16v tyttö, saan kotona vain einesruokaa
Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.
Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.
Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.
Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
Kommentit (98)
Ei ole inhimillistä käskeä 16 vuotiasta kokkaamaan joka päivä sekä itselleen että vielä siskolleen. Minulla itselläni on 15v ja 13v lapset, enkä halua edes kuvitella tilannetta heidän kohdalleen. Kerran kuukaudessa saatan heittää heille reseptin nenän eteen, mutta en voisi todellakaan tehdä sitä päivittäin.
Ei ne lukiokirjat niin paljon maksa etteikö sinulla olisi varaa ostaa vihanneksia tai hedelmiä ja tehdä niistä sapuskaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:04"]
Ei ne lukiokirjat niin paljon maksa etteikö sinulla olisi varaa ostaa vihanneksia tai hedelmiä ja tehdä niistä sapuskaa.
[/quote]
Lukiokirjat nimenomaan maksaa ja ihan mielettömästi!
[/quote]
Sen lisäksi, että alaikäinen joutuu itse kustantamaan kalliit lukiokirjansa, hänen pitäisi vielä itse ostaa ruokansa, jos haluaa muutakin kuin eineksiä? Oivoi.
Uli uli. Tuon ikäisen pitäisi itsekin osata tehdä ruokaa. Vai oletko 5-vuotiaan tasolla?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]
Sinulla on ollut vuosikausia koulussa kotitaloutta ja netti pursuaa ohjeita. Pyydä äidiltäsi ruokarahaa, mene tekemään ostokset ja sitten kokkaat koko perheelle maittavan aterian. Jos äitisi syö töissä, ei hän välttämättä jaksa paljon panostaa kotona ruuanlaittoon. Jo on aikakin tuon ikäisen ottaa osaa noin arkiseen kotiaskareeseen.
[/quote]
Ei ole 16-vuotiaan ja nuoremman sisaruksen tehtävä käydä tekemässä perheen ruokaostokset ja tehdä joka päivä ruokaa. Toki silloin tällöin, mutta ei joka päivä.
[/quote]
Ei ehkä ole heidän tehtävä, mutta jos haluaa muutosta elämään, se on usein tehtävä itse. Ratkaisukeskeisenä ihmisenä en näe järkeä asioiden voivottelussa, jos omalla toiminnallaan pystyy niihin vaikuttamaan. Ruokakaupassa ei tarvitse käydä joka päivä, eikä ruokaakaan tarvitse joka päivä valmistaa. Eineksen lisukkeeksi ryöpätty nokkonen ja keitetty kananmuna eivät ole vaiva eikä mikään, mutta aterian ravintoarvot paranevat todella paljon.
[/quote]
Ota huomioon, että ap:lla on nuorempi sisarus, eli oletettavasti alle 15-vuotias. Sinustako on ihan ok, että 16-vuotias joutuu ottamaan vastuun nuoremman sisaruksensa syömisistä ja vielä suunnitella ruoat niin, ettei tarvitse joka päivä mennä kauppaan? Minusta se on tuossa iässä liian suuri vastuu.
Jos aloittaja olisi ollut äiti, joka kertoo, ettei jaksa tehdä alaikäisille lapsilleen ruokaa, vaan saavat pelkkiä eineksiä, olisi hänet haukuttu paskaksi äidiksi ja toivottu, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen.
[/quote]
Enn sanonut, että se on ok, vaan että 16-vuotias voi asiaan vaikuttaa. Eivät he sentään myrkyllistä ruokaa kotona saa, ja vanhemmat käyvät nykyiselläänkin kaupassa, joten tuskin teinien tarvitsisi siellä käydä useammin kuin vaikka kerran viikossa. En ymmärrä miksi pitää keskittyä siihen, että voivotellaan ap:n tilannetta ja huonoja oloja. On harmi, että hän saa kotona vain ruokaa, jonka kokee olevan hänen terveydelleen haitallista. Mutta kyllä mielestäni 16-vuotias pystyy marjoja keräämään ja ruokaa laittamaan, jos kerran on jo tarpeeksi vanha liikenteessä moottoriajoneuvollakin kulkemaan. Siinä jos missä on vastuuta.
