Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaiettu säästövinkki: Laihduta!

Vierailija
06.03.2022 |

Iso osa suomalaisista on ylipainoisia. Kaiken lisäksi lihavuus on yleisempää pienituloisten joukossa, siis juuri niiden, joille säästäväinen rahankäyttö on eniten tarpeen. Siksi pidänkin hämmästyttävänä, miksi laihduttaminen mainitaan niin harvoin kun puhutaan keinoista säästää rahaa.

Laihtumisen hyödyistä pääsee nauttimaan heti pienentyneiden ruokakulujen muodossa, koska kevyempi kroppa kuluttaa vähemmän energiaa. Pitkällä tähtäimellä säästöä kertyy myös terveydenhuoltomenoissa, koska lihavuus altistaa tunnetusti monille sairauksille.

Mistä johtuu, että laihduttamisesta ollaan niin hiljaa, vaikka sen hyödyt on ilmeiset?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka mitä pitäis syödä jos haluat laihduttaa on paljon kalliimpaa kuin vehnähöttö. Esim tänään kaupassa katsoin niin kurkku maksoi melkein 6 euroa kilo ja lihapiirakka 2.60e kilo. Mietipä kummalla saa mahan täyteen.

Pakasteparsakaali on prismassa 1,55 kilo ja paljon ravinteikkaampaa kuin kurkku. Muutkin pakastevihannekset edullisia. Tomaattimurska, sipuli, porkkana, juurekset...

Vierailija
22/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä köyhänä lopetin liikunnan harrastamisenkin, koska se kuluttaa kaloreita eikä ole varaa ostaa enempää ruokaa.

En ole ajatellut tuota, aika surullista. Liikunnasta olisi paljon muitakin terveyshyötyjä kuin laihtuminen. Ehkä voisit silti harrastaa vaikka verkasta kävelyä? Se ei kuluta juuri mitään kaloreita mutta saisit raitista ilmaa. Ei harrastuksen tarvi maksaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä, laiha ja syön aika vähän mutta en kovin epäterveellisesti. Jää hyvin rahaa kaikkeen muuhun. Syön lähinnä perunaa, pastaa, pakastevihanneksia, linssejä, papuja, tomaattisäilykkeitä, jogurttia, puuroa, ruisleipää. Hieman hedelmiä jos on jotain halpaa saatavilla ja ehkä kerran viikossa jotain lihaa. Ei ole pakko syödä makkaraa ja lihapiirakoita vaikka onkin vähän rahaa.

Noista tuotteista vain perunat ja puuro ovat halpoja.

Lähes kaikki noista maksaa alle 2€/kilo...

Vierailija
24/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka mitä pitäis syödä jos haluat laihduttaa on paljon kalliimpaa kuin vehnähöttö. Esim tänään kaupassa katsoin niin kurkku maksoi melkein 6 euroa kilo ja lihapiirakka 2.60e kilo. Mietipä kummalla saa mahan täyteen.

Kuulostaa vähä-älyiseltä verrata kurkkua ja lihapiirakkaa. Mutta jos ei äly riitä muiden ruokien miettimiseen niin onnea lihomiseen.

Vierailija
25/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap ei siis ole koskaan ollut oikeasti köyhä.

kun ei ole kunnolla rahaa ruokaan, ostaa mahdollisimman paljon  ja sitä halvinta mahollista, millä saa mahansa täyteeen ja mistä saa vitamiineja ja ravinteita. ei sillon mietitä  omaa ulkonäköä vaan pärjäämistä.

Niin siis vaikka söisi vähemmän kuin oman energiatarpeensa verran halpaa ruokaa ei laihtuisi?

Kun on köyhä, ekana prioriteettina ei ole laiha ulkonäkö. Usko pois.

Prioriteetti on saada mahdollisimman paljon kaloreita, jotta jaksaa seuraavaan päivään.

Mä elän jo lähinnä perunoilla ja munilla. Olen silti pari kiloa ylipainoinen.

