössä tuttujen kanssa, niin mitä oikeasti voi tapahtua?
[/quote]
Psykoosi. Todellisuudentajun pysyvä järkkyminen. Vakavasti pakko-oireisen ei pitäisi ikinä tehdä omin päin altistuksia. ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:48"] Lähde jonkun tutun mökille nyt kesällä, jos mahdollista. Teette kaikenlaista mieltä virkistävää ja kehoa väsyttävää puhdetyötä, grillaatte, saunotte ja uitte. Kyllä koko päivä raittiissa ilmassa väsyttää sen verran, että ei siinä aivot jaksa enää noita "pakkoajatuksia" jankata. [/quote]
Todellisuudentajun lopullinen heikentyminen, psykoosi. Altistuksia ei saa pahoissa tapauksissa tehdä omin päin. ap
Et tajua sairauden kuvaa. Ne ajatukset tulevat väkisin päähän ja niiden mukaan on pakko toimia. Muute ahdistuu niin että saa kovan kohtauksen. Sitten ulkopuoliset toimittaakin jo päivystykseen. Näistä ajatuksista ei saa lepoa grillaamalla. ap [/quote] Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua kun saat tämän kohtauksen? Jos olet turvallisessa ympäristössä tuttujen kanssa, niin mitä oikeasti voi tapahtua?
[/quote] Psy
[/quote]
Oppa gangnam style!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 02:39"]Jatkan vielä kun uni ei tule, dissosiaatio on esim sellaista kuin rupeasi yhtäkkiä kokemaan itsensä kahtena. Tiedostaa että minä olen tuolla, tuolla on keho ja tuo minä-henkilö toimii normaalin näköisesti, mutta jokin osa minusta on nyt nyrjähtänyt sivuun kuin paikoiltaan siirtynyt kaivon kansi. Mä heräsin yhtenä yönä umpihiessä tähän tilaan, olin ilmeisesti purrut itseäni unissani, vaatteeni ja lakanat olivat likomärät, sitä kesti kolme päivää ja ne olivat ihan hirveitä päiviä. Miten mä valitsin tämän?
[/quote]
Ja vielä ennenkuin kukaan ehtii viisastelemaan, tämä kahtiajako on ihmisessä tietysti aina. Minä joka tarkkailee jne. Mutta dissosiaatiossa tuo koko järjestelmä menee jotenkin pahasti vinksalleen ja palaset erottuvat toisistaan liian kauas.
Edelleenkään en ymmärrä, mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos yksinkwrtaisesti jätät sen jynssäämisen. Ok, ymmärrän että voi ahdistaa, mutta mitä sitten. Jos tulee psykoosi, siihen on hoitoa tarjolla. Tuskin koko aikaa psykoosissakaan olisit, jos vaan annat pakkoajatusten olla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"] Herranen aika tätä maailmaa. Mun mielestä olisi parasta, jos Suomi alkaisi toimia kuten valtaosa maailman maista. Tule toimeen omillasi. Kummasti ne pakko-oireet katoaa jos ei oikeasti ole kattoa pään päällä eikä yhtään ruokaa. Siinä saisi paristot vuotaa enemmänkin ja silti hankkisit itsellesi elannon. Nyt kellut yhteiskunnan (meidän muiden rahojen) suojaverkossa, koska siihen tarjotaan mahdollisuus. [/quote]
Et taida tietää mitään psyykkisistä sairauksista. Paraneeko syöpäkin kun sosiaalituet lopetetaan? Pakko-oireisilla on aivoissa muutoksia, aivot eivät pysty toimimaan normaalisti. Jos en saisi yhteiskunnan tukea, olisi itsemurha ainut vaihtoehto. Terveet ihmiset eivät tajua missä jamassa psykiatrinen hoito tässä maassa on. Hoito on niin kallista, ettei siihen köyhällä ole varaa. ap [/quote] Syöpä on harvemmin ihmisen oman pään sisällä kuvittelema sairaus, toisin kuin nämä sinun ajatukseksi.
[/quote]
Tämä sairaus ei ole mielikuvitusta, se on todellinen sairaus. Ihanko tosissaan väität että miljoonat pakko-oireiset ovat saaneet väärän diagnoosin? ap
[/quote]
No jos nämä pakkoajatukset ja -oireet eivät kerran ole sinun omassa päässäsi niin missä sitten? Pakottaako joku muu sinut toimimaan niin?
Mitkä sulla ovat olleet ensioireita, kun sairaus on "puhjennut" tai alkanut pahenemaan?