[/quote]
Etkö ymmärrä lukemaasi ollenkaan?
16-vuotias on yksinkertaisesti liian nuori ottamaan vastuun omasta ja pikkusisaruksensa syömisistä.
[/quote]
He saavat kyllä ruokaa kotona ja koulussa, joten dramatisoit vastuuta aivan liikaa. Eipä sillä että itse edes pitäisin 16-vuotiasta liian nuorena tuollaiseen vastuuseen, vaikka se yksin hänen harteillaan olisikin. Ap:han oli vain huolissaan ravinnon laadusta, ja siihen hän voi joko itse vaikuttaa tai olla vaikuttamatta. Sitä voi joko uhriutua tai tehdä asioille jotain. Minä suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:07"]
Sinulla on ollut vuosikausia koulussa kotitaloutta ja netti pursuaa ohjeita. Pyydä äidiltäsi ruokarahaa, mene tekemään ostokset ja sitten kokkaat koko perheelle maittavan aterian. Jos äitisi syö töissä, ei hän välttämättä jaksa paljon panostaa kotona ruuanlaittoon. Jo on aikakin tuon ikäisen ottaa osaa noin arkiseen kotiaskareeseen.
[/quote]
Ei ole 16-vuotiaan ja nuoremman sisaruksen tehtävä käydä tekemässä perheen ruokaostokset ja tehdä joka päivä ruokaa. Toki silloin tällöin, mutta ei joka päivä.
[/quote]
Ei ehkä ole heidän tehtävä, mutta jos haluaa muutosta elämään, se on usein tehtävä itse. Ratkaisukeskeisenä ihmisenä en näe järkeä asioiden voivottelussa, jos omalla toiminnallaan pystyy niihin vaikuttamaan. Ruokakaupassa ei tarvitse käydä joka päivä, eikä ruokaakaan tarvitse joka päivä valmistaa. Eineksen lisukkeeksi ryöpätty nokkonen ja keitetty kananmuna eivät ole vaiva eikä mikään, mutta aterian ravintoarvot paranevat todella paljon.
[/quote]
Ota huomioon, että ap:lla on nuorempi sisarus, eli oletettavasti alle 15-vuotias. Sinustako on ihan ok, että 16-vuotias joutuu ottamaan vastuun nuoremman sisaruksensa syömisistä ja vielä suunnitella ruoat niin, ettei tarvitse joka päivä mennä kauppaan? Minusta se on tuossa iässä liian suuri vastuu.
Jos aloittaja olisi ollut äiti, joka kertoo, ettei jaksa tehdä alaikäisille lapsilleen ruokaa, vaan saavat pelkkiä eineksiä, olisi hänet haukuttu paskaksi äidiksi ja toivottu, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen.
[/quote]
Enn sanonut, että se on ok, vaan että 16-vuotias voi asiaan vaikuttaa. Eivät he sentään myrkyllistä ruokaa kotona saa, ja vanhemmat käyvät nykyiselläänkin kaupassa, joten tuskin teinien tarvitsisi siellä käydä useammin kuin vaikka kerran viikossa. En ymmärrä miksi pitää keskittyä siihen, että voivotellaan ap:n tilannetta ja huonoja oloja. On harmi, että hän saa kotona vain ruokaa, jonka kokee olevan hänen terveydelleen haitallista. Mutta kyllä mielestäni 16-vuotias pystyy marjoja keräämään ja ruokaa laittamaan, jos kerran on jo tarpeeksi vanha liikenteessä moottoriajoneuvollakin kulkemaan. Siinä jos missä on vastuuta.
[/quote]
16-vuotias on yksinkertaisesti liian nuori ottamaan vastuun omasta ja pikkusisaruksensa syömisistä.
[/quote]
He saavat kyllä ruokaa kotona ja koulussa, joten dramatisoit vastuuta aivan liikaa. Eipä sillä että itse edes pitäisin 16-vuotiasta liian nuorena tuollaiseen vastuuseen, vaikka se yksin hänen harteillaan olisikin. Ap:han oli vain huolissaan ravinnon laadusta, ja siihen hän voi joko itse vaikuttaa tai olla vaikuttamatta. Sitä voi joko uhriutua tai tehdä asioille jotain. Minä suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa.
