18 vuotias vain nyhjää kotona
Mitä tulisi tehdä, kun 18 v. tyttäreni viettää kaiken vapaa-aikansa 12-vuotiaan pikkusiskonsa kanssa? Hän on viimeisen parin vuoden aikana vieraantunut kavereistaan, jotka ovat alkaneet seurustella ja bilettää toistensa kanssa. Joskus harvoin arkena saattaa käydä elokuvissa jonkun kanssa tms, mutta viikonloput ja arkenakin suurimman osan ajasta hengailee pikkusiskon kanssa.
Kauhukseni olen huomannut, että nyt pikkusiskokin alkaa vieraantua omista kavereistaan, kun viettää niin paljon aikaa isosiskon kanssa. Pikkusisko ihailee isosiskoaan valtavasti ja peruu aina omat kaverimenonsa, kun isosisko osaa houkutella hänet seurakseen. Onko kukaan kokenut vastaavaa? Mitä voisi tehdä? Olen varovasti asiasta keskustellut isosiskon kanssa, mutta mitään muutosta ei ole näkynyt..
Kommentit (46)
Missä asut? Voin viedä tyttäresi treffeille.
M37
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:04"]Tämä että vanhemmat haluaa lastensa juopottelevan, on niin yleistä että en usko ap:ta ja muita viestejä provoiksi. Lapset koetaan riesana joista halutaan päästä eroon.
[/quote]
Mieluummin ryyppää kun olisi sosiaalinen hylkiö. Semmosista hylkiöistä tulee pahimmassa tapauksessa kouluampujia.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:04"]Tämä että vanhemmat haluaa lastensa juopottelevan, on niin yleistä että en usko ap:ta ja muita viestejä provoiksi. Lapset koetaan riesana joista halutaan päästä eroon. [/quote] Mieluummin ryyppää kun olisi sosiaalinen hylkiö. Semmosista hylkiöistä tulee pahimmassa tapauksessa kouluampujia.
[/quote]
No Persujen alkoholinkäytöstä ei seuraa, kun perhesurmia ja äkkipikaisuuksissa tehtyjä tappoja.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:06"]Lähinnä sitä, että hänellä ei oikein ole muuta elämää kuin oma perhe. Ei esim mitään merkkiä siitä, että serustelukuviot kiinnostaisivat tai että haaveilisi joskus muuttavansa pois kotoa.. Ainakin on ihan erilainen kuin kaikki tuttujen tuonikäiset 'lapset'... Enpä tiedä, vaikea selittää.. Niin toivoisi, että ottaisi ilon irti nuoruudesta! Ujo hän ei kuitenkaan ole, tosi puhelias ja nauravainen, mutta siis ihan pikkusiskonsa tasolla jotenkin..
[/quote]
Mun moni ystävä on vasta 22-24-vuotiaana seurustellut ekan kerran ja menneet naimisiin kumppaneidensa kanssa. Baareissa eivät ole koskaan käyneet. On ollut kivoja muita harrastuksia, mutta lähinnä kotona esim leiponeet, käyneet lenkillä yms... Nyt onnellisia ja tasapainoisia vaimoja ja äitejä. Miksei lapsi saisi olla kotona??
Antakaa lapsen olla kotona hyvänen aika sentään.
Itsenäistyminen varmaan tuntuu hänestä pelottavalta. Koti ja perhe tuntuu turvalliselta ja aikuisuuden vastuu pelottaa. Kavereistä voi tossa iässä vieraantua kun ajatusmaailmat muuttuu, ja huomataan ettei viihdykään enää samassa seurassa. Harmi ettei uusia kavereita ole löytynyt. Kannustakaa menemään vaikka jollekin kurssille, tapahtumaan tms mistä tykkää, jos löytyisi samanhenkistä seuraa. Onko tyttö ollut kesätöissä? Ohjatkaa häntä ottamaan askeleita itsenäisyyttä kohti, mutta muistuttakaa että olette tukena eikä häntä heitetä yksin veteen räpiköimään.
Itsekin tiedän yhden parikymppisen naisen joka asuu kotonaan. Opiskelee kotipaikkakunnallaan eikä ole osoittanut mitään merkkejä itsenäistymisestä. Viikonloppuisin käy äitinsä ja isänsä kanssa ravintoloissa vanhempiensa kavereiden kanssa syömässä. Samoin kaikki lomamatkat tyttö tekee äidin ja isän kanssa.
Ihan käsittämätön perhe. Luulisi, että AMK:n opiskelijapiireistä löytyisi seuraa railakkaaseen opiskelijaelämään sen sijaan, että nyhjää kaiken vapaa-aikansa vanhempiensa kanssa ja jopa lomat tuhraa vanhempiensa kainalossa jossain kaupunkilomilla.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:28"]
Itsekin tiedän yhden parikymppisen naisen joka asuu kotonaan. Opiskelee kotipaikkakunnallaan eikä ole osoittanut mitään merkkejä itsenäistymisestä. Viikonloppuisin käy äitinsä ja isänsä kanssa ravintoloissa vanhempiensa kavereiden kanssa syömässä. Samoin kaikki lomamatkat tyttö tekee äidin ja isän kanssa. Ihan käsittämätön perhe. Luulisi, että AMK:n opiskelijapiireistä löytyisi seuraa railakkaaseen opiskelijaelämään sen sijaan, että nyhjää kaiken vapaa-aikansa vanhempiensa kanssa ja jopa lomat tuhraa vanhempiensa kainalossa jossain kaupunkilomilla.
[/quote]
Aika monen noin 20-vuotiaan kiinnostuksenkohteissa esim. nähtävyyksien katselu kyllä menee bilettämisen edelle. Sikäli kun bilettäminen nyt ylipäätään kiinnostaa.
Anna tyttäresi nyhjätä kotona niin paljon kuin sielu sietää ja olla juuri sellainen kuin on. Itse olin tuon ikäisenä ihan samanlainen tosin minulla ei ollut edes pikkusiskoa seuranani, pelkästään vanhempani. Onneksi äitini ei patistanut minua mihinkään silloin kun ei kiinnostunut biletys/kaverit/harrastukset/pojat tmv. Kyllä ajan kanssa sitten alkoi elämä muuttumaan, kun itsestäni tuntui siltä. Ja voin sanoa, että sen jälkeen olen ehtinyt bilettää, tulla ja mennä elämässäni ihan riittämiin, vaikka en 18-vuotiaana vielä aloittanutkaan. Lisäksi olen käynyt koulut, saanut hyviä työkokemuksia, hankkinut laajan kaveripiirin, matkustellut, seurustellut ja paljon muuta. Anna siis tyttäresi elää elämää juuri omaan tahtiinsa. Mikä kiire?
Ehkä pelkään eniten, että tyttäreni jää kokonaan yksin ja masentuu tai jotain. Minusta on (tottakai!) ihanaa viettää aikaa hänen kanssaan, mutta olen vain vakaasti sitä mieltä, että tuossa iässä kuuluisi olla muutakin elämää kuin vanhemmat ja pikkusisko.. edes joku harrastus.. Jotain ikäistensä seuraa.. Mitä sitten, kun pikkusisko löytää jotakin muuta tekemistä kuin isosiskon kanssa leikkimisen? (Kesätöissä oli nyt ekaa kertaa 3 viikkoa, kun melkeinpä painostimme niitä keväällä hakemaan. En oikein tiedä tykkäsikö olla vai ei - ei ainakaan kovin innostuneesti siitä puhunut. Uskoisin, että meni meidän vanhempien mieliksi)
ap
Minä olen jo 48 enkä ole koskaan vielä ollut esim. kotibileissä.
18-vuotiaan ei oo mitään järkeä vielä muuttaa omilleen ellei ole tosi pienituloisesta perheestä. Opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot 20-vuotiaaksi. Mä olisin saanut 14€ tukea jos olisin muuttanut omilleni, eli taloudellisesti kaikkien kannalta mun oli järkevämpää asua kotona kunnes tuli se 20 täyteen, vanhemmat keskituloisia.
-N21
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:59"]Normaali 18 vuotias nainen käy baareissa joka viikonloppu. Miksi tuon ikänen asuu kotona vielä?
[/quote]
Ehkä tosiaan ylireagoin.. Täytyy antaa vain ajan kulua ja toivoa, että molemmat tytöt löytävät paikkansa tässä maailmassa. Nuoremmalla siis olisi paljonkin kavereita, mutta hän ei juuri näe heitä koulun ulkopuolella, koska aika menee isosiskon jutuissa.
ap
Mielestäni et ylireagoi. Oli tyttäreltäsi todella itsekästä ja kummallista estää nuoremman siskon leirille lähtö, vain jotta hänellä olisi seuraa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:48"]
jatkuuko koulu syksyllä? katso, että menee opiskelemaan jos on jo tämän kevään abi, saa uuden kaveripiirin.
[/quote]
Saa uuden kaveripiirin? Ei sitä mitenkään automaattisesti saa jos niiden uusien opiskelukavereiden kanssa ei kenenkään kanssa satu synkkaamaan.
Anteeksi vain, mutta ihmettelen tätä aloitusta. Oma tyttäreni, nyt 19v, on aina ollut rauhallinen ja hänen mielenkiinnonkohteensa saattavat poiketa aika paljon muista samanikäisistä. Hänellä on muutama läheinen ystävä, joiden kanssa käy elokuvissa, kirjastossa ja kahvilla sekä viikonloppumatkoilla mm. Berliinissä. Tuo saattaa kuulostaa tylsältä nuoren elämältä joidenkin korvaan, mutta hän nauttii siitä! Miksi ihmeessä pitäisi bilettää ja vetää kännejä, vain koska muutkin nuoret yleensä tekevät niin??
Anna tyttäresi olla sellainen kuin on. Ei kaikilla tarvitse olla heti kumppania tai asuntoa maagisen 18 vuoden iän saavuttaessaan. Muutin itse pois kotoa 17-vuotiaana ja örvelsin lähes joka viikonloppu, sellaista oli minun nuoruuteni, mutta en silti ajattele, että kaikkien nuorien tulisi tehdä samoin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:48"]
jatkuuko koulu syksyllä? katso, että menee opiskelemaan jos on jo tämän kevään abi, saa uuden kaveripiirin.
[/quote]
Ap:n tytär opiskelee lähihoitajaksi
Onko sillä yhtään omanikästä kaveria? Ei ole normaalia että nuori nainen nyhjää kaikki päivät kotona. Saattaa olla masentunut. Tietysti voi olla henkisestä jälkeenjääneisyysestäkin kyse. Hae tyttärellesi apua ettei hänestä peräkammarin tyttöä.
T. Psykologi