Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 4500€ bruttona tienaavat köyhät rikkaat...

Vierailija
05.08.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1438655625527.html

Tienaan bruttona noin 5500€ kuukaudessa plus vähän luontaisetuja. Tästä lystistä maksan veroja noin 25 t€ vuodessa, lisäksi eläke ja työttömyysvakuutus.

En juuri matkustele tai kerskakuluta. Kaikki matkani suuntautuvat budjettikohteisiin, koska pidän reppureissaamisesta ja saan työssäni asua paremmissa hotelleissa muutenkin. Taloni on kasvukeskuksessa, mutta iäkäs. Auto on uudehko, mutta käytetty kuitenkin. Selvästi alle 20 t€.

Ymmärrän todella hyvin miten helppoa olisi päätyä köyhäksi rikkaaksi. Välttelen sitä joka kuukausi, vaikka hiukan rahaa saankin säästöön. Köyhä rikas, kerro uteliaalle tarinasi?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tinaan n. 4000-5000eur/kk käteen. On kyllä vaikea ajatella miten sitä tulisi toimeen huomattavasti pienemmillä tuloilla. Olen vähän päälle kolmekymppinen, perusterve, asun kaupungissa (ei pk-seutu, ei keskusta) 48m2 kaksiossa. Talo on vanha ja taloyhtiö ja asuntokin kulahtanut, naapureina opiskelijoita ja vanhempia alkkiksia. Ajan 10v vanhalla 200000 ajetulla autolla, työmatkaa kun on yli 50km/suunta ja julkisilla menisi tuplasti sen verran kuin omalla autolla. Ulkomailla käyn 1-2 krt vuodessa, viime vuosina esim. pitkä viikonloppu Tallinnassa, 5 pvä Gdanskissa, 4 pvä Amsterdamissa. Kaukomailla olen käynyt elämäni aikana kolmesti 2vko ajan, viimeksi Thaikkula v. 2011. Kampaajalla käyn 1-2 krt vuodessa siistimässä latvat, kosmetologilla olen nyt käynyt joka toinen kk kun iho huonossa kunnossa. Harrastuksia on 2 kpl, toinen vie muutaman satasen ja toinen yli tonnin vuodessa. Yksi pieni ja vähän kuluttava lemmikki on.

Jos tuloni putoaisivat radikaalisti niin mistä voisi karsia, tällä hetkellä kaikki menee mitä tulee. Ekana kai pitäisi lopettaa nettihesarin tilaus (ainoa lehtitilaukseni) ja kosmetologikäynnit, seuraavaksi luopua rakkaista harrastuksista ja kaikista matkoista ja jotta saisin kulutusta leikattua oikein selvästi, olisi sunto kai myytävä ja haettava vuokrayksiötä jostain syrjästä. Niin ja rahastoon menee 150eur/kk, sekin olisi lopetettava.

Opiskelijana opintotuki + laina riittivät mainiosti toimeentuloon, ksoka asumiskustannukset olivat pienet, ei ollut autoa, päivän pääaterian söi koulussa naurettavan halvalla jne. Nyt menee jo yli tonni/kk asumiskustannuksiin, auton kaikki kulut lienevät useita satasia/kk, junassa ei saa opiskelija-alennuksia, siitä samasta opiskelijalounaasta maksan nykyään yli 7 eur (joo, otan usein eväät)..Jos tulot putoaisivat vaikka kahteen tonniin/kk netto, olisin nesteessä välittömästi.

Vierailija
42/121 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen sitä mieltä (näiden parin päivän aikana), että 4500 eukkua kuussa tienaava ei ole millään mittarilla laskettuna köyhä, edes Suomessa missä asumisen kustannukset ovat mitä ovat. Media yrittää juksata että keskipalkka olisi jotain 3500 eukkua kuussa. Hell no! Suurin osa suomalaisista ei todellakaan tienaa 3500 eukkua kuussa. Miksi tällaista propagandaa pitää levittää? Noh, syyt ovat moninaiset. Osaltaan syyllisiä ovat ns. asuntojen rakentajat, virkamiehet, kaavoittajat, yms. Jotain on fundamentaalisti pielessä kun virkamiehelle maksetaan yli 5000 kuukausipalkkaa siitä että kokoustaa ja syö pullaa sekä juo juhlamokkaa jossain neukkarissa. Olemmeko Kreikan tiellä? Omasta mielestäni olemme, valitettavasti. Julkista sektoria tarvitaan, tiettyyn pisteeseen asti. Terveydenhoito, poliisi, koulutus. Näitä tarvitaan. Tarvitsemmeko isopalkkaisia ylialijohtajia kuntien taloudenhoitoon? Emme. Voisiko arvon hallitus alkaa karsia näitä suojatyöpaikkalaisia jotka eivät ole ainoastaan narsistisia kyykyttäjiä mutta myös psykopaattisia vittunaamoja? Kiitos ajastanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun itsekin olisin tuollainen "köyhä" rikas :D Palkka tällä hetkellä (jo seitsemättä vuodessa samassa paikassa kokopäiväisesti töissä) 1500 euroa, eli käteen jää n. 1200 euroa, ei ihan sitäkään <3<3<3 Ihanaa olla tällainen KÖYHÄ köyhä. Älkää valittako! Miettikää jos teillä olisi minun tuloni, mitäs sitten tekisitte... Ja älkää nyt sanoko: "hanki parempipalkkainen työpaikka", kun ei niitä tuosta noin vaan hankita. Koulutus minulla kyllä löytyy. Töitä ei vain nykypäivänä niin hyvin saa, tunnen paljon työttömiä, joilla on vielä pienemmät "tulot", kuin itselläni.

Pointti oli; älkää valittako, kun ette kuitenkaan ole nälkään kuolemassa noilla tuloillanne. Pelkästään esim. kirurgeille ja muille, jotka tekevät oikeasti tärkeää työtä muiden hyväksi, soisin verokevennyksiä.

Vierailija
44/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on puolensa ja puolensa.

Keskiluokkainen elämäntapa vie joka tapauksessa euroja, vaikka ei törsäisikään. Asuntolaina, omat ja lasten harrastukset, auto ja keskimääräiset vaatteet ja vempaimet. Jos pitää kulutuksensa oman tulotasonsa mukaisena "keskiluokkaisena" niin keskiluokkaisen tulot riittävät.

Sitten rahat ei riitä, jos pitää olla se parempi auto, suurempi asunto kuin on varaa, käydään ulkomailla ja hankitaan aina uusimmat vempaimet ja merkkivaatteet.

Siperian pitäisi opettaa jos rahat ei riitä. No kaikki ei osaa kuluttaa sen mukaan mitä tienaa mutta silloin ei pidä itkeä veroja tms.

Ihmiset ovat ihmeellisiä. Ainakin yhden tositapauksen tunnen, jossa hankitaan uusimpia vempaimia ja muotivaatteita ja yritetään pitää kulissia yllä, mutta kaikki ystävät (ja ehkä tutut myös) tietävät, että perheellä on tiukkaa ja siitä tulee hassuja tilanteita. Ulkopuolisin silmin ongelma poistuu/helpottaa, jos kulutetaan se, mihin on varaa. Ei se ole noloa, koska me muut toimitaan juuri sillä tavalla ja surkutellaan perhettä, että on sairas ja tragikoominen tilanne eikä ihminen sitä itse tajua.  

Vierailija
45/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih, olis se vaan kamalaa, jos olis köyhä rikas ja laiha läski! Kateellisten panettelua kaikki tyynni.

Vierailija
46/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan palkkaa käteen n. 1800e kuussa, elarit ja lapsilisän yh-korotuksella. Siitä maksan sitten kaiken elämisen ja aina saa kytätä kalenteria palkkapäivän, lapsilisien, elarien, s-tilin bonusten varalta ja laskea miten selviää seuraavaan.

Mutta kaikkien näiden keskustelujen jälkeen en ole sittenkään varma, että haluaisin tienata enemmän. Silloin tosiaan vero% nousisi, asumistuki (jota en maininnut tuloissa koska se menee suoraan vuokranantajalle ja maksan silti ihan kelpo siivun vuokraa) poistuisi... Tulos olisi yhtä tyhjän kanssa.

Tai sitten pitäisi olla oikein roima palkankorotus, jotta kaikki tuo kompensoituisi. Paha kyllä olen onnistunut viimein saamaan työpaikan, jossa saan palkan kerran kuussa hyvin vähällä työnteolla, työt loppuu tasan sillä hetkellä kun laitan toimiston oven kiinni. Ehkä näin on ihan hyvä.

Omaisuutta ei ole, velkaa säälittävän vähän - ehkä onnistun tänä vuonna maksamaan koko visalaskun nollille. Mutta tulojen mukaan pitää elää, ehkä pihistelläkin. Ärsyttää laskea koko ajan euroja, mutta joskus iltaisin olen tyytyväinen siihen, että pärjään näinkin hyvin. Ja sitten joskus tekisi mieli lopettaa ainainen sentinvenytys. Mitä jos vaan antaisi mennä, visa vinkumaan.

Vierailija
47/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausipakkani ei ole kuin 3600€, mutta verotettava vuosiansio on kyllä yli 60 tonnia, eli keskimäärin noin 5000€/kk. Verotus ja tulosiirrot tasaa aika voimakkaasti tuloeroja tavallisen palkansaajan tuloluokissa.

Pärjään ihan mukavasti, mutta en todellakaan ole mikään hyvätuloinen. Voin valita aika vapaasti mitä syön, ruuassa ei tarvi pihistellä, mutta ulkona en syö kovin usein. Asun uudehkossa 200 neliön velkaisessa omakotitalossa ja se on aika tavallinen talo, ei todellakaan mitään kovin trendikästä sisustusta tai kalliita materiaaleja. Voin myös pitää auton melko tuoteena, ostan uusia ja vaihdan noin kolmen vuoden välein uuteen, mutta ihan tavis fordeja yms. merkkejä, parempiin merkkeihin ei rahat riitä. Säästöön ei juuri jää rahaa, eikä lomilla matkustella ulkomaille.

Olen aika tyytyväinen elämääni.

Vierailija
48/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:20"]

Me olemme noita myös. Miehen verotettava tulo 7300€/kk jakäteen jää 3300€, pakollinen autoetu lohkaisee monta sataa. Omat tulot jää tuo rajan alle. Asuntolainaa maksrtaan ja normaalisti eletään. Enää emme onneksi elätä miehen vanhempia, se oli iso rasite. Emme laita rahaa säästöön vaan nautimme elämästä jos on tilaisuus

[/quote]

Oikeasti ihan tökeröä tulla tänne kirjoittamaan köyhyyden ongelmista noilla tuloilla. Olette holtittomia tuhlareita jos teillä on noilla tuloilla tiukkaa. Käytä exceliä niin huomaat todellisuuden. Tai sitten äärimmäisen kieroutunut ajatusmaailma siitä mitä peruselämiseen kuuluu.

Tai tarkoitus kai olikin vain että saat hiukan egollesi hierontaa teidän hyvistä tuloista...

Vierailija
49/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:29"]

Me olemme noita myös. Miehen verotettava tulo 7300€/kk jakäteen jää 3300€, pakollinen autoetu lohkaisee monta sataa. Omat tulot jää tuo rajan alle. Asuntolainaa maksrtaan ja normaalisti eletään. Enää emme onneksi elätä miehen vanhempia, se oli iso rasite. Emme laita rahaa säästöön vaan nautimme elämästä jos on tilaisuus

[/quote]

No, te ette ole noita köyhiä rikkaita.

[/quote]

En tiedä mikä on köyhä rikas, mutta minusta on aika köyhää jos ei 7 tonnin tuloista jää säästöön..

Vierailija
50/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:44"]

Voi kun itsekin olisin tuollainen "köyhä" rikas :D Palkka tällä hetkellä (jo seitsemättä vuodessa samassa paikassa kokopäiväisesti töissä) 1500 euroa, eli käteen jää n. 1200 euroa, ei ihan sitäkään <3<3<3 Ihanaa olla tällainen KÖYHÄ köyhä. Älkää valittako! Miettikää jos teillä olisi minun tuloni, mitäs sitten tekisitte... Ja älkää nyt sanoko: "hanki parempipalkkainen työpaikka", kun ei niitä tuosta noin vaan hankita. Koulutus minulla kyllä löytyy. Töitä ei vain nykypäivänä niin hyvin saa, tunnen paljon työttömiä, joilla on vielä pienemmät "tulot", kuin itselläni.

Pointti oli; älkää valittako, kun ette kuitenkaan ole nälkään kuolemassa noilla tuloillanne. Pelkästään esim. kirurgeille ja muille, jotka tekevät oikeasti tärkeää työtä muiden hyväksi, soisin verokevennyksiä.

[/quote]

Ja nyt sulta viedään vielä se "köyhä"-tittelikin! :D Rikkaat haluu kaiken.

Vierailija
51/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:41"]

Naiset ovat kovia tuhlaamaan, ei se muusta kerro.

Miesten on pakko maksaa kaikki naisten haluamat hömpötykset, jos aikovat saada säännöllisesti seksiä vaimolta. Mies, joka ei kaiva kuvetta vaihdetaan sukkelaan toiseen. Aina kun löytyy niitä sällejä, jotka ovat sinisilmäisiä ja valmiit maksamaan mitä tahansa saadakseen olla parisuhteessa.

Tästähän tässä hyvin tienaavien pariskuntien yli varojen elämisessä on pohjimiltaan kyse.[/quote]

Olen joskus sanonut vaimon remonttisuunnitelmia tai muita hankintasuunnitelmia kuunnellessa, että minulla ei taida olla varaa noin kalliiseen vaimoon. No enää ei ole kyllä seksiäkään kuin pari kertaa kuussa, joten voisin ehkä luopua koko vaimon pitämisestä, kun lapsetkin alkaa olla aikuisia ja vapauttaa vaimon etsimään itselleen varakkaamman miehen. Vaimon nykyisillä hapituksella se voi kyllä olla mahdoton tehtävä.

Vierailija
52/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:29"]

[/quote]

No, te ette ole noita köyhiä rikkaita.

[/quote]

En tiedä mikä on köyhä rikas, mutta minusta on aika köyhää jos ei 7 tonnin tuloista jää säästöön..

[/quote]

Jos ei osaa käyttää rahaa, niin ei mistään tuloista jää mitään käteen, se on selvä. Olethan kuullut näistä rikkaista NBA-pelaajista jotka parhaimmillaan kykenevät tuhoamaan kymmenien miljoonien omaisuuksia muutamassa vuodessa? 

Jos lompakon pohjalla on reikä niin ei se auta tunkeeko sinne 2000e tai 10 000e, lopputulos on sama.

Vierailija
53/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan systeemissä jotain vikaa, jos isompituloisen ostovoima ei ole sen parempi kuin pienituloisenkaan. 4500 euron kuukausipalkasta jää käteen noin 2600 euroa, kiitos kaikkien tulonsiirtojen, joita tehdään tuilla elävien elättämiseksi ja valtion byrokratian pyörittämiseksi. Tuloverojen kevennykset koskevat aina pienituloisia, jotka saavat niiden myötä vitosen kuukaudessa lisää - sehän se tämän maan suosta nostaakin. Samalla "suurituloisten" verotus vaan kiristyy ja ostovoima heikkenee entisestään. Ja meitä "suurituloisia" rokotetaan yleensä vielä tuplasti - paitsi että maksamme suoraan palkastamme veroa milloin kenenkin elättämiseksi, myös kotikuntamme maksavat verotulontasauksina osan verokertymästään joillekin kainuulaisille pikkukunnille, jotka jääräpäisesti kieltäytyvät yhdistymästä naapurikuntien kanssa, vaikka rahaa itsenäiseen elämään ei olekaan ainakaan omasta takaa.

Vierailija
54/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehtikaa muka köyhät rikkaat; saan 1300 e/kk ja elätän sillä itseni ja teini-ikäisen lapsen. Vuokra nielaisee puolet.

Vierailija
55/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:18"]Mutta onhan systeemissä jotain vikaa, jos isompituloisen ostovoima ei ole sen parempi kuin pienituloisenkaan. 4500 euron kuukausipalkasta jää käteen noin 2600 euroa, kiitos kaikkien tulonsiirtojen, joita tehdään tuilla elävien elättämiseksi ja valtion byrokratian pyörittämiseksi. Tuloverojen kevennykset koskevat aina pienituloisia, jotka saavat niiden myötä vitosen kuukaudessa lisää - sehän se tämän maan suosta nostaakin. Samalla "suurituloisten" verotus vaan kiristyy ja ostovoima heikkenee entisestään. Ja meitä "suurituloisia" rokotetaan yleensä vielä tuplasti - paitsi että maksamme suoraan palkastamme veroa milloin kenenkin elättämiseksi, myös kotikuntamme maksavat verotulontasauksina osan verokertymästään joillekin kainuulaisille pikkukunnille, jotka jääräpäisesti kieltäytyvät yhdistymästä naapurikuntien kanssa, vaikka rahaa itsenäiseen elämään ei olekaan ainakaan omasta takaa.
[/quote]

Tämä on niin totta! Alallani lähtöpalkka on 2900 euroa, mutta ikälisien ja ylitöiden myötä olen nostanut palkkani noin 4500 euroon kahdeksan vuoden työuran aikana. Kuinka paljon enemmän saan nettona nyt kuin urani alussa? Noin 500 euroa. Kiitos progressiivisen verotuksen, ei elintasoa juuri pysty nostamaan rehellistä työtä tekemällä. En väitä, että palkkana olisi huono, olen kyllä siihen tyytyväinen, mutta kovin kannustavana ei järjestelmää voi pitää.