Sun naurettava, pinnallinen ininäsi ei vaikuta mihinkään.

Mitä pinnallista on siinä että pyrkii säästämään siitä vähästä mitä on? En ymmärrä mitä etua saa siitä että syö enemmän kuin kuluttaa? Pelätäänkö siis että rahat loppuu ykskaks kokonaan ja sitten pärjää hetken pidempään kun on syönyt varastoon? Minun puolesta jokainen saa syödä itsensä vaikka 200-kiloiseksi mutta en ymmärrä miksi rahanpuute jotenkin vaatisi sitä.

Kirjoitin olevani pari kiloa ylipainoinen ja että en voi laihduttaa. SInä alat urputtaa että lihotan itseäni 200 kiloseksi..

Vierailija
26/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap ei siis ole koskaan ollut oikeasti köyhä.

kun ei ole kunnolla rahaa ruokaan, ostaa mahdollisimman paljon  ja sitä halvinta mahollista, millä saa mahansa täyteeen ja mistä saa vitamiineja ja ravinteita. ei sillon mietitä  omaa ulkonäköä vaan pärjäämistä.

Niin siis vaikka söisi vähemmän kuin oman energiatarpeensa verran halpaa ruokaa ei laihtuisi?

Kun on köyhä, ekana prioriteettina ei ole laiha ulkonäkö. Usko pois.

Prioriteetti on saada mahdollisimman paljon kaloreita, jotta jaksaa seuraavaan päivään.

Mä elän jo lähinnä perunoilla ja munilla. Olen silti pari kiloa ylipainoinen.

Sun naurettava, pinnallinen ininäsi ei vaikuta mihinkään.

Mitä pinnallista on siinä että pyrkii säästämään siitä vähästä mitä on? En ymmärrä mitä etua saa siitä että syö enemmän kuin kuluttaa? Pelätäänkö siis että rahat loppuu ykskaks kokonaan ja sitten pärjää hetken pidempään kun on syönyt varastoon? Minun puolesta jokainen saa syödä itsensä vaikka 200-kiloiseksi mutta en ymmärrä miksi rahanpuute jotenkin vaatisi sitä.

Kirjoitin olevani pari kiloa ylipainoinen ja että en voi laihduttaa. SInä alat urputtaa että lihotan itseäni 200 kiloseksi..

no sun ei nyt tarvikaan laihduttaa jos on vain noin vähän liikaa painoa

mutta jos on oikeesti ylipainoinen, vaikka sairaalloisen, niin sillonhan siihen syömiseen menee hirveästi rahaa! paljon vähemmälläkin pärjäisi ja voisi paremmin

Vierailija
27/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät tuttunu ostelevat sushibeffetteja, mäkkäriä, pizzoja ja kaupasta vehnätuotteita, paistopisteen leivoksia, sipsejä, jäätelöä, kalapuikkoja, pakasteranskiksia, vanukkaita,,ja valittavat kun raha ei riitä muihin menoihin. Ovat ylipainoisia ja siitäkin tietysti aina välillä kun eivät aihetta välttele, valittavat.

Itse olen pudottanut muutaman kilon sillä heräsin olevani juuri mennyt normaalipainon ylärajan yli liiallisella herkuttelulla ja napostelulla ja isoilla annosmäärillä. Olen itsekkin köyhä ja aijon jatkaa painon pudottamista kunnes olen lähempänä alipainon rajaa kuin yläpainon rajaa. Ostan kaupasta perunoita, porkkanoita, hedelmiä, riisiä, papuja joskus, selleriä, sipulia, puuroa, kanaa ja tietysti ostan välillä myös herkkujakin. Ei ole kallista ja laihtuu kyllä köyhänäkin jos vain aukaisee silmät ja tekee asialle jotakin eikä vaan vingu kuinka kalliita valmissalaatit on, ei voi laihduttaa kun kaupan oman keittiön tuorepuurot pähkinöillä ja mangopaloilla ovat niin kalliita!