Miehelläni on pakko-oireita ja tunnistaa ne itsekin, niitä perinteisiä; tarkistelee jatkuvasti vetoketjuja, kaapin ovia, esim. arkkupakastimen kantta painaa kiinni ja tuijottaa sitä varmistaen, että se nyt varmasti on kiinni jne. On myöntänyt itsekin, että menee kohtuuttoman kauan lähteä kotoa kun kaikki ikkunat ja ovet pitää tarkistella. Oireet pahenee, kun stressaa. Ei ole vielä käynyt lääkärillä, kun keskitytään nyt siihen stressinhallintaan, mutta pelkään, että menee pahemmaksi... :( Mies on jo myöntänyt olevansa melko ahdistunut tarkistelemisestaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:24"]
Edelleenkään en ymmärrä, mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos yksinkwrtaisesti jätät sen jynssäämisen. Ok, ymmärrän että voi ahdistaa, mutta mitä sitten. Jos tulee psykoosi, siihen on hoitoa tarjolla. Tuskin koko aikaa psykoosissakaan olisit, jos vaan annat pakkoajatusten olla.
[/quote]
Et tajua kuinka kovaa se ahdistus on. Se on repivää, luhistavaa ahdistusta. Se on sellaista ahdistusta, että siitä että siinä tilassa tekee mitä vain jotta se loppuu, vaikka itsemurhan. Ahdistuskohtauksessa alkaa ajatukset pyöriä kehää ja tuntuu että pakko tehdä IHAN MITÄ VAIN jotta se loppui. Ihan mitä vaan. ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:14"]
Kun pystyt noin hyvin tätä sairauttasi täällä analysoimaan, niin varmasti pystyt myös vaikuttamaan siihen, jos haluat.
[/quote]
En pysty. Taas tää sama harhahuulo, että mt-potilaat olisivat tyhmiä. Mulla ei ole minkäänlaisia kognitiivisia ongelmia. Mutta aivoni eivät toimi samalla tavalla kuin normaalien ihmisten aivot. Eikä ole varaa psykoterapiaan. ap
[/quote]
No juurihan sinua kehuttiin, että pystyt hyvin analysoimaan sairauttasi joten sinun pitäisi pystyä myös vaikuttamaan käytökseesi. Ongelman tiedostaminen on se ensimmäinen askel, ei se tyhmyyttä ole eikä siitä sinua tuossa kommenteissa syytettykään.
Tosin annoit tällä vastauksellasi itsestäsi hieman tyhmän kuvan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:44"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"] Herranen aika tätä maailmaa. Mun mielestä olisi parasta, jos Suomi alkaisi toimia kuten valtaosa maailman maista. Tule toimeen omillasi. Kummasti ne pakko-oireet katoaa jos ei oikeasti ole kattoa pään päällä eikä yhtään ruokaa. Siinä saisi paristot vuotaa enemmänkin ja silti hankkisit itsellesi elannon. Nyt kellut yhteiskunnan (meidän muiden rahojen) suojaverkossa, koska siihen tarjotaan mahdollisuus. [/quote]
Et taida tietää mitään psyykkisistä sairauksista. Paraneeko syöpäkin kun sosiaalituet lopetetaan? Pakko-oireisilla on aivoissa muutoksia, aivot eivät pysty toimimaan normaalisti. Jos en saisi yhteiskunnan tukea, olisi itsemurha ainut vaihtoehto. Terveet ihmiset eivät tajua missä jamassa psykiatrinen hoito tässä maassa on. Hoito on niin kallista, ettei siihen köyhällä ole varaa. ap [/quote] Syöpä on harvemmin ihmisen oman pään sisällä kuvittelema sairaus, toisin kuin nämä sinun ajatukseksi. [/quote]
Tämä sairaus ei ole mielikuvitusta, se on todellinen sairaus. Ihanko tosissaan väität että miljoonat pakko-oireiset ovat saaneet väärän diagnoosin? ap [/quote] No jos nämä pakkoajatukset ja -oireet eivät kerran ole sinun omassa päässäsi niin missä sitten? Pakottaako joku muu sinut toimimaan niin?
[/quote]
Ne ovat aivojeni tuottamia ajatuksia. En halua niitä ajatuksia, en halua niitä ajatella, mutta ne pakottavat minut toimimaan niin kuin toimin. Jos en toimi niiden mukaan, saan niin kovan ahdistuskohtaukse, että olen vakavassa itsemurhavaarassa. Revin hiuksiani, raavin itseäni, huudan, itken. ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:14"] Kun pystyt noin hyvin tätä sairauttasi täällä analysoimaan, niin varmasti pystyt myös vaikuttamaan siihen, jos haluat. [/quote]
En pysty. Taas tää sama harhahuulo, että mt-potilaat olisivat tyhmiä. Mulla ei ole minkäänlaisia kognitiivisia ongelmia. Mutta aivoni eivät toimi samalla tavalla kuin normaalien ihmisten aivot. Eikä ole varaa psykoterapiaan. ap [/quote] No juurihan sinua kehuttiin, että pystyt hyvin analysoimaan sairauttasi joten sinun pitäisi pystyä myös vaikuttamaan käytökseesi. Ongelman tiedostaminen on se ensimmäinen askel, ei se tyhmyyttä ole eikä siitä sinua tuossa kommenteissa syytettykään. Tosin annoit tällä vastauksellasi itsestäsi hieman tyhmän kuvan.
[/quote]
Ei sairauteen voi vaikuttaa rajaansa enempää! Ne ajatukset pakottavat minut käytäytymään kuten käyttäydyn. Jos en tee rituaalia, en pysty tekemään mitään. ahdistun niin, että alan repiä hiuksia päästä, raavin itseäni ja minut pitää viedä psykiatriseen päivystykseen. Se ahdistuskohtaus on todella rankka. Siinä tilassa on vakavassa itsemurhavaarassa. ap
Hakattiinko sua lapsena vai tehtiinkö muuta pahaa?
Seurustelin joskus pakko oireista kärsivän henkilön kanssa ja se on kyllä melkoinen sairaus! Ei sitä monikaan tajua ennen kuin joutuu aiheen kanssa tekemisiin..
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:24"]
[/quote]
Et tajua kuinka kovaa se ahdistus on. Se on repivää, luhistavaa ahdistusta. Se on sellaista ahdistusta, että siitä että siinä tilassa tekee mitä vain jotta se loppuu, vaikka itsemurhan. Ahdistuskohtauksessa alkaa ajatukset pyöriä kehää ja tuntuu että pakko tehdä IHAN MITÄ VAIN jotta se loppui. Ihan mitä vaan. ap
[/quote]
Mitä siellä ahdistuksen taustalla on? Nuo pakkoajatuksethan on vain oire jostain. Mitä itse ajattelet, mikä sinua auttaisi parhaiten pääsemään eteenpäin tämän asian kanssa?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:24"]Edelleenkään en ymmärrä, mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos yksinkwrtaisesti jätät sen jynssäämisen. Ok, ymmärrän että voi ahdistaa, mutta mitä sitten. Jos tulee psykoosi, siihen on hoitoa tarjolla. Tuskin koko aikaa psykoosissakaan olisit, jos vaan annat pakkoajatusten olla.
[/quote]
Psykoosi ei kylläkään ole mikään leikin asia. Luin jonkun psykoosipotilaan kertomusta, psykoosista toipuminen kesti vuoden ja jättää ihmiseen pysyvät jäljet jollain tavalla mitä en enää muista.
Joko nykyään on saatavilla näitä etäterapiaistuntoja? Niiden pitäisi olla halvempia, sillä terapiaa voi antaa vaikka olohuoneestaan ja näin ollen ei tarvitse maksaa tilavuokria.
Joku kirjoitti tuolla ylempänä että ei työhön menemiseen kuole, mutta kun mt-potilaalla siihen voi kyllä kuolla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:24"]Edelleenkään en ymmärrä, mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos yksinkwrtaisesti jätät sen jynssäämisen. Ok, ymmärrän että voi ahdistaa, mutta mitä sitten. Jos tulee psykoosi, siihen on hoitoa tarjolla. Tuskin koko aikaa psykoosissakaan olisit, jos vaan annat pakkoajatusten olla.
[/quote]
Psykoosi ei kylläkään ole mikään leikin asia. Luin jonkun psykoosipotilaan kertomusta, psykoosista toipuminen kesti vuoden ja jättää ihmiseen pysyvät jäljet jollain tavalla mitä en enää muista.
[/quote]
Ei varmaankaan, enkä halua sitä vähätellä.
voiko ap tai joku muu mt ongelmista kärsivä kertoa minulle, että onko meillä täällä liian hyvin asiat kun on varaa sairastua tuollaiseen? mitä luulette, jos sota tai vastaava katastrofi tulisi ja teidän olisi PAKKO tehdä jotakin mitä pelkäätte muuten kuolisitte niin miten olisi? kumman valitsisit, kuolisitko mieluummin vai pääsisitkö yli peloistasi? minun on vaikea ymmärtää tuollaisia ylellisiä sairauksia ja toivoisin että kaltaisesi ihmiset voisi kuljettaa täältä kauas pois pakolaisleireille tai sodan keskelle jotta oppisitte jotain elämästä ja aidoista peloista
Kun kello lakkaa käymästä, vaihda patteri. Se vuotaa vasta puoli vuotta tyhjentymisen jälkeen. Huono provo.
Jatkan vielä kun uni ei tule, dissosiaatio on esim sellaista kuin rupeasi yhtäkkiä kokemaan itsensä kahtena. Tiedostaa että minä olen tuolla, tuolla on keho ja tuo minä-henkilö toimii normaalin näköisesti, mutta jokin osa minusta on nyt nyrjähtänyt sivuun kuin paikoiltaan siirtynyt kaivon kansi. Mä heräsin yhtenä yönä umpihiessä tähän tilaan, olin ilmeisesti purrut itseäni unissani, vaatteeni ja lakanat olivat likomärät, sitä kesti kolme päivää ja ne olivat ihan hirveitä päiviä. Miten mä valitsin tämän?