Masentaa, olen laihduttanut 5 viikkoa ja LIHONUT 4 kiloa
En edes ymmärrä miten tämä on mahdollista. Eli noin viisi viikkoa päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloin laihduttamaan sekä muuttamaan ruokatottumuksiani. Aikaisemmin olen syönyt todella epäterveellisesti (syömällä epäsäännöllisesti, paljon herkkuja) eikä minulla siis ole edes ollut ylipainoa vaan ihan itseni vuoksi olisin pari kiloa halunnut pudottaa sekä kiinteytyä. Eli tilasin silloin tuon fitfarmin superdieetti nettivalmennuksen, siitä sain hirveästi ideoita ruokavalioon sekä liikuntaan. Koska olen köyhä opiskelija en pystynyt ihan täysin noudattamaan kyseistä ruokavaliota vaan muokkasin siitä itselleni sopivan ja samalla kyseisen ruokavalion kalorit myös pienenivät. Liikuntaa harrastin useamman kerran viikossa, lenkkeilyä, tennistä ym. Nyt kävin vaa'alla ja huomasin että olen lihonut 4 kiloa. En tajua. En ole aikoihin syönyt yhtä terveellisesti ja kaloritkin ovat olleet siinä 1200-1500 kohdalla. Nyt kaikki tuntuu turhalta ja tekisi mieli luovuttaa :(
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:39"]
NO VOITTEKO TE PAREMMIN TIETÄVÄT SITTEN KERTOA MIKÄ OLISI PAREMPI RUOKAVALIO? :)
[/quote]
Ne on varmaan karppaajia, niillä meni pekonit väärään kurkkuun kun mainitsit syöväsi riisiä, perunaa ja hedelmiä.
[/quote] Heti yksi karppaaja alapeukuttamassa :D
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:47"]
Ihmeen jyrkästi jotkut täällä kommentoivat. Hienoa että olet päättänyt skarpata ja kiinteyttää itseäsi:) ja varsinkin että muutit ruokavaliota terveellisemmäksi. Ymmärrän opiskelijana tilanteesi mutta ruokien vähentäminen ei auta painon pudotuksessa. Itse fitfarmin dieettejä noudattanut ja ihan hyvin toiminut vaikkei minulla ole edes ylimääräistä. Nämä huutelijat ovat niitä pahimpia jotka syövät nytkin suklaata ja ovat kateellisia kun eivät itse kykene:) yksi syy painonnousuun voi olla elimistön "hidastuminen" kun ruokaa ei ole tullut tarpeeksi. Kysy sieltä fitfarmin palstalta. Kyllä kova työ aina palkitaan tsemppiä!
[/quote]Hetkinen? Ap:han tässä valittaa, että paino nousee dieetilla. Omituinen kommentti.
Hyvä ja terveellinen ruokavalio, just noin pitää syödä, että jaksaa ja pysyy terveenä. Mutta energiaa tulee liikaa, ei tolla laihdu, jos et juokse maratonia päivittäin. Mutta lihakset kasvaa varmasti hyvin. Liikunnan merkitys laihdutuksessa on olematon. Ruokavalio yksin on yhtä tehokas kuin ruokavalio& liikunta. Minä herkuttelun ja lihoin kesälomalla 4 kg. Ja nyt oon ollu töissä 2 viikkoa ja Paino pudonnut 3 kg. Vielä 2 kg pudotettavaa. En jaksa hidasta diettiä. Mun ateriat: aamu: puuro 1 dl. Välipala: omena ja porkkana. Lounas: kasvissalaatti, ruokalusikka kanaa/kalaa, välipala: sama kuin edellä, päivällinen: kasvissosekeitto, iltapala: lämmin kaakao rasvattoman maitoon. Pyöräilen päivittäin töihin 20 min x2 ja kävelen rauhallisen iltalenkin 30-60min. Ruokavalio niukka, ei voi lihasmassaa kasvattaa, mutta läski lähtee. Ja sen myötä kroppa kiinteytynyt. Taidan jatkaa. Näin parina pv:nää viikos sa. Jatkossa sa kin
Ap, et nyt ainakaan kuuntele kirjoittaja nro 25:n ohjeita. Hän ei saa tarpeeksi proteiinia ruokavaliostaan, ja kun sinä liikut paljon enemmän, niin tarvitset sitä. Lihakset tarvitsevat protskua, ja jos et saa sitä ravinnosta keho alkaa ottaa sitä lihaksista. Kuten joku aiemmin sanoi, niin laihtuakseen ja kiinteytyäkseen tarvitsee ironista kyllä myös syödä tarpeeksi hyviä ravintoaineita. Liian pienellä kalomäärällä sun keho ja aineenvaihdunta alkaa hidastua.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:25"]
juo vettä ja syö riisiä ja kanaa. aasialaisetki syö noin ja maailman parhaassa kunnossa.
[/quote]
Aasialaiset syövät paljon vahvasti maustettuja kasviskeittoja. Sinne keittoon on voitui heittää pieni pala kanaa antamaan makua:)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:20"]Esimerkki päivän syömisistä? [/quote] Meinasinkin laittaa mutta aattelin että viestistä tulee liian pitkä... Olen siis syönyt lähes joka päivä samalla kaavalla: Aamupala: puuroa (n. 1dl kaurahiutaleista), mehukeittoa, marjoja, (+kookoshiutaleita) Välipala: pieni proteiinipatukka ja omena TAI maitorahkaa banaanin ja mehukeiton kanssa Lounas: lihaa ja riisiä/perunaa ja kasviksia, olen saattanut yleensä tehdä kanawokkia tai lihapullia Illallinen: sama kuin lounas tai sitten joku välipala, esim banaani ja 2 riisikakkua Iltapala: pudding marjoilla/ruisleipää kananmunalla
[/quote]
Mä olen normaalipainoinen ja laihduttanut normaalipainon sisällä noin. 8 kiloa about samalla ruokavaliolla... Mehukeittoa en kyllä kittaa ja toisen "pääruuan" syön yleensä salaattina tai kevyenä keittona, mutta toisella kyllä syön täysjyvä riisiä ja perunaa ja joskus jopa täysjyvä pastaa. Kertooko joku fiksumpi mikä tässä tosiaan muka mättää?
26 korjaa: siis syödä tarpeeksi paljon ja hyviä ravintoaineita
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:20"]Esimerkki päivän syömisistä? [/quote] Meinasinkin laittaa mutta aattelin että viestistä tulee liian pitkä... Olen siis syönyt lähes joka päivä samalla kaavalla: Aamupala: puuroa (n. 1dl kaurahiutaleista), mehukeittoa, marjoja, (+kookoshiutaleita) Välipala: pieni proteiinipatukka ja omena TAI maitorahkaa banaanin ja mehukeiton kanssa Lounas: lihaa ja riisiä/perunaa ja kasviksia, olen saattanut yleensä tehdä kanawokkia tai lihapullia Illallinen: sama kuin lounas tai sitten joku välipala, esim banaani ja 2 riisikakkua Iltapala: pudding marjoilla/ruisleipää kananmunalla
[/quote]
Mä olen normaalipainoinen ja laihduttanut normaalipainon sisällä noin. 8 kiloa about samalla ruokavaliolla... Mehukeittoa en kyllä kittaa ja toisen "pääruuan" syön yleensä salaattina tai kevyenä keittona, mutta toisella kyllä syön täysjyvä riisiä ja perunaa ja joskus jopa täysjyvä pastaa. Kertooko joku fiksumpi mikä tässä tosiaan muka mättää?
[/quote] Ei tossa oikeasti mätä mikään, mutta kateelliset sohvaperuna-av:t haluaa haastaa riitaa
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:27"]
[/quote]
[/quote] Ei tossa oikeasti mätä mikään, mutta kateelliset sohvaperuna-av:t haluaa haastaa riitaa
Arvelen sinun saavan huomattavasti enemmän kaloreita, kuin kuvittelet. Kaloripitoista ja turhaa on esim. kookoshiutaleet, proteiinipatukat, hedelmät- ja marjat (syö vihanneksia!), riisikakut ja vanukkaat. Leivänkin jättäisin pois.
Itselleni helpointa laihduttamista/treenaamista on salitreeni isohkoilla painoilla + arkiliikunta ja ruoaksi pääasiassa vihanneksia ja säästeliäästi vähärasvaista proteiinia kuten marinoimaton broileri, tonnikala, kananmuna, kalkkuna sekä 0,2 % raejuusto ja rahka. Alkurustistuksen jälkeen mukaan voi ottaa harkiten muitakin ruoka-aineita.
Jos teet raskasta aerobista liikuntaa, niin lisäisin mukaan niille päiville esim. syömäsi desin puuroa veteen tehtynä ja maun vuoksi pari marjaa. Toiset käyttävät kevyitä mehukeittoja, mutta en itse välitä kevyttuotteista paitsi light cola... Syö 5-6 kertaa päivässä. Kolme isompaa ateriaa ja pari välipalaa.
Punnitsitko itsesi eri aikoihin? Eli jos otit ekan painon aamulla, ennen aamupalaa jne. ja tokan painon illa, niin eroa saattaa hyvinkin tulla se 4kg, vaikka et olisi lihonut yhtään.
Onko lihapullat itsetehtyjä vähärasvaiseen ja laadukkaaseen jauhelihaan vai jotain valmispullia, missä ei saa nimessä edes lihaa lukea? Jos valmispullia niin tarkista niiden ravintosisältö. Sisältävät paljon kaloreita, vähän mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:30"]
Lakeskelin "noin-arvoja"kaloreistasi.
Puuro 150
Mehukeitto (jos ei vähäkalorinten 40
Marjat 20
Prot. patukka 350
Omena 60
Lounas 300
Päivällinen 300
Leipä ( 1 pala 80)
Kananmuna (1 kpl) 80
Huomioi, että esim. iltapala on vain yksi leipä ja yksi kananmuna. Lounas ja päivällinenkin on arvioin aika pieneksi. Jos tuplaat esim iltapalan: huomioi se. Kookoshiutaleita en laskenut.
Saat siis tuon laskelmani mukaan 1380.
Itse en sillä laihtuisi. Olen 160 cm/67.
Kalorien laskeminen on mukava "harrastus" näin lomalla. Korjatkaa laskelmaani, jos joku jaksaa...
[/quote]
Miksi alapeukut? Olisi kiva kuulla, mikä ajattelussani meni pieleen? Vihanneksiahan tuossa ruokavaliossa on aivan liian vähän, vielä huomiona.
Saatko rasvaa ruokavaliostasi? Eli käytätkö öljyä ruuanvalmistuksessa? Miten valmistat lihapullat ja mistä jauhelihasta? Onko rahka rasvatonta?
Hei ap! Ihan hyvin se menee! Luottaisin enemmän sulle luotuun ruokavalioon kun av:n huutelioihin, niin koita olla välittämättä :)
Mä olen oikeastaan ihan samanlaisessa tilanteessa. Alotin laihduttamisen lievästi ylipainoisten ja normaalipainoisen rajalta, käymällä noin 45 min lenkeillä (hölkäten) 3-5 krt/vko. Puolessatoista kuukaudessa painoa on tullut lisää nelisen kiloa. Olen kasvissyöjä ja ehkä eniten entisessä ruokavaliossani pielessä oli se että korvasin lihan juustolla (en pidä soijan mausta) ja nyt muutoksen myötä olen juustot vaihtanut papuihin, pienentänyt annoksia sekä luopunut herkuista ( (näitä söin ennen lähes päivittäin).
Senttejä on selvästi lähtenyt vyötäröltä (en omista mittanauhaa mutta poikaystäväkin huomasi asian ihan kysymättä) ja kunto on kasvanut kamalasti (alottaessa jaksoin juosta minuutin putkeen , nykyään tuo koko 45 min menee helposti juosten). Koitan nauttia näistä tuloksista mutta kyllähän se ärsyttää ettei vaa'assa näy mitään. Muistan joskus tiede-lehdestä lukeneeni että keho yrittää aktiivisesti taistella painon putoamista vastaan ja toivo vielä että kyllä meidänkin painot kohta alkaa tippua! Tsemppiä!
Et mainitse tuossa määriä paljonko syöt, mutta jos oletetaan, että annoksesi ovat edes normaaliannoksia tai jonkun silmään jopa ns. "kunnon annoksia", syöt todella paljon, jos tavoitteenasi on laihtua.
Olen itse aktiiviurheilija ja syön käytännössä pitkälti saman verran ja samalla tavalla kuin sinä, vain muutamilla eroilla. Tavoitteeni on nostaa painoani pikkuhiljaa ja treenini koostuvat rankasta lihaskunto/-voima painoitteisesta treenistä 5x/vk ja höllemmät treenit päälle. En siten usko, että ruokavalio on sinulle sopiva, jos tavoitteesi on todella pudottaa painoa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:54"]
43 jatkaa... Kannattaa tosiaan muistaa riittävä vedenjuonti ja se, että hiilarit kannattaa syödä alkupäivästä. Hyviä iltapaloja ovat mm. munakkaat. Tällöin verensokeri ei pääse nousemaan yötä vasten, sillä se jos mikä haittaa unenlaatua.
[/quote]
Tämä on muuten juuri toisinpäin tutkimusten mukaan. Hiilihydraattiruoat olisi hyvä syödä illalla, koska ne väsyttävät ja rauhoittavat, ja siten auttavat nukkumaan. Lounaalla niitä ei kannata syödä niinkään paljoa koska iskee iltapäiväväsymys.
[/quote]
Kun olet näköjään lukenut noita tutkimuksia, laita linkkiä, minuakin kiinnostaa. Olen nimittäin vähän epävarma kummin päin olisi parempi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:27"]
[/quote]
Tästä tulee ihan liikaa energiaa että laihtuisit. Jos et siis joka päivä tee jotain neljän tunnin hikitreeniä. Välipalat pois ja mikä ihme on pudding? Jos siis perinteinen englantilainen pudding niin johan kaloreita kertyy...
Näitä kun lukee, niin näyttää siltä ettei ihminen tarvi ruokaa ollenkaan. Omppu päivässäkin tuntuu olevan liikaa.
Ihmeen jyrkästi jotkut täällä kommentoivat. Hienoa että olet päättänyt skarpata ja kiinteyttää itseäsi:) ja varsinkin että muutit ruokavaliota terveellisemmäksi. Ymmärrän opiskelijana tilanteesi mutta ruokien vähentäminen ei auta painon pudotuksessa. Itse fitfarmin dieettejä noudattanut ja ihan hyvin toiminut vaikkei minulla ole edes ylimääräistä. Nämä huutelijat ovat niitä pahimpia jotka syövät nytkin suklaata ja ovat kateellisia kun eivät itse kykene:) yksi syy painonnousuun voi olla elimistön "hidastuminen" kun ruokaa ei ole tullut tarpeeksi. Kysy sieltä fitfarmin palstalta. Kyllä kova työ aina palkitaan tsemppiä!