Mitkä leipomukset muistat parhaiten lapsuudestasi?
Mun äiti leipoi aina pellillisen mustikkapiirakkaa pullataikinapohjaan. Ja sellaisia pitkulan mallisia sämpylöitä. Niitä sämpylöitä muistelen vielä lämmöllä. :-P
Kommentit (43)
Itseleivotut pullapikot ja pikkupullat, pannukakku, tiikerikakku ja meillä perinteenä jouluksi Hanna-tädin kakut.
Äidin leipomat rieskat, pulla ja hannatädinkakut. :)
Mokkaleivät.Isä toi kerran jostain myyjäisistä ison laatikollisen mokkaleipiä, sellaisia pikkuleipiä, joitten välissä on kahvin makuista kreemiä ja kuorrutteena tomusokerikuorrute ja kahvinpapukaramelli kruunaa koko jutun.
Isoäiti teki täydellisiä kampanisuja. Kaikkien muiden tekemät, mitä olen kokeillut, ovat olleet liian kuivia. Ja oli aina kiva auttaa äitiä tekemään tiikerikakkua. Se jännitys, olivatko raidat onnistuneet... :D
Mummon piirakat. Kunnollinen ruiskuori, punaiseen maitoon tehty riisipuuro ja tuhdisti voita... Vieläkin harmittaa etten koskaan mennyt mukaan opettelemaan.
Äidin tekemä rieska. Se tunne kun kävelet pakkasella koulusta kotiin ja haistat portaille tuoreen rieskan <3
Mummo teki vaikka mitä hyvää. Mustikkapiirakka pullataikinaan oli parasta. Ja voisilmäpullat.
Niin ja muiden leipomuksista muistan mummon tekemät lihapullat. Eivät aina olleet ihan pyöreitä, mutta maku oli herkullinen. Myös isän leipomosta ostamat isot lihapiirakat oli herkkua! :-P ap
Muistan ikuisesti sen miten äitini teki toffeeta, laitettiin ne keltaiselle lautaselle jossa oli mustat silmät ja suu. Käperryttiin niiden kanssa riippumattoon peiton alle ja kerrottiin salaisuuksia. Tulipas ikävä äitiä..
Isän tekemä pannari (parasta!) ja äidin tekemä mustikkapiirakka, kuivakakku ja mansikkabanaani-täytekakku.
Äitini teki aina näkkileipää mitä rouskutettiin sitten pöydässä koko perhe. Isäni teki parhaita lättyjä :P
Äidin tekemät skonssit! Ja bostonkakku.
En tiedä lasketaanko leipomiseksi mutta mun äiti teki aina kotitekoista toffeeta ja vaniljakiisseliä :)
Äidin tekemä toscakakku. Paljoa muuta se ei leiponutkaan ja välillä paloi pohja ja välillä se toscapäällyste, mutta hyvää se oli silti joka kerta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:54"]En tiedä lasketaanko leipomiseksi mutta mun äiti teki aina kotitekoista toffeeta ja vaniljakiisseliä :)
[/quote]
No kyllä muitakin kokkauksia saa mainita kuin pelkät leipomukset. Ihan mikä syötävä vaan, mistä tulee lapsuus mieleen. ♡ ap
Mummi teki aina mokkaruutuja ja täytekakkuja, joissa oli koristeena kiiviä ja persikoita. Ukki teki pannukakkua ja lättyjä aina.
Muistan vaan sen miten krapulainen isä mussutti kaupasta haettua berliinimunkkia. Itse en koskaan saanut mitään leipomuksia, paitsi naapurilta jos leipoi pullaa. Hän taisi muutenkin olla lapsuuteni kiltein henkilö.
Äiti leipoi vaikka mitä, mutta ainakin tulee mieleen korvapuustit, bostonkakut, toscapiirakat ja kaneliässät. Ai niin ja melkein parhaimpana mustikkapiirakat, jotka tehtiin painamalla pullataikinapalloon lasin pohjalla kolo, ja laittamalla siihen mustikoita ja ripaus sokeria ja perunajauhoja.
Leivontataito ei ikävä kyllä ole periytynyt, mutta onneksi äiti on vielä elossa ja saan aina silloin tällöin vieläkin nauttia näistä herkuista. <3
Voisilmäpullat, oli mun herkkua. Korvapuustit oli ihan hyviä kans. Ja puolukkapiirakka jossa oli jotain rapeaa kaurahiutalesokerimössöä marjojen seassa.