Millainen ihminen ei tervehdi (koti)siivoojaansa?
Olen siivonnut erään perheen kotia jo viisi vuotta kerran viikossa. Sekä isä että äiti tekevät ilmeisesti pitkää päivää töissä. He haluavat nimenomaan olla kotona kun käyn (jotkut haluavat olla poissa), mutta perheen äiti ei koskaan millään tavalla reagoi siihen, että olen läsnä. Isä avaa oven kun tulen, ja kertoo jos on jotain eritystä. Äiti istuu yhdessä huoneessa läppärilllään, ja kun tulen siivoamaan sitä huonetta, hän sanaa sanomatta ja minuun katsomatta vaihtaa huonetta. Ei tervehdi kun saavun eikä kun lähden.
Olen kuitenkin siivonnut heillä noin pitkään ja he ovat lisäksi suositelleet minua tuttavilleen, joten työni jäljestä varmaan tykkäävät. Osaisko joku auttaa tulkitsemaan, mistä kyse? En tarkoita että kanssani pitäisi jutella, päin vastoin tykkään keskittyä työhöni enkä ole tullut sinne rupattelemaan, mutta tuntuu vaan oudolta ettei rouva koskaan edes katso minuun, saati että edes nyökkäisi tms.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:16"]
Ei ole välttämättä kyse ylimielisyydestä yms.
Se nainen voi hyvinkin olla ihmispelkoinen, ja sen takia olla tuollainen.
Se ei kuitenkaan ole ilmeisesti muuten kohdellut sua mitenkään huonosti, joten ei ole luultavasti ylimielinen, tai joku muu sekopää, vaan vain ehkä ujo.
Jos se olisi joku, jonka mielestä siivoja on alempiarvoinen, niin se kyykyttäisi sua muutenkin.
[/quote]Jos kovin ihmispelkoinen on olisiko aina paikalla kun siivooja tulee? Jos jostain syystä on pakko olla kotosalla luulisi vaihtavan huoneesta toiseen niin ettei joudu lainkaan kohtaamaan tai "kohtaamaan" pelottavaa siivoojaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:16"]Ei ole välttämättä kyse ylimielisyydestä yms.
Se ei kuitenkaan ole ilmeisesti muuten kohdellut sua mitenkään huonosti, joten ei ole luultavasti ylimielinen, tai joku muu sekopää, vaan vain ehkä ujo.
Jos se olisi joku, jonka mielestä siivoja on alempiarvoinen, niin se kyykyttäisi sua muutenkin.
[/quote]
Kaksi viikkoa maksun myöhästyminen on tosi paljon kun vielä rahakkaita ihmisiä, kertoo minusta ettei kunnioita tarpeeksi hoitaakseen ajoissa. Itse olen köyhä ja maksan aina laskuni ajoissa.
[/quote]
Oho sorry ei ollutkaan ap kenellä näin. Jatkakaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:16"]
Ei ole välttämättä kyse ylimielisyydestä yms.
[/quote]Ei välttämättä kyykyttäisi muuten kuin ignooraamalla jos pitää siivoojia alempiarvoisena kuin itseään. Sehän on mahtava keino "viattomasti" osoittaa toisen huonommuus kun ei noteeraa millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:20"]
Entä työpaikan siivoojat? Saako heitä tervehtiä? Eiväthän hekään ole ystäviä. Kuten eivät työtoveritkaan. Pakosta joutuu olemaan heidän kanssaan edes jonkinlaisissa tekemisisää päivän mittaan. Pitäisikö lopettaa heidän tervehtimisensä tuolla logiikalla? Vai onko taustalla ruma ajatus että siivoojan työ on alempiarvoista kuin muiden ja sentähden myös siivooja ihmisenä on halveksittava ja mitätön..?
[/quote]Olen terveyskeskuslääkäri, ja viime keväänä meille tuli virkaan uusi siivooja, jota tietysti sitten aina tervehdin aamulla tavatessamme. Hän ei koskaan vastannut tervehdykseeni, ja lopulta lakkasin sitten tervehtimästä häntä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"] Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa. [/quote] Eli onko ohjeet lähtöisin teiltä ja firma ne työntekijöilleen toimittaneet? Miksi halusitte sellaiset säännöt? Koska tervehtiminen kuuluu siivojan etikettiin. [/quote] Olen äärettömän empaattinen ihminen. Mulle kotisiivous ostettuna palveluna lisää vapaa-aikaa js rentoudumista. En jotenkin osaa olla rentona jos joudun huomioimaan vieraan ihmisen kodissamme. Siksi nämä ohjeet, näin on parempi kaikille ja varmasti siivoojakin arvostaa kun ei tarvitse miettiä mitä sanoo yms vaan voi keskittyä työhönsä. T: tuon aikaisemman viestin kirjoittaja.
