Röyhkeät(?) lapset
Olemme lapseton pariskunta ja asumme rivitaloyhteisössä, jonka pihoilla pyörii paljon lapsia. Lähinaapurit lapsineen tunnemme, mutta muita emme. Moikkailemme ja juttelemme kuitenkin kaikille. Noh, tässä erään kerran tuntemattomat lapset bongasivat mieheni kaulasta kameran ja pyysivät nähdä kuvia, kun kerroimme käyneemme kivassa paikassa. Samana iltana he halusivat tulla katsomaan kuvia uudelleen ("meillä on lupa"). Ajattelimme että mikäs siinä, päästimme ja näytimme. Sitten seuraavana päivänä tulivat uudelleen samalla verukkeella, mutta malttoivat katsoa kuvia vain hetken, ja sitten keskittyivät muihin asioihin - halusivat että mieheni soittaa jotain ja soittavat itse (meillä on paljon soittimia), tutkivat vierashuonettamme (jossa on pehmoleluja, palapelejä ja leluja kyläileviä lapsia varten). Toinen lapsista ilmoitti että "voisitte tehdä vaikka ruokaa". Mieheni on kiltti ihminen, tykkää kovasti lapsista eikä osannut tehdä asialle juuri mitään, mutta ilmoitin lapsille että teidän pitää nyt lähteä koska olemme itsekin juuri lähdössä. Tähän sitten toinen lapsista sanoi että "mä olen täällä niin kauan kunnes te lähdette". Ja olikin. Sitten kun tulimme takaisin, samat lapset olivat taas änkeämässä meille. Sanoin että meille ei voi nyt tulla, lähdemme taas kohtapuoliin. Ja että nähdään taas joskus. Eilen oli hiljaista, mutta tänään huomasin taas että soittelivat ovikelloa kun olin takapihalla, ja kuulin kun toinen lapsista totesi "kohta me ei voida enää ollenkaan käydä siellä, kun ne eivät koskaan ole kotona".
Kummastuttaa muutamastakin eri syystä. Miksi lapset haluavat ängetä vieraiden aikuisten luokse ja olla siellä kuin kotonaan? Mahtaako heillä olla ongelmia kotona? Luulisi että paljon mieluummin pyörisivät kavereillaan. Ja toisekseen, päästävätkö vanhemmat lapsiaan noin vain täysin tuntemattomien ihmisten luokse ja sallivat sen, että vieraiden ovikelloa soitellaan jatkuvasti? Kolmanneksi vielä - onko tosiaan noin, että nykyään lapset käyttäytyvät röyhkeästi (viitaten tehkääpä nyt ruokaa mulle tai mä en täältä poistu ennen kuin te lähdette)? Mies oli sitä mieltä että ensi kerralla lapsille pitää selittää että tämä on aikuistalous eikä täällä käydä samaan tyyliin kuin kavereilla. Itse olen sen verran kiukustunut asiasta jo että tekee mieli sanoa kovastikin että pysykää poissa.
Kommentit (21)
Alkuperäinen kirjoittaja vastailee täällä että lapset ovat 6-7-vuotiaita.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 18:49"]
Mä en ymmärrä kakkosen ajatusmaailmaa. Miten helvetissä jonkun lapsettoman pitää olla jämäkkä, opetella kasvatusta ja määritellä rajat. Helvetti, ne lapsen vanhemmat kasvattaa ja opettaa rajat. Mulla on kolme lasta itellä ja silti en voi sietää sitä, että ihmiset lähettää lapsensa mun kasvatettavaksi. Jokaisen vanhemman pitää kantaa vastuu omasta lapsestaan
[/quote]Koko kylä kasvattaa!
Omassa lapsuudessani en olisi voinut kuvitellakaan, että kävisin yksinäni/sisarusten kanssa jossain vierailla aikuisilla kylässä. Miksi olisin? Tai että olisin kylässä kinunnut ruokaa. Kyllä se oli niin, että kun kylässä perhe ryhtyi syömään, poistuin itsekin kotiin syömään ellei sitten varta vasten pyydetty jäämään. Enkä olisi missään nimessä jäänyt viime tinkaan odottamaan, jos perhe oli lähdössä johonkin, vaan lähdin itse ennen sitä. Eikö lapsille nykyään opeteta käytöstapoja?
Samaa mieltä 18:n kanssa. Mutta kaipa tuollaisia lapsia on aina ollut. Muistan lapsuudestani yhden sellaisen joka kävi jo silloin kovasti omille hermoille: saapui heti aamulla ja pysyi itsepintaisesti paikalla iltamyöhään asti. Tuli pyytämättä ruokapöytään ja seurasi perässä kuin hai laivaa mihin tahansa meni. Viihdykettä olisi yhtenään pitänyt keksiä. Onneksi kyseessä oli mökkinaapuri, niin pääsi sitä karkuun kesäloman loputtua. Aikuisiällä vastaava tapaus tuli vastaan kaverin luona, mutta hänellä oli onneksi taito takoa lapsen päähän ajan kanssa ettei sellainen sopinut (alkuun yritti puhua mutta eihän se auttanut: lopussa piti vaan olla avaamatta ovea ja vältellä pihalla olemista). Molemmissa tapauksissa lapsen vanhempia ei tuntunut lainkaan kiinnostavan lapsen kasvatus eikä tekemisetkään, mitä enemmän poissa jaloista, sen parempi. Toisen pariskunnan mies oli ollut alkoholisoitunut pienen ikänsä ja naisellekin tuntui maistuvan toisinaan, toinen pariskunta oli työtön lesbopari (helpostti herneen vetäville tiedoksi että ei, en nyt tarkoita että kaikki lesbot olisivat tällaisia). Ikävää lapsen kannalta, mutta ei sili ole reilua ulkoistaa hoitoa ja kasvatusta kokonaan toisille ihmisille, oli tilanne mikä tahansa.
Kyllä minulle opetettiin pienestä pitäen, että kylään tai vierailulle mennään kutsuttuna. Kavereita toki sai käydä kysymässä ulos tai meille leikkimään, mutta itse ei saanut tuppautua.
Myös ruuan tai herkkujen kinuaminen kylässä oli ehdottomasti kielletty. Eri asia, jos varta vasten tajottiin. Kotiin lähdettiin syömään, kun nälkä tuli.
Kyllä tuon ikäiset jo tajuaisivat, jos olisi tapoja kotona opetettu.
Kannattaa jatkossa kysyä niiltä lapsilta, että onko vanhempien lupa tulla ja sanoo, et sitten voi tulla, kun aikuiset on sopinut milloin voi tulla, eli eivät ainakaan ole kokoajan tunkemassa kylää ja vältytte syyttelyltä, et olisitte houkutelleet. Voisin kuvitella, että teillä on heidän mielestään kiinnostavia tavaroita ym. Lapset on nyt keksinyt jännän kyläpaikan ja tuon ikäiset ei innoissaan hoksaa, että teillä on muutakin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 20:39"]
Kannattaa jatkossa kysyä niiltä lapsilta, että onko vanhempien lupa tulla ja sanoo, et sitten voi tulla, kun aikuiset on sopinut milloin voi tulla, eli eivät ainakaan ole kokoajan tunkemassa kylää ja vältytte syyttelyltä, et olisitte houkutelleet. Voisin kuvitella, että teillä on heidän mielestään kiinnostavia tavaroita ym. Lapset on nyt keksinyt jännän kyläpaikan ja tuon ikäiset ei innoissaan hoksaa, että teillä on muutakin.
[/quote]
Piltit sanovat kirkkain silmin, että on lupa, vaikka ei olekaan.
Lapsia kiinnostavat toiset ihmiset, myös toiset aikuiset. Lapset eivät osaa itse arvioida omaa käyttäytymistään (tämä häiritsee, tämä on röyhkeää). Aikuisten pitää panna lapsille selkeät rajat. Jos ette pysty sitä tekemään, ottakaan yhteys lasten vanhempiin ja sopikaa yhdessä pelisäännöistä.
Jotkut lapset tarraavat ystävällisiin aikuisiin kuin kärpäspaperi. Ehkä lapset ovat vanhemmilleen ilmaa kotioloissa ja janoavat huomiotanne ystävällisyydessänne? Joskus ystävälliset naapurit ovat ainoita ihmisiä, jotka suhtautuvat lapseen myönteisesti. Ja niillä ihmmissuhteilla on lapsille iso merkitys....
Ilmoittakaa ystävällisesti (mutta napakasti) aina lasten tullessa ovelle, että kyläily ei sovi. Ei mitään selityksiä tai tekosyitä, ei se vieraille lapsille kuulu mihin olette menossa tai mitä parhaillaan teette. Tai sitten ette mene ovelle lainkaan ovikellon soidessa. Jos rimputtelu silti jatkuu olisin yhteydessä vanhempiin, jotka voisivat toisten ovilla häiriköinnin lapsiltaan kieltää.
En tykkäisi minäkään vaikka oma lapsi onkin; en vain haluaisi viihdyttää toisten lapsia. Olen kyllä niin kiltti, ettei minusta ehkä olisi sanomaan muuta kuin että nyt meille ei voi tulla. En usko että "nykyaikaina" lapset ovat röyhkeämpiä noiden töksäyttelyjen suhteen; kautta aikain lapset ovat todenneet tyyliin "Mul on nälkä. Eiks tääl oo mitää ruokaa?" Sitä en tiedä miksi vanhemmat antavat ravata teillä, ehkä eivät tiedä tai luottavat että käännytätte pois jos teille ei sovi.
Kannattaa kans muistaa, että teidän voidaan alkaa syyttää pedofiliasta.
Ja lapsia on hyvin helppoa saada sanomaan ja keksimään vaikka mitä, joten en tosiaankaan päästäisi vieraita lapsia käymään tuolla tavalla.
Ihan söpöä!
Mullakin oli kaksi tuollaista pikkuvierailijaa säännöllisesti käymässä. Musisoivat pianollani ja käyttivät pikkukoiran ulkona.
Joskus ilmoittivat, että on kauhea nälkä. Tein parit voileivät sitten. Mutta tietysti täytyy uskoa, jos sanotaan, ettei nyt sovi tulla. Kyllä nämä uskoivat.
Ette ehkä ole vain olleet tarpeeksi jämäköitä. Kyllähän lapset ottavat vallan, jos se annetaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:40"]
Ja lapsia on hyvin helppoa saada sanomaan ja keksimään vaikka mitä, joten en tosiaankaan päästäisi vieraita lapsia käymään tuolla tavalla.
[/quote]
Uskomattomia ajatuksia! Että jotain normaalia pariskuntaa alettaisiin syyttää suotta pedofiliasta ja lapset tällaista keksisivät.
Täytyy tämän kirjoittajan olla mielenvikainen!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:50"]
[/quote]
Uskomattomia ajatuksia! Että jotain normaalia pariskuntaa alettaisiin syyttää suotta pedofiliasta ja lapset tällaista keksisivät.
[/quote]
Tuollaista on ihan oikeasti tapahtunut.
Mm. englannissa tuollainen pedofiili, joka ei sitten ollutkaan pedofiili, poltettiin elävältä naapuruston toimesta.
Siihen ei tarvita muuta kuin yksi naapuri, jolla on jotain hampaankolossa, seurauksena juorut, lapset menee helposti kans tuohon mukaan, jos niiltä alkaa vihjailevasti kysellä.
Ei kannata tosiaankaan ottaa riskiä, eikä päästää vieraita lapsia kotiinsa ilman vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:50"]
[/quote]
[/quote]
Tuollaista on ihan oikeasti tapahtunut.
Mm. englannissa tuollainen pedofiili, joka ei sitten ollutkaan pedofiili, poltettiin elävältä naapuruston toimesta.
Siihen ei tarvita muuta kuin yksi naapuri, jolla on jotain hampaankolossa, seurauksena juorut, lapset menee helposti kans tuohon mukaan, jos niiltä alkaa vihjailevasti kysellä.
Ei kannata tosiaankaan ottaa riskiä, eikä päästää vieraita lapsia kotiinsa ilman vanhempia.
[/quote]
Vainoharhaista sanon minä!
Suomessa tuhannet lapset vierailevat naapurustossa aikuisten luona päivittäin. Jos nyt joskus jossain Briteissä on näin käynyt, niin ei kai koko vierailukulttuuria pidä lopettaa elämänpelkojensa takia.
Ihanahan se vain on, että on sosiaalisia verkostoja puolin ja toisin. Monet tykkäävät lapsista, jos ei omia ole tai ovat jo pesästä lentäneet.
Meillä ainakin saa käydä ja on sitä varten aina vähän herkkuja kaapissa. Eipä ole tosiaan tullut mieleenkään, että joku keksisi pedofiliasta syyttää eikä tule tämänkään jälkeen.
Minua kyllä vaivaa se, että lapset ovat täysin tuntemattomien aikuisten luona, ja vanhemmat eivät tiedä siitä mitään? Lapsillehan voisi sattuakin mitä vaan. Kaikki eivät ole ystävällisiä.
Ihan söpöä; samaa mieltä, olisihan se kiva jos lapset välillä kävisivät. Mutta jos olettavat, että voivat tulla joka päivä ja monta kertaa päivässä, niin olisin kyllä eri mieltä.
Eikö vanhemmat tosiaan välitä missä lapset kulkee? Itse en todellakaan haluaisi lapseni käyvän jollakin tuntemattomalla aikuisella, ei nyt siis pahalla ap:lle. Kaikki aikuiset eivät ole niitä hyväntahtoisia kuin nyt onneksi ap miehineen on ollut, ja on todella huonoa vanhemmuutta antaa lapsien vapaasti kyläillä tuntemattomilla.
Mä en ymmärrä kakkosen ajatusmaailmaa. Miten helvetissä jonkun lapsettoman pitää olla jämäkkä, opetella kasvatusta ja määritellä rajat. Helvetti, ne lapsen vanhemmat kasvattaa ja opettaa rajat. Mulla on kolme lasta itellä ja silti en voi sietää sitä, että ihmiset lähettää lapsensa mun kasvatettavaksi. Jokaisen vanhemman pitää kantaa vastuu omasta lapsestaan