16v tyttö, saan kotona vain einesruokaa
Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.
Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.
Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.
Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:13"]No yhyyy vittu, meilläki syötiin aika paljon einestä eikä se kiinnostanut mua yhtään. Ymmärtäisin jos itkisit täällä että isäsi raiskasi sinut mutta ei, kyllä on nykylapsilla vaikeeta.
[/quote]
Koita nyt hyvä ihminen muistaa, että puhut 16-vuotiaalle! Et voi vähätellä toisen ongelmia, vaikka itse olet wt-mamma, joka syöttää lapsilleen eineksiä.
Voi sua ja siskoasi. Kurja tilanne. Kysy äidiltäsi, jos voisit ostaa hänen rahoillaan salaattiainekset ja edullista lihaa. Esim. nyt on Citymarketeissa broilerin koipireidet tarjouksessa 1,49 e/kg. 1,3 kg:n rasia. Opettele tekemään itse ruokaa. Jokaisen ihmisen tulisi syödä väh. 500 g kasviksia päivässä. Ei ole sinun vika toi tilanne. Toivottavasti äitisi antaa sinulle rahaa ruokaan ja pääset ite kokkaamaan terveellistä ruokaa. Osta kauden vihanneksia ja hedelmiä, joita saa edullisesti. Esim. nyt saa nektariineja reilulla eurolla kilo. Naudan jauhelihakin on Cittareissa 6,95 e per kilo (vähärasvainen 10% rasvaa). Jos ostat koko kilon ja paistat sen 3-4 sipulin kanssa ja keität kattilallisen riisiä n. 6 dl riisiä ja 1,2 l vettä ja keitä 2 pussia herne-maissi-paprikaa (eri kattilassa) sekaan kun ovat kypsiä.
Pyydä rohkeasti rahaa sukulaisiltasi, jotka varmasti auttavat kukin kykynsä mukaan. Ainakin toivon niin.
Onnea lukio-opiskeluihin!
Voimia sinulle ja iso hali!
Sinulla on ollut vuosikausia koulussa kotitaloutta ja netti pursuaa ohjeita. Pyydä äidiltäsi ruokarahaa, mene tekemään ostokset ja sitten kokkaat koko perheelle maittavan aterian. Jos äitisi syö töissä, ei hän välttämättä jaksa paljon panostaa kotona ruuanlaittoon. Jo on aikakin tuon ikäisen ottaa osaa noin arkiseen kotiaskareeseen.
Haluaisitko että adoptoisin sinut? Minun luonani saisit joka päivä salaattia ja terveellistä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:55"]
Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.
Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.
Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.
Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
[/quote]
Pyydäpä vanhempiasi ostamaan ruokatarvikkeita ja alat itse kokkailemaan. On jo tuon ikäisen aika hallita noin yksinkertainen homma.
Oletteko suoraan sanoneet vanhemmillenne, että haluaisitte "oikeaa" ruokaa? Miten paljon te olette keskenänne kotona, jos vanhemmilla ei ole sen vertaa aikaa, että ehtisivät tehdä lämpimän ruoan tai käydä kaupasta ostamassa tarvittavat raaka-aineet?
Mielestäni avaudut ihan aiheesta, ei ole hyväksi syödä suolaisia ja lisäaineilla kyllästettyä ruokaa koko ajan. Olet oikeassa, että vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäisiä lapsiaan, ja mielestäni terveellinen ruokavalio on yksi tärkeimmistä osa-alueista.
Tee ruokalistat ja kauppalistat, hyväksytä äidillä, hae tarvikkeet kaupasta ja ruoki perheesi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:13"]No yhyyy vittu, meilläki syötiin aika paljon einestä eikä se kiinnostanut mua yhtään. Ymmärtäisin jos itkisit täällä että isäsi raiskasi sinut mutta ei, kyllä on nykylapsilla vaikeeta.
[/quote]
Koita nyt hyvä ihminen muistaa, että puhut 16-vuotiaalle! Et voi vähätellä toisen ongelmia, vaikka itse olet wt-mamma, joka syöttää lapsilleen eineksiä.
[/quote]olen kylläkin 19 vuotias
minulla oli sama tilanne silloin kun asuin vielä kotona. äiti oli työssäkäyvä yh, joka toi aina työpäivän jälkeen kotiin mikroruokaa. kävimme harvoin yhdessä kaupassa ja silloinkin äitini vastusti salaattiaineiden ostamista kun niihin meni kuulemma niin paljon aikaa... no joo, ehkä siihen verrattuna että mikroruoka on valmis alle minuutissa.
nyt olen omilleen muuttanut opiskelija ja ostan yleensä edullisia kasviksia ja teen niistä kasvissosekeittoa. se on täyttävää ja hyvää, helppo ja nopea tehdä. jos sinulla on yhtään ylimääräistä rahaa, niin käy lidlissä hakemassa kasviksia edullisesti ja tee niistä salaattia tai keittoa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]
Sinulla on ollut vuosikausia koulussa kotitaloutta ja netti pursuaa ohjeita. Pyydä äidiltäsi ruokarahaa, mene tekemään ostokset ja sitten kokkaat koko perheelle maittavan aterian. Jos äitisi syö töissä, ei hän välttämättä jaksa paljon panostaa kotona ruuanlaittoon. Jo on aikakin tuon ikäisen ottaa osaa noin arkiseen kotiaskareeseen.
[/quote]
Minä tein tuossa iässä perheelle ruuan kesälomillani. Kauppalistaan vain esim kaalilaatikon tarvikkeet ja puuhastelemaan.
Melkeen sama täällä.. Haluaisikko muuttaa yhteen?
t. Poika 17v ;D
Toi koipi-reisitarjous on voimassa ma-ke eli tänään, huomenna ja ylihuomenna.
Kerää mustikoita ja sieniä ja nokkosia ja voikukanlehtiäkin voi laittaa huoletta salaatin sekaan. Kysy, jos
saisit kotimaisia omenoita syksyllä joltain, jolla on omenapuita.
T:nro 15
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]
[/quote]
Ei ole 16-vuotiaan ja nuoremman sisaruksen tehtävä käydä tekemässä perheen ruokaostokset ja tehdä joka päivä ruokaa. Toki silloin tällöin, mutta ei joka päivä.
Hei, minulla on 2 tytärtä, 10 ja 13v. Isomman kotitalouskirja on lähes kulutettu puhki, kun kokkailevat aina kahdestaan, itse saan vaan siivota keittiön =) Ostan perustarvikkeita kaappiin, ja hakevat pienellä budjetilla itse loput kaupasta, nauttivat kokkaamisesta ja hyvää tulee ! Vinkkaa äidillesi, että tulee paljon halvemmaksi kuin einekset, ja välillä voi tietty leipoakin =)
Onpas pieniä ongelmia ihmisillä, toiseia hakataan kokoajan himassa ja yks vinkuu netis kuinka ei saa muuta ku eeinestä, melkein aikuinen ihminen, ei tarvi kauan syödä kun saat itse valita.
Mun opiskeleva poika, 22, tekee itselleen 90 % ruokaa ei-eineksistä. Kuulemma paljon vähemmän menee rahaakin. Hyvin ehtii, vaikka opiskelee. Keittää perunoita, tekee kastikkeet. Salaattia ei ole edes pakko tehdä, vihanneksia voi syödä palasinakin, viipaleina, lohkoina..kukaan ei estä syömästä samaa määrää. Tomaatin voi syödä vaikka kokonaisena, pari tomaattia, kurkkua paloina, porkkanaa semmoisenaan, helppoa!
Herranduudelis! Kyllähän 16 vuotias nyt osaa itselleen perunat keittää!
Herranjumala näitä kommentteja, luulisi sinun ymmärtävän että ihmisillä on erilaisia ongelmia eikä niitä tulisi vähätellä... Sairasta alkaa verrata johonkin raiskaukseen, mikä ei liity aiheeseen millään mitalla.Sinulla ei taida hissi mennä ihan ylös asti...
Mulla ei vanhemmat ostaneet edes niitä eineksiäkään, vaan ryyppäsivät ja narkkasivat. Voi kumpa olisi jääkaapissa ollut edes se Saarioisen mikropizzakaan joskus! Hieman antoivat rahaa ja niillä ostin puuroa, perunaa, nakkeja, salaattia ja tein itse ruokaa.
Ennemmin valitsisin vanhemmat, jotka ostavat niitä eineksiä ruoaksi, kuin vanhemmat, jotka ovat alkoholisteja ja käyttävät huumeita.
Onneksi näistä ajoista jo 20v aikaa :(
Pyydä vanhempia ostamaan ruokatarvikkeita, joista sitten itse valmistat teille sapuskat. Käy keräämässä marjoja, sieniä ja nokkosia - ne ovat täynnä ravintoaineita. Jos oikeasti haluat parannusta tilanteeseen etkä vain valittaa, niin se onnistuu aivan varmasti.