Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16v tyttö, saan kotona vain einesruokaa

Vierailija
03.08.2015 |

Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.

Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.

Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.

Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirjastosta keittokirjoja.

Niistä saat inspistä.

Vierailija
2/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saat maksutta reseptejä ja netistä löydät lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 v on alaikäinen. Lapsi vielä. Vanhemmilla on täysi vastuu lapsesta, kunnes tämä täyttää 18 v ja osittain tämän jälkeenkin esim. opinnoiden avustamisen suhteen. Koulun terkkarille viestiä, jos ei ala salaatteja ja hedelmiä ilmestymään ruokapöytään. Vanhemmilla on velvollisuus tarjota riittävästi kunnollista ruokaa lapsilleen.

Vierailija
4/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:43"]

Oot jo iso tyttö, opettele tekemään ruokaa. Kai teillä kotitalouden tunteja on ollu koulussa? Ei vanhemmat aina kerkee, varsinkin jos tekee pitkää päivää töissä. Puhu asiasta äidin kanssa - teette yhessä listan ja sä laitat ruuan kerran oot kotona. Helppoa ja problem solved.

[/quote]

Etkö sattunut lukemaan, että ap aloittaa lukion? Ei siinä paljon sen enempää kotona olla kuin vanhemmatkaan, ja ap:n työpäivä sen kun jatkuu kotiin tultuakin kun lukiossa niitä läksyjä on paljon! Ei ole nuoren työ hoitaa jokaista päivän ateriaa itselleen ja perheelleen, se on vanhemman tehtävä.

Vierailija
5/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa nämä kommentit ettei 16 vee saa käydä kaupassa tai laittaa ruokaa itselleen. Itse asuin tuon ikäisenä jo yksin ja laitoin kaikki ruoat itselleni ja kävin kaupassa joka kerta ja pesin pyykit ja siivosin. Ei ihme kun nykynuorista tulee niin uusavuttomia, kun vanhempien pitää pitää täyspalvelua täysi-ikäiseksi asti. Sitten ei osata edes siivota kun aikuisena muutetaan kotoa.

Vierailija
6/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:46"]No tee asialle jotain äläkä itke netissä! Ennen vanhaan nuoremmatkin tytöt hoitivat kaikki kotityöt äidin kanssa tai yksin ja mahdollisesti huolehtivat vielä pikkusisaruksistakin. Sulla on niin rankka elämä että huhhuh t. isäni kuoli ollessani lapsi ja äitini oli alkoholisti. [/quote][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:38"]muutin 16-vuotiaana pois kotoa... [/quote][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:34"]Mulla ei vanhemmat ostaneet edes niitä eineksiäkään, vaan ryyppäsivät ja narkkasivat. Voi kumpa olisi jääkaapissa ollut edes se Saarioisen mikropizzakaan joskus! Hieman antoivat rahaa ja niillä ostin puuroa, perunaa, nakkeja, salaattia ja tein itse ruokaa. 

Ennemmin valitsisin vanhemmat, jotka ostavat niitä eineksiä ruoaksi, kuin vanhemmat, jotka ovat alkoholisteja ja käyttävät huumeita.

Onneksi näistä ajoista jo 20v aikaa :( [/quote] KETÄÄN EI KIINNOSTA, PÄÄ KIINNI. TEHKÄÄ OMA KETJU JOSSA VOITTE VALITTAA. :) N22

[/quote]

piä ite prinsessa oma pääs kii

Vierailija
7/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot jo iso tyttö, opettele tekemään ruokaa. Kai teillä kotitalouden tunteja on ollu koulussa? Ei vanhemmat aina kerkee, varsinkin jos tekee pitkää päivää töissä. Puhu asiasta äidin kanssa - teette yhessä listan ja sä laitat ruuan kerran oot kotona. Helppoa ja problem solved.

Vierailija
8/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne lapsena. Teininä sit osallistuttiin systerin kans ruokahuoltoon vähintään kauppalistan suunnittelulla jos ei kaupassa käyty tai kokattu.

16-vuotias kantaa jo vastuuta omasta ruokailustaan vähintään varmistamalla vanhempien kanssa että kaapista löytyy terveellisiä ruoka-aineksia ja välipaloja. Jos vanhemmat ovat kiireisiä, voisi nuori sovitusti tehdä osan viikon kauppareissuista vanhempien puolesta.

Vierailija
9/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:46"]No tee asialle jotain äläkä itke netissä! Ennen vanhaan nuoremmatkin tytöt hoitivat kaikki kotityöt äidin kanssa tai yksin ja mahdollisesti huolehtivat vielä pikkusisaruksistakin. Sulla on niin rankka elämä että huhhuh t. isäni kuoli ollessani lapsi ja äitini oli alkoholisti. [/quote][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:38"]muutin 16-vuotiaana pois kotoa... [/quote][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:34"]Mulla ei vanhemmat ostaneet edes niitä eineksiäkään, vaan ryyppäsivät ja narkkasivat. Voi kumpa olisi jääkaapissa ollut edes se Saarioisen mikropizzakaan joskus! Hieman antoivat rahaa ja niillä ostin puuroa, perunaa, nakkeja, salaattia ja tein itse ruokaa. 