[/quote]
Kesällä ei ole koulua. Talviaikaankin koulussa saa maksimissaan viisi ateriaa viikossa. Loput ravinnontarpeesta pitää saada kotioloissa tyydytettyä.
[/quote]
Sinä et selvästikään ole käynyt lukiota. Minulla meni jo ensimmäisen vuoden kirjoihin ja muihin hankintoihin 700€, vaikka ostin ainakin puolet käytettyinä. -YO2014
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]
[/quote]
[/quote]
Miksi ei? Itse olen 17 ja olen käynyt kaupassa ja kokannut koko perheelleni siitä asti kun olin 13. Rahat jotka kuluu ostoksiin saan takaisin kuitteja vastaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli ruoan laadulla ei ole merkitystä, pääasia, että sitä on? Kouluruokakin on pääsosin tehdastuotettua, joten ei sekään mitään terveysruokaa varsinaisesti ole.
Ap kertoi olevansa lukiolainen, joten siihen päälle vielä perheen ruokahuolto on aivan liian suuri vastuu. Kun yhtälöön lisätään vielä nuorempi sisarus, se ei vaan toimi. Vanhempien tehtävä on tuoda hyvät raaka-aineet kotiin ja suurimmaksi osaksi niiden muuttaminen aterioiksi on heidän vastuullaan. Varsinkin kun nuorempi on (oletettavasti alle 15-vuotias).
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"] Sinulla on ollut vuosikausia koulussa kotitaloutta ja netti pursuaa ohjeita. Pyydä äidiltäsi ruokarahaa, mene tekemään ostokset ja sitten kokkaat koko perheelle maittavan aterian. Jos äitisi syö töissä, ei hän välttämättä jaksa paljon panostaa kotona ruuanlaittoon. Jo on aikakin tuon ikäisen ottaa osaa noin arkiseen kotiaskareeseen. [/quote] Ei ole 16-vuotiaan ja nuoremman sisaruksen tehtävä käydä tekemässä perheen ruokaostokset ja tehdä joka päivä ruokaa. Toki silloin tällöin, mutta ei joka päivä. [/quote] Miksi ei? Itse olen 17 ja olen käynyt kaupassa ja kokannut koko perheelleni siitä asti kun olin 13. Rahat jotka kuluu ostoksiin saan takaisin kuitteja vastaan.
[/quote]
Sinä varmaan oletkin itse halunnut ottaa vastuun perheesi ruokahuollosta?
Voi kunpa olisin saanut eineksiä silloin kun itse olin lapsi. Perusroiskeläppäkin oli oikeasti vain haaveissa. Meillä ei koskaan laitettu lämmintä ruokaa arkena. Isä dokasi omissa oloissaan ja äiti viihtyi työpaikallaan iltamyöhään. Viikonloppuisin oli sitten perunaa ja jauhelihaa. He käsittääkseni ajattelivat että saan ruoan koulussa. Kotona söin sit leipää. Olen kyllä nyt jälkikäteen aikuisena vähän katkera tästä. Silloin en osannut sitä kyseenalaistaa. Omille lapsilleni kyllä tarjotaan päiväkodin/koulun jälkeen jopa kolme ateriaa: välipala - lämmin ruoka - iltapala. Tämä tuntuu itsestäni ihan perusasialta lasten hoidossa. Todella ihmettelen omien vanhempieni käsityksiä. Onneksi omasta lapsuudesta/nuoruudesta on jo aikaa.
Mene töihin. Mä elätin itseni tuossa iässä töitä tekemällä ja kyllä opiskelin samalla. Ärsyttävä valittaja olet voisit kasvaa jo.
[/quote]
Aika outoa väittää kun et tiedä yhtään saako toinen vanhemmiltaan rahaa riittävästi edes niihin kirjoihin. On nuoria, joilla ei vain ilmesty ne kirjat koska ne ovat kalliita ja joillakin vanhemmilla paljon rahareikiä.
Ihmepuhetta väittää että 16-vuotiaalaa joka ei käy töissä, tulee jostain rahaa omaan ruokaan ja lukiokirjoihin tuntematta tätä tai vanhempiaan ja tietämättä tilannetta
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:07"]Uli uli. Tuon ikäisen pitäisi itsekin osata tehdä ruokaa. Vai oletko 5-vuotiaan tasolla?