Vierailija
28/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärrys on tällä tasolla, ei ole ihmekään, että oot ylipainoinen.

Kotimainen kurkku on talvella hinnoissaan eikä ole edes erityisen ravintorikasta. Lihapiirakka taas on pelkkää rasvassa uitettua vehnäjauhoja, tarviiko sen ravintoarvoja edes selittää?

Köyhäkin voi syödä terveellisesti ja edullisesti, palstallakin löytyy monia ketjuja aiheesta. Terveisin normaalipainoinen köyhä.

Halpaa ruokaa löytyy kaupoista, terveellistäkin. Perunat, porkkanat, kananmunat, kana, banaanit noin alkuun tässä sesongissa.

noi voi olla halpoja mutta kuka jaksaa syödä noita päivästä toiseen? en kestäisi ees viikkoa.

Vierailija
29/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos bmi on jo 19, en polta tai juo. Ei harrastuksia. Auto on pakko olla, jos töitä haluan löytää. En aja kuin pakolliset. Tosin en köyhäksi itseäni laske, vaikka yksin maksan kahden lapsen elatuksen ja olen nyt työtön. Mutta ruuasta ei ole enää varaa nipistää. Syön välillä epäterveellisesti, mutta ei siihen enempää rahaa mene. Halvemmaksi tulisi tosin syödä pelkkää perunaa, eikä ostaa lisäksi kukkakaalia, porkkanaa tms.

Vierailija
30/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät tuttunu ostelevat sushibeffetteja, mäkkäriä, pizzoja ja kaupasta vehnätuotteita, paistopisteen leivoksia, sipsejä, jäätelöä, kalapuikkoja, pakasteranskiksia, vanukkaita,,ja valittavat kun raha ei riitä muihin menoihin. Ovat ylipainoisia ja siitäkin tietysti aina välillä kun eivät aihetta välttele, valittavat.

Itse olen pudottanut muutaman kilon sillä heräsin olevani juuri mennyt normaalipainon ylärajan yli liiallisella herkuttelulla ja napostelulla ja isoilla annosmäärillä. Olen itsekkin köyhä ja aijon jatkaa painon pudottamista kunnes olen lähempänä alipainon rajaa kuin yläpainon rajaa. Ostan kaupasta perunoita, porkkanoita, hedelmiä, riisiä, papuja joskus, selleriä, sipulia, puuroa, kanaa ja tietysti ostan välillä myös herkkujakin. Ei ole kallista ja laihtuu kyllä köyhänäkin jos vain aukaisee silmät ja tekee asialle jotakin eikä vaan vingu kuinka kalliita valmissalaatit on, ei voi laihduttaa kun kaupan oman keittiön tuorepuurot pähkinöillä ja mangopaloilla ovat niin kalliita!

Aika yksipuolista ruokaa, en mä jaksaisi syödä tollasta päivästä toiseen

Vierailija
31/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin köyhä kuin Suomessa olla voi eikä tulisi mieleenkään tuhlata vähiä pennosiani hiilarip*skaan. En toki kykene ostamaan parhaita paloja naudasta, mutta jauhelihallakin pääsee pitkälle. Rahan puute ei ole minkäänlainen este laihduttamiselle, vaan selkärangattomuus ja haluttomuus ottaa asioista selvää. Ketolla ja OMADilla onneen.

Vierailija
32/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos bmi on jo 19, en polta tai juo. Ei harrastuksia. Auto on pakko olla, jos töitä haluan löytää. En aja kuin pakolliset. Tosin en köyhäksi itseäni laske, vaikka yksin maksan kahden lapsen elatuksen ja olen nyt työtön. Mutta ruuasta ei ole enää varaa nipistää. Syön välillä epäterveellisesti, mutta ei siihen enempää rahaa mene. Halvemmaksi tulisi tosin syödä pelkkää perunaa, eikä ostaa lisäksi kukkakaalia, porkkanaa tms.

Sun pitää sitten lopettaa kaikki ylimääräinen liikunta, kulutat vähemmän.

Ja aina voit ostaa jättisäkkejä perunoita ja muita, kun sulla on autokin. Leipäjono? Muut avustukset?

Vierailija
33/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa, jos ihminen on lihava. Mutta se on totta, että 200 kilonen tarvii paljon enemmän ruokaa pysyäkseen tossa painossa, kuin vaikka 60 kilonen. Jos on tosi iso kokonen ja rahat ei riitä ruokaan, niin kyllä sitten on varaa syödä vähemmänkin.

Vierailija
34/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin köyhä kuin Suomessa olla voi eikä tulisi mieleenkään tuhlata vähiä pennosiani hiilarip*skaan. En toki kykene ostamaan parhaita paloja naudasta, mutta jauhelihallakin pääsee pitkälle. Rahan puute ei ole minkäänlainen este laihduttamiselle, vaan selkärangattomuus ja haluttomuus ottaa asioista selvää. Ketolla ja OMADilla onneen.

kas, hiilarihullu.

ja jos sulla on varaa jauhelihaan, et ole  niin köydä kuin suomessa olla voi..

Vierailija
35/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimainen kurkku on talvella hinnoissaan eikä ole edes erityisen ravintorikasta. Lihapiirakka taas on pelkkää rasvassa uitettua vehnäjauhoja, tarviiko sen ravintoarvoja edes selittää?

Köyhäkin voi syödä terveellisesti ja edullisesti, palstallakin löytyy monia ketjuja aiheesta. Terveisin normaalipainoinen köyhä.

Halpaa ruokaa löytyy kaupoista, terveellistäkin. Perunat, porkkanat, kananmunat, kana, banaanit noin alkuun tässä sesongissa.

noi voi olla halpoja mutta kuka jaksaa syödä noita päivästä toiseen? en kestäisi ees viikkoa.

Mielummin puuroa, perunaa, porkkanaa, lanttua ja tuollaisista perusraaka-aineista tehtyä ruokaa syö kuin jotain lihapiirakoita. Tosin nyt kun voi ostaa muutakin, niin puuron sekaan voi laittaa marjoja tai voita ja käyttää ruuanlaitossa myös kalaa, kermaa ja juustoja.

Vierailija
36/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoilisin mäkin, mutta ei ole varaa. Ainoat halvat tollaset ruuat on kana ja kananmunat. Ei niitä jaksa päivästä toiseen.

Vierailija
37/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ja ei tarvitse ostaa aina uusia vaatteita kun kirpparilta löytyy helpommin hyviä vaatteita laihana. Plus autoilu jää vähemmälle jos jaksaa hoitaa asioita pyöräillen tai kävellen.

T. Läski

Vierailija
38/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin puuroa, perunaa, porkkanaa, lanttua ja tuollaisista perusraaka-aineista tehtyä ruokaa syö kuin jotain lihapiirakoita. Tosin nyt kun voi ostaa muutakin, niin puuron sekaan voi laittaa marjoja tai voita ja käyttää ruuanlaitossa myös kalaa, kermaa ja juustoja.

Totta. Kala on kyllä liian hintavaa, mutta muuten.

Jo pelkästä perunasta saa tehtyä kymmentä eri ruokaa.

Vierailija
39/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja ei tarvitse ostaa aina uusia vaatteita kun kirpparilta löytyy helpommin hyviä vaatteita laihana. Plus autoilu jää vähemmälle jos jaksaa hoitaa asioita pyöräillen tai kävellen.

T. Läski

Paitsi, että kun laihtuu, tarvii uusia vaatteita koko ajan. Jos pysyy samassa koossa, pärjää vanhoilla..

Vierailija
40/102 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Läski

Paitsi, että kun laihtuu, tarvii uusia vaatteita koko ajan. Jos pysyy samassa koossa, pärjää vanhoilla..

jos on vähänkin kätevä, voi itse muokata vaatteitaan pienemmiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan