"Olet vain kateellinen", voiko ärsyttävämpää lausetta olla?
Ärsyttää, kun jopa täysin asiallisen mielipiteen/kritiikin jälkeen jotkut ihmiset jaksavat tulla huutelemaan kateelliseksi. Samaa tapahtuu niin tosielämässä kuin palstallakin sekä muualla internetissä. Viimeksi eilen mainitsin, että eräällä bändillä on muutama hyvä kappale, mutta laulajan lauluääni ei siitä huolimatta ole minun makuuni. Ei mennyt hetkeäkään, kun sieltä tuli kommenttia "olet vain kateellinen". Anteeksi mitä?
Tällä logiikalla olen varmaan myös kateellinen Coca-Colalle, sillä en pidä siitä. Minun täytyy olla aikamoisen kateellinen ihminen, kun en myöskään pahemmin tykkää jääkiekosta, siivoamisesta, käärmeistä tai laskujen maksamisesta. Olenko kateellinen tuolle kaikelle? Kertokaa minulle, te arvoisat ihmiset, jotka nostatte aina kateuskortin esiin.
Kommentit (113)
En kyllä muualla maailmassa ole tällaiseen ilmiöön törmännyt, täällähän ei saa mitään musiikkiakaan kritisoida ilman että joku alkaa vilkumaan "et osaa itse kuitenkaan tehdä parempaa"
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:12"]
Niin totta! Ja usein tässä maailmassa menestytään esimerkiksi minun mielestäni todella väärillä perusteilla, ja hirveällä vääryydellä, ja jos tätä kritisoi, niin tottakai sitä silloin on "kateellinen" näille "menestyjille". :D Ilmeisesti menestyneessä ihmisessä ei voi olla mitään kritisoitavaa.
[/quote]
Varmasti on, mutta jättääkö sinun arviosi häneen mitään hyvää? "tässä maailmassa menestytään esimerkiksi minun mielestäni todella väärillä perusteilla, ja hirveällä vääryydellä"
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:07"]Ei kai kukaan aidosti ja oikeasti ajattele toisen olevan kateellinen? Itse pidän sitä nimenomaan ärsytyskorttina... Ja toivon todella ettei kukaan ikinä ole tosissaan kateuskortin kanssa.
[/quote]mä taas pidän vähäb yksinkertaisina ihmisiä jotka ei tunnista olevansa kateellinen. Kyl mä ainakin pystyn tarkkailemaan itseäni etäältäkin ja tunnistamaan et oon joskus tosiaan kateellinen. Kun huomaan tähän en niin helposti hauku ihmisiä jotka on mua kauniompoa rikkaampia ja lahjakkaampia
Tai täältä palstalta. Oli puhetta mopoautoista ja moni sitten toi ilmi huolensa niiden ilmiselvästi huonoista turvallisuusominaisuuksista, nehän eivät ole pikkuautojen veroisia.
Ei montaa viestiä mennyt kuin kateuskortti lyötiin pöytään.
Meillä olisi varaa mopoautoon ja mopokorttiin, mutta me asumme Helsingissä. Ei täällä tarvitse hankkia edes ajokorttia, kun ilmankin pärjää. En ole kateellinen kellekään, joka panee teininsä ajelemaan pyörällisellä pahvilaatikolla ja maksaa siitä itsensä kipeäksi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:19"]
Tai täältä palstalta. Oli puhetta mopoautoista ja moni sitten toi ilmi huolensa niiden ilmiselvästi huonoista turvallisuusominaisuuksista, nehän eivät ole pikkuautojen veroisia.
Ei montaa viestiä mennyt kuin kateuskortti lyötiin pöytään.
Meillä olisi varaa mopoautoon ja mopokorttiin, mutta me asumme Helsingissä. Ei täällä tarvitse hankkia edes ajokorttia, kun ilmankin pärjää. En ole kateellinen kellekään, joka panee teininsä ajelemaan pyörällisellä pahvilaatikolla ja maksaa siitä itsensä kipeäksi.
[/quote]
Mutta tuo viimeinen lauseesi kuulostaa kateudelta, koska se ei ole enää "huolensa esittelyä", vaan melko kitkeränkuuloista arvostelua.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:07"]Ei kai kukaan aidosti ja oikeasti ajattele toisen olevan kateellinen? Itse pidän sitä nimenomaan ärsytyskorttina... Ja toivon todella ettei kukaan ikinä ole tosissaan kateuskortin kanssa. [/quote]mä taas pidän vähäb yksinkertaisina ihmisiä jotka ei tunnista olevansa kateellinen. Kyl mä ainakin pystyn tarkkailemaan itseäni etäältäkin ja tunnistamaan et oon joskus tosiaan kateellinen. Kun huomaan tähän en niin helposti hauku ihmisiä jotka on mua kauniompoa rikkaampia ja lahjakkaampia
[/quote]
Kyllä minä ainakin huomaan olevani kateellinen, silloin kun olen kateellinen. En kyllä osaa olla kateellinen ihmiselle, jota en tunne. Saati sitten ihmiselle, jossa on minun mielestäni jotain sellaista "haukuttavaa"/"kritisoitavaa", että koen tarpeelliselsi mainita siitä.
Niitä kateellisiakin ihmisiä on. Ja he tietysti kuvittelevat sitten, että muut ovat samanlaisia.
Sinulla ei ole munia. Olet kateellinen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:07"]
Ei kai kukaan aidosti ja oikeasti ajattele toisen olevan kateellinen? Itse pidän sitä nimenomaan ärsytyskorttina... Ja toivon todella ettei kukaan ikinä ole tosissaan kateuskortin kanssa.
[/quote]
No kyllä ajattelen, mutta harvoin sanon sitä ääneen... Kateelliseksisanoja voi kuitenkin koittaa ilmoittaa, ettei pitänyt siitä mitä sanoit, syystä tai toisesta.
Taitavat olla itse näitä kateellisia ihmisiä, jos kuvittelevat automaattisesti muidenkin olevan. Se minulle aina tulee mieleen näistä. En oikein muutakaan syytä keksi moiselle yksinkertaiselle ajattelutavalle.
Ihme että et ärsyyntynyt ja ruvennut juorumaan taas kateudestasi mikä on turhaa turhempi ja hyödytön jopa sinä niin se on.
Se ärsyttää jos se osuu etkä halua sitä myöntää. Yleensä sellaiset asiat jotka on ihan perättömiä eivät ärsytä. Niille vain kohauttaa olkiaan.
Toisaalta olen samaa mieltä, mutta välillä tulee vastaan sellaisia tilanteita, jotka voi hyvin kuitata kateudella. :/
Olimme mieheni kanssa säästäneet yli 5 vuotta asuntoautoa varten. Ostimme lopulta sellaisen ja tuttavapariskunta oli huomattavasti kateellinen (emme tietenkään sanoneet sitä heille, mutta puhuimme mieheni kanssa asiasta heidän vierailunsa jälkeen). Auto oli kuulemma väärän värinen ja siellä oli heidän mielestään käsittämättömän rumat penkit ja lattiamatot. Puhuivat keskenään kovaan ääneen, että eikö meillä ollut rahaa ostaa uudempaa vuosimallia. He kiinnittivät negatiivisesti huomiota pieniin yksityiskohtiin ja toistivat koko ajan etteivät ikimaailmassa haluaisi asuntoautoa.
Mielestäni on ok ilmaista mielipiteensä, mutta olisi hyvä tietää mielipiteen ja haukkumisen raja. Jos ei osaa kommentoida hyvän maun rajoissa, niin ei tarvitse kommentoida mitään.
Niin, ehkä heidän olisi mieluummin sanottava: sä olet vaan pöyhkeä. Koska sille tuo minä minä minä ja minun mielipiteeni -arvostelu kuulostaa...
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:28"]
Se ärsyttää jos se osuu etkä halua sitä myöntää. Yleensä sellaiset asiat jotka on ihan perättömiä eivät ärsytä. Niille vain kohauttaa olkiaan.
[/quote]
Ei kylläkään pidä paikkaansa. Aloittajan kaltaisilla ihmisillä tuntuu olevan vastustamaton halu pilata muiden hyvä tuuli naamioimalla se kriittisyydeksi. On ihan normaali reaktio pahoittaa siitä mielensä, vaikka olisikin eri mieltä.
Joo, totta tuo.
TOISAALTA on se niinkin, että kateelliset ihmiset harvemmin tajuavat itse olevansa kateellisia, saati että myöntäisivät sen rehellisesti. Tosin en ymmärrä, mitä sellaiselle hyödyttää mainita kateudesta, se aiheuttaa vaan aggressiota. Eli oli kateellinen tai ei, siitä huomauttamisella saa vain riidan aikaan.
Mikä toisaalta saattaa olla niiden huomauttelijoiden tarkoituskin?
Pöyhkeä: "kopea, koppava, rehentelevä, ylvästelevä, ylpeä, ylimielinen. esim. Pöyhkeä käytös. Käveli pöyhkeänä uudessa turkissaan."
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:28"]
[/quote]No jos minua ärsyttää vaikka jonkun vokalistin ääni ja sanon sen ja minun todetaan olevan kateellinen tälle artistille niin se ei osu mutta raivostuttaa kylläkin. Tai jos en arvosta esim salarakkaiden julkisuusmeriittejä ja kerron sen saankin kuulla olevani kateellinen (en tiedä mistä, muokatusta ulkomuodosta vai kyseenalaisesta maineesta) sekin ärsyttää vaikka ei osu ja uppoa johonkin tiedostamatomaan kateuteen.
Jos turhanpäiväinen julkisuus keinolla millä hyvällä ja etenkin muiden ihmisten kustannuksella on minusta negatiivinen asia EN ole kateellinen tällaisille ihmisille.
Minäkin olen tosi kateellinen Torpalle hänen maksaläiskäisestä naamasta ja silikonitisseistä. Ei en ole, olen oikeasti paremman näköinen kuin hän. Ja varmasti moni muukin kommentoija. ;)
No onko pakko sanoa aina tuollainen negatiivinen mielipide ääneen?! :D
Kaverillesi se laulaja saattaa olla tärkeä esikuva ja sä mollaat hänen esikuvaansa...