Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 4500€ bruttona tienaavat köyhät rikkaat...

Vierailija
05.08.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1438655625527.html

Tienaan bruttona noin 5500€ kuukaudessa plus vähän luontaisetuja. Tästä lystistä maksan veroja noin 25 t€ vuodessa, lisäksi eläke ja työttömyysvakuutus.

En juuri matkustele tai kerskakuluta. Kaikki matkani suuntautuvat budjettikohteisiin, koska pidän reppureissaamisesta ja saan työssäni asua paremmissa hotelleissa muutenkin. Taloni on kasvukeskuksessa, mutta iäkäs. Auto on uudehko, mutta käytetty kuitenkin. Selvästi alle 20 t€.

Ymmärrän todella hyvin miten helppoa olisi päätyä köyhäksi rikkaaksi. Välttelen sitä joka kuukausi, vaikka hiukan rahaa saankin säästöön. Köyhä rikas, kerro uteliaalle tarinasi?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="melba" time="05.08.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:37"]

Mun palkka noin 4200, verojen jälkeen käteen noin 2300. Mies tienaa himpun verran enemmän. Kaksi lasta. Ja kyllä ihmettelen, että millasia palkkoja ihmisillä onkaan kun asuvat kalliissa omakotitaloissa ja ajelevat hienoilla autoilla. Tietty pihimminkin voisimme elää, mutta kun tarvetta kerätä lapsille perintöä ei ole, uskon että fiksuina tyttöinä pärjäävät omillaan.

[/quote]

Missä ihmeessä asut, jos verot ovat noin suuret? Laskin, että 4200 euron tuloilla pitäisi espoolaiselta kirkkoonkuuluvalta jäädä 2300 euron sijaan 2800 euroa. Mihin sun 500 e kuussa hävisi?

[/quote]

Palkastahan menee verojen lisäksi myös eläkemaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja yms. Siihen veroprosenttiin saa hyvinkin lisätä viisi prosenttiyksikköä näitä muita kuluja.

[/quote]

2300€ käteen 4200€ palkasta noin 45% vähennystä. Eli Karkeesti 39% veroprosentti. Saa tarkistaa onko se tuollainen missään Suomen kunnassa.

[/quote]

Mun miehellä jäi aikoinaan saman verran kun oli autoetu mukana (eli vero otettiin 5000€:sta ja vähennettiin 4200€:sta.

Vierailija
2/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgiaan ei työskentele yksin leikkaussalissa :) Leikkaussalityö on tiimityötä, missä yksikään ei pärjää ilman muita. Noin kuriositeettina mainittakoon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi takaperin olin vastavalmistunut. Koska olin tehnyt osa-aikatöitä ennen opiskelua, lapsen sairauden vuoksi, en saanut työssäoloehtoa täyteen, syystä että en pystynyt näyttämään työtunteja koska tein freelancer-tyyppistä työtä. Vastavalmistuneena sen ajan lakien mukaan en saanut yhtään mitään, miehen tulot ylittivät rajan muutamalla kympillä. Eli mies elätti yhdellä vajaan neljän tonnin palkalla kolmea ihmistä jonkun aikaa. Pääsin kyllä töihin puolen vuoden päästä. Mutta tuossa tilanteessa lapsi oli sairas, ei tarpeeksi sairas kuitenkaan että mitään sairaan lapsenhoitotukea olisimme saaneet, minulla ei töitä ja yhdellä palkalla eli neljä henkeä. Paljon enemmän olisi jäänyt rahaa, jos me olisimme kumpikin tienanneet puolet miehen palkasta, koska veroja olisi mennyt huomattavasti vähemmän. 

Vierailija
4/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:21"]Suomessa on asiat hyvin jos porukka tienaa 4500 euroa bruttona kuukaudessa, vaikka miten päin laskisi. Jos ei sillä pärjää niin se on sitten voi voi ja kyynel.
[/quote]

Loisen puhetta. Alapa maksaa puolet tuloistasi veroja ja tule sitten kertomaan sama. Kummasti tulee mieleen että miksi ihmeessä raadan niska limassa kun saman rahan saan rapsuttelemalla pallejani. Suomi uppoaa ja kohta ollaan vain yksi itä-Euroopan slummeista

Vierailija
5/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:36"]Kirurgiaan ei työskentele yksin leikkaussalissa :) Leikkaussalityö on tiimityötä, missä yksikään ei pärjää ilman muita. Noin kuriositeettina mainittakoon...
[/quote]

Jos kirurgilla ei sitten ole mitään virkaa eikä erityisasemaa niin hänethän voidaan sujuvasti poistaa leikkaussalista ja ottaa joku kadunmies tilalle. Ai miksi ei?

Vierailija
6/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:47"]4500 ei todellakaan ole kovin suuret tulot. Tienaan itse noin 700 enemmän eikä käteen jäävä summa ole verojen jälkeen kummoinen. Eläminen on kallista, auto halpa. Säästöön jää vähän, mutta ei "tarpeeksi".

Pelkkä myytti, että näillä summilla olisi jotenkin hyvätuloinen. Ihmetyttää monet "köyhemmät", jotka käyvät 2 kertaa vuodessa ulkomailla eivätkä juuri kaupassa vilkuile tuotteiden hintoja. Miten heillä on varaa siihen? Onko heillä joku miljoonaperintö, jolla on mahdollista ylläpitää sitä elintasoa? Minulla ei koskaan olisi varaa sellaiseen.

t. 5500/kk.
[/quote]

Minkä arvoinen asuntosi on? Montako neliötä löytyy? Paljonko otit lainaa sitä varten? Olisiko edullisempi asunto parempi vaihtoehto. Itse ostimme miehemme kanssa kokonaan remontoidun (putket, ikkunat, julkisivu, asunto) kolmion hintaan 75 000e. Tienaamme kumpikin 2000e kk bruttona. Lainan lisäksi rahaa jää kyllä ylimääräisyyksiin ihan hyvin. Perintöjä ei ole tulossa.

Vierailija
7/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:36"]Kirurgiaan ei työskentele yksin leikkaussalissa :) Leikkaussalityö on tiimityötä, missä yksikään ei pärjää ilman muita. Noin kuriositeettina mainittakoon...
[/quote]

Jos kirurgilla ei sitten ole mitään virkaa eikä erityisasemaa niin hänethän voidaan sujuvasti poistaa leikkaussalista ja ottaa joku kadunmies tilalle. Ai miksi ei?
[/quote]

Jokainen työ on tärkeä. Tästä sen näkee.

Vierailija
8/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:21"]Suomessa on asiat hyvin jos porukka tienaa 4500 euroa bruttona kuukaudessa, vaikka miten päin laskisi. Jos ei sillä pärjää niin se on sitten voi voi ja kyynel. [/quote] Loisen puhetta. Alapa maksaa puolet tuloistasi veroja ja tule sitten kertomaan sama. Kummasti tulee mieleen että miksi ihmeessä raadan niska limassa kun saman rahan saan rapsuttelemalla pallejani. Suomi uppoaa ja kohta ollaan vain yksi itä-Euroopan slummeista

[/quote]

Jos mä tienaisin 7000 egee kuussa bruttona, niin oikein mielelläni maksaisin siitä veroina puolet. Nääs kun silti jäisi netoksi yli tuplasti sen mitä jää nyt.

Ja sehän on paskapuhetta että tuollaisia liksoja tienaavat tekisivät jotenkin paljon töitä, tai arvokkaampia töitä. Kyllä Suomessa lähinnä on noi rikkaat jotka vinkuvat epäreiluudesta, koska haluaisivat VIELÄ ENEMMÄN KUIN JO SAAVAT!

Vierailija
9/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:21"]Suomessa on asiat hyvin jos porukka tienaa 4500 euroa bruttona kuukaudessa, vaikka miten päin laskisi. Jos ei sillä pärjää niin se on sitten voi voi ja kyynel.
[/quote]

Loisen puhetta. Alapa maksaa puolet tuloistasi veroja ja tule sitten kertomaan sama. Kummasti tulee mieleen että miksi ihmeessä raadan niska limassa kun saman rahan saan rapsuttelemalla pallejani. Suomi uppoaa ja kohta ollaan vain yksi itä-Euroopan slummeista
[/quote]

Kyllä mulle kelpaisi 2000e puhtaana käteen. Vuodessa pääsisi pari kertaa ulkomaille ja auto vaihtuisi uudempaan.

Vierailija
10/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheverotus olisi tosiaan reilu, kannustaisi hyvätuloisia (eli keskimäärin terveempiä ja fiksumpia) ihmisiä tekemään enemmän lapsia. Nykyään vähänkään varakkaammilla jokainen lapsi syö elintasoa ihan liikaa, koska verotuksessa ei oteta huomioon kuinka montaa suuta palkalla ruokitaan ja tukihommissa taas vaikuttavana lukuna katsotaan sitä bruttoa. 

