Mikä on työ, jota kuka tahansa voisi tehdä?
Sellainen työ, jota voisi hakea heti ja aloittaa hiomenna ja jossa ei tarvitse koulutusta, ajokorttia, työturvallisuuskorttia, hygieniapassia, puhelinta tai suosittelijoita. (Puhelin minulla toki on, mutta en halua käyttää sitä työasioihin)
Siivoojankin työhön tarvitaan Suomessa koulutus.
Kommentit (434)
Toimitusjohtaja, mutta hankala päästä, kun pitää olla oikeat kaverit.
Useampi on vastannut, että siivooja ei tarvitse koulutusta. Ei se ihan niinkään ole. Monet siivousfirmat kouluttavat itse uudet työntekijänsä. Nykyiset puhdistusaineet ovat jo niin vaarallisia väärin käytettyinä, että ei firmalla ole varaa maksaa törppöjen siivoojien tuhoamia kalusteita tai lattioita. Myös siivousvälineet ja -koneet vaativat osaamista. Ainut taitaisi olla yksityinen kotisiivous. Asiakas voi hyväksyä myös kouluttamattoman, mutta jos mokailee, niin itsepä siivooja korvaa. Epärehelliset älkööt vaivautuko.
Eikö olisi ap järkevämpää hankkia joku koulutus ja etsiä sitä vastaavaa työ?
Ennen oli paljon helpompi päästä töihin ilman koulutusta nykyään ihmisiä ylikoulutetaan
Eikös tuo hygieniapassi ole sellainen että riittää kun kerran käy? Vai vanheneeko?
Vierailija kirjoitti:
Useampi on vastannut, että siivooja ei tarvitse koulutusta. Ei se ihan niinkään ole. Monet siivousfirmat kouluttavat itse uudet työntekijänsä. Nykyiset puhdistusaineet ovat jo niin vaarallisia väärin käytettyinä, että ei firmalla ole varaa maksaa törppöjen siivoojien tuhoamia kalusteita tai lattioita. Myös siivousvälineet ja -koneet vaativat osaamista. Ainut taitaisi olla yksityinen kotisiivous. Asiakas voi hyväksyä myös kouluttamattoman, mutta jos mokailee, niin itsepä siivooja korvaa. Epärehelliset älkööt vaivautuko.
Eikö olisi ap järkevämpää hankkia joku koulutus ja etsiä sitä vastaavaa työ?
Eipä ole minulla koulutusta siivoukseen. Neuvokas pitää kyllä olla, että pärjää itsekseen. Lattianhoitokoneen käytön joku opasti joskus yhteen malliin, sitten on saanut muut itse opetella ja ilman käyttöohjeita.
Aloituksessa on virhe kun puhutaan kahdesta asiasta. Työ, jota voi tehdä kuka vain ja työ johon ei tarvita koulutusta. Olen nähnyt esim. henkilökohtaisia avustajia töissä. Siihen pääsee kuka vain koska heistä on pula. Mutta kaikista ei ole ko. hommaan. Liukuhihnatyöt on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan mode.
Eikös sekin vaadi jotain poliittista näkemystä kun sen hoitaa jonkun poliitikon omistama firma? Oliko persu vai kokoomuslainen.
Vierailija kirjoitti:
No ei satavarmasti tarvita siivoojan työhön koulutusta. On siitä etua, ja varmaankin sitä voidaan suorastaan edellyttää jos siivotaan esimerkiksi sairaaloita tai laitoskeittiöitä, mutta käy nyt ihan itse katsomassa jonkun kauppakeskuksen siivoojia ja mieti, onko niillä siihen tutkintoa vai ei.
Tutkinnosta en tiedä, mutta ajokortti kyllä vaaditaan usein siistijän tehtäviin.
Piti vastata, että tallinan- taikka ruotsinlaivalle astiablokkariksi, mutta se ei ihan natsaakaan sun vaatimuksiin.
Pitää olla merimies-lääkärintodistus.
Muuten itse homma ei vaadi kuin turnauskestävyyttä!
Olin Eckerön laivalla Hel-Tallinna cafe-baarissa blokkaamassa ja kyllä siinä sai koko ajan vetää täyttä tiskikärryä tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä.
Kuka tahansa joka siis osaa laskentaohjelman käytön, tajuaa debitistä, kreditistä, tuloslaskelmasta, taseesta, vastaavaa ja vastattaavaa-kohdista ja muutamasta muusta pikkujutusta. Itse en suostuisi edes Suomen ladun paikallisyhdistyksen kirjanpitäjäksi. Kun kevätkokouksessa käydään läpi tuota laskelmaa, niin en aina tajua hölkäsen pölähtävää. En tiedä edes mitä tarkoittaa yksinkertainen ja kaksinkertainen kirjanpito. Olen vain tällaisia termejä kuullut. En minä ainakaan kelpaisi. Osaamiseni onkin ihan toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija.
Miten tyhmä edes voi ehdottaa tällaista?
Itse olen kuvittaja, enkä osaisi maksaa yhtäkään palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Naisilla ainakin prostituutio. Kyllähän jokainen nainen pystyy persettään miehille jakaa ja ottamaan siitä maksun.
Voi huokaus, miten vanha olet?
Vierailija kirjoitti:
Lehdenjakaja, mutta palkalla ei selviä.
On törkeää hyväksikäyttöä lehdenjakajien työ. Niiiin pieni palkka, ja aamuyön tunnit käytetään raskaassa työssä, yksin, pimeässä jne.
Tein sitä lisäduunina, kun aloittelin sairaanhoitajana.
Iso epäkohta yhteiskunnassa on lehdenjakajien työstä saatu korvaus.
Hoitoalalla on niin hirveä työvoimapula tällä hetkellä, että sijaistamaan päiväkotiin tai esim. hoiva-avustajaksi vanhusten palveluasumiseen pääsee ihan kuka tahansa, jos nyt on sellaisessa kunnossa, että osaa työpaikan ovesta kävellä sisään.
Hautausmaalle haravoimaan. Roskankerääjäksi. Ylen asiantuntijaksi, hokemaan sanoja: tavallaan, jos näin voisi sanoa, sanoisinko, täytyy muistaa, aiva.
Varastokerääjäksi pääsee aika varmasti, mutta se vaatii jaksamista. Pitää osata konetta ajaa (helppoa) ja osata ergonomisesti tehdä töitä ettei kroppa hajoa eli nostaa selkä suorana ja joustaa jaloista. Kokeile varastoa, jonnekin pääset varmasti vuokrafirman kautta ainakin ja pääset alkuun.