Hölmö riita autosta vanhempieni kanssa
Olen 18-vuotias ja asun tällä hetkellä vielä vanhempieni luona. Olen autokoulussa vasten tahtoani, vanhempani pakottivat minut ilmoittautumaan enkä jaksanut pistää vastaan ja kuunnella heidän nälvimistään.
Suoraan sanottuna autokoulu on ollut yksi elämäni kamalimpia ja stressaavimpia asioita, edes ylioppilaskirjoitukset eivät saaneet minua näin hermoraunioksi. Inhoan ajamista, se on vaikeaa, eikä keskittymiskykyni riitä liikenteessä pärjäämiseen. Ajo-opettaja joutuu usein tarttumaan rattiin, painamaan jarrua ym. En yksinkertaisesti osaa ajaa ollenkaan, eikä minulla ole mielenkiintoa siihen.
Olen useasti kertonut vanhemmilleni, kuinka kamalaa minulla on autokoulussa. He eivät ole kuunnelleet minua ollenkaan, vähättelevät vain. Olen kertonut myös sen, ettei minulla olisi käyttöä autolle tai ajokortille jos ihme tapahtuisi ja pääsisin inssistä läpi.
Tulevan asuntoni läheltä menee bussilinja suoraan ammattikorkeani luo, joten autoa en ainakaan koulumatkoihin tarvitse. Kotikaupungissani kuukauden bussikortti maksaa reilu kolmekymmentä euroa, ja väitän että bensoihin menisi paljon enemmän rahaa jos kulkisin koulumatkani autolla. Taloyhtiön alakerrassa on pieni ruokakauppa, vähän matkan päässä toinen ja lähimpään hypermarketiin menee pyörällä vartissa. Harrastukseni ovat sellaisia, ettei minun tarvitse lähteä varta vasten pois kotoa. Ylipäätään auto jäisi todella vähäiselle käytölle, enkä näe sellaisen omistamisessa mitään järkeä.
Kuitenkin vanhempani menivät ostamaan minulle auton, ja he suuttuivat kun en iloinnut siitä. Mietin vain, kuinka paljon rahaa siihen kotteroon on turhaan laitettu. Ostohinta, vakuutukset, uudet renkaat... Perusteluna auton ostolle oli se, että minun pitää päästä harjoittelemaan ajamista jotta pääsisin inssistä läpi. Pihallamme on nyt neljä autoa. Tämä neljäs oli kuulemma "pakko hankkia", koska yksi autoista on automaatti, toisessa on huonot jarrut ja kolmas sammuu kuulemma liian helposti. Vanhempani eivät vain ajatelleet, että tarpeen vaatiessa olisin voinut mennä jonkun sukulaisen, kaverin tai vaikka poikaystäväni autolla pyörimään pellolle. Ei ei ei, mulle oli pakko ostaa oma.
Äskettäin tuli riitaa tästä autosta. Äitini valitti kiittämättömyyttäni. Tiedän olevani sellainen, mutta kun en halunnut mitään autoa eikä se ollut millään tavalla järkevä ostos. Monta tuhatta euroa on mennyt siihen, että ajoin kerran pienen metsätien pätkän päästä päähän ja kerran peruutin pihallamme. Äiti vain haukkuu minua enkä kestä enää. Mitä ihmettä sanon hänelle?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]Ajattelitko pyöriä pikkukuplassasi jalkaisin kokon lopun ikääsi?
Mitä ajattelit tehdä työksesi? Monen työn hoitaminen edellyttää ajokorttia.
Ajokortti on kansalaistaito, joka jokaisella tulisi olla. Se tulisi sisällyttää oppivelvollisuuteen. Kyllä siitä ajotaidosta ja liikennesääntöjen osaamisesta on hyötyä myös jalankulkijalle.
Nyt vähän ryhtiä siihen autokouluun, se on kuitenkin vanhemmillesi aika kallis paukku.
[/quote]
En ajatellut. Voisin kulkea kaikkialle jalkaisin, pyörällä, bussilla, mopollani (mopokortin olen ihme ja kumma onnistunut saamaan), jonkun tuttavan kyydillä tai taksilla.
Tuleva ammattini on sote-alalta, eivätkös oikeastaan kaikki terveyskeskukset, hammashoitolat, neuvolat ym. ole sellaisissa paikoissa joihin pääsee bussillakin? Ammatti, johon opiskelen, on hyvin työllistävä joten en ajatellut uudelleenkouluttautua (varsinkaan ammattiin, jossa tarvitaan ajokorttia).