[/quote]
Itse olet tainnut jäädä 5-vuotiaan tasolle, luetunymmärtäminen pyöreä nolla :)
Sanot niille, mistä kana pissii. Jos eivät osaa tehdä ruokaa, niin ostaa teille tarvikkeita, että saatte kokata kaikille. Olishan teillä koko kesä ollut aikaa ja varmasti vanhemmatkin diggais, jos kotiruokaa olis valmiina.
Mutta hyvähän tämmöistä on odottaa koko kesäloma ja ruikuttaa, kun koulut on just alkamassa.
Ehkä Porvoossa eineksillä ei teinitkään fiksuiksi kasva.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:34"]
Mene töihin. Mä elätin itseni tuossa iässä töitä tekemällä ja kyllä opiskelin samalla. Ärsyttävä valittaja olet voisit kasvaa jo.
[/quote]
Tarkastelepa tilastoja ja katso erityisesti kohtaa nuorisotyöttömyys. 16-vuotiaan on erittäin vaikea saada mitään töitä, jos ei ole suhteita. Itse olin tuossa iässä mansikoidenpoimijana, ja voin sanoa että oli kyllä harvinaisen huonosti palkattua hommaa suhteessa työmäärään. Nykyään ei taideta suomalaisia nuoria edes kelpuuttaa poimijoiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:55"]
Eli olen siis 16-vuotias, minulla on myös yksi nuorempi sisarus.
Ongelmana on se, ettemme saa kotona kunnon ruokaa. En malta odottaa koulujen alkua osittain sen vuoksi, että siellä saa syödä oikeasti monipuolisen ja hyvän aterian. Ymmärrän, että vanhempani ovat kiireisiä, mutta luulisi edes sairaanhoitoalalla työskentelevän äitini tietävän einesten epäterveellisyydestä.
Syömme sisareni kanssa joka päivä kotona Atrian ja Saarioisten mikroaterioita ja -pizzoja. Välillä (tosin harvoin) menemme kahdestaan mummille syömään, sillä sieltä saamme kunnollista kotiruokaa ja SALAATTIA, josta voimme vain haaveilla kotona.
Joku ehkä ihmettelee, miksemme itse osta aineksia ja tee ruokaa itsellemme. Haluaisimme tehdä niin, mutta tämän ikäisillä ei ole vielä tuloja ja rahaa saamme vanhemmilta harvoin, ja nekin vähäiset rahat menevät itselläni nyt lukiotarvikkeiden ostoon. Kaiken lisäksi on vanhempien velvollisuus huolehtia alaikäisten lastensa ruokkimisesta.
[/quote]
Kouluruoka se vasta einestä onkin.
Katso äitisi kanssa yhdessä niitä Kaappaus keittiössä -ohjelmia. Niistä saa inspiraatiota ja hyvää fiilistä yhteiseen ruuanlaittoon. Aika mustavalkoista tää kommentointi täällä, kun tuntuu että vaihtoehdot on että ap vain joko tyytyy eineksiin tai sitten omilla rahoillaan ostaa ruuat kaupasta ja "kerää marjoja". Nyt pitäis saada äitikin innostettua keittiöön. Laittakaa jotain hyvää musiikkia, jakakaa tehtävät ja tehkää ruokaa kerralla niin paljon, että jää pakkaseen kerta-annoksia lämmitettäväksi. Tulee halvemmaksi ja on parempaa kuin einekset.
ei voi kun kiittää omia vanhempia jotka teki sentäs ite safkat kun asuin vielä himassa. Oppi ainaki siihen, että iltaisin syödään kaupasta ostetuista raaka-aineista tehtyä ruokaa, oli se sitten kana+riisi+vihannekset tai jotain muuta "perus" mättöä. Nyt kun asuu itsekseen ja ympärillä kaverit vetää pakastepizzaa ja miettii miksi on jatkuvasti nälkä ja miksi jatkuvasti kiloja kertyy.
Jos vaan pystyt niin koita laittaa sinne vanhempien ostoskoriin raaka-aineita eikä eineksiä.