Ennemmin valitsisin vanhemmat, jotka ostavat niitä eineksiä ruoaksi, kuin vanhemmat, jotka ovat alkoholisteja ja käyttävät huumeita.

Onneksi näistä ajoista jo 20v aikaa :( [/quote] KETÄÄN EI KIINNOSTA, PÄÄ KIINNI. TEHKÄÄ OMA KETJU JOSSA VOITTE VALITTAA. :) N22

[/quote]

piä ite prinsessa oma pääs kii
[/quote]
Onpa täällä nyt vittuuntuneita mielensäpahoittajia liikkeellä

Vierailija
10/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:55"]Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.

Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.

Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.

Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
[/quote] Hyvä aihepiiri, mutta tuo ei voi mitenkään olla 16-vuotiaan kirjoittama....Joku aikuinen on kirjoittanut tuon, tai sitten täytyy olla lahjakas 16-vuotias...No anyways, hyvä aihe. Terveellistä ruokaa täytyy syödä. :)

Vierailija
11/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:21"]Kyllä kai 16 vuotaan pitäisi jo osata itse tehdä ruokaa?
[/quote] Varsinkin jos noin hyvin osaa jo eritellä tekstin kautta mikä on hätänä...:)

Vierailija
12/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:13"]

[/quote]

Etkö sattunut lukemaan, että ap aloittaa lukion? Ei siinä paljon sen enempää kotona olla kuin vanhemmatkaan, ja ap:n työpäivä sen kun jatkuu kotiin tultuakin kun lukiossa niitä läksyjä on paljon! Ei ole nuoren työ hoitaa jokaista päivän ateriaa itselleen ja perheelleen, se on vanhemman tehtävä.

[/quote]

Missä lukiot ovat jo alkaneet? Meillä alkaa vasta kahden viikon päästä.

Vierailija
13/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:21"]Kyllä kai 16 vuotaan pitäisi jo osata itse tehdä ruokaa? [/quote] Varsinkin jos noin hyvin osaa jo eritellä tekstin kautta mikä on hätänä...:)

[/quote]

Meillä kyllä on ostettu lapsille kotiin kesällä sitä mitä ne haluaa syödä. Jos haluavat kalan paistettavaksi niin saavat. Mutta minä en ala passaamaan melkein aikuiselle naiselle ruokia kotiin jos makaa siellä toimeettomana. Jos osaa nussia, niin osaa tehdä ruokaakin.

Vierailija
14/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:21"]Kyllä kai 16 vuotaan pitäisi jo osata itse tehdä ruokaa? [/quote] Varsinkin jos noin hyvin osaa jo eritellä tekstin kautta mikä on hätänä...:)

[/quote]

Meillä kyllä on ostettu lapsille kotiin kesällä sitä mitä ne haluaa syödä. Jos haluavat kalan paistettavaksi niin saavat. Mutta minä en ala passaamaan melkein aikuiselle naiselle ruokia kotiin jos makaa siellä toimeettomana. Jos osaa nussia, niin osaa tehdä ruokaakin.
[/quote] hahaha..."jos osaa nussia, niin osaa tehdä ruokaakin" :D ....no sama ajatus siinä mielessä, että aloittaja kykenee tekstinsä perustella tekemään ruokansa itse, ja varmaa ti ilmaisemaan vanhemmillensa tai jollekin muulle jos ruoassa on puutteita. Vitamiinivajetta apllä ei varmasti ole, tekstin tuottaminen on niin luonnollista :D :) Ap, tee terveysviranomaisille ilmoitus kotiruoan puutteellusuudesta? Eikö olisi hyvä ajatus? :)

Vierailija
15/98 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:13"]

[/quote]

[/quote]

Missä lukiot ovat jo alkaneet? Meillä alkaa vasta kahden viikon päästä.

[/quote]

Ongelmahan selvästi koskee pelkästään kesäloma-aikaa vai? No tottakai nyt kesällä ehtii tehdä ruokaa ja käydä kaupassa, mutta luuletko tosiaan, että ne vanhemmat sen paremmin asioita hoitavat kahden viikon päästäkään kun lukiot alkavat? (täällä alkaa lukio muuten jo viikon päästä)

Vierailija
16/98 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onneks sai lapsena jokapäivä kotiruokaa salaatilla! Nyt on ikävä.. :D

Vierailija
17/98 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ihan aikuisen tekstiltä. Ymmärrän äitiäsi, jos ei osta aina salaattia, koska se on kallista. Tomaatit onneksi halpeni kesäksi. Salaatti on melkeen pari euroa ja pilaantuu tai syödään nopeasti. Mikropitsat on halpoja. Voisit toki itse opetella laittamaan ruokaa. Minä laitoin ainakin tossa iässä mulle ja sisaruksille. Pyydä äitiäs ostamaan kaupasta jotain ja tee niistä ruokaa.

Vierailija
18/98 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:46"]

No tee asialle jotain äläkä itke netissä! Ennen vanhaan nuoremmatkin tytöt hoitivat kaikki kotityöt äidin kanssa tai yksin ja mahdollisesti huolehtivat vielä pikkusisaruksistakin. Sulla on niin rankka elämä että huhhuh t. isäni kuoli ollessani lapsi ja äitini oli alkoholisti.

[/quote]

Minulla oli sellainen lapsuus, että äiti oli koko ajan töissä ja isä oli henkisesti poissa silloinkin kun oli fyysisesti läsnä. Olen joutunut ottamaan kahdesta nuoremmasta sisaruksesta vastuun jo todella nuorena ja voin sanoa että ei ollut helppoa, kun toinen sattui olemaan erityislapsi, jonka kanssa ammattilaisetkaan eivät meinanneet pärjätä, miten sitten minä tavallinen, koululaistyttö. Piti aina siivota, kokata, tehdä sisarusten kanssa läksyt jne. Palkaksi en saanut mitään, edes kiitosta. Katkeroiduin ja tunnen itseni aikuisena edelleen arvottomaksi ja huonoksi. En ikimaailmassa toivo kenellekään samanlaista lapsuutta. Luulisi että sinullekin olisi kokemasi perusteella edes vähän empatiaa kehittynyt mutta ilmeisesti sitten ei.

Vierailija
19/98 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]

Sinulla on ollut vuosikausia koulussa kotitaloutta ja netti pursuaa ohjeita. Pyydä äidiltäsi ruokarahaa, mene tekemään ostokset ja sitten kokkaat koko perheelle maittavan aterian. Jos äitisi syö töissä, ei hän välttämättä jaksa paljon panostaa kotona ruuanlaittoon. Jo on aikakin tuon ikäisen ottaa osaa noin arkiseen kotiaskareeseen.

[/quote]

Ei ole 16-vuotiaan ja nuoremman sisaruksen tehtävä käydä tekemässä perheen ruokaostokset ja tehdä joka päivä ruokaa. Toki silloin tällöin, mutta ei joka päivä.

[/quote]

Ei ehkä ole heidän tehtävä, mutta jos haluaa muutosta elämään, se on usein tehtävä itse. Ratkaisukeskeisenä ihmisenä en näe järkeä asioiden voivottelussa, jos omalla toiminnallaan pystyy niihin vaikuttamaan. Ruokakaupassa ei tarvitse käydä joka päivä, eikä ruokaakaan tarvitse joka päivä valmistaa. Eineksen lisukkeeksi ryöpätty nokkonen ja keitetty kananmuna eivät ole vaiva eikä mikään, mutta aterian ravintoarvot paranevat todella paljon.

[/quote]

Ota huomioon, että ap:lla on nuorempi sisarus, eli oletettavasti alle 15-vuotias. Sinustako on ihan ok, että 16-vuotias joutuu ottamaan vastuun nuoremman sisaruksensa syömisistä ja vielä suunnitella ruoat niin, ettei tarvitse joka päivä mennä kauppaan? Minusta se on tuossa iässä liian suuri vastuu.

Jos aloittaja olisi ollut äiti, joka kertoo, ettei jaksa tehdä alaikäisille lapsilleen ruokaa, vaan saavat pelkkiä eineksiä, olisi hänet haukuttu paskaksi äidiksi ja toivottu, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen.

[/quote]

Enn sanonut, että se on ok, vaan että 16-vuotias voi asiaan vaikuttaa. Eivät he sentään myrkyllistä ruokaa kotona saa, ja vanhemmat käyvät nykyiselläänkin kaupassa, joten tuskin teinien tarvitsisi siellä käydä useammin kuin vaikka kerran viikossa. En ymmärrä miksi pitää keskittyä siihen, että voivotellaan ap:n tilannetta ja huonoja oloja. On harmi, että hän saa kotona vain ruokaa, jonka kokee olevan hänen terveydelleen haitallista. Mutta kyllä mielestäni 16-vuotias pystyy marjoja keräämään ja ruokaa laittamaan, jos kerran on jo tarpeeksi vanha liikenteessä moottoriajoneuvollakin kulkemaan. Siinä jos missä on vastuuta.

[/quote]

Etkö ymmärrä lukemaasi ollenkaan?

16-vuotias on yksinkertaisesti liian nuori ottamaan vastuun omasta ja pikkusisaruksensa syömisistä.

Vierailija
20/98 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel you. Mulla se pääty anoreksiaan kun tuli kammo ruokaan.

Mitä jos kysyisit vanhemmiltasi, voisivatko he ostaa ainekset jos sinä kuitenkin kokkaat?