Ystävä pettää miestään...
...ahdistaa kuunnella sen selostuksia pettämisreissuistaan, salatreffeistä, puheluista jne. Heillä lapsia ja koko perhe on meidän perheen hyviä ystäviä. Tuntuu kuin minutkin olisi vedetty mukaan koko pettämissotkuun kun joudun nyt puolestani salailemaan hänen asioitaan. En voi edes omalle miehelleni kertoa asioista, ettei hän kerro tuolle kaverin miehelle... Mitä teen. Pidänkö vain visusti mölyt mahassa ja olen itsekin näin petturi.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:21"]
Voi ap:n mies saada aikamoiset kilarit, kun kuulee vaimonsa hoitavan kaverinsa lapsia, kun nainen käy pettämisretkillä. Vaikea kuvitella, että tämän jälkeen olisi enää mitään luottoa siihen, ettei ap ole itse ihan samanlainen pettävä lutka.
Nämä, jotka jauhavat ettei pettäminen ole mustavalkoista sanoisin: Jos kokee parisuhteessaan olevan ongelmia, pettäminen tuo niitä vain lisää ja monimutkaistaa asioita. Koskaan ei ole pakko pettää, vaan energia kannattaa suunnata oman parisuhteensa parantamiseen. Jos suhde ei ole pelastettavissa, kannattaa ihan suosiolla erota, niin vältytään pettämiseen liittyvältä katkeruudelta ex-puolisoiden kesken (tämän etenkin tärkeää, jos parilla on lapsia). Minäminäminä-menolla saa vain tuhoa aikaan.
[/quote]
miten niin luottoa Ap myönsi jo olleensa lutkailemassa itsekin, ihmiset ei jaksa lukea huo.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:21"]
Voi ap:n mies saada aikamoiset kilarit, kun kuulee vaimonsa hoitavan kaverinsa lapsia, kun nainen käy pettämisretkillä. Vaikea kuvitella, että tämän jälkeen olisi enää mitään luottoa siihen, ettei ap ole itse ihan samanlainen pettävä lutka.
Nämä, jotka jauhavat ettei pettäminen ole mustavalkoista sanoisin: Jos kokee parisuhteessaan olevan ongelmia, pettäminen tuo niitä vain lisää ja monimutkaistaa asioita. Koskaan ei ole pakko pettää, vaan energia kannattaa suunnata oman parisuhteensa parantamiseen. Jos suhde ei ole pelastettavissa, kannattaa ihan suosiolla erota, niin vältytään pettämiseen liittyvältä katkeruudelta ex-puolisoiden kesken (tämän etenkin tärkeää, jos parilla on lapsia). Minäminäminä-menolla saa vain tuhoa aikaan.
[/quote]
miten niin luottoa Ap myönsi jo olleensa lutkailemassa itsekin, ihmiset ei jaksa lukea huo.
[/quote]
Joku trollaa, sillä Ap ei ole itse pettänyt miestään.
Sano ystävällesi suoraan, että asia on sinusta inhottavaa ja asettaa sinut todella ikävään asiaan. Kerro, ettet halua kuulla asiasta, ja ettet aio asiaan liittyen hänen puolestaan valehdella. Tuo valehtelukielto jos mikä pistää pettäjän suun kiinni, ja samalla hän itse asettuu ikään kuin vastuuseen kiusallisten tilanteiden järjestelyistä.
Sinuna myös miettisin, mitä haluaisit vastaavassa tilanteessa itsellesi tehtävän, jos miehesi pettäisi sinua. Pettäminen on pahinta mitä rakkaalleen voi tehdä, eikä sille yksinkertaisesti ole mitään oikeutusta, riippumatta siitä mitä tämänkin ketjun "omat syynsä omaavat" väittävät. Jos parisuhteessa on jotain vikana, sille tehdään jotain, tai sitten ei olla parisuhteessa. Niin yksinkertaista se on. Eihän ystävältäkään saa varastaa rahaa, mikäli oma tilanne nyt sattuu jostain syystä olemaan sellainen, että rahaa pitäisi lisää saada.
Mulla sama ongelma - ystävätär pettää miestään jatkuvasti ja raportoi kaiken minulle. Soittelee ja kaipaa minulta neuvoja, kun nuo miehet eivät sitten vastaakaan viesteihin tms ja lohduttajaa, kun nuo miehet käyttäytyvätkin tylysti häntä kohtaan.
Hän on ollut minulle rakas ja läheinen, monella tapaa ihana ihminen, mutta tämä puoli on niin pahasti omaa moraaliani vastaan, että en oikein enää tiedä, mitä hänestä ajatella. Olen miettinyt, että kuinka luotettava ihminen hän on, kun pystyy omalle rakkaalleen tekemään tämmöistä vuodesta toiseen? Todennäköisesti hän pystyisi siis puukottamaan minuakin selkään milloin vain. Olen ajatellut ottaa etäisyyttä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän tähän ihmiseen. Sääli sinänsä, rakas hän on vieläkin, mutta parempi itselleni pysytellä tuollaisesta kauempana, en vaan voi enää luottaa häneen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:14"]
Samassa tilanteessa, ystäväni otti ns. kesäkollin parikymppistä poikaa käy paneskelemassa.
Ystävä tietää, etten siedä pettämistä tms. valehtelua jne. Niin miksi helvetissä se päätti mulle sitten kertoa tuosta suhteestaan?! Mulla on oikeasti ollut hankalaa omatuntoni kanssa ja istua perheillallisilla ja jutella hänen miehelleen. Joka on muuten aivan äärettömän mukava ja sopuisa mies. No, sen takiahan tuo kaveri kuulemma jännitystä hakikin, kun mies on niin kiltti. Vähän rosoa ja kovaa panoa. LÄLLÄLLLÄLLÄLLÄÄÄÄ!
Nyt meidän miehet ovat taas suunnitelleet illanistujaisia elokuulle, mutta mä en halua osallistua. Miten helvetissä selitän tämän omalle miehelleni? Mä olen todellakin puun ja kuoren välissä. Suututtaa oikein, että kaveri pakotti mut tähän tilanteeseen, mahdollisimman epämukavaa.
Olen kyllä sanonut, että suu suppuun nyt, mutta sitten on alkanut lähetellä YV FBkin kautta, joita en lue kuin alun... Olen kysynytkin, että miksi helvetissä edes mulle avautuu asiasta. Koska mä olin hänelle kovin pala kavereista ja kun on mulle tunnustanut, niin hänen oma syyllisyytensä helpotti! Mitä vittua?! Kuulemma luottaa muhun kuin seinään, että osaan olla hiljaa. Osaanhan mä, en juorua, enkä kerro miehelle - edes omalle. Mun periaatteita on nyt käytetty hyväksi. < senkin olen kertonut ja ystävä pyysi anteeksi ja totesi, että niinhän hän teki.
Yhteydenpitoa olen vähentänyt huomattavasti.
[/quote]
Kamalaa kieltä kirjoitin. Anteeksi. Pisti taas kiehumaan. Harmittaa tässä myös sen, että menetän hauskan ihmisen elämästäni tässä prosessissa.
40
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:56"]
Jos olisin ystäväsi ja uskoutunut sinulle ja pettäisit tämän luottamuksen ja rikkoisit perheeni tietämättä oikeasti syitä/taustoja pettämisestä niin ei hyvä heiluisi. Asia ei kuulu sinulle etkä sinä ole mikään puuttumaan tähän vaikka ystäväsi kuinka sinulle uskoutuisi. Voit sanoa hänelle ettei keskustele kanssasi asioista, että et halua tietää. On hyvä muistaa että asiat voivat olla rankkoja myös pettävälle ja on tärkeää että on joku jolle voi purkaa. Törkeää on jos ystävä puukottaa selkään. Ja kyllä, petän miestäni ja olen omantunnontuskissani kertonut ystävälleni asioita ja olisi järkyttävää jos hän pettäisi tämän luottamuksen. Ja turhaa on nyt sanoa että petän itsekkin miestäni joten miksi minun luottamustani ei saisi ystävä pettää mutta siinä on se etten petä ystävääni vaan miestäni ja minulla on omat syyni käytökseeni. Kaikki ei ole niin mustavalkoista, EI EDES PETTÄMINEN.
[/quote]
Ei mikään elämässä ole mustavalkoista, ei edes perheväkivalta. Ei se silti tee siitä hyväksyttävää. Pettäminen on henkilön oma valinta. Sen takana voi olla vaikka mitä ongelmia, mutta se ei ole mikää ratkaisu. Sillä vain haetaan itselle hetken hyvää oloa tai tuotetaan toiselle tarkoituksella tuskaa ja aiheutetaan lisää ongelmia.
Todella raukkamaista laittaa oma ystävä tuollaiseen paskarakoon ja vielä kehdata moralisoida hänen luottamuksellisuudestaan. Ei tuollaisia ihmisiä kiinnosta kuin oma etu. Heidän kanssaan ei kannata oikeasta ja väärästä edes puhua. Tee niin kuin itse katsot oikeaksi. Tuollaisen ihmisen takia on turha omaa elämäänsä sotkea.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:56"]
Jos olisin ystäväsi ja uskoutunut sinulle ja pettäisit tämän luottamuksen ja rikkoisit perheeni tietämättä oikeasti syitä/taustoja pettämisestä niin ei hyvä heiluisi. Asia ei kuulu sinulle etkä sinä ole mikään puuttumaan tähän vaikka ystäväsi kuinka sinulle uskoutuisi. Voit sanoa hänelle ettei keskustele kanssasi asioista, että et halua tietää. On hyvä muistaa että asiat voivat olla rankkoja myös pettävälle ja on tärkeää että on joku jolle voi purkaa. Törkeää on jos ystävä puukottaa selkään. Ja kyllä, petän miestäni ja olen omantunnontuskissani kertonut ystävälleni asioita ja olisi järkyttävää jos hän pettäisi tämän luottamuksen. Ja turhaa on nyt sanoa että petän itsekkin miestäni joten miksi minun luottamustani ei saisi ystävä pettää mutta siinä on se etten petä ystävääni vaan miestäni ja minulla on omat syyni käytökseeni. Kaikki ei ole niin mustavalkoista, EI EDES PETTÄMINEN.
[/quote]
Jännä syyllistää kaveria perheen rikkomisesta kun on sen itse tehnyt. Et voi vierittää vastuuta perheesi rikkomisesta muille kun olet itse perheesi hajottanut omalla vehtailullasi. Kanna vastuusi ihminen. Elämästä ei tarvitse tehdä niin hirveän vaikeaa tahallaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:47"]
Anteeksi mutta mistä sinä tiedät tämän miehen ihanuuden? Mua raivostuttaa tälläiset. Sinähän et oikeasti tiedä yhtään mitään mitä heidän 4 seinän sisällä tapahtui. Et tiedä sitä ansaitsiko mies kaiken vai ei. Tiedän tämän siitä, että minä olen ollut suhteessa "narsistin" kanssa. Hän osasi esittää kodin ulkopuolella mitä ihaninta aviomiestä ja kaikki rakastivat häntä. Voi kun olisivat totuuden tietäneet. Minä petin tätä miestä. En osannut lähteä suhteesta vaan hain rakkautta ja turvaa muista. Ja petin häntä nykyisen aviomieheni kanssa, rakastuin ja lähdin. Aviomiestäni en ole pettänyt enkä IKINÄ petä.
[/quote]
Huhhuh! Sähän se pelaat ihan yhtä sairasta peliä kuin "narsisti" eksäsikin. Pettäjä ei voi sanoa, ettei IKINÄ petä, kun on niitä temppuja jo tehnyt. Sairasta, todella sairasta.
[/quote]
Onhan se pettäminen tietysti ihan yhtä sairasta kuin kännissä avovaimon hakkaaminen 2-vuotiaan ollessa kotona. Petin ja etsin jotain mitä en kotoa saanut. Onneksi löysin ja pääsin eroon tuosta hullusta. Vaikeaa oli lähteä rahattomana opiskelijana ja 2-vuotiaan lapsen äitinä kun ei edes isovanhempia jotka olisivat meitä auttaneet. Löysin onneksi nykyisen aviomieheni joka auttoi meidät ylös siitä ja nyt yhteisiä lapsia useampi ja naimisissa 10-vuotta. Ei ole tullut mieleenkään pettää tätä kultaista miestä. <3
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:47"] Anteeksi mutta mistä sinä tiedät tämän miehen ihanuuden? Mua raivostuttaa tälläiset. Sinähän et oikeasti tiedä yhtään mitään mitä heidän 4 seinän sisällä tapahtui. Et tiedä sitä ansaitsiko mies kaiken vai ei. Tiedän tämän siitä, että minä olen ollut suhteessa "narsistin" kanssa. Hän osasi esittää kodin ulkopuolella mitä ihaninta aviomiestä ja kaikki rakastivat häntä. Voi kun olisivat totuuden tietäneet. Minä petin tätä miestä. En osannut lähteä suhteesta vaan hain rakkautta ja turvaa muista. Ja petin häntä nykyisen aviomieheni kanssa, rakastuin ja lähdin. Aviomiestäni en ole pettänyt enkä IKINÄ petä. [/quote] Huhhuh! Sähän se pelaat ihan yhtä sairasta peliä kuin "narsisti" eksäsikin. Pettäjä ei voi sanoa, ettei IKINÄ petä, kun on niitä temppuja jo tehnyt. Sairasta, todella sairasta. [/quote] Onhan se pettäminen tietysti ihan yhtä sairasta kuin kännissä avovaimon hakkaaminen 2-vuotiaan ollessa kotona. Petin ja etsin jotain mitä en kotoa saanut. Onneksi löysin ja pääsin eroon tuosta hullusta. Vaikeaa oli lähteä rahattomana opiskelijana ja 2-vuotiaan lapsen äitinä kun ei edes isovanhempia jotka olisivat meitä auttaneet. Löysin onneksi nykyisen aviomieheni joka auttoi meidät ylös siitä ja nyt yhteisiä lapsia useampi ja naimisissa 10-vuotta. Ei ole tullut mieleenkään pettää tätä kultaista miestä. <3
[/quote]
Ei tarvitse itseään alentaa pettämällä vaikka kärsisikin huonossa suhteessa. Huonoista suhteista pitää lähteä pois (mieluiten mahdollisimman pian, varsinkin jos on kyse väkivallasta) ja sitten aloitetaan vasta seuraava parisuhde.
Juuri tällaisten tapausten takia minulla on nykyään hyvin vähän luottoa naisiin. Näitä tulee vastaan nykyään niin usein. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen naisten vahtivan toistensa lapsia, jotta pääsevät vieraisiin. Tiedän myös tapauksia, joissa nainen juoksee päivällä vieraissa ja illalla kotona valittaa miten rankkaa imetysikäisen kanssa on elää. Ei tietenkään kaikki naiset toimi näin, mutta nykyään ei ystävien mukaan lähteminen vakuuta minua millään tavalla reissun kiltteydestä. Varsinkin naisilla tuntuu olevan joku erillismoraalinsa. Yleisesti pettämistä ja salailua pidetään hirveänä, mutta omalla ja ystävien kohdalla niitä lieventäviä asianhaaroja kummasti löytyykin ja ystävän puolesta valehtelua pidetään itsestään selvyytenä.
En väitä että miehet olisivat puhtoisia, mutta ei ainakaan minun lähipiirissäni ole tuollaisia miehiä. Yhden petturin tiedän ja hänenkään puolestaan ei ole kukaan valehdellut ja jäikin vaimolleen kiinni. Sen sijaan hänen toimiaan on kaveriporukassa paheksuttu. Ja niin minusta kunnon ystävän pitäisikin tehdä. Toki ystävää pitää ymmärtää ja lohduttaa, mutta kyllä ystävän pitää sanoa suoraan jos toinen on tekemässä virheen ja ohjata oikeille urille. Loputon ymmärtäjä ei ole ystävä vaan jees jees kaveri, jota toisen hyvinvointi ei oikeasti kiinnosta.
Ap vastaa, ihan suoraan en ole lapsia suostunut ottamaan pettämisen helpottamiseksi. Ystäväni kierosti kysyy, voinko hakea esim. hänenkin lapsensa pk:sta kun menee töissä myöhään ja lupaan toki (koska tämä on aiemmin ollut puolin ja toisin selvää), ja sitten vasta jälkikäteen onkin selvinnyt, että oli treffeillä!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:38"]
...ahdistaa kuunnella sen selostuksia pettämisreissuistaan, salatreffeistä, puheluista jne. Heillä lapsia ja koko perhe on meidän perheen hyviä ystäviä. Tuntuu kuin minutkin olisi vedetty mukaan koko pettämissotkuun kun joudun nyt puolestani salailemaan hänen asioitaan. En voi edes omalle miehelleni kertoa asioista, ettei hän kerro tuolle kaverin miehelle... Mitä teen. Pidänkö vain visusti mölyt mahassa ja olen itsekin näin petturi.
[/quote]Voiko tostakin tehdä itelleen ongelman, sano jos et halua kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:47"] Anteeksi mutta mistä sinä tiedät tämän miehen ihanuuden? Mua raivostuttaa tälläiset. Sinähän et oikeasti tiedä yhtään mitään mitä heidän 4 seinän sisällä tapahtui. Et tiedä sitä ansaitsiko mies kaiken vai ei. Tiedän tämän siitä, että minä olen ollut suhteessa "narsistin" kanssa. Hän osasi esittää kodin ulkopuolella mitä ihaninta aviomiestä ja kaikki rakastivat häntä. Voi kun olisivat totuuden tietäneet. Minä petin tätä miestä. En osannut lähteä suhteesta vaan hain rakkautta ja turvaa muista. Ja petin häntä nykyisen aviomieheni kanssa, rakastuin ja lähdin. Aviomiestäni en ole pettänyt enkä IKINÄ petä. [/quote] Huhhuh! Sähän se pelaat ihan yhtä sairasta peliä kuin "narsisti" eksäsikin. Pettäjä ei voi sanoa, ettei IKINÄ petä, kun on niitä temppuja jo tehnyt. Sairasta, todella sairasta. [/quote] Onhan se pettäminen tietysti ihan yhtä sairasta kuin kännissä avovaimon hakkaaminen 2-vuotiaan ollessa kotona. Petin ja etsin jotain mitä en kotoa saanut. Onneksi löysin ja pääsin eroon tuosta hullusta. Vaikeaa oli lähteä rahattomana opiskelijana ja 2-vuotiaan lapsen äitinä kun ei edes isovanhempia jotka olisivat meitä auttaneet. Löysin onneksi nykyisen aviomieheni joka auttoi meidät ylös siitä ja nyt yhteisiä lapsia useampi ja naimisissa 10-vuotta. Ei ole tullut mieleenkään pettää tätä kultaista miestä. <3
[/quote]
Etköhän ennenpitkää löydä nykyisestä miehestäsikin jonkun vian, joka oikeuttaa mielestäsi pettämään. Juuri se ajattelumalli, että jos puoliso ei ole sellainen kuin haluan, minulla on oikeus pettää, on se ajatusmalli, joka johtaa pettämiseen aina uudestaan ja uudestaan.
Tää on niin nähty.
Ehkä tuossa narsististoorissa oli hieman muutakin jo pielessä kuin pettäminen, ja jos irtautuminen väkivaltaisesta suhteesta kävi noin, niin kaipa se asiansa ajoi...
Mutta en kyllä pettämistä sinänsä pidä ratkaisuna oikein mihinkään. Joskus toki inhimillisenä, mutta sillä on loppupeleissä tapana enemmän sotkea kuin ratkoa asoita. Ja pettäminenhän on tasan pettäjän ratkaisu, kukaan ei siihen aja. Jos suhde on kylmä, väljähtänyt, ikävä tai mitä ikinä, kyllä se ratkaisu on siellä oman suhteen sisä- eikä ulkopuolella. Ja jos se on tosiaan siellä ulkopuolella, miksi roikkua väkisin siinä huonossa suhteessa?
Ja kaverienhan kannalta tuo on inhottavaa, koska heidän pitää puntaroida tuota "moraalista vastuuta", joka kuuluu IMO itse pettäjälle. Ei kaverin vastuulla ole turvata kenenkään selustaa, eikä toisaalta olla vastuussa selvittämässä toisen ihmisen luomaa ongelmaa. Ja useinpa kaveri saa itse olla vastuussa, kertoipa eli ei. Petturi hän on aina johonkin suuntaan.
Senpä vuoksi minä varmaan itse tuossa tilanteessa tekisin selväksi, että en halua olla asian kanssa missään tekemisissä, en turvaa kenenkään selustaa enkä lähde keksimään valkoisia valheita. Ja ottaisin etäisyyttä ainakin sen verran, etten ole suoranaisesti todistajana.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:38"]
Ei, vaan pettäjä. Minä ainakin haluan tietää jos minua petetään ja jos joku jota ystävänä tai edes kaverina pidän, ei kertoisi minulle, olisi hän kyllä entinen ystävä kun asia lopulta tulisi ilmi.
[/quote]
Mutta eikö tuo ole vähän epäreilua molemmilta sitä ystävää kohtaan? Jos miettii, millaisessa välikädessä se ystävä on, ja miksi hän päätyy siihen ratkaisuun, ettei kerro.
Eri asia tietty olisi, jos ystävä olisi aivan työkseen keksinyt valheita ja tarjonnut alibeja, mutta muuten en kyllä asettaisi petetynkään asemassa tuollaisia odotuksia ystävään.
[/quote]
On tosiaan ikävässä asemassa jos tietää että ystävää petetään. Mutta silti miten voit viettää aikaa ystäväsi kanssa, katsoa häntä silmiin, kuunnella perheasioita ja kyläillä tietäen että tuo mies/ vaimo pettää ystävävääni.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:38"] Ei, vaan pettäjä. Minä ainakin haluan tietää jos minua petetään ja jos joku jota ystävänä tai edes kaverina pidän, ei kertoisi minulle, olisi hän kyllä entinen ystävä kun asia lopulta tulisi ilmi. [/quote]
Mutta eikö tuo ole vähän epäreilua molemmilta sitä ystävää kohtaan? Jos miettii, millaisessa välikädessä se ystävä on, ja miksi hän päätyy siihen ratkaisuun, ettei kerro.
Eri asia tietty olisi, jos ystävä olisi aivan työkseen keksinyt valheita ja tarjonnut alibeja, mutta muuten en kyllä asettaisi petetynkään asemassa tuollaisia odotuksia ystävään. [/quote] On tosiaan ikävässä asemassa jos tietää että ystävää petetään. Mutta silti miten voit viettää aikaa ystäväsi kanssa, katsoa häntä silmiin, kuunnella perheasioita ja kyläillä tietäen että tuo mies/ vaimo pettää ystävävääni.
[/quote]
No alkuperäinen tapaus tässä on, että se ystävä on se, joka pettää puolisoaan. Jos sitä skenaariota ajattelee, niin olisin varmaan läksyttänyt ystäväni monet kerrat, koettanut kääntää päätä... ja varmaan ottanut etäisyyttä, etten suostu olemaan yleisönä hänen touhuilleen.
... Mutta jos tilanne on, että minun ystävääni petetään, en tosiaan tiedä. Läksyttänyt pettäjäpuolison ainakin, vähintään. Ja jos ystävä suoraan kysyy, mitä mies hommailee, niin kyllä minä kokisin itseni kertomaan totuuden. Mutta en tosiaan tiedä, missä tilanteessa menisin suoranaisesti käräyttämään pettäjän. On siinä niin iso riski saada pahanilmanlinnun maine ja menettää ystävänsä siltikin, vaikka yritti tehdä oikein.
Minusta se oikeintekemisen tarve vain on niin vaarallinen juttu, että sitä kannattaa pidätellä. Etenkin, kun tilanne on lähtökohtaisesti inhottava, voi olla kova kiusaus mennä puhumaan suunsa puhtaaksi petetylle, suoraan tai välillisesti. Se kun toisi pikaisen helpotuksen.
Kuitenkin, pitää muistaa yksilöiden väliset rajat. Meillä on oltava oikeus tehdä itse omat virheemme. Ystävää tarvitaan näyttämään peiliä ja kyseenalaistamaan, siinä istutetaan ajatuksenpoikasia, jotka vähitellen alkavat kypsyä. Mutta ystävää ei tarvita moralisoimaan kahden ihmisen väliseen suhteeseen niin, että hän asettuu pariskunnan väliin, koska totuudenrakkaus on syvempi kuin harkintakyky. Siihen ei pidä tuppautua pahalla kolmanneksi pyöräksi, mutta ei kyllä hyvälläkään. Älköön ihminen erottako kattaa mielestäni tämänkin.
Jos vielä on taustalla moraalin puhtauden vaaliminen, sitten pitäisi olla ihan valtavan varma, että kertojan omissa motiiveissa ei ole mitään kyseenalaista, kuten halu kostaa ja kurittaa, kun on joutunut kärsimään sivullisena. Sinä olet kuitenkin se sivullinen, ja se olisi hyvä muistaa. Asiaa voitaisiin katsella siltäkin kantilta, että kaikissa ihmisissä on jotain vikaa, ja jos se on toiseen ihastuminen ja antautuminen sen vietäväksi vaikeassa elämänvaiheessa, niin sitten se on se.
Ammattipettäjä voi olla hiukan toinen juttu, koska siinä ei selvästikään ole kysymys hetkittäisestä vaakavirheestä. Sellaisenkin puolisolla silti saattaa olla omat syynsä tilanteen sietämiseen, mutta jos ystäväpiiri tulee kantelemaan, hänet häpäistään sosiaalisesti. Sitten hän saattaa tehdä hätääntyneenä ratkaisuja, joihin ei ole kuitenkaan valmis, ja sitten ajautua itsemurhaan tai romahtaa (missä vaiheessa kertoja ei taatusti mene hänen tuekseen, koska eihän hän ole lainkaan vastuussa omistakaan tekemisistään, kun kerran on se suurkriminaali osoitettavissa). Ei voida tietää. Jos et etenkään tunne petettyä tarpeeksi hyvin, niin ei ole mitään oikeutta mennä olettamaan asioita siltä pohjalta, mitä itse haluaisit tietää.
Aiempi parempien piirien kaksinaismoraali lähti todella tärkeästä tarpeesta suojella lapsia, ja mahdollisesti muitakin asioita. Perheen hajottaminen oli paha asia. Nyt moralistit ovat vaatimassa, että ensimmäiseksi pitäisi mennä hajottamaan se perhe ensimmäisestä kutinasta. Siinä asetetaan aikuisten ihmisten moraalin puhtaus lasten koko kasvuympäristön edelle, enkä osaa pitää sellaista ajattelumallia minään hyvyyden peruskaavana. Lapsilla kun on kaikkina aikoina melko yhtenevät tarpeet. Moralismi on aina ja kaikkialla vaarallista. Maailma ei siitä paremmaksi tule, vaikka kaikkien pettäjien parisuhteet lakkautettaisiin huomenna.
Voi olla tilanteita, joissa ystävän on syytä kertoa. Mutta mielestäni silloin tilanteessa pitää olla erityisiä syitä kertomista puoltamaan. Pelkästään se ei riitä, että ystävä on pettäjä.
Kysyisin kaverilta, että miksi se haluaa kertoa tuon kaiken?
Ap täällä vielä. Kiinnitin huomiota ketjussa siihen, että KAIKKI ystävät joille on tunnustettu petturuus, ovat kokeneet sen tosi ikäväksi ja kurjaksi. Kun täällä ketjussa on myös näitä pettäjänaisia, niin voisitteko jatkossa pitää omana tietonanne seikkailunne, ettekä laita ystäviänne ikävään välikäteen. Kaikkea ei tarvitse kertoa hyvälle ystävälle. KIITOS