"Olet vain kateellinen", voiko ärsyttävämpää lausetta olla?
Ärsyttää, kun jopa täysin asiallisen mielipiteen/kritiikin jälkeen jotkut ihmiset jaksavat tulla huutelemaan kateelliseksi. Samaa tapahtuu niin tosielämässä kuin palstallakin sekä muualla internetissä. Viimeksi eilen mainitsin, että eräällä bändillä on muutama hyvä kappale, mutta laulajan lauluääni ei siitä huolimatta ole minun makuuni. Ei mennyt hetkeäkään, kun sieltä tuli kommenttia "olet vain kateellinen". Anteeksi mitä?
Tällä logiikalla olen varmaan myös kateellinen Coca-Colalle, sillä en pidä siitä. Minun täytyy olla aikamoisen kateellinen ihminen, kun en myöskään pahemmin tykkää jääkiekosta, siivoamisesta, käärmeistä tai laskujen maksamisesta. Olenko kateellinen tuolle kaikelle? Kertokaa minulle, te arvoisat ihmiset, jotka nostatte aina kateuskortin esiin.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:28"]
Se ärsyttää jos se osuu etkä halua sitä myöntää. Yleensä sellaiset asiat jotka on ihan perättömiä eivät ärsytä. Niille vain kohauttaa olkiaan.
[/quote]No jos minua ärsyttää vaikka jonkun vokalistin ääni ja sanon sen ja minun todetaan olevan kateellinen tälle artistille niin se ei osu mutta raivostuttaa kylläkin. Tai jos en arvosta esim salarakkaiden julkisuusmeriittejä ja kerron sen saankin kuulla olevani kateellinen (en tiedä mistä, muokatusta ulkomuodosta vai kyseenalaisesta maineesta) sekin ärsyttää vaikka ei osu ja uppoa johonkin tiedostamatomaan kateuteen.
Jos turhanpäiväinen julkisuus keinolla millä hyvällä ja etenkin muiden ihmisten kustannuksella on minusta negatiivinen asia EN ole kateellinen tällaisille ihmisille.
[/quote]
Lainaamasi kirjoittaja tarkoitti kylläkin sitä, että tämän sinun kuulijasi pitäisi myöntää itselleen, että laulajan, jota sä kritisoit äänessä todellakin on jotain vikaa, mutta hän ei vain halua sitä myöntää. Ja siksi ärsyyntyy ja lyö sulle kateuskortin pöytään.
En ole aivan samaa mieltä, mutta suomensin vain, mitä sillä tarkoitettiin. Juuri tuon takia pitäisin sinuna ajatukseni ominani laulajan äänestä, jos ei ole mitään erityisen hyvää sanottavaa.
[/quote]Jo on monimutkaista viestintää ja tulkintaa :O aphan totesi että on joitain hyviä kappaleita mutta laulajan ääni ei ole omaan korvaan miellyttävä tms.
Ja minkäihmeen takia ei saisi kertoa jos jsotain ei pidä? Harva pitää musiikista tai elokuvista joista minä suorastaan haltioidun mutta ei ole tullut mieleenkään edes ajatella saati sanoa että he olisivat kateellisia. Tai vängätä että tekisivät itse parempia tai edes yhtä hyviä.
Enkä loukkaannu henkilökohtaisesti kun jonkun mieltymys eroaa omastani.
Kummallisia ihmisiä.
[/quote]
"Harva pitää musiikista tai elokuvista joista minä suorastaan haltioidun"
Eli sulle ois ihan ok, jos minä sanoisin, että ne ei olleet osanneet käsikirjoittaa minkäännäköistä juonta siihen?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:42"]
Joskus nuorena en ihaillut erään tuttavamme suoertehokkuutta vaan olin huolissani vääränlaisesta suorittamisesta ja todennäköisestä tulevasta loppuunpalamisesta. Tottakai sain kuulla olevani kateellinen koska itse en ole yhtä aikaansaava.
En ole enkä haluakaan olla, haluan voida hyvin ja olla tasapainossa itseni kanssa. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin tämä silloinen tehopakkaus on masentunut ja uupunut mutta hakee edelleen hyväksyntää ja oikeutusta olemassaololleen suorittamisella.
En ollut enkä ole kateellinen.
Usein se kateelliseksi leimaaminen on vain keino tyrehdyttää syvempi asioiden miettiminen/näkeminen ja kipeiden asioiden kohtaaminen.
[/quote]
Voi vain miettiä, kuinka empaattisesti olet asian mahtanutkaan esittää... Jos suht pöyhkeästi, niin vaikeahan sitä on vastaanottaa.
[/quote]Kuule. En sanonut sitä hänelle itselleen vaan toiselle yhteiselle tutulle. En pöyhkeästi. Vaan en ihaillut sitä ylijaksamista kuten muut vaan näin pintaa syvemmälle ja ymmärsin mistä se johtuu ja mihin se saattaa johtaa. Olin huolissani tästä ihmisestä joka raatoi ja raataa turhaan ja liikaa.
[/quote]
No mitä sillä nyt haluat meille sanoa?
[/quote]En ole tuo mutta eiköhän hän halua sanoa miten typerää ja turhaa on kuitata monet asiat kateudella. Omassa tuttavapiirissä on samankaltainen tilanne ja me yritämme auttaa meidän suorittajaamme pääsemään väärästä tomintamallista eroon nimenomaan sillä ettemme ihailemalla ruoki sitä toimintaa vaan yritämme ohjata pois siitä arvostamalla häntä muiden kuin tekemisten kautta.
Näin ymmärrän sen syvemmän näkemisen ja toimimisen mahdollisuuden.
[/quote]
No se voi olla tyhmää, mutta minä näen myös sen, miten on tyhmää luulla tietävänsä kaikki toisten asiat heitä paremmin, varsinkin jos siitä, mitä itse sanoo tai tekee (kuten puhuu tuttaville tämän henkilön vaikeuksista) ei ole mitään apua.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:52"]
Se ärsyttää jos se osuu etkä halua sitä myöntää. Yleensä sellaiset asiat jotka on ihan perättömiä eivät ärsytä. Niille vain kohauttaa olkiaan.
[/quote]No jos minua ärsyttää vaikka jonkun vokalistin ääni ja sanon sen ja minun todetaan olevan kateellinen tälle artistille niin se ei osu mutta raivostuttaa kylläkin. Tai jos en arvosta esim salarakkaiden julkisuusmeriittejä ja kerron sen saankin kuulla olevani kateellinen (en tiedä mistä, muokatusta ulkomuodosta vai kyseenalaisesta maineesta) sekin ärsyttää vaikka ei osu ja uppoa johonkin tiedostamatomaan kateuteen.
Jos turhanpäiväinen julkisuus keinolla millä hyvällä ja etenkin muiden ihmisten kustannuksella on minusta negatiivinen asia EN ole kateellinen tällaisille ihmisille.
[/quote]
Lainaamasi kirjoittaja tarkoitti kylläkin sitä, että tämän sinun kuulijasi pitäisi myöntää itselleen, että laulajan, jota sä kritisoit äänessä todellakin on jotain vikaa, mutta hän ei vain halua sitä myöntää. Ja siksi ärsyyntyy ja lyö sulle kateuskortin pöytään.
En ole aivan samaa mieltä, mutta suomensin vain, mitä sillä tarkoitettiin. Juuri tuon takia pitäisin sinuna ajatukseni ominani laulajan äänestä, jos ei ole mitään erityisen hyvää sanottavaa.
[/quote]Jo on monimutkaista viestintää ja tulkintaa :O aphan totesi että on joitain hyviä kappaleita mutta laulajan ääni ei ole omaan korvaan miellyttävä tms.
Ja minkäihmeen takia ei saisi kertoa jos jsotain ei pidä? Harva pitää musiikista tai elokuvista joista minä suorastaan haltioidun mutta ei ole tullut mieleenkään edes ajatella saati sanoa että he olisivat kateellisia. Tai vängätä että tekisivät itse parempia tai edes yhtä hyviä.
Kummallisia ihmisiä.
[/quote]
Saa sitä omaa mieltä olla, mutta on hyvä miettiä, miten asiansa esittää. Jos aina nostaa jonkun karvat pystyyn, niin olisi ehkä syytä katsoa peiliin, eikä valittaa tästä toisesta. Jos et halua muuttua niin ok, mutta älä muita syytä jos he eivät kunnioita sitä.
[/quote]No minulle ei sanota että olen kateellinen. Ilmeisesti osaan esittää asiat oikein :) mutta totesin että onpa typerää vetää hernettä nenään jos jonkun maku poikkeaa omasta ja huudella aina että kaikki muut ovat kateellisia jos eivät ajattele samalla tavalla kuin itse. Kenenkähän silloin pitäisi kypsyä ja kasvaa..
[/quote]
Se riippuu myös siitä, miten asiat esittää, kenen pitää kasvaa. Enkä tarkoitakaan nyt tällä sinua, jos saamasi palaute on okei! Mutta on todellakin ihmisiä, jotka vain kritisoivat, mutta se on jonkunlaista omanhännännostatusta eikä auta kuulijaa millään lailla.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:06"]
Ihmisten kadehtimista ei voi verrata ruokiin tai materiaaliin... Usein kateus paistaa läpi kun haukutaan lahjakkaita ja kauniita ihmisiä, se on ilmi selvää
[/quote]
Jos joku nyky"taitelija" piirtää pökäleellään tikku-ukkoja ja sanoo että se on suurta taidetta, yksi kriitikkokin on sitä mieltä ja sanon ettei ole vaan hirveää sontaa, niin todella tarkoitan sitä, siitä on kateus kaukana.
[/quote]
Voit sä olla siitä kateellinen, että tämmöinen piirtäjä saa kuitenkin paljon huomiota, kehuja ja pidetään suurena taiteena.
;)
50 puhut nyt minusta. En käy tässä avautumaan sen ihmisen lapsuusperheestä ja ongelmista joita siellä oli -joista olin tietoinen ja siksi huolissani- ja sanomisestani olisi saattanut olla apua jos olisimme tehneet kuten se joka kertoi että kaveripiirissä fiksusti ei enää vahvisteta sitä suorittamista. En ottanut asiaa esille mässäilläkseni tms vaan kuten sanoin minulla oli huoli joka osoittautui ajan myötä aiheelliseksi.
Katsos me ihmiset pystymme vaikuttamaan toisiimme. Jos jollakulla on joku sisäinen haava jonka takia toimii itselleen vahingollisella tavalla muut läheiset voivat joko ruokkia sitä haavakäyttäytymistä tai vahvistaa tervettä käyttäytymistä.
Mutta jos tahdota nähdä että olin kateellinen/juoruilija/turhanpuhuja/kuvittelin tietäväni asioita joista ei oikeasti ollut hajuakaan niin näe sitten niin, sama se minulle.
Toivottavasti joku kenties jollainlailla samankaltaisessa tilanteessa oleva näkisi jotenkin toisin ja joku muu "pelastuisi" elinikäiseltä suorittamiselta ja sitä kautta (saavuttamattoman koska on itselleen aina liian ankara) hyväksynnän hankkimiselta.
Eikä Maisastakaan kaikkia hänen valintojaan kadehdita, vaan sitä, että hän on saanut paljon huomiota ansiotta mediassa. (Kritisoijien mielestä ansiotta siis).
Joskus arvostelu on tosiaan kateutta, ehkä tiedostamatonta kuten täällä on joku esittänyt.
Hyvin usein myös se kateelliseksi nimittäminen on vastapuolen kyvyttömyyttä laajempaan ajatteluun ja keskustelun jatkamiseen ja syventämiseen tai aisoiden pohtimiseen eri näkökulmista.
Ja silloin se on äärettömän ärsyttävä lause.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:06"]
Ihmisten kadehtimista ei voi verrata ruokiin tai materiaaliin... Usein kateus paistaa läpi kun haukutaan lahjakkaita ja kauniita ihmisiä, se on ilmi selvää
[/quote]
Jos joku nyky"taitelija" piirtää pökäleellään tikku-ukkoja ja sanoo että se on suurta taidetta, yksi kriitikkokin on sitä mieltä ja sanon ettei ole vaan hirveää sontaa, niin todella tarkoitan sitä, siitä on kateus kaukana.
[/quote]
Voit sä olla siitä kateellinen, että tämmöinen piirtäjä saa kuitenkin paljon huomiota, kehuja ja pidetään suurena taiteena.
;)
[/quote]
No toisaalta :) Tuo "taide" vaan olisi sellaista jonka jokainen osaa pikkulapsesta asti tehdä, harva tosin elättäisi sillä. Mutta olisi se sontaa mun mielestä siitä huolimatta, lähinnä varmaan pitäisin hulluna kuin kadehtisin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:15"]
Eikä Maisastakaan kaikkia hänen valintojaan kadehdita, vaan sitä, että hän on saanut paljon huomiota ansiotta mediassa. (Kritisoijien mielestä ansiotta siis).
[/quote]
Mutta entä silloin kun kritisoija ei tahdo julkisuutta eikä mitään siihen liittyvää?
Täällä oli, kenties on vieläkin ketju Akin ja Ritan häistä. Moni ihmetteli tai kritisoi joitain juttuja niissä häissä. En jaksa uskoa että he, ainakaan läheskään kaikki, olivat kateellisia tälle parille kuten siinäkin ketjussa joku jo kommentoi.
En ole nähnyt yhtäkään kuvaa tai videota niistä häistä joten en mielipidettänikään voi esittää mutta uskon että kommenteissa kuvattu tyyli ei todellakaan ole kaikkien makuun. Ilman että se olisi peiteltyä tai alitajuntaista kateutta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:24"]
[/quote]
Mutta entä silloin kun kritisoija ei tahdo julkisuutta eikä mitään siihen liittyvää?
[/quote]Hän ei vain tiedosta sitä itse. Ilmi selvästi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]Hän ei vain tiedosta sitä itse. Ilmi selvästi.
[/quote]Tai myönnä ;)
[/quote]
Kummallisia ihmisiä.
[/quote]
Saa sitä omaa mieltä olla, mutta on hyvä miettiä, miten asiansa esittää. Jos aina nostaa jonkun karvat pystyyn, niin olisi ehkä syytä katsoa peiliin, eikä valittaa tästä toisesta. Jos et halua muuttua niin ok, mutta älä muita syytä jos he eivät kunnioita sitä.
[/quote]No minulle ei sanota että olen kateellinen. Ilmeisesti osaan esittää asiat oikein :) mutta totesin että onpa typerää vetää hernettä nenään jos jonkun maku poikkeaa omasta ja huudella aina että kaikki muut ovat kateellisia jos eivät ajattele samalla tavalla kuin itse. Kenenkähän silloin pitäisi kypsyä ja kasvaa..