Kehtaako kontata, jos on tosi liukas kohta?
Joskus pelottaa niin paljon kaatuminen, että tekisi mieli kontata, mutta en kehtaa.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Jos on mäkeä niin voi laskea sen pyllymäkeä esim kauppakassin päällä. Hauskaa!
No joo, jos pääsee hallitusti maahan. Itsehän liukastuin mäessä ja liu'uin sen alas attaseasalkkuni kanssa koko matkan huutaen. Ja sattui peevelisti, sepeliä oli kylvetty mäkeen mutta eipä se kenkää pysäyttänyt. Repi jännästi ihon rikki vaikkei vaatteille käynyt kuinkaan. Fiilis oli kuin olisi liukunut raastinrautaa pitkin.
Nykyään en lähde liukkailla säillä mihinkään ilman nastoja kengänpohjissa.
Pahimmin kai käy yleensä silloin jos liukastuu yllättävässä paikassa, esim. lunta satanut peilijään päälle. Jos tietää että jossain kohti on liukasta, eiköhän siinä pysy pystyssä kun menee erittäin varovasti, toki ylä- tai alamäessä, tai jos on sivusuuntaista kallistumaa, kannattaa mieluummin väistää liukas kohta, mutta eikö tuo onnistune tasaisella kohti kaatumatta varovasti kävellen ylitys.
Hommaa nastakengät niin voit marssia reippaasti liukkaan jäätikön yli! Muut katsovat kateellisena perään. 👍
Nastakengät? Oon ite heittäytynyt maahan keskellä Helsinkiä hirveä lintufobian takia kun lokki hyökkäili kohti, että eipä siinä konttaamisessa sen kummempaa. Ehkä ne nastat saattaa helpottaa kuitenkin etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kävelen jalat harallaan, polvet koukussa takapainotteisesti (mielummin kaadun takamukselle kuin naamalleni) ja tooodella hitaasti. Ihan sama miltä se näyttää. Eikä tämä tapa ole nähdäkseni häirinnyt ihmisiä suurissa määrin. Ja vaikka häiritsisikin, mulle murtumattomat ja nyrjähtämättömät ruumiinosat ovat ne mitkä merkitsevät, ei muiden ihmisten ohimenevät ihmettelyt.
Tämä juuri, ei mikään ihme että babushkat köpöttelevät lievässä etukenossa jalat taitettuina - painopiste siirtyy keskemmälle jolloin on helpompi pitää tasapaino. Ja jos sattuu silti kippaamaan, niin pudotus ei ole välttämättä niin nopea/raju.
Mä olen hiekoittamattomassa mäessä laskenut pyllymäkeä rattaita työntäessä. Totesin että parempi kun olen jo valmiiksi kaatunut, kuin että kaadun ja kärryt lipsahttavat käsistä. Olihan se vähän noloa, mutta ihan jäinen mäki ja kengät ei pitänyt yhtään.
Konttaamaan harva lähtee. Sitten kun on nilkka murtuneena, tulee mieleen, että olisi ollut parempi kontata. Tai jotenkin muuten suojautua tehokkaammin kuin teki. Nuoret ja työikäisethän siellä kaatuilevat, vaikka eivät niin usein kuole sen seurauksena kuin ikäihmiset lonkkamurtuma-vuodelepo-keuhkokuume -prosessiin. Pää- tai kaularankavamma on pahimmillaan koko loppuelämän mittainen invaliditeetti nuorellakin. Liukkaus on kamala riskitekijä. Suomen luonnonolosuhteiden pahin juttu.
Totta kai kehtaa.
Suomen eliitti oikein nauttii siitä kun kansa kumartelee. Hallitus oikeastaan suorastaan kansalaisia vaatii konttaamaan ja ei kukaan eroitu joukosta ellei nosta päätään liikaa ylös kontatessa.
Vinkki. Laita kurahousut jalkaan ja tyynyistä polvisyndit niin kestää housut pitempään kun ei ole kellään kohta rahaa ostaa uusia kuitenkaan.
Nyt tuolla tuntuisi olevan kyllä enemmänkin upottavaa loskaa kuin jäätä. Eipä talvella kyllä jokatapauksessa kannata kävellä samalla tavalla kuin kesällä normaalin pidon olosuhteissa.
Sievi tekee kenkiä, joissa nastat saa avattua auki tai kiinni. Kengän pohja muutenkin hyvä. Suosittelen.
Nyt on kyllä liukasta. Konttaamaankaan ei viitsi, kun on niin märkää. Pitää koettaa kierrellä.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kävelen jalat harallaan, polvet koukussa takapainotteisesti (mielummin kaadun takamukselle kuin naamalleni) ja tooodella hitaasti. Ihan sama miltä se näyttää. Eikä tämä tapa ole nähdäkseni häirinnyt ihmisiä suurissa määrin. Ja vaikka häiritsisikin, mulle murtumattomat ja nyrjähtämättömät ruumiinosat ovat ne mitkä merkitsevät, ei muiden ihmisten ohimenevät ihmettelyt.
"takapainotteisesti"
Pelkäänpä pahoin että tuo on aika riskialtista siinä mielessä että jos lonkka murtuu niin se on ERITTÄIN hankala ja kiusallinen, jopa hengenvaarallinen juttu.
Minä pyrin kyllä ETUPAINOTTEISEEN asentoon.
Juu, oon kontannutkin 😂 Ylämäkeen siis tossa pari vuotta sitten. Olin lenkillä ja en olis päässyt jyrkkää mäkeä millään muotoa ylös muuten.
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kyllä vähän tuntua siltä ettei Suomella ole enää varoja katujen kunnossapitoon. Olisi kiva koronalukujen ohella nähdä tilastoja tämän talven kaatumisista ja niiden vammojen kuluista.
Moni kaupunki, ainakin Helsinki, luovuttanut talvikunnossapidon suhteen kokonaan.
Onhan tämä ollut haastava vuosi, mutta meillä päin ei kyllä ole edes yritetty tehdä mitään. Jalkakäytävät auraamatta viikko kausia ja sama loska sulaa ja jäätyy ja sulaa ja jäätyy. Kerran käynyt hiekotusauto, mutta jätti osan kaduista hiekottamatta. En muista, että yksikään tuttu olisi aikaisemmin liukkaalla kompuroinut, mutta nyt on vähintään kerran viikossa saanut kuulla, kuinka joku on kaatunut ja luita murtunut. Varsinkin mummoa on kumossa koko ajan.
"Mummoa kumossa"
Ei niillä kaikilla mummoilla taida oikein ajatus aina enää luistaa kun liukkailla köpötellään alamäkeä ilman mitään keppiä eikä kenkien pohjissa liukuesteitä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen todella lämpimästi että ostat kantapäihin tarkoitetut piikit. Niitä saa ihan tavallisista kaupoista.
Kantapään liukastuminen on se mikä kaataa ihmisen. Pelkkään päkiään laitettavia piikkejä ei taida olla edes myynnissä, vaan ainoastaan joko koko jalkapohjaan tai sitten kantapäähän. Nuo koko jalkapohjaan asennettavat piikit ovat kuitenkin minun mielestä huonot, koska niitä ei pysty käyttämään esimerkiksi kaupassa tai esimerkiksi kerrostalon rappukäytävissä tms, missä piikit tekevät lattiasta liukkaan, tai sitten rikkovat lattian.
Juuri noin, itsellänikin on kantapäihin laitettavat. Ja sitten vain niihin soveltuva rauhallinen kävelytekniikka (en jaksa tähän kännykkään näpytellä, koettakaa nyt itsekin miettiä ja ajatella).
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin liukastelee talvella ja sitten itkee katujen kunnossapidosta. Ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa tai kiinnostusta ostaa kalliita nastakenkiä, mutta sellaiset irroitettavat nastapohjat ei paljoa maksa ja on helppo kuljettaa mukana.
Itse ostin 5- kympin nastakengät Tokmannilta ja kolme vuotta ollut jo käytössä. Ei mitenkään kalliit.
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Sanotaanko nyt niin, että minun tekisi mieleni kontata, mutta tällä hetkellä se olisi mahdotonta. Toisinsanoen, kaatumisvahinko kävi jo ja tällä hetkellä kärvistellään "ykskätisenä" kotona kipsin ja särkyjen kanssa. Vaikka kuinka olin varovainen, keskityin liukkauteen ja kunnon traktoripohjaiset kengät jalassa ...... työpaikalle meno ja kiireet loppui siihen.
Vai traktoripohjaiset. No nehän taitaa liukua aikas hyvin sileäksi sulaneella vesipintaisella jäällä.
Häh? Nostat ensin vaikka oikean polven irti maasta samalla kun laitat jalkapohjan maata vasten. Sama vasemmalla jalalla.