Vierailija
56/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika, jolloin olisin voinut olla köyhä-rikas (Suom. tuhluri), mutta sitä kesti vain pari vuotta. Kun vähävaraisuudesta siirtyi yhä korkeammalle oksalle, elintaso nousi ja kaikki meni mitä tuli. Elämä oli yhtä juhlaa. Sitten tuli se oksa, jolle kivuttuani elämäni ei ollutkaan yhtään sen onnellisempaa kuin edellisellä oksalla ollessani. Eikä sitäkään alemmalla oksalla. Huomasin, että kuluttaminen, samppanjat ja sisäfileet eivät tuoneetkaan mulle enää mitään onnea, kun ne olivat arkipäivää. Laskin tietoisesti elintasoani huomattavasti alemmas. En vähävaraisuuteen asti, mutta tulotasooni nähden huomattavasti vaatimattomammaksi kuin muilla tämän verran tienaavilla. NYT olen taas onnellinen ja juhlapäivinä samppanja ja sisäfileet maistuvat herkullisilta. Kuluttamisen suhteen olen muutoin hyvinkin nuuka, asun vaatimattomasti ja käytän julkista liikennettä.  

Vierailija
57/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:37"]

Mun palkka noin 4200, verojen jälkeen käteen noin 2300. Mies tienaa himpun verran enemmän. Kaksi lasta. Ja kyllä ihmettelen, että millasia palkkoja ihmisillä onkaan kun asuvat kalliissa omakotitaloissa ja ajelevat hienoilla autoilla. Tietty pihimminkin voisimme elää, mutta kun tarvetta kerätä lapsille perintöä ei ole, uskon että fiksuina tyttöinä pärjäävät omillaan.

[/quote]

Missä ihmeessä asut, jos verot ovat noin suuret? Laskin, että 4200 euron tuloilla pitäisi espoolaiselta kirkkoonkuuluvalta jäädä 2300 euron sijaan 2800 euroa. Mihin sun 500 e kuussa hävisi?

Vierailija
58/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="05.08.2015 klo 11:27"]

Mun palkka noin 4200, verojen jälkeen käteen noin 2300. Mies tienaa himpun verran enemmän. Kaksi lasta. Ja kyllä ihmettelen, että millasia palkkoja ihmisillä onkaan kun asuvat kalliissa omakotitaloissa ja ajelevat hienoilla autoilla. Tietty pihimminkin voisimme elää, mutta kun tarvetta kerätä lapsille perintöä ei ole, uskon että fiksuina tyttöinä pärjäävät omillaan.

[/quote]

Missä ihmeessä asut, jos verot ovat noin suuret? Laskin, että 4200 euron tuloilla pitäisi espoolaiselta kirkkoonkuuluvalta jäädä 2300 euron sijaan 2800 euroa. Mihin sun 500 e kuussa hävisi?

[/quote]

Palkastahan menee verojen lisäksi myös eläkemaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja yms. Siihen veroprosenttiin saa hyvinkin lisätä viisi prosenttiyksikköä näitä muita kuluja.

Vierailija
59/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:44"]

[/quote]

Ainoastaan kirurgeille? Mitäpäs jos sen tehtaan johtaja, jolla kirurginveitsi on valmistettu sanoutuisi irti, tehdas kaatuisi ja kirurgilla ei olisikaan enää veistä? 

Entäpä jos se pesula, jossa kirurgin vaatteet pestään ajautuisi konkurssiin siksi, että sen toimitusjohtaja kokisi oman palkkansa liian huonoksi? Ei puhtaita vaatteita kirurgilla. 

Niin - jonkun täytyy kilpailuttaa uusi pesula ja tehdas, jotta kirurgi pääsee taas hommiin. Jospa heidänkin tulonsa ovat riittämättömät, kilpailuttamisesta vastaavat asiantuntijat irtisanoutuvat, ja kirurgilla ei taaskaan ole veistä jolla leikata.

No - oletettaneen, että kirurgi myös syö jotain. Hyvät tulot mahdollistavat hänelle joka iltapäivä luomuruoan söpössä lounasravintolassa, jonka ravintolapäällikkö ei myöskään saanut veronkevennyksiä. Ravintola suljetaan, kirurgilla on nälkä ja paha mieli. Eikä veistä. 

Nyt en jaksa kirjoittaa enempää - mutta onhan se hyvä, että meillä on kirurgeja.

Vierailija
60/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="melba" time="05.08.2015 klo 11:27"]

[/quote]

[/quote]

Palkastahan menee verojen lisäksi myös eläkemaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja yms. Siihen veroprosenttiin saa hyvinkin lisätä viisi prosenttiyksikköä näitä muita kuluja.

[/quote]

Siis osasin kyllä sen veroprosentin päälle lisätä niitä muita kuluja sen 6,35% mikä tarvis on. Perusprosentti noilla tuloilla oli noin 27% ja sit siihen päälle tuo 6 ja rapiat. Silti puuttuu tuosta netosta se noin 500 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi