Voiko lenkkeillä jos on saikulla? Käräytänkö työkaverin...
..joka tän viikon saikulla, pomo ei sanonut miks. Juoksulenkillä oli, päällisin puolin ei mitään vialla. Käräytänkö?
Kommentit (51)
Minä olen fyysisten sairauksien vuoksi saikulla ja joskus voin käydä lenkillä, vaikka suurimmaksi osaksi aikaa sairaudet sen estävät. Max kerran viikossa voisin käydä jos on tuuria. Yleensä vain makaan ja oksentelen jne. Mistäs sinä tiedät mitä hänelle tapahtuu kun hän palaa kotiin? Toki syy voi olla henkinenkin, halusin vain huomauttaa että kyseessä VOI olla fyysinen sairaus (tai sairaudet) vaikka joskus pystyisikin juoksemaan...
Ap hei... :-D Ei saikku tarkoita sitä, että pitää maata kotona pimeässä kolmen peiton alla ja pitää kuumemittaria kainalossa.
Kaikki ne kerrat kun olen ollut töistä ihan saikulla, olen nimenomaan liikkunut paljon kodin ulkopuolella. Ne omalla ilmoituksella olleet sairastamiset (1-3 päivää) olen maannut kotona kovassa kuumeessa, migreenissä tai oksennustaudissa.
Viikon mittainen saikkuni oli taannoin masennusoireuden ja unettomuuden takia (avioero, huoltajuusriitelyä jne.) Kävin silloin päivittäin pitkillä kävely- tai pyörälenkeillä. Käsileikkauksesta olin pari viikkoa pois töistä, silloinkin lenkkeilin joka päivä.
Ap kysyi voiko lenkkeillä jos on saikulla. Vastaus siis on yksinkertaisesti voi, on paljon syitä jotka estävät tietyntyyppisen työn teon, mutta eivät lenkkeilyä.
Mä en käräyttänyt työkaveria joka oli oksennustaudissa ja ripulissa kolme päivää pois töistä. Menin tuuraamaan häntä ja näin hänet lenkillä pari tuntia sen jälkeen kun se oli ilmoittanut pomolle sairastuneensa. Näin bussin ikkunasta kun olin menossa töihin. Kukaan ei ole ripulissa lenkillä, se on ihan fakta. Harmittaa kun en käräyttänyt sitä. Se ämmä saikutti joka kuukausi jonkun syyn takia ja muut joutu tekemään sen työt.
Toinen kaveri oli lenkillä saikun aikana myös, mutta loman syy oli se että löi puukolla kämmenestä läpi. Ei pysty olemaan töissä, mutta ei se ulkoilua estä.
Minäkin olen saikulla,ja ihan normaalisti tuolla painelen menemään.
Mnkäs minä sille voin että olkapää sanoi sopimuksen irti ja estää työnteon,ei se kuitenkaan estä esim lenkkeilyä.
Olin saikulla niska-hartia-ja käsivaivan vuoksi. Lääkäri määräsi myös reipasta ulkona kävelyä.
Esim. Ravintola- ja elintarvike-alalla ihottumat, palovammat, käsien haava ja muut vastaavat jotka voivat "saastuttaa" ruoat tai joiden paranemista estää jatkuva käsien pesu tai kumihanskojen pitäminen. Mikään noista ei kuitenkaan estä normaalia arkea, joten kyllä silloin saa lenkkeillä. Työkaverillani oli ihottumaa käsissä ja koska lääkäri ei osannut suoraan sanoa mistä on kyse jouduttiin hänelle määräämään sairasloma eri kokeiden tulosten saapumisen ajaksi (ja tämän jälkeenkin). Näin hänet tuona aikana mm. terassilla, eikä hetkeäkään käyny mielessä että hän ei saisi olla siellä koska on "sairaana". Eli työkyky on eri asia oman elämän elämiskyky.
Ja meillähän lääkäri määrää esim.selkäkipuisen heti liikkeelle kun suinkin pääsee.
Mun pomo oli puoli vuotta pois töissä ja juoksi tänä aikana 1000 km. Itse kertoi kaikille. Olisiko pitänyt käräyttää?
ps hällä oli syöpä ja syöpähoidot tuolloin päällä
Voi lenkkeillä.
Työ-"ystävälläsi" voi olla vaikka mielenterveydellisistä syistä sairauslomaa. Asia ei kuulu sinulle!
Oletko sama karayttaja joka halusi karayttaa siskon verottajalle ja ystavan taman uudelle miesystavalle?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:13"]
Mä en käräyttänyt työkaveria joka oli oksennustaudissa ja ripulissa kolme päivää pois töistä. Menin tuuraamaan häntä ja näin hänet lenkillä pari tuntia sen jälkeen kun se oli ilmoittanut pomolle sairastuneensa. Näin bussin ikkunasta kun olin menossa töihin. Kukaan ei ole ripulissa lenkillä, se on ihan fakta. Harmittaa kun en käräyttänyt sitä. Se ämmä saikutti joka kuukausi jonkun syyn takia ja muut joutu tekemään sen työt. Toinen kaveri oli lenkillä saikun aikana myös, mutta loman syy oli se että löi puukolla kämmenestä läpi. Ei pysty olemaan töissä, mutta ei se ulkoilua estä.
[/quote]
Mä kyllä lenkitän koiran oksennustaudissa ja ripulissakin. Ei se kivaa ole enkä kovin kauas mene, mutta pakko.
Mulle tuli fyysinen burn-out. 2vko nukkumista ja 1vko totuttelua taas normaaliin liikkumiseen. Kävin lenkilläkin.
Minä pomona annan tuollaisesta ilmiannosta boonusta, joko vapaapäivän tai tuntiliksan siltä tunnilta kun informaatio tuli. Euro lisää sille tunnille ja saa pitää pari minuuttia pidempiä taukoja kuin muut. Se on hyvä kun voi asennoitua tulevaisuudessa paremmin kyseisiin tapauksiin.
Toimitusjohtaja
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:57"]Meidänkin työpaikalta yksi tyyppi saikuttaa laittaen Instaan kuvia kuinka on taas painot salilla noussu :D
[/quote] HIH,minäkin olen saikulla laittanut kuvia salilta. Nilkasta meni nivelsiteet. Ei vaikuttanut penkkipunnerrukseen. Ei sitä tankoa jaloilla nostettu
Itse asiassa sairausloman syy kuuluu pomolle. Viime kädessä työnantaja on se, joka arvioi, lääkärintodistukseen tai muuhun luotettavaan selvitykseen tukeutuen, onko henkilö sairauden vuoksi työkyvytön ja siten oikeutettu palkaiseen poissaoloon.
No jos mulla olisi kädessä vaikkapa jännetuppitulehdus tai ranne murtunut, en pystyisi tekemään töistäni kuin osan, joten saikku olisi välttämätön, mutta lenkkeilyä se ei millään tavalla estäisi.