Mikä on työ, jota kuka tahansa voisi tehdä?
Sellainen työ, jota voisi hakea heti ja aloittaa hiomenna ja jossa ei tarvitse koulutusta, ajokorttia, työturvallisuuskorttia, hygieniapassia, puhelinta tai suosittelijoita. (Puhelin minulla toki on, mutta en halua käyttää sitä työasioihin)
Siivoojankin työhön tarvitaan Suomessa koulutus.
Kommentit (434)
Saksaan jonkun spermagangbang-filmin kuvauksiin. Niihin tarvitaan miehiä. Ei ole koolla väliä kunhan on terve ja testeissä käynyt ja jaksaa nussia.
Kyllä lehdenjakajan nykyään kannattaa omata musta vyö krav magassa, jujutsukin käy.
Kirjaston tiskille. Luet viivakoodeja mutta tavaralajeja on vähemmän kuin kaupan kassalla.
Rakennusjätteen lajittelu. Puu, metalli, pahvi ja lasi kerätään erikseen lavoille. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkiset hallintotehtävät.
Ei istu tuohon ap:n listaan ei sitten mitenkään. Sulta oli varmaan liikaa vaadittu, että lukisit edes sen aloituksen verran...
Miksei ihmiset ymmärrä enää satiiria?
Ketjussa oli jo aiemmin vastaava esimerkki, joka tarttui "Kelan lääkäriin". Silläkin tarkoitettiin, että sanoi hoitavat lääkärit mitä tahansa, niin Kelan lääkäri tietää paremmin ja torppaa. Ja tämä näkemättä potilasta, joten on aivan sama, että kuka siellä on näitä kieltäviä lausuntoja raapustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusjätteen lajittelu. Puu, metalli, pahvi ja lasi kerätään erikseen lavoille. Siinä se.
Ei onnistu kaikilta, monistakin syistä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla on niin hirveä työvoimapula tällä hetkellä, että sijaistamaan päiväkotiin tai esim. hoiva-avustajaksi vanhusten palveluasumiseen pääsee ihan kuka tahansa, jos nyt on sellaisessa kunnossa, että osaa työpaikan ovesta kävellä sisään.
Ei pääse kuka tahansa! Hoiva-avustajan koulutus on kaksi tutkinnonosaa lähihoitajan tutkinnosta. Siksi siellä onkin niin kova työvoimapula, kun ei tosiaan kuka tahansa voi niitä hommia tehdä.
Mutta jos ala kiinnostaa, niin oppisopimuspaikan saa melko helposti, siinä saa samalla koulutuksen ja myös palkkaakin.
Pysy vaan siellä kortistossa, vaikea uskoa avauksesi perusteella että kukaan sinua mihinkään töihin haluaisi, tai missään työssä pitkääkään, siis useita päiviä, parjäisit.
Mikäli oikeasti työt kiinnostaa, niin mieti mikä ala kiinnostaisi, ja ala kouluttautua. Siihen ei ole mitään muita esteitä, kuin oma saamattomuutesi.
Vierailija kirjoitti:
mölli159 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä
Eipä kyllä voi: tarvitsee tietynlaisen luonteen.
Terveisin, entinen puhelinmyyjä.
Joo, härskin luonteen.
Ei muuten pidä paikkansta. Pitää olla empaattinen, ystävällinen, kaunisääninen, periksiantamaton ja luova. Täytyy pystyä kuuntelemaan ajoittaisia ilkeyksiä ja alentuvia kommentteja ystävällisesti hymyillen ja äänensävyä ystävällisestä muuksi muuttamatta. Lisäksi täytyy noudattaa pilkulleen alan sääntöjä, muutoin menettää työnsä. Tämä kaikki ja lisäksi tietysti pitää myydä sovittu määrä, muutoin menettää työnsä.
Sitten ei tarvitse olla kummoisia terveysesteitä niin monet jää pois. Lisäksi rikosrekisteri karsii. Minä voisin tehdä vain kevyitä töitä, koska nivelet ei kestä seisomista ja fyysistä työtä, vaatteiden ja pölyn kanssa en voi työskennellä, koska on vaikea pöly- ja pölypunkkiallergia ja oirehdin jo kotona kun laitan esim. pyykkejä koneeseen. Rikosrekisteri taas estää kevyet työt, joissa tietoja, joita voisin käyttää hyväksi petoksiin ja kavalluksiin. Lisänä vaikeat persoonallisuushäiriöt, joka ei toki oikeuta eläkkeeseen ja työkyvyttömyyteen, vaikka on oikeuspsykiatrin lausunto, etten ole työkykyinen vaan hengenvaarallinen joutuessani tietyissä tilanteissa psykoosiin ja tuolloin en hallitse itseäni. Minua ollaan laittamassa työkokeiluun päiväkotiin tai kouluun. Toivo etten tule sinun lapsiasi hoitamaan.
Kasvihuoneisiin pääsee "koska vain", toki vaatimuksena on aikamoinen työtahti.
Puutarha- ja maatalous noin ylipäätäänkin, pl. viherrakennus, mutta riittää jos on motivoitunut eikä pelkää fyysistä hommaa huonossakin kelissä.
Itse pääsin töihin ilman yhtään mitään koulutusta henkilökohtaiseksi avustajaksi, 4H:lle kurssien vetäjäksi, lasten pesisryhmän vetäjäksi ja hygieniapassin suoritettuani olin jonkin aikaa myös elintarvikealalla pakkaajana. Olen valinnut sellaisia avustettavia aina, joille ei ole vaatimuksena tai edes toivomuksena hoitoalan koulutus, ns. vaativimmissa tapauksissa hoitoalan koulutuksesta on selkeästi hyötyä. Nykyisin teen edelleen henk.avustajan töitä "sivutoimisena" ilman koulutusta siihen vieläkään muun tyystin toisen alan koulutuksen ja päätyön ohella.
Vierailija kirjoitti:
Tehtaan linjastolle. Jos on kyse ruuasta niin varmaan tarvitaan hygieniapassi. Mutta muualle ei.
Ei voi kuka tahansa tehdä. Tarvitsee yleensä sorminäppäryyttä ja kyvyn tehdä asioita tasaisesti tietyllä nopeudella -ja yleensä mielellään aika ripeällä nopeudella.
Läheskään kaikki ihmiset eivät kykene tuollaiseen. Erilaiset motoriset haasteet näennäisen normaaleilla ja fiksuilla ihmisillä ovat yllättävän yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönvälittäjä
Kiinteistönvälitysalalla voi toimia ilman minkäänlaista koulutusta esimerkiksi myyntineuvottelijana. Sen sijaan nimikkeen kiinteistönvälittäjä käyttäminen edellyttää LKV-pätevyyttä, eli kiinteistönvälittäjäkokeen suorittamista. Sama koskee LKV-lyhenteen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei tarvitse olla kummoisia terveysesteitä niin monet jää pois. Lisäksi rikosrekisteri karsii. Minä voisin tehdä vain kevyitä töitä, koska nivelet ei kestä seisomista ja fyysistä työtä, vaatteiden ja pölyn kanssa en voi työskennellä, koska on vaikea pöly- ja pölypunkkiallergia ja oirehdin jo kotona kun laitan esim. pyykkejä koneeseen. Rikosrekisteri taas estää kevyet työt, joissa tietoja, joita voisin käyttää hyväksi petoksiin ja kavalluksiin. Lisänä vaikeat persoonallisuushäiriöt, joka ei toki oikeuta eläkkeeseen ja työkyvyttömyyteen, vaikka on oikeuspsykiatrin lausunto, etten ole työkykyinen vaan hengenvaarallinen joutuessani tietyissä tilanteissa psykoosiin ja tuolloin en hallitse itseäni. Minua ollaan laittamassa työkokeiluun päiväkotiin tai kouluun. Toivo etten tule sinun lapsiasi hoitamaan.
Oikeastiko? Minä olen mt-ongelmainen autisti ja pelkään suuresti, että kuntoutusohjaajani ehdottaa minulle hommia viereisessä päiväkodissa.
Kumma miten vaikea viranomaisten on ymmärtää, että kiltiltä porvarilliselta keski-ikäiseltä tädiltä näyttävä ihminen ei välttämättä silti ole se Turvallinen Aikuinen, jonka kukaan täyspäinen tahtoisi lastensa lähelle.
Ihmettelen oikeasti välillä, miten minun annetaan olla edes vapaalla jalalla ja äänestää. Mutta niin vaan annetaan ja vielä pitäisi töihin mennä.
Vanhustentalossa olin jo, siellä petti oma mielenterveys (se vähäinen) ennen kuin vanhuksille tuli vahinkoa.
mark kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi pääsee ilman koulutusta.
Työnantajat suosivat näitä ei koulutettuja, osa-tutkintolaisia kun ei näitä ei tarvitse vakinaistaa ikinä!Tällainen siivoja tuskin osaa siivota hygieenisesti ammattilaisen lailla. Se on eri juttu jos kotona siivoaa ja imuroi. Tiedätkö esim montako siivousliinaa menee wc:n siivouksessa miten siivous aloitetaan ja mitkä järjestyksessä paikat otetaan miten wc pytty siivotaan. Miten käytetään vettä ja pesuaineita ja mitä pesuaineita käytetään.
Maailma on täynnä siivoajia jotka saa näkyvästi hyvää mutta bakteerit eivät ole kadonneet siksi siivoojilta on alettu jo vuosia sitten vaatimaan tutkintoa. Enpä haluaisi käydä paikassa jossa amatööri on siivonnut jonkun yleisen paikan. Se on täynnä bakteereita ja taudit leviävät.
Tai sitten pilataan pinnat käyttämällä 1:10 aineita laimentamattomina...
Meidän tk:ssa siivosi toimistokäytävää tämmöinen mamma, kun varsinaisessa hommassaan liinavaatevaraston hoitajana ei ollut tarpeeksi työtä. Oikeat siivoojat tarjoutuivat neuvomaan, mutta kyllä hän tiesi paremmin! Jäi onneksi eläkkeelle.
Joo, härskin luonteen.