[/quote]Epäonnistuuko sun rentoutuminen jos vain ja ainoastaan tervehdit toista ihmistä? Edes päännyökkäyksellä jos et pysty sanomaan "Hei"?
Ärimmäisen empaattisena ihmisenä oletko ajatellut miltä jostakusta ihmisestä tuntuu tulla kotiinne siivoamaan teidän sotkujanne (palkkaa vasten toki) ja sinä et katso häntä edes yhden sanan tai hyväksyvän eleen arvoiseksi?
Ei työpaikan siivoojia tarvitse tervehtiä. Rasittavaa siivoojalle jos joutuu kokoajan vastailemaan tervehdyksiin, olettaisin. Yleensähän siivous pyritään tekemään mahdollisimman vähiten häiritsevään aikaan, esimerkiksi toimistoja siivotaan paljon iltaisin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:26"]
Entä työpaikan siivoojat? Saako heitä tervehtiä? Eiväthän hekään ole ystäviä. Kuten eivät työtoveritkaan. Pakosta joutuu olemaan heidän kanssaan edes jonkinlaisissa tekemisisää päivän mittaan. Pitäisikö lopettaa heidän tervehtimisensä tuolla logiikalla? Vai onko taustalla ruma ajatus että siivoojan työ on alempiarvoista kuin muiden ja sentähden myös siivooja ihmisenä on halveksittava ja mitätön..?
[/quote]Olen terveyskeskuslääkäri, ja viime keväänä meille tuli virkaan uusi siivooja, jota tietysti sitten aina tervehdin aamulla tavatessamme. Hän ei koskaan vastannut tervehdykseeni, ja lopulta lakkasin sitten tervehtimästä häntä.
[/quote]On aivan eri asia lakata tervehtimästä jotakuta jos tämä ei vastaa (edustaa hän sitten mitä ammattiryhmää tahansa tai on työtön/eläkeläinen, miten vain) kuin olla alunalkaen tervehtimättä.
Suomessa tervehtimiskulttuuri ei muutenkaan ole kovin kehumisen arvoinen, vrt esim Saksaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"] Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa. [/quote] Eli onko ohjeet lähtöisin teiltä ja firma ne työntekijöilleen toimittaneet? Miksi halusitte sellaiset säännöt? Koska tervehtiminen kuuluu siivojan etikettiin. [/quote] Olen äärettömän empaattinen ihminen. Mulle kotisiivous ostettuna palveluna lisää vapaa-aikaa js rentoudumista. En jotenkin osaa olla rentona jos joudun huomioimaan vieraan ihmisen kodissamme. Siksi nämä ohjeet, näin on parempi kaikille ja varmasti siivoojakin arvostaa kun ei tarvitse miettiä mitä sanoo yms vaan voi keskittyä työhönsä. T: tuon aikaisemman viestin kirjoittaja.
[/quote]Eikö olisi rentouttavampaa olla kokonaan poissa sieltä kuin olla yhtäaikaa paikalla ja leikkiä että toista ei oikeasti ole tai hän on näkymätön ja äänetön taikaolento joka loihtii puhtaan kodin ilman että huomaatkaan jonkun ulkopuolisen kotonasi olevan?
Toi huoneen vaihtaminen on totta kai ok ja järkevää, enhän mä voi imuroidakaan tai sitten joutuisin pyytämään siirtymään, ja se musta vasta outoa oliskin.
Se vaan tuntuu kummalta että rouva tosiaan huomaa minut koska vaihtaa huonetta sopivalla hetkellä, mutta ei kuitenkaan edes katsomatta henkäise heitä tai nyökkää.
Olen yksityisyrittäjä, eikä perheessä muuten ole mitään vikaa, ei ole kummallisia pyyntöjä eikä oksettavia sotkuja (kaikkea on nähty...), joten ei ole tullut mieleen lopettaa siellä käymistä.
Mietin vain, mutta näköjään syitä voi olla monia (jos kerran täälläkin on ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että meitä siivoojia ei saa/kuulu tervehtiä).
AP
[/quote]Mutta ettet voi edes tervehtiä? Käsittämätöntä.. en voi sille mitään mutta minulle tulee vaikutelma joko vaikeasta, neuroottisesta tai ylimielisestä ihmisestä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"]
Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa.
[/quote]Ei se kuitenkaan millään tavalla ole ihan normaalia vaikka sinä niin ajattelisitkin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:30"]
[/quote]On aivan eri asia lakata tervehtimästä jotakuta jos tämä ei vastaa (edustaa hän sitten mitä ammattiryhmää tahansa tai on työtön/eläkeläinen, miten vain) kuin olla alunalkaen tervehtimättä.
[/quote]Tästähän nyt tuossa kommentissa ei ollut kysymys.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:28"]
Ei työpaikan siivoojia tarvitse tervehtiä. Rasittavaa siivoojalle jos joutuu kokoajan vastailemaan tervehdyksiin, olettaisin. Yleensähän siivous pyritään tekemään mahdollisimman vähiten häiritsevään aikaan, esimerkiksi toimistoja siivotaan paljon iltaisin.
[/quote]Ei kai se tervehtiminen ole sen rasittavampaa siivoojalle kuin muillekaan työntekijöille. Minä olen ollut uskossa että iltasiivoukset ovat tyypillisiä (myös) siksi että siivooja saa tehdä työnsä rauhassa, ei (vain) siksi ettei hän häiritsisi työnteollaan muita vaan etteivät muut ole hänen tiellänsä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:30"]
[/quote]Tästähän nyt tuossa kommentissa ei ollut kysymys.
[/quote]Kummalle vastasit? Terveyskeskuslääkärille vai sille joka vastasi hänelle? Jos vastasit lääkärille ymmärrän mutta jos sille toiselle en tajua mitä tarkoitat. Nimenomaan tuostahan siinä oli kyse.
Ap valtaosa kommentoijista on kuitenkin "puolellasi". Onneksi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:05"]
Ihan normaalia. Et ole heille mikään ystävä, olet siellä töissä. Meillä käy kotona siivooja erään yrityksen kautta ja annettiin heille selkeät ohjeet: ei small-talkkka tai tervehtimistä kun ovat meillä siivoamassa.
[/quote]
Eli onko ohjeet lähtöisin teiltä ja firma ne työntekijöilleen toimittaneet? Miksi halusitte sellaiset säännöt? Koska tervehtiminen kuuluu siivojan etikettiin.
[/quote]
Olen äärettömän empaattinen ihminen. Mulle kotisiivous ostettuna palveluna lisää vapaa-aikaa js rentoudumista. En jotenkin osaa olla rentona jos joudun huomioimaan vieraan ihmisen kodissamme. Siksi nämä ohjeet, näin on parempi kaikille ja varmasti siivoojakin arvostaa kun ei tarvitse miettiä mitä sanoo yms vaan voi keskittyä työhönsä. T: tuon aikaisemman viestin kirjoittaja.
[/quote]
Kuinka vaikeaa on sanoa hei tai vaitoehtoisesti katsoa silmiin ja hymyillä tai edes nyökätä?
[/quote]Minulle hierojalla/kosmetologilla/kampaajalla käynti on rahalla ostettua vapaa-aikaa jolloin haluan rentoutua, en jutella. Mutta aina tervehdin mennentullen ja kiitän myös.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:03"]Eikös tuo huoneen vaihtaminen ole ihan huomaavaista sua kohtaan? Kivempi tehdä työnsä kun ei kukaan ole tiellä tai kyttäämässä.
[/quote]
Ei kai tuossa siitä ollutkaan kyse, vaan siitä, että kyseinen ihminen ei tervehdi.
Ei todellakaan ole normaalin ihmisen käytöstä olla tervehtimässä tuollaisessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:16"]Ei ole välttämättä kyse ylimielisyydestä yms.
[/quote]
Kaksi viikkoa maksun myöhästyminen on tosi paljon kun vielä rahakkaita ihmisiä, kertoo minusta ettei kunnioita tarpeeksi hoitaakseen ajoissa. Itse olen köyhä ja maksan aina laskuni ajoissa.