16v tyttö, saan kotona vain einesruokaa
Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.
Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.
Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.
Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
Kommentit (98)
Avuton tyyppi.Kunnollisen ruuantekoon menee korkeintaan puoli tuntia.Lorvitko netissä tuon ajan?Tein itselleni safkat paljon nuorempana, kun vanhemmat olivat töissä.Uusavuttoman säälinkeruuta ja laiskuutta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:55"]
Avuton tyyppi.Kunnollisen ruuantekoon menee korkeintaan puoli tuntia.Lorvitko netissä tuon ajan?Tein itselleni safkat paljon nuorempana, kun vanhemmat olivat töissä.Uusavuttoman säälinkeruuta ja laiskuutta.
[/quote]
Miten se tekee avuttomaksi, ettei ole rahaa? Luitko aloitusta ollenkaan?
Itse muistan hyvin lapsuudesta ettei salaattia, hedelmiä ym. ollut kuin ani harvoin. Kyllä se näin jälkeen päin ajateltuna tuntuu pahalle. En oppinut syömään terveellisesti ja painoa tuli. Olen sitä mieltä että terveellisen ruuan tarjoaminen on vanhempien vastuulla vielä teini-ikäistenkin kohdalla. Toki nuori voi välillä itsekin osallistua keittiössä mutta ei voi olettaa että huolehtisi omista ja sisarusten terveellisestä syömisestä aina. Suosittelen että juttelet ap tästä äitisi kanssa ja jos et saa vastakaikua niin sitten terkkarin kanssa. Pyydä äitiäsi ostamaan vihanneksia joita nyt saa edullisesti ja tee salaattia. Myös hedelmistä saa helposti hyvää hedelmäsalaattia kun pilkkoo eri hedelmiä kulhoon ja lopuksi ananaspurkki liemineen, jääkaappikylmänä herkkua.
Uusavuttomat teinit. Hankkikaa töitä ja opetelkaa itse kokkaamaan. Ei meilläkään vanhemmat hirveesti muuta ruokaa syönyt kuin eineksiä ym, joten tein omat ruuat 15-vuotiaasta asti.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:58"]
Kuka teini sanoo eines?
[/quote]
Esimerkiksi minä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:07"]
Uli uli. Tuon ikäisen pitäisi itsekin osata tehdä ruokaa. Vai oletko 5-vuotiaan tasolla?
[/quote]
Luitko aloitusta ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:55"]
Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.
Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.
Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
[/quote]
Luuletko kouluruuan olevan jotain muuta kuin einestä?
Kyllä on surkeita vanhempia jos ei lapsille tarjoa kuin eineksiä. Kyllähän kaikki tietää ettei ne mitään terveellisiä ole jatkuvasti syötynä. Silloin tällöin ok.
Meillä oli sama kun asuin kotona, mutta siitä vanhemmat saa pisteet, että valmisruuat oli usein sentään edes keittoja, kiusauksia ym. eikä pelkkää roiskeläppää ja lihapiirakkaa (niitäkin kyllä oli). Lisukkeeksi laitettiin usein pakastevihanneksia keitettynä. Myös omenaa tai muuta hedelmää oli yleensä tarjolla, samoin tomaattia ja kurkkua, joskus paprikaa, leivän päälle. Isä oli aina töissä, ja äiti inhosi ruuanlaittoa, ja suhtautui todella nihkeästi siihenkin, kun olisin halunnut itse tehdä ruokaa teini-ikäisenä, turhaa hänen mielestään.
Ei tarvinnut olla nälässä, ja huonompaakin ruokaa olisi voinut olla, mutta olihan se aika yksipuolista. Olenpahan kiitollinen siitä, että koulussa oli kotitalouden tunteja, ja sai oikeasti opetella tekemään ruokaa! Sain siellä syödä monia ruokia ensimmäistä kertaa koskaan itsetehtynä, myöskään monia raaka-aineita en ollut koskaan ennen nähnyt muualla kuin kaupan hyllyillä vilaukselta, kun ohiteltiin niiden ohi einesosastolle...
Mikset kokkaa???? Siitä vaan töihin ja tienaamaan ja lieden ääreen. Oletko maannut himassa mankumassa ko kesän?
Mulla oli sama juttu lapsena. Kertaakaan mun lapsuudessa ei tehty salaattia kunnes aloin itse käydä kaupassa. Paska tilanne.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:58"]Kuka teini sanoo eines?
[/quote]
No minä ainakin sanoin 16-vuotiaana, koska sanavarastoni ja ravintotietämykseni ei ollut 5-vuotiaan tasolla.
Mikä ihmeen vanhempien velvollisuus. Ala tehdä edullisia puuroja, juuresruokia yms. Olet melkein aikuinen!
Mene vanhempiesi kanssa kauppaan ja valitse ruoat itse. Tuskin vanhemmat valittavat, kun raaka-aineiden ostaminen tulee kuitenkin halvemmaksi kuin einekset.
No teepä äitille kauppalista ja sano, että sinä teet ruokaa, niin kaikki ongelmat on kerralla ratkaistu. Tee vaikka viikonloppuisin ja yhtenä arkipäivänä. Nimimerkillä teki kaikki ruuat, kun äidillä oli iltaisin auki ollut kioski ollessani ikäisesi. Äiti kävi päivällä kaupassa ja toi osan tarvikkeista - yleensä ylipäivätyt - kioskilta.
Pyydä vanhempia ostaan vihanneksia ja teet sitten itse sen salaatin. Kai ne samalla voi ostaa salaattiainekset kun hakevat niitä eineksiä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:55"]
[/quote] Ei se salaatti mikaan ihme terveysruoka ole vaikka heittaisi sekaan vahan tomaattia ja kurkkuakin.
They're similar in nutritional value, but Romaine lettuce has darker green leaves -- the deeper the color, the better the nutrition. Romaine lettuce has more folate, vitamin, K and lutein than iceberg lettuce. Romaine lettuce has a slight edge of iceberg lettuce, so it's probably the better choice.
Nutritional Values for Iceberg and Romaine Lettuce
One cup of iceberg lettuce has:
8.0 calories
0.5 gram protein
0.7 gram fiber
10 milligrams calcium
78 milligrams potassium
1.5 milligrams vitamin C
16 micrograms folate
13.3 micrograms of vitamin K
164 micrograms beta carotene
152 micrograms of lutein + zeaxanthin
Onpa ikävä tilanne. :/ Minulla ja sisarellani oli lapsuudenperheessäni sama tilanne, eikä se korjaantunut ennen kuin muutin omilleni.
Oletko ihan yksinkertaisesti yrittänyt puhua vanhemmillesi asiasta? :) Voisitteko tehdä niin, että vanhemmat ostaisivat kaupasta esimerkiksi salaattitarpeet ja oikeaa ruokaa tai antaisivat ainakin rahaa niihin? Sinä voisit vaikka tarjoutua kokkaamaan. Tai voisitteko käydä vaikka useammin siellä mummullanne syömässä? :)
On kyllä todella kurja tilanne ja ymmärrän hyvin, että teillä ei ole hirveästi rahaa käytössänne. Mutta ei ehkä olisi huono idea, jos vaikka jotain pienimuotoista työntekoa (nurmikonleikkuuta, lastenvahtina olemista), josta saisit rahaa ja voisit sillä ostaa itsellesi kunnon ruokaa? :)
Olet kyllä siinä oikeassa, että vanhempien tehtävä on ruokkia alaikäiset lapsensa. Jos muu ei auta, käy koulusi terveydenhoitajalla sanomassa, ettet saa kotona kunnon ruokaa. Hän osaa ohjata eteenpäin. :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:47"]
Sanot niille, mistä kana pissii. Jos eivät osaa tehdä ruokaa, niin ostaa teille tarvikkeita, että saatte kokata kaikille. Olishan teillä koko kesä ollut aikaa ja varmasti vanhemmatkin diggais, jos kotiruokaa olis valmiina.
Mutta hyvähän tämmöistä on odottaa koko kesäloma ja ruikuttaa, kun koulut on just alkamassa.
Ehkä Porvoossa eineksillä ei teinitkään fiksuiksi kasva.
[/quote]
Tarkoitatko tuolla "vanhemmatkin diggais, jos kotiruokaa olis valmiina", että lasten pitäisi tehdä ruuat sekä itselleen että vanhemmilleen? Ei ole kyllä sinuakaan järjellä pilattu.