Miksi koulun käsityöt eivät ole sukupuolineutraaleja?
Nykyään pitäisi yhdistää ala-asteella "tyttöjen" ja "poikien" käsityöt yleissivistäväksi ja hyödylliseksi oppiaineeksi. Se, että on tyttö ei tosiaan automaattisesti tarkoita että kiinnostaa virkkaus ja kutominen (kumpaakaan en ole tehnyt ala-asteen jälkeen). Vaatteiden ompelua yms. hyödyllistä olisi kaikkien hyvä oppia, samoin saada puutyötuntien osaamista. Miksi koulun käsityötunnit ovat niin vanhoillisia ja tiukasti roolitettuja sukupuolen mukaan?
Kommentit (101)
Meillä ala-asteella sekä tytöt että pojat olivat rättikässässä ja puukässässä. Ei todellakaan ollut tyttöjen ja poikien käsitöitä. Tytöt tekivät ne naulakot ja yhdistelivät sähköjohtoja ja pojat ompelivat ja neuloivat.
Ehkä ennen joskus monta kymmentä vuotta sitten oli tytöt ja pojat erikseen, mutta ei ole ollut enää pitkään aikaan niin.
Yläasteelle mennessä sai valita kumpaan menee.
T. Nyt lukioon menevä 16v tyttönen
Meillä oli peruskoulussa (2001-2010) ala-asteella tytöille virkkausta ja pojille puutöitä, yläasteella sitten ei enää tarjottu kuin niitä puutöitä muiden valinnaisaineiden rinnalla
Meillä kyllä niin, että saa jokainen valita meneekö tekniseen vai tekstiiliin. Se on hyvä juttu, itse inhoan tekstiilitöitä. Jos se nyt vain meneesi silleen että teknisen valitsee vain pojat ja ompelun tytöt, niin ei siihen oikein voi vaikuttaa. Pääasia että jokainen saa tehdä sitä mitä haluaa.
Minä olen -74 eli kävin peruskoulun 80-luvulla, ja meillä oli ala-asteella pakollista että puoli vuotta oli pojat tekstiilitöissä ja tytöt puutöissä, halusi tai ei, ja sitten sai valita kumpaan menee, ainakin yläasteella oli jotkut tytöt puukäsitöissä, ja seiskan jälkeenhän ne oli vaan valinnaisia muitten joukossa. Seiskalla oli kaikilla kotsaa (kotitaloutta) ja sitten sekin muuttui valinnaiseksi, samoin musiikkia ja kuvista piti ottaa vaan tunti jompaa kumpaa jos ei ottanut valinnaiseksi. Minä otin valinnaisiksi kotitalouden, konekirjoituksen ja atk:n.
Tyttäreni on -94 ja hänellä oli ala-asteella kolmosella ja nelosella kaikilla molempia kässiä, ja sitten sai valita kumpaa ottaa, ja taas yläasteella seiskalla oli jompi kumpi pakollisena ja kasilla ja ysillä valinnainen muitten valinnaisten joukossa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:55"]
Moi. Me asutaan tääl maalla. Ja kaikki on vaikeaa. Oikeasti. Pojat puuttöhön ja tytöt tekstiiliin. Ei vaihtoehtoja! Samoin oli ongelma kun koulussa yksi ei kuulu kirkkoon eikä haluta laitta sinne uskonnon tunnille. Kamala vääntö kaikesta. Ja juu. Eletään vuotta 2015. Jos mä saisin valita niin olis käsityöt missä voitais yhdistää kässät ja kuvis. Ja uskontotiede jossa käytäis kaikki läpi. Jokainen opettakoot kotona mitä palvontaa ikin harrastavatkaan.
[/quote]
Kyllähän uskontotunneilla käsitellään muutkin uskonnot.
Ja meillä oli pienessä kaupungissa pienellä reilu 50 oppilaan ala-asteella 80-luvulla jehovalainen oppilas jonka ei tarvinnut osallistua uskonnontunneille, sillä oli jotain katsomustietoa tai jotain.
Kävin ala-astetta 80-luvulla ja kyllä meillä jo silloin sai vapaasti valita halusiko tekniseen työhön vai tekstiilityöhön. Kolmanteen luokkaan asti kaikki tekivät kaikkea ja sen jälkeen valittiin. Ehkä monella oletuksena tosiaan oli että jako tehdäään sukupuolen mukaan, mutta kyllä sitä valintaa ihan paperilla kysyttiin ja itsekin valitsin sitten tyttönä puutyöt, koska se kiinnosti tekstiilityötä enemmän.
Missä on näin? Meillä on ihan ryhmien kokojen vuoksi jaettu että kolmosella tytöillä kässää ja pojilla puutöitä, nelosella vaihto ja vitosella saa valita kumpaan menee.
Aivan järkyttävää! Minä oon luullut, että kaikilla on ollut käsityötä saman standardin mukaan, kuin minulla. Olen 37-vuotias.
1-2 oli kaikille käsityö
3-4 oli luokka puolitettu, teknistä ja tekstiiliä yhtä paljon molemmille.
5-6 sai valita teknisen tai tekstiilin
7 oli luokka puolitettu, teknistä ja tekstiiliä yhtä paljon molemmille.
8-9 sai ottaa teknisen tai tekstiilin tai olla ottamatta kumpaakaan.
Tunnettiin myös nimillä puukässä ja rättikässä.
Siis onko saanu joskus valita kumman kässän ottaa? Me ei saatu aikoinaan valita, tytöt meni rättiin ja pojat puuhun. Musta se oli väärin ja yritin päästä puulle mutta sain kuulla että kun olen tyttö niin mun pitää ehdottomasti mennä rättiin kun se on tyttöjen paikka.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli.
[/quote] Minun sisaruskatraastani kaikki neljä tyttöä valitsimme teknisen työn eikä tekstiiliä. Herää nyt, pahvi, ja tule tule tynnyristäsi ulos.
Olen 1994 syntynyt ja olen sitä mieltä etteivät käsityöt ole mikään ongelma enää kun vuosikausia lapset ovat saaneet valita, mennäkö tekstiiliä vai teknistä opettelemaan alakoulussa ja sama meno on yläkoulussa. Sen sijaan liikunta on mielestäni yhä typerästi sukupuolen mukaan lajiteltu: tytöt harjoittelevat talvisin kaunoluistelun alkeita kuten takaperin tötteröiden välistä liukumista, piruetteja ja yhdellä jalalla luistelua, tai sitten pelaavat ringettiä eli "tyttöjen jääkiekkoa", sillä välin pojat pelaavat jääkiekkoa. Sisäliikunnassa tytöt opettelevat yksintanssia ikivanhojen cd-levyjen rytmissä, saavat ikuisia traumoja telinevoimistelusta ja vetävät kuntopiirejä, tällä välin pojat pelaavat koripalloa, jalkapalloa tai sählyä. Tytötkin pääsevät joskus pelaamaan noita edellämainittuja joukkuepelejä, mutta harvemmin, eikä poikien tarvitse koskaan telinevoimistella tai kokeilla kuntotanssia.
80-luvun lapsena meillä ainakin oli oma valinta kahden aineen välillä. Kumpaakin pääsivät kaikki kokeilemaan, mutta lopulta sitten valinnat menivät lähes kaikkien osalta sukupuolirajojen mukaan.
Itse esimerkiksi tein rättikässässä luokan parhaan kangasrepun, mutta perinteiset sukupuoliroolit ja kaverit pakottivat valitsemaan teknisen työn. Tästä valinnasta ei ollut kyllä näin jälkikäteen ajatellen mitään hyötyä.
Meillä oli pitkän väännön tulos, että sain lapsena osallistua puutöiden tunnille. Vanhempieni piti hakea poikkeuslupa rehtorilta. Ja tämä siis 90-luvulla. Sen jälkeen vanhoillinen rehtori myös levitti propagandaa, että ne tytöt jotka olivat valinneet tuona vuonna puukäsityötä olisivat katuneet sitä (ei, en katunut tai valittanut tai mitään sellaista).
Käsityön pitäisi olla kaikille sama aine, miten muutoin osaamista voi edes arvostella?
miks poikien pitäs opetella virkkaamista tai muuta paskaa, jos tää palsta jotain mulle on opettanut, on, että aina löytyy niin dorkia mimmejä, jotka hoitaa kuitenkin nää jutut, ja jos ei hoida, on helpompi ostaa vaan uusia kledjuja.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:31"]Missä näin? Jos oikeasti vieläkin on, niin siihen on kaksi syytä: Vanhemmat eivät vaadi tasapuolisuutta. Minun piti ottaa puhelu rehtorille, niin asia järjestyi. Näin tosin vasta toisen lapsen kohdalla. Ensimmäiselle perusteltiin sillä, että kun ei ole ollut alaluokillakaan, niin ei voi sitten vaihtaa yläluokalla toiseen.
On muuten vaikeaa, jos ei sitten tiedä edes työkalujen nimiä ja perusasioita, jos valitsee sellaisen 'toisen' sukupuolen ammatin, joka perustuu tekniseen tai tekstiilityöhön.
[/quote]
no onhan se nyt mun mielestä aika järkevää, että yläkoulussa jatketaan samaa ainetta kuin alakoulussa, kun perustaidot on jo hallussa! ei tarvitse opettaa uusille tekstiilityöläisille miten virkataan silmukka vaan voidaan alkaa kutomaan sukkia ja toisinpäin puukässässä. :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 01:17"]no onhan se nyt mun mielestä aika järkevää, että yläkoulussa jatketaan samaa ainetta kuin alakoulussa, kun perustaidot on jo hallussa! ei tarvitse opettaa uusille tekstiilityöläisille miten virkataan silmukka vaan voidaan alkaa kutomaan sukkia ja toisinpäin puukässässä. :)[/quote]
Minusta vähän huono syy. Vaikka olisi ollut koko ala-asteen tekstiilitöissä, niin yläasteella joutuu joka tapauksessa opettelemaan alusta. Ainakaan mun peruskouluaikana (vuoden 2000 molemmin puolin) ei ollut sellaista, että ensin opetellaan asia x ja seuraavaksi tehdään samasta asiasta vaikeampi versio, vaan seuraavaksi opeteltiin jotain ihan muuta! Kolmannella ihan kaikilla oli puoli vuotta kumpiakin käsitöitä, ja siinä oppi perustaidot (esim. ne silmukat ja ompelukoneen käyttö), joilla olisi varmasti pärjännyt yläasteellakin, vaikka olisi välissä ollut pari vuotta puukässässä.
Minusta peruskoulun käsityötunneilla käytettiin tosi monipuolisesti eri tekniikoita ja materiaaleja, mutta mihinkään tiettyyn ei hirveästi syvennytty, vaan siirryttiin aina uuteen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:37"]Olen 1994 syntynyt ja olen sitä mieltä etteivät käsityöt ole mikään ongelma enää kun vuosikausia lapset ovat saaneet valita, mennäkö tekstiiliä vai teknistä opettelemaan alakoulussa ja sama meno on yläkoulussa. Sen sijaan liikunta on mielestäni yhä typerästi sukupuolen mukaan lajiteltu: tytöt harjoittelevat talvisin kaunoluistelun alkeita kuten takaperin tötteröiden välistä liukumista, piruetteja ja yhdellä jalalla luistelua, tai sitten pelaavat ringettiä eli "tyttöjen jääkiekkoa", sillä välin pojat pelaavat jääkiekkoa. Sisäliikunnassa tytöt opettelevat yksintanssia ikivanhojen cd-levyjen rytmissä, saavat ikuisia traumoja telinevoimistelusta ja vetävät kuntopiirejä, tällä välin pojat pelaavat koripalloa, jalkapalloa tai sählyä. Tytötkin pääsevät joskus pelaamaan noita edellämainittuja joukkuepelejä, mutta harvemmin, eikä poikien tarvitse koskaan telinevoimistella tai kokeilla kuntotanssia.
[/quote]
Ei tämä liikunta-asiakaan ole välttämättä näin. Meidän lapsilla on miltei aina ollut sekaryhmä liikassa ja on tehty monenmoista. Kokemusta on kahdesta alakoulusta, kahdesta yläkoulusta ja kahdesta lukiostakin. Kaikki Espoossa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]
Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli.
[/quote]
Hollannissa on ihan vain aine nimeltä käsityö (tai itseasiassa 'kädentaidodot'), joka käsittelee kaikenlaista kolmiulotteista työskentelyä erilaisilla materiaaleilla (puu, metalli, kangas, savi jne...). Kuuluu taide-aineiden piiriin (muita taide-aineita ovat mm. kuvataide -lähinnä kaksiulotteista työskentelyä, 'kulttuuri kasvatus' -käydään teattereissa, tehdään erilaisia tehtäviä, joiden tarkoitus on kehittää oppilaiden kulttuurintuntemusta jne). Joissakin kouluissa tarjotaan tekstiilitöitä vielä erikseen, jossa paneudutaan nimenomaan vaatteiden ja kankaiden tekemiseen. Kaikille on myös aine nimeltä tekniikka, jossa tehdään yksinkertaisia sähkötöitä ja mekaanisia laitteita. Liikuntaryhmissä pojat ja tytöt ovat yhdessä. Nämä siis ns. ylä-asteella ja 'lukiossa'.
[/quote]
Hollannin malli äkkiä Suomeen!
Häh? Meillä ei 90-luvulla ainakaan puhuttu mistään poikien ja tyttöjen käsitöistä vaan teknisestä käsityöstä (puukässä) ja tekstiilikäsityöstä (rättikässä). Molemmilla sukupuolilla oli molempia puoli vuotta, sen jälkeen saivat itse valita mieleisensä. Olin itsekin tyttönä teknisessä työssä koska rättikässä ei kiinnostanut, mutta jostain syystä muut tytöt mielummin virkkasivat ja neuloivat.
Meidän lasten alakoulussa tytöillä ja pojilla on ihan saman verran tekstiilitöitä ja teknistä työtä. Luokat on jaettu kahtia (sekaryhmät tyttöjä ja poikia) toisella puoliskolla on syksyllä tekstiilityötä ja toisella teknistä, keväällä päin vastoin.