Röyhkeät(?) lapset
Olemme lapseton pariskunta ja asumme rivitaloyhteisössä, jonka pihoilla pyörii paljon lapsia. Lähinaapurit lapsineen tunnemme, mutta muita emme. Moikkailemme ja juttelemme kuitenkin kaikille. Noh, tässä erään kerran tuntemattomat lapset bongasivat mieheni kaulasta kameran ja pyysivät nähdä kuvia, kun kerroimme käyneemme kivassa paikassa. Samana iltana he halusivat tulla katsomaan kuvia uudelleen ("meillä on lupa"). Ajattelimme että mikäs siinä, päästimme ja näytimme. Sitten seuraavana päivänä tulivat uudelleen samalla verukkeella, mutta malttoivat katsoa kuvia vain hetken, ja sitten keskittyivät muihin asioihin - halusivat että mieheni soittaa jotain ja soittavat itse (meillä on paljon soittimia), tutkivat vierashuonettamme (jossa on pehmoleluja, palapelejä ja leluja kyläileviä lapsia varten). Toinen lapsista ilmoitti että "voisitte tehdä vaikka ruokaa". Mieheni on kiltti ihminen, tykkää kovasti lapsista eikä osannut tehdä asialle juuri mitään, mutta ilmoitin lapsille että teidän pitää nyt lähteä koska olemme itsekin juuri lähdössä. Tähän sitten toinen lapsista sanoi että "mä olen täällä niin kauan kunnes te lähdette". Ja olikin. Sitten kun tulimme takaisin, samat lapset olivat taas änkeämässä meille. Sanoin että meille ei voi nyt tulla, lähdemme taas kohtapuoliin. Ja että nähdään taas joskus. Eilen oli hiljaista, mutta tänään huomasin taas että soittelivat ovikelloa kun olin takapihalla, ja kuulin kun toinen lapsista totesi "kohta me ei voida enää ollenkaan käydä siellä, kun ne eivät koskaan ole kotona".
Kummastuttaa muutamastakin eri syystä. Miksi lapset haluavat ängetä vieraiden aikuisten luokse ja olla siellä kuin kotonaan? Mahtaako heillä olla ongelmia kotona? Luulisi että paljon mieluummin pyörisivät kavereillaan. Ja toisekseen, päästävätkö vanhemmat lapsiaan noin vain täysin tuntemattomien ihmisten luokse ja sallivat sen, että vieraiden ovikelloa soitellaan jatkuvasti? Kolmanneksi vielä - onko tosiaan noin, että nykyään lapset käyttäytyvät röyhkeästi (viitaten tehkääpä nyt ruokaa mulle tai mä en täältä poistu ennen kuin te lähdette)? Mies oli sitä mieltä että ensi kerralla lapsille pitää selittää että tämä on aikuistalous eikä täällä käydä samaan tyyliin kuin kavereilla. Itse olen sen verran kiukustunut asiasta jo että tekee mieli sanoa kovastikin että pysykää poissa.
Minkä ikäisiä lapsia nämä olivat?