Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen ei tervehdi (koti)siivoojaansa?

Vierailija
01.08.2015 |

Olen siivonnut erään perheen kotia jo viisi vuotta kerran viikossa. Sekä isä että äiti tekevät ilmeisesti pitkää päivää töissä. He haluavat nimenomaan olla kotona kun käyn (jotkut haluavat olla poissa), mutta perheen äiti ei koskaan millään tavalla reagoi siihen, että olen läsnä. Isä avaa oven kun tulen, ja kertoo jos on jotain eritystä. Äiti istuu yhdessä huoneessa läppärilllään, ja kun tulen siivoamaan sitä huonetta, hän sanaa sanomatta ja minuun katsomatta vaihtaa huonetta. Ei tervehdi kun saavun eikä kun lähden. 

Olen kuitenkin siivonnut heillä noin pitkään ja he ovat lisäksi suositelleet minua tuttavilleen, joten työni jäljestä varmaan tykkäävät. Osaisko joku auttaa tulkitsemaan, mistä kyse? En tarkoita että kanssani pitäisi jutella, päin vastoin tykkään keskittyä työhöni enkä ole tullut sinne rupattelemaan, mutta tuntuu vaan oudolta ettei rouva koskaan edes katso minuun, saati että edes nyökkäisi tms.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa suojella sua ja pitää työsuhteen aivan asiapohjaisena. Tervehdys on kutsu siivoojalle alkaa kälättämään omia asioitaan ja sitä ei jaksa kuunnella, parempi olla antamatta vääriä signaaleja niin ei tule väärinymmärryksiä.

Vierailija
2/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä hänellä on, mutta huonoa ja moukkamaista käytöstä tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tervehtiihän se mieskin minua, enkä minä koskaan rupea juttelemaan. Samoin niissä perheissä joihin ovat minua suositelleet minua aina tervehditään, enkä minä sielläkään sano muuta kuin tervehdykset tai kommentit jos on neuvottu jotain uutta tai pyydetty jotain eri tavalla kuin aiemmin.

Mutta tosiaan, tuota en ole osannutkaan ajatella. Onkohan heidän aiempi siivoojansa ollut joku kälättäjä?

AP

Vierailija
4/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koppava ylpeä ihminen.

Vierailija
5/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti pelaa varmaan pasianssia läppärillä eikä pysty keskittymään enää peliin, kun imuroidaan ja pölyhuiskalla ympäriinsä sohitaan. 

Vierailija
6/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 17:57"]

Äiti pelaa varmaan pasianssia läppärillä eikä pysty keskittymään enää peliin, kun imuroidaan ja pölyhuiskalla ympäriinsä sohitaan. 

[/quote]

Haha :) En ole koskaan nähnyt mitä sillä siinä ruudulla on (en ole koittanutkaan), mutta ehkä mun pitää joskus kysyä että onko peli kesken vai voinko imuroida :D

AP

Vierailija
7/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo huoneen vaihtaminen ole ihan huomaavaista sua kohtaan? Kivempi tehdä työnsä kun ei kukaan ole tiellä tai kyttäämässä.

Vierailija
8/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen rouva varmaan kuvittelee (fantasioi) olevansa yläluokkaa ja sinun olevan heidän palvelusväkeänsä joita ei "nähdä".

Raukka saa jotain tyydytystä kurjaan elämäänsä moisella mielikuvitusleikillä :(

Vierailija
9/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehtiminen kuuluu käytöstapoihin. Olen nuorena siivonnut vaikka minkä pääjohtajien toimistoja ja aina on tervehditty takaisin kun olen mennyt huoneeseen. Nainen on yksinkertaisesti moukka tai joku aspergeri joka ei asiaa ymmärrä.

Vierailija
10/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa.

Vierailija
11/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 17:53"]

Haluaa suojella sua ja pitää työsuhteen aivan asiapohjaisena. Tervehdys on kutsu siivoojalle alkaa kälättämään omia asioitaan ja sitä ei jaksa kuunnella, parempi olla antamatta vääriä signaaleja niin ei tule väärinymmärryksiä.

[/quote]Onko nimenomaan siivoojalle esitetty tervehdys signaali hänelle alkaa kälättämään vai ihan yleisestikö ottaen tervehtiminen markitsee sitä, kaikille ja kaikkialla?

Luulenpa että siivoojakin haluaa tehdä työnsä (rauhassa) eikä höpötellä omiaan ja osaa lukea non-verbaalista viestintää, milloin on syytä puhuakin jotain ja milloin ei.

Vierailija
12/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hiukan samansuuntaisia kokemuksia ja olen miettinytkin joskus että lopteeaisin tuolla perheessä siivoamisen kokonaan. Mutta joka euro on köyhälle tarpeen niin sitä kestää vaikka hiukan paskaakin kohtelua kun jokainen sentti tulee ihan käyttöön.

Perheen isä on mukava ja juttelee niitä näitä. Perheen äiti ei puhu jollei ole pakko, maksaa aina millilleen sen summan joka on sovittu vaikka joskus maksu myöhästyy kaksikin viikkoa. He ovat niin hyvin rahoissaan että muutama eurro ei tunnu heidän rahapussissaan suuntaan eikä toiseen, siksi ihmetyttää tuo pennin venytys. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja maksuni myöhästyisi toista viikkoa, antaisin pyytämättä siivoojalle muutaman euron ylimääräistä.

Tämä perheen äiti ei tervehdi jollei ole ihan pakko eikä muutenkaan ota kontaktia minuun. Minä sen sijaan käyn heillä aina kun pyytävät jopa juhannuksena kävin kun olivat silloin poissa kotoa, minun oli helpompi siivota tyhjässä asunnossa. Toisilla vaan ei ole käytöstapoja :(.

Vierailija
13/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hänen mielestään pelottava, outo tms. ja ei uskalla tervehtiä koska pelkää sinun loukkaantuvan tai ei tiedä miten pitäisi tällaisessa tilanteessa käyttäytyä.

Vierailija
14/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"]

Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa.

[/quote]Jestas sentään! Tervehditkö ainoastaan omia ystäviäsi, et ketään muuta? Lääkäriä kun menet asiakkaaksi, bussin/taksinkuljettajaa, kaupan henkilökuntaa, naapuria, työtovereita, mahdollisen lapsen opettajaa,ketä tahansa..

Käsittämätön ja naurettava asenne että siivoojia ei saa tervehtiä.

Meilläkin käy kotisiivooja eräästä firmasta (lähes aina eri henkilö), tervehdin jokaikistä kun tulee ja muutaman sanan vaihdankin. Peruskohteliaisuutta ja muiden ihmisten arvostusta.

Vierailija
15/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi töitä tuollaisessa paikassa. Siivoojakin on ihminen, kuuluu tervehtiä. 

Vierailija
16/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä kyse ylimielisyydestä yms.

Se nainen voi hyvinkin olla ihmispelkoinen, ja sen takia olla tuollainen.

Se ei kuitenkaan ole ilmeisesti muuten kohdellut sua mitenkään huonosti, joten ei ole luultavasti ylimielinen, tai joku muu sekopää, vaan vain ehkä ujo. 

Jos se olisi joku, jonka mielestä siivoja on alempiarvoinen, niin se kyykyttäisi sua muutenkin.

Vierailija
17/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli onko ohjeet lähtöisin teiltä ja firma ne työntekijöilleen toimittaneet? Miksi halusitte sellaiset säännöt? Koska tervehtiminen kuuluu siivojan etikettiin.

Vierailija
18/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"]Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa.
[/quote]
Hyh, varmaan kukaan tahtoisikaan jutella moisten snobien kanssa. Toivottavasti teillä ei ole lapsia joille opetatte ettei käytöstavat koske tiettyjä ihmisiä.

Vierailija
19/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Entä työpaikan siivoojat? Saako heitä tervehtiä? Eiväthän hekään ole ystäviä. Kuten eivät työtoveritkaan. Pakosta joutuu olemaan heidän kanssaan edes jonkinlaisissa tekemisisää päivän mittaan. Pitäisikö lopettaa heidän tervehtimisensä tuolla logiikalla? Vai onko taustalla ruma ajatus että siivoojan työ on alempiarvoista kuin muiden ja sentähden myös siivooja ihmisenä on halveksittava ja mitätön..?

Vierailija
20/46 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"]

[/quote]

Eli onko ohjeet lähtöisin teiltä ja firma ne työntekijöilleen toimittaneet? Miksi halusitte sellaiset säännöt? Koska tervehtiminen kuuluu siivojan etikettiin.
[/quote]

Olen äärettömän empaattinen ihminen. Mulle kotisiivous ostettuna palveluna lisää vapaa-aikaa js rentoudumista. En jotenkin osaa olla rentona jos joudun huomioimaan vieraan ihmisen kodissamme. Siksi nämä ohjeet, näin on parempi kaikille ja varmasti siivoojakin arvostaa kun ei tarvitse miettiä mitä sanoo yms vaan voi keskittyä työhönsä. T: tuon aikaisemman viestin kirjoittaja.