Vierailija
11/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:27"] Ennustanpa, että tämä ketju täyttyy nopeasti näistä "jos ei pärjää niin voi voi" -tyypeistä ja muista, jotka kiroavat "rikkaat" helvettiin. Suomi on kateuden luvattu maa. Tälläkin palstalla on paljon vasemmistolaisia, joilla on käsi syvällä muiden taskuissa ja jaksetaan huutaa isompia veroja muille ja isompia tulonsiirtoja heille. Suomen progressiivinen verotus kyllä pitää huolen siitä, ettei työtä tekemällä pysty omaa varallisuuttaan kartuttamaan. [/quote] No jos nyt vaikka aloitettaisiin siitä että se palkka pitäisi ansaita, ei ole tarkoituksenmukaista että kevyistä toimistotöistä, (eli pullan mussuttamisesta, kahvittelusta ja powerpointtien kanssa pelleilystä), maksettaisiin poskettomia liksoja. Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Aamen. [/quote] Samaa mieltä, jos puhutaan julkisen sektorin suojatyöpaikoista. Niistä saa ja pitää karsia ennenkuin tämä maa on konkurssissa. Yksityisellä sektorilla sen sijaan voisin kuvitella moisten pullanmussuttajien joutuvan varsin pikaisesti kilometritehtaalle, jos eivät saa mitään aikaiseksi työpanoksellaan. Itse tosin työskentelen kunnallisella, mutta työnkuva on hyvin hektistä ja päivät pitkiä, en tuota faktisesti mitään yhteiskunnalle, mutta toivottavasti vähennän roimasti sairaanhoidon kuluja työpanoksellani. T. 5.

[/quote]

Nimeä täsmällisesti viisi julkisen sektorin suojatyöpaikkaa, jotka voitaisiin lopettaa saman tien, kiitos.
[/quote]
Tai edes yksi?

...just.

Vierailija
12/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:08"]

Jos mä tienaisin 7000 egee kuussa bruttona, niin oikein mielelläni maksaisin siitä veroina puolet. Nääs kun silti jäisi netoksi yli tuplasti sen mitä jää nyt.

[/quote]

Enpä usko että maksaisit mielelläsi. Mulla oli lomarahojen ja puolivuosibonuksen  takia normaalia parempi heinäkuu; ennakonpidätyksen alainen tulo 12 800€, josta rahapalkkaa 12 029 ja käteen tuli 5400. Tänä vuonna tähän mennessä veroja olen maksanut 48 000€. Katson osallistuneeni ihan riittävästi näihin yhteiskuntatalkoisiin ja ottaa pannuun kun siitä huolimatta kaikki vaan menee huonompaan suuntaan ja yhteiskunnan rahat ei riitä edes lapsista tai vanhuksista huolehtimiseen. 

Olenko "köyhä rikas"? En ole, en ole rikas enkä koskaan tule olemaankaan kun puuttuu se vuosisatojen sukujen vanha raha; palkkatuloilla ei Suomessa kovin moni rikastu. Millään tuloilla ei olla "rikkaita"; oikeasti rikkailla on omaisuutta ja varallisuutta eikä välttämättä muuta kuin pääomatuloja.

Olenko hyvätuloinen? Ehkä, mutta omassa kaveripiirissäni en ole.

Elänkö yli varojeni? En; vaatteet/ pihajutut/ lasten harrastusvälineet jne suurimman osan ruoan ulkopuolelta pyrin ostamaan käytettynä/ kirpparilta.

Säästänkö riittävästi? En; emme elä penniä venyttäen myöskään; rahaa menee turhuuteen harrastuksissa ja matkustamisessa. 

Voiko elämäni muuttua silmänräpäyksessä? Kyllä voi; työpaikka voi mennä huomenna ja kun muita työttömiä on 300-600 000 ja ikää on yli 40; olen jo ulkona työmarkkinoilta.

Vierailija
13/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:27"]

Ennustanpa, että tämä ketju täyttyy nopeasti näistä "jos ei pärjää niin voi voi" -tyypeistä ja muista, jotka kiroavat "rikkaat" helvettiin. Suomi on kateuden luvattu maa. Tälläkin palstalla on paljon vasemmistolaisia, joilla on käsi syvällä muiden taskuissa ja jaksetaan huutaa isompia veroja muille ja isompia tulonsiirtoja heille. Suomen progressiivinen verotus kyllä pitää huolen siitä, ettei työtä tekemällä pysty omaa varallisuuttaan kartuttamaan.

[/quote]

No jos nyt vaikka aloitettaisiin siitä että se palkka pitäisi ansaita, ei ole tarkoituksenmukaista että kevyistä toimistotöistä, (eli pullan mussuttamisesta, kahvittelusta ja powerpointtien kanssa pelleilystä), maksettaisiin poskettomia liksoja. Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Aamen.
[/quote]

Tää mua ärsyttää eniten. Ihmiset tekevät HEL****STI ja tietämättömälle se näyttää "powerpointtien kanssa pelleilyltä". Näin sanoo aina kaikki "oikean työn tekijät" eli wt duunarit. Vittu mitä paskajengiä .

Vierailija
14/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä kadunmiehistä mitään puhui? :) Mutta ilman tiimiä? Ei mitään, yhtään mitään.

Vierailija
15/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 01:01"]

Ovat köyhiä rikkaita sen takia, että asuvat kalliissa omistusasunnossa josta maksavat lainaa pois ollakseen törkeän rikkaita sitten vanhana, kun on velat kuitattu. Ihan omaa ahneuttansa ovat "köyhiä".

[/quote]

Näin. Tuossa linkatussa uutisessa ihmisten ongelmana on kyllä elämänhallinnan puute ja se, että on ahneutta otettu liikaa lainaa, ei verotus...

Vierailija
16/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen elänyt pienillä tuloilla koko elämäni. Työurani aloitin siivoojana. Siitä sitten olen pikkuhiljaa vaihdellut tehtäviä. Olen ollut aina hyvin säästäväinen. En ostanut merkkivaatteita edes ilmatteeksi kotona asuessani. Säästin omaa asuntoa varten.

Turha sitä on kitistä veroista. Ihmisten tulot on se mitä jää verojen jälkeen käteen. On elettävä sen mukaan, eikä sen mukaan miltä tilinauha näyttää ennen veroja. Kyllä jokainen saisi itsensä vaikka ja minkälaiseen loukkuun, jos ei yhtään miettisi mihin rahansa laittaa.

Kuten joku täällä kirjoittikin. Kyllä se siperia lopulta opettaa.

Älkääkä viitsikö sitten kateuttanne ihmetellä myöskään pienituloisia, jotka asuvat tulojaan parempitasoisessa asunnossa. Kun osaa hieman talousasioita ja on hieman pelisilmää on myös älliä kartuttaa pieniä roposiaan. Ei varastamalla, mutta tekemällä valintojaan oikein.

Vierailija
17/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:41"]Naiset ovat kovia tuhlaamaan, ei se muusta kerro.

Miesten on pakko maksaa kaikki naisten haluamat hömpötykset, jos aikovat saada säännöllisesti seksiä vaimolta. Mies, joka ei kaiva kuvetta vaihdetaan sukkelaan toiseen. Aina kun löytyy niitä sällejä, jotka ovat sinisilmäisiä ja valmiit maksamaan mitä tahansa saadakseen olla parisuhteessa.

Tästähän tässä hyvin tienaavien pariskuntien yli varojen elämisessä on pohjimiltaan kyse.

[/quote]
Niinpä. Eniten naurattavat hölmöt, jotka sekaantuvat yhäreihin, saa olla jo enemmän kuin epätoivoinen. Minulle saisi maksaa tonnin kuussa, että suostuisin sietämään vierasta penikkaa nurkissani.

Vierailija
18/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 000 euroa remontoitu kolmio... Ei löydy pääkaupunkiseudulta! Täällä saa tuurilla lähiöstä yksiön 30 neliötä, ilman remontteja. Ja pitää mennä Vantaan betonilähiöihin kuten Koivukylä...

Vierailija
19/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ja minä tienaamme kuussa bruttona noin 12 000 ja käteen jää noin 6600€. Molemmilla kunnon kalliit työsuhdeautot. Asumme omistusasunnossa Helsingin keskustassa ja vuokraamme vanhoja asuntojamne. Harmittaa silti, että verorahoilla kustannamme paljon sellaista mitä emme haluaisi. En ymmärrä miten ihmiset pärjäävät vähemmällä, varsinkaan jos on lapsia. Noh onneksi ollaan molemmat vasta 30v. ja urat alussa.

Vierailija
20/121 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:37"]

Mun palkka noin 4200, verojen jälkeen käteen noin 2300. Mies tienaa himpun verran enemmän. Kaksi lasta. Ja kyllä ihmettelen, että millasia palkkoja ihmisillä onkaan kun asuvat kalliissa omakotitaloissa ja ajelevat hienoilla autoilla. Tietty pihimminkin voisimme elää, mutta kun tarvetta kerätä lapsille perintöä ei ole, uskon että fiksuina tyttöinä pärjäävät omillaan.

[/quote]

Niin, ehkä ne tienaavat molemmat tuon summan käteen. Omassa taloudessa suurin taloudellinen paine on tullut lasten myötä. Asunnon lyhennys ennen lapsia oli helppoa, säästäminen oli suht helppoa. Ekan lapsen jälkeen talous ei vielä keinahtanut, mutta toisen lapsen ja omakotitalon myötä talous keinahti todella. Suosittelen lämpimästi ensiasunnon maksamista kokonaan pois ennen perheen perustamista. Nyt lyhennämme asuntolainaa, ja työpaikat on vaakalaudalla.Olen helpottunut, että asuntolainaa muutama vuosi jäljellä. Jos asuntolainaa olisi  enemmän jäljellä, se heijastuisi myös lasten elämään. Eli velkaa kohtuudella, unelmaperheasuntoa ei tarvitse ostaa ensiasunnoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä