"Olet vain kateellinen", voiko ärsyttävämpää lausetta olla?
Ärsyttää, kun jopa täysin asiallisen mielipiteen/kritiikin jälkeen jotkut ihmiset jaksavat tulla huutelemaan kateelliseksi. Samaa tapahtuu niin tosielämässä kuin palstallakin sekä muualla internetissä. Viimeksi eilen mainitsin, että eräällä bändillä on muutama hyvä kappale, mutta laulajan lauluääni ei siitä huolimatta ole minun makuuni. Ei mennyt hetkeäkään, kun sieltä tuli kommenttia "olet vain kateellinen". Anteeksi mitä?
Tällä logiikalla olen varmaan myös kateellinen Coca-Colalle, sillä en pidä siitä. Minun täytyy olla aikamoisen kateellinen ihminen, kun en myöskään pahemmin tykkää jääkiekosta, siivoamisesta, käärmeistä tai laskujen maksamisesta. Olenko kateellinen tuolle kaikelle? Kertokaa minulle, te arvoisat ihmiset, jotka nostatte aina kateuskortin esiin.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:51"]
Minkäikäisiä te olette jotka hermostutte siitä että joku ei pidä esim samasta musiikista kuin te itse? Vaikea kuvitella että aikuiset ihmiset jaksaisivat ottaa sitä noin itseensä tai ymmärtävät että sen ilmaiseminen tapahtuisi paskan hieromisella toisen naamaan.
[/quote]
En hermostu siitä, että joku pitää erilaisesta musiikista, vaan siitä, että katsoo asiakseen antaa sellaista kritiikkiä, jolla asettuu minun yläpuolelleni. Koin aloittajan asenteen siten. Asiat kun voi sanoa niin monella tavalla.
Olen päälle 40.
[/quote]Mä en käsitä. Aloittajahan ei haukkunut sitä musiikkia, päinvastoin antoi positiivista palautetta sanomalla että on hyviä kappaleita MUTTA laulajan ääni ei häntä itseänsä viehätä. Miten se on kenenkään yläpuolelle asettumista? Turhan herkkänhkainen on jos tuon niin kokee.
En tunne ketään joka pitäisi esim M.A. Nummisesta mutta jos tällaisen ihmisen tapaisin ja asia tulisi keskustelussa ilmi, aivan varmasti sanoisin että minun korvaani ei laulajan ääni ole miellyttävä. Jos tämä joku siitä suuttuisi tai kokisi minut ylimielisenä, ongelma olisi hänen mielessään, ei minun käyttäytymisessäni.
En minä koe että he jotka eivät arvosta samaa musiikkia kuin minä -tai elokuvia tai kirjallisuutta- olisivat olevinaan ylempänä kuin minä, heillä on vain erilainen maku. Ei parempi tai huonompi vaan erilainen.
No ei mutta kuulen sen niin, että se ei miellytä, koska se on aloittajan mielestä huono tai kamala. Harvaa nyt hyvä ääni ei miellytä. Toki nämä ovat tulkintakysymyksiä, mutta on todella vaikeaa uskoa kekenään hermostuneen jos esimerkki oli kuin aloittaja sanoi, jos minä esimerkiksi sanon että en pidä coka-colasta niin sen voi tulkita, että sanon, että se on pahaa.
Cokiksesta tykkääjät joutuvat siis ajattelemaan tykkäävänsä jostakin, mikä on (toisen mielstä) pahaa ja jonka hän haluaa jostain syystä jakaa heille.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:16"]
En kyllä muualla maailmassa ole tällaiseen ilmiöön törmännyt, täällähän ei saa mitään musiikkiakaan kritisoida ilman että joku alkaa vilkumaan "et osaa itse kuitenkaan tehdä parempaa"
[/quote]
Hmm. Oletko koskaan lukenut mitään "ulkomaankielisiä" nettikeskusteluja...? Etkö ole muka ikinä törmännyt esimerkiksi jos käsitteeksi muodostuneeseen fraasiin "bitter jealous fatties"? :D
Käsittääkseni Haloo Helsinki ja Chisu ovat suuressa suosiossa. Itse joudun joskus kotona niitä kuulemaan kun tyttäreni heidän musiikistaan tykkää. En voi sille mitään mutta minussa herää valtava raivo ja fyysinen kipu sekä Chisun että Ellin äänestä ja laulutavasta. En tiedä miksi ja olen yrittänyt suhtautua tosiin mutta ei onnistu. Ihan oikeasti vaikka laulajan ääni olisi kuinka hyvä voi se jonkun toisen korvaan olla jopa tuskallinen. Ilman mitään ylemmyyttä.
Samoin jazz aiheuttaa minussa henksitä ja fyysistä tuskaa. En ole/yritä olla/koe olevani parempi kuin he jotka siitä pitävät.
Päinvastoin, ilmeisesti minussa on jokin "vika" kun se aiheuttaa tuollaisia tuntemuksia. Mutta miksi minun pitäisi salata se muolta? Ei minun tarvitse sitä toitottaa ja julistaa mutta jos jostain syystä keskustelu käsittelee mielimusiikkia niin eikö minulla olisi oikeus kertoa miten minä sen koen?
Normaali itsetuntoinen ihminen ei tee tulkintaa että häntä arvostellaan tai hänen mieltymyksiänsä pidetään huonona.
No en ole sanonutkaan, että salata, mutta kun ketjun ongelmana oli, että saa kuulla että on vain kateellinen, niin ehkäpä tosiaan kannattaa tarkistaa (sellaisen henkilön siis kannattaa) tapa, miten tuo asiat esille. Ja toiset kestävät enemmän kuin toiset, esim. parhaalta kaverilta (tai perheenjäseniltä) kestää enemmän tai suorempaa puhetta, kuin vieraassa seurueessa kun joku suuna päänä laukoo mielipiteitään niin itse en ainakaan ala vieraan ihmisen kanssa vänkäämään, vaikka tuntuisikin, että okei, pidät mieltymyksiäni ihan paskoina.
Huhhuh. Rakastan oliiveja, homejuustoja ja etanoita. Moni tuttuni inhoaa ja pitää niitä pahana.
Mutta ei se ole mitään kitkaa, ylös tai alas asettautumista tai loukkaantumista aiheuttanut ikinä mihinkään suuntaan.
Hassuja ihmisiä jotkut.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:27"]
No en ole sanonutkaan, että salata, mutta kun ketjun ongelmana oli, että saa kuulla että on vain kateellinen, niin ehkäpä tosiaan kannattaa tarkistaa (sellaisen henkilön siis kannattaa) tapa, miten tuo asiat esille. Ja toiset kestävät enemmän kuin toiset, esim. parhaalta kaverilta (tai perheenjäseniltä) kestää enemmän tai suorempaa puhetta, kuin vieraassa seurueessa kun joku suuna päänä laukoo mielipiteitään niin itse en ainakaan ala vieraan ihmisen kanssa vänkäämään, vaikka tuntuisikin, että okei, pidät mieltymyksiäni ihan paskoina.
[/quote]
Eikä ne toisaalta sillälailla hetkautakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:28"]
Huhhuh. Rakastan oliiveja, homejuustoja ja etanoita. Moni tuttuni inhoaa ja pitää niitä pahana.
Mutta ei se ole mitään kitkaa, ylös tai alas asettautumista tai loukkaantumista aiheuttanut ikinä mihinkään suuntaan.
Hassuja ihmisiä jotkut.
[/quote]
No en mäkään sano muille, että minusta asetit nyt itsesi minun yläpuolelleni, en tosiaankaan. Hymyilen vain, jos minulle mieluisia asioita sanotaan vastenmielisiksi. Ja saahan sitä mieltä olla, mutta jotenkin jos toinen tietää, että ne ovat minun lempiasioitani, niin en oikein jaksaisi silloin kuunnella enää että miten häntä ei miellytä. Kun se ois kuultu jo. Jotkut ihmiset tuntuvat haluavan käyttää valtaa toisiin (en nyt puhu kenestäkään tässä ketjussa) koska tietävät, että ihmiset karttavat avoimia konflikteja ja ottavat silmätikukseen toisen ihmisen lempiasiat, mutta kritisoivat niitä muka-minälähtöisesti, jolloin heidän sanomisiinsä ei voi oikein tarttuakaan, mutta ne tuntuvat ikäville.
Esim. itse en jaksanut paljoa harrastaa liikuntaa, olen aina ollut sellainen, niin ystäväni kehtasi sanoa, ettei pidä sohvaperunoista. No, mikä mä sitten olin? Olis varmaan pitänyt sanoa hänelle, että ai, et sitten varmaan pidä minusta, mutta hävetti liikkumattomuuteni, enkä sanonut mitään. Ystäväni tiesi hyvin, etten liiku kovin paljon. Emme ole enää ystäviä.
Ois varmaan pitänyt sanoa sille ystävälle, että oot vaan kade, kun itse ähkit salilla ja mä relaan. No ei vaiskaan, mutta tätä ketjua mukaillen.
109
Liikkumattomuutta kun on vaikea puolustaa hyvänä asiana, vaikka olinkin itse sitä mieltä, etten halua liikkua enempää, koska en saa siitä nautintoa, en ole ikinä saanut. Siksi häpesin asiaa ystäväni rinnalla, en siksi, että olisin hirveästi halunnut liikkua, mutta odotin vain jonkun sanovan mua ensin sohvaperunaksi.
Minussa on muita hyviä ominaisuuksia, mutta enpä nähnyt niiden olevan ystävälle tärkeitä. Enkä silloin itsekään niiden kokenut "riittävän".
109
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:44"]
Liikkumattomuutta kun on vaikea puolustaa hyvänä asiana, vaikka olinkin itse sitä mieltä, etten halua liikkua enempää, koska en saa siitä nautintoa, en ole ikinä saanut. Siksi häpesin asiaa ystäväni rinnalla, en siksi, että olisin hirveästi halunnut liikkua, mutta odotin vain jonkun sanovan mua ensin sohvaperunaksi.
Minussa on muita hyviä ominaisuuksia, mutta enpä nähnyt niiden olevan ystävälle tärkeitä. Enkä silloin itsekään niiden kokenut "riittävän".
109
[/quote]Hän ei sitten ollut sinulle hyvä ystävä. Joko oli ajattelematon/yksinkertainen tai jopa tahallisen ilkeä, hyvä että on nyt entinen ystävä.
Mutta noin muuten: jos joku sanoo ettei pidä tästä tai tuosta mistä sinä pidät niin älä ota sitä itseesi. Eriasia jos joku sanoo että ihminen joka tykkää tästä ja tuosta on sita ja tätä (negatiivista), siitä saakin loukkaantua mutta hyvä olisi jos pystyisi asiallisesti palauttamaan tämän pätijän maanpinnalle.
Tai jos esittää faktana ja yksiselitteisenä totuutena että joku asia on huono/paha sensijaan että toteaa vain että minusta (coca-cola) on pahaa on se typerää ja rasittavaa mutta oman tyhmyytensähän se ihminen siinä paljastaa, siitäkään ei kannata itseensä ottaa.
Vaikuttaa että sinua on nujerrettu ja siksi olet yliherkkänä muiden sanomisille :(
Mutta kuule: kävin äsken ulkona ja siellä on (minun mielestäni ;) ) upea täysikuu! Jos mahdollista niin käypä sinäkin katsomassa <3
T: se joka ei siedä Ellin ja Chisun ääniä
Nujerrettu on juu, mutta itsellekin tuli parempi mieli tästä keskustelusta :) Menisin, mutta on kerrankin niin paha iskias ja särkee istumisasento niin, etten meinaa sängystä ylös päästä tai tänne takaisin! :((
Ehkä huomenillalla muistan :)
Kiinnostava ketju! Minulla on eräs ystävä, jonka luulen olevan kateellinen minulle. Hän on juuri tuota tyyppiä, joka kertoo esim. Fb-päivityksissään asioista, joista ei pidä. Ne vain sattuvat olemaan minun lempiasioita ja hän hyvin tietää sen. Ihmettelen ja tuntuu ikävältä, että hänen pitää noin toimia. Muuta selitystä en keksi kuin tiedostettu tai tiedostamaton kateus.
Ihmisten kadehtimista ei voi verrata ruokiin tai materiaaliin... Usein kateus paistaa läpi kun haukutaan lahjakkaita ja kauniita ihmisiä, se on ilmi selvää
Ei kai kukaan aidosti ja oikeasti ajattele toisen olevan kateellinen? Itse pidän sitä nimenomaan ärsytyskorttina... Ja toivon todella ettei kukaan ikinä ole tosissaan kateuskortin kanssa.
Koska ihmiset ovat tyhmiä. Joillain ihmisillä on mustavalkoinen elämänkatsomus. Sitä on tai ei ole tai jos ei ole niin haluaisi olla.
Anna koirien räksyttää ja ole rauhassa omaa mieltä. Sano niille kateuskortin esiinvetäjille, että "Niin kai se sit sun mielestä on" tai "Niin, olen kateellinen. Hirrrrvitttävän kateellinen". Myötäile vain, mutta sarkastisesti. Se ärsyttää niitä vielä enemmän. Ja sitten, kun ne rupeavat ämpyilemään niin sanot että "Mähän olen sun kanssa samaa mieltä. Olen toooooosi kateellinen. Oonko muka missään vaiheessa väittänyt vastaan". Ja jos tulee jotain selittelyä niin "Sä kuvittelet". Voila!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:06"]
Ihmisten kadehtimista ei voi verrata ruokiin tai materiaaliin... Usein kateus paistaa läpi kun haukutaan lahjakkaita ja kauniita ihmisiä, se on ilmi selvää
[/quote]
No tota, ei. Se kuule on ihan ilmi selvää, se.
Niin totta! Ja usein tässä maailmassa menestytään esimerkiksi minun mielestäni todella väärillä perusteilla, ja hirveällä vääryydellä, ja jos tätä kritisoi, niin tottakai sitä silloin on "kateellinen" näille "menestyjille". :D Ilmeisesti menestyneessä ihmisessä ei voi olla mitään kritisoitavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:28"]
Se ärsyttää jos se osuu etkä halua sitä myöntää. Yleensä sellaiset asiat jotka on ihan perättömiä eivät ärsytä. Niille vain kohauttaa olkiaan.
[/quote]No jos minua ärsyttää vaikka jonkun vokalistin ääni ja sanon sen ja minun todetaan olevan kateellinen tälle artistille niin se ei osu mutta raivostuttaa kylläkin. Tai jos en arvosta esim salarakkaiden julkisuusmeriittejä ja kerron sen saankin kuulla olevani kateellinen (en tiedä mistä, muokatusta ulkomuodosta vai kyseenalaisesta maineesta) sekin ärsyttää vaikka ei osu ja uppoa johonkin tiedostamatomaan kateuteen.
Jos turhanpäiväinen julkisuus keinolla millä hyvällä ja etenkin muiden ihmisten kustannuksella on minusta negatiivinen asia EN ole kateellinen tällaisille ihmisille.
[/quote]
Lainaamasi kirjoittaja tarkoitti kylläkin sitä, että tämän sinun kuulijasi pitäisi myöntää itselleen, että laulajan, jota sä kritisoit äänessä todellakin on jotain vikaa, mutta hän ei vain halua sitä myöntää. Ja siksi ärsyyntyy ja lyö sulle kateuskortin pöytään.
En ole aivan samaa mieltä, mutta suomensin vain, mitä sillä tarkoitettiin. Juuri tuon takia pitäisin sinuna ajatukseni ominani laulajan äänestä, jos ei ole mitään erityisen hyvää sanottavaa.
[/quote]Jo on monimutkaista viestintää ja tulkintaa :O aphan totesi että on joitain hyviä kappaleita mutta laulajan ääni ei ole omaan korvaan miellyttävä tms.
Ja minkäihmeen takia ei saisi kertoa jos jsotain ei pidä? Harva pitää musiikista tai elokuvista joista minä suorastaan haltioidun mutta ei ole tullut mieleenkään edes ajatella saati sanoa että he olisivat kateellisia. Tai vängätä että tekisivät itse parempia tai edes yhtä hyviä.
Enkä loukkaannu henkilökohtaisesti kun jonkun mieltymys eroaa omastani.
Kummallisia ihmisiä.
[/quote]
"Harva pitää musiikista tai elokuvista joista minä suorastaan haltioidun"
Eli sulle ois ihan ok, jos minä sanoisin, että ne ei olleet osanneet käsikirjoittaa minkäännäköistä juonta siihen?
[/quote]
Tähänkään ei tullut mitään vastausta.
[/quote]Onko se kritiikkiä jos toteaa että jonkun ääni ei omaa korvaa miellytä? Se taas on selkeästi kritiikkiä jos sanoo ettei minkäänlaista juonta osattu kirjoittaa. En ole se jolta kyselet.