Vauvan saamisen tähtääminen tiettyyn vuodenaikaan/kuukaudelle
Onko epäeettistä? Eli yrittää saada lapsi syntymään tiettynä kuukautena, jos ei onnistu niin seuraavana vuonna uusi yritys.
Kommentit (16)
Ainahan sitä voi yrittää jos se tosiaan on niin tärkeää. Monelle tosin tärkeämpää on saada se vauva. Ja aina kun ei tule ihan tilauksesta. Tulee myös ottaa huomioon, että se vauva ei välttämättä synnykään silloin kuin suunnitellaan, voi tulla keskosena tai pari viikkoa myöhässä.
Mutta kukin tyylillään.
Mitä epäeettistä siinä on? :D onko epäeettistä estää raskaus 10 vuotta ja valita tietyt vuodet?
Ei epäeettistä, mutta helposti epätoivoista.
No jos ei ikä ole vielä esteenä, niin kai tuota voisi pari vuotta kokeilla. Muuten aika uhkapeliä, mutta jos tiedostaa riskin ja elää sitten sen päätöksen kanssa, niin miksei.
Ja huhtikuussa syntyneen vauvan kanssa oli oikeasti helpompaa kuin marraskuussa syntyneen.
Häh? Kai sä saat suunnitella elämääs ihan vapaasti! Anna mennä. Mut tosiaan, voi olla että ei välttämättä toteudu toi sun suunnitelma. Tuut sit kertomaan kun onnistui.
Älä nyt vaan sano, että tietyn horoskooppimerkin takia.
Joo, ainahan sitä voi suunnitella, mutta ei se elämä harvoin menee juuri niin kuin on suunnitellut. Vuoden tauko aina yrityksessä ja sitten kuukaus hermoilua ja"tärppäilyä", ja sit taas joutuu odottaa vuoden? Onko järkeä ja kaiken sen arvoista? Mikä tämä toivottu kuukausi on?
Entä jos lapsi tuleekin pari kuukautta etuajassa? Mitä sitten teette? Hylkäätte sen laitokselle?
Itse ajattelin ajoittaa yrityksen ekat kolme kuukauttaa ns. hyvään kohtaan. Jos ei sit tärppää, niin sit saa syntyä kun syntyy. Mutta jos tärppää alkuunsa, nii silloin saa syntyä alkuvuodesta :)
Meillä tähdättiin vuoteen 2015. Ei onnistunut, joten nyt tähdätään vuoteen 2016. Tuntuu ihan absurdilta, että jotkut haluaa lapselleen tietyn syntymäkuukauden.
Me ollaan tähdätty niin ettei mun tarvii olla viimesilläni raskaana heinä-elokuussa. Tällanen laajempi aikaväli ainakin on toiminut hyvin.
Jos mahdollista niin tähdätään ettei joulukuussa. Kevät vauva on helpompaa ku talvi jos on jo muita lapsia. Ainakin jos ne ovat pieniä
Toisaalta voi käydä niinkin, että onnistutte. Minä olen hedelmällistä tyyppiä, mut esikoisen kohdalla kuvittelin että varmaan en raskaudu ikuisuuksiin joten sama aloittaa heti yrittäminen. Tärppäsi heti, ja esikoinen syntyi loppuvuodesta. Ja hänestä näkee, että alkuvuodesta syntyneillä on oikeasti helpompaa tässä elämässä, esimerkiksi eskarin aloitus ja koulun aloitus, koska ovat saaneet kypsyä rauhassa. Jos olisin maltaanut edes sen pari kiertoa odottaa, minunkin lapsellani olisi ollut vähän paremmat tsäänssit. On normaalisti kasvanut ja kypsynyt, tosin hitaanlaisesti, ja usein samanikäistensä ryhmässä lähes vuoden nuorempi kuin monet muut, alkuvuonna syntyneet, ja kyllä se näkyy taidoissa ja näppäryydessä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:24"]
Jos mahdollista niin tähdätään ettei joulukuussa. Kevät vauva on helpompaa ku talvi jos on jo muita lapsia. Ainakin jos ne ovat pieniä
[/quote]
OT: mutta me ollaan synnytty koko perhe joulukuussa :D Nyt la taas joulukuun lopulla että eiköhän tää kuopuskin osu joulukuulle. Toivottavasti ei ainakaan ennen synny. Itelläni ainoa "vika" joulukuussa on ollut se, että olin liikunnassa huonoin eka-tokaluokalla. Ja sitten kun _kaikki_ muut sai ajokortit ja pääsi baariin. Ja siis ÄRSYTTI kun sain aina lapsena yhdistetyn synttäri- ja joululahjan (arvaatteko mihin päivään oma syntymäni osui) ja sisarukset sai synttäri- ja joululahjat erikseen. Koin sen hirvittävän epäreiluna aina.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:24"]
[/quote]
OT: mutta me ollaan synnytty koko perhe joulukuussa :D Nyt la taas joulukuun lopulla että eiköhän tää kuopuskin osu joulukuulle. Toivottavasti ei ainakaan ennen synny. Itelläni ainoa "vika" joulukuussa on ollut se, että olin liikunnassa huonoin eka-tokaluokalla. Ja sitten kun _kaikki_ muut sai ajokortit ja pääsi baariin. Ja siis ÄRSYTTI kun sain aina lapsena yhdistetyn synttäri- ja joululahjan (arvaatteko mihin päivään oma syntymäni osui) ja sisarukset sai synttäri- ja joululahjat erikseen. Koin sen hirvittävän epäreiluna aina.
[/quote]
Itseasiassa olin tosi ylpeä itsestäni koulussa kun osasin yhtä hyvin kuin muutkin, vaikka olin nuorempi. Että pärjäsin siinä missä tammikuussakin syntyneet. Tästä sain kuulla aika usein sukulaistädeiltä ja mummoilta taivastelua, että tuleeko siitä tytöstä koskaan mitään kun on joulukuussa syntynyt. Mutta Jeesuskin syntyi joulukuussa, ei se ihan toivoton kuukausi voi olla.
Eka lapsi syntyi kesällä ja toinen alkuvuodesta. Ajateltiin toisen lapsen kohdalla, että olisi kivaa, että isä ehtisi olla enemmän perheen kanssa. Töissä sesonki kesällä. Tärppäsi heti eli ajoitus onnistui. Mutta en olisi odottanut vuotta, jos ei olisi tärpännyt. Kesävauvan kanssa oli helpompaa.
Ootko tosissasi? Harvalla se raskaaksi tulo onnistuu helposti,