Tavalliset liikennesäännöt opetettiin jo ala-asteella.
Vanhempani eivät maksa autokouluani. AP
[/quote]
Kaikista ärsyttävimpiä on ihmiset jotka sanoo, että ei tarvitse autoa ja sitten pummaa muilta kyytiä niin kuin sinäkin ajattelet tehdä. Luuletko, että pääset aina kyytiin tosta vaan. Mun kyytiin ei enää autottomat pummit pääse.
[/quote]
Oletko kuullut bensarahojen maksamisesta? Tähän asti elämässäni olen pyytänyt kyytiä kavereilta pari kertaa vuodessa, tuskin tulevaisuudessakaan pummaisin kyytejä jatkuvasti. AP
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]
Ajokortti on kansalaistaito, joka jokaisella tulisi olla. Se tulisi sisällyttää oppivelvollisuuteen. Kyllä siitä ajotaidosta ja liikennesääntöjen osaamisesta on hyötyä myös jalankulkijalle.
[/quote]
Mitä roskaa :D Tässä näkee keski-ikäisten sulkeutuneen ajattelutavan. Autoja ei todellakaan tarvita tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]Ajattelitko pyöriä pikkukuplassasi jalkaisin kokon lopun ikääsi?
Nyt vähän ryhtiä siihen autokouluun, se on kuitenkin vanhemmillesi aika kallis paukku.
[/quote]
Miksi ihmisellä pitäisi olla ajokortti? On tietysti töitä, joissa autolla ajaminen on välttämättömyys, mutta suurimmassa osassa ei.
.
Ja kun katsoo touhua tuolla liikenteessä, niin noin kolmasosalta kuskeista sen kortin voisi ottaa pois.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:27"]1. Täysi-ikäistä ihmistä ei voi pakottaa autokouluun.
2. Et tarvitse ajokorttia. Sellainen on erittäin yleistä nykynuorison keskuudessa. Sinulla ja vanhemmillasi on siis eri arvot. Se on ihan ok.
Lopeta autokoulu kesken. Ilmoitat sinne, että lopetat etkä tule enää tunneille.
Kerro asia vanhemmillesi.
Jos heittävät sinut ulos, se on vain hyvä asia. Muutat omillesi.
[/quote]
Jos minulla olisi tarpeeksi kanttia tehdä noin, tekisin varmasti. Minua estelee se etten halua tuottaa pettymystä kenellekään (saisin huudot enkä kestäisi sitä), enkä haluaisi isovanhempien rahojen menevän aivan täysin hukkaan (he maksoivat autokouluni). AP
Jos auto on nimissäsi, myy se viidellä eurolla kaverillesi :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:08"]Hah. Tuo joka opiskelee sote-alaa: sinä todellakin tarvitset vuorotyön takia auton.
[/quote]
Ei ole vuorotyö vaan tavallinen päivätyö :) AP
[/quote]
Voi voi... En tiedä itkeäkö vai nauraa... Taidat olla Suomen ainoa 18 vuotias joka tietää tekevänsä päivätöitä koko ikänsä.
Ihan tältä viikolta pari esimerkkiä; jouduin viemään tyttöni päivystykseen, ; auto alle ja menoks ja kotiin tultiin päivystävän apteekin kautta. Juu taksillakin olis päästy mutta ei halvalla. Samana päivänä ajokortiton kaverini soitteli ja yritti tiedustella että innostuisinko käymään hänen kanssaan käymään Ikeassa, juu hänen miehellään on auto mutta kun mies ei oikein ymmärrä Ikeassa käynnin "tarpeellisuutta".
[/quote]
Miksen tietäisi? Ala, jota pääsin opiskelemaan, on sellainen joka on työvoimapulaisten ammattien listan neljäs, eikä ole vuorotyö vaan päivätyö.
Mukuloita en aio hankkia. Autoon menevillä rahoilla pääsisi kulkemaan aika monta taksimatkaa. Naapurikaupungissani olevaan Ikeaan pääsee bussilla, ja jos jotain isoa haluaa ostaa niin voi hommata kotiinkuljetuksen. AP
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]
[/quote]
Mitä roskaa :D Tässä näkee keski-ikäisten sulkeutuneen ajattelutavan. Autoja ei todellakaan tarvita tulevaisuudessa.
[/quote]
Samaa mietin. AP
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]Ajattelitko pyöriä pikkukuplassasi jalkaisin kokon lopun ikääsi?
[/quote]
Miksi ihmisellä pitäisi olla ajokortti? On tietysti töitä, joissa autolla ajaminen on välttämättömyys, mutta suurimmassa osassa ei.
.
Ja kun katsoo touhua tuolla liikenteessä, niin noin kolmasosalta kuskeista sen kortin voisi ottaa pois.
[/quote]
Aamen. AP
Jos auto on rekisteröity nimellesi(lahjaverot?), niin myyt sen. Autokoulun kuitenkin suorittaisin loppuun. Kun selviydyt siitä, olet entistä vahvempi;nyt annat pelon ja vastarinnan pilata ajamaan oppimisen ilon.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:32"]Jos auto on nimissäsi, myy se viidellä eurolla kaverillesi :)
[/quote]
Ei ole nimissäni, eikä kaverille kelpaa ko. auton merkki. Hyvä idea muuten. AP
Olet hemmoteltu prinsessa joka ei osaa olla kiitollinen ihanista vanhemmista. Ei ihme että maailma menee hulluksi paikaksi kun tuollaiset Janicajennajessicamilenat kasvavat aikuiseksi... Toivotaan että vanhemmat ostavat sinulle omakotitalon ja loma-asunnon Espanjasta niin voit täällä taas itkeä jatko tarinaa.
Minä ajoin ajokortin vasta 22 vuotiaana kun työnantaja halusi. En halunnut aikaisemmin, en tarvitse ja en tuntenut itseäni autoilijaksi. Ajattelin, että saatan vain kolaroida. Keskityin sitten autokoulussa ja myöhemmin liikenteessä vain tekemään parhaani olosuhteiden pakosta.
Nyt lähes viisikymppisenä olen ajanut tuhansia kilometrejä ilman sählinkiä. Ajan enää silloin tällöin, työssä en enää tarvitse autoa. Kotona mies ajaa mutta pyytää minua vielä ajamaan etten unohtaisi ajotaitoa. Ajan jos on tarve, ajaminen ei herätä pelkoa tai riemua, se vaan on yksi taito muiden joukossa ja siitä selviää kun suhtautuu asiaan rationaalisesti.
Tuttua. Mäkään en olis millään halunnut käydä autokoulua. Isä pakotti. Vihaan ajamista ja en tee sillä kortilla mitään. Kortti on ollut nyt 3 vuotta enkä mä oo ajanut kertaakaan inssin jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:38"]Jos auto on rekisteröity nimellesi(lahjaverot?), niin myyt sen. Autokoulun kuitenkin suorittaisin loppuun. Kun selviydyt siitä, olet entistä vahvempi;nyt annat pelon ja vastarinnan pilata ajamaan oppimisen ilon.
[/quote]
Auto on isäni nimissä. Se kyllä myydään todennäköisesti joka tapauksessa. Eilen äitini haukkuessa ja nälviessä minua hän sanoi, että auto myydään. Ihan hyvä varmaan. Yritän suorittaa autokoulun loppuun, ainakin pääsen sanomaan että autokoulu on käyty loppuun enkä lopeta kaikkea kesken. AP
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:42"]Olet hemmoteltu prinsessa joka ei osaa olla kiitollinen ihanista vanhemmista. Ei ihme että maailma menee hulluksi paikaksi kun tuollaiset Janicajennajessicamilenat kasvavat aikuiseksi... Toivotaan että vanhemmat ostavat sinulle omakotitalon ja loma-asunnon Espanjasta niin voit täällä taas itkeä jatko tarinaa.
[/quote]
Hohhoi. Vanhempani eivät ole varakkaita. Isä on normipalkkaisessa työssä, ja äiti on työtön. Laskujen maksu on joskus vaikeaa. Auton osto tällaisessa tilanteessa oli sulaa hulluutta. Asuntoa en heiltä saa, sitä varten minulla on ASP-tili. AP
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:48"]Tuttua. Mäkään en olis millään halunnut käydä autokoulua. Isä pakotti. Vihaan ajamista ja en tee sillä kortilla mitään. Kortti on ollut nyt 3 vuotta enkä mä oo ajanut kertaakaan inssin jälkeen.
[/quote]
Tällainen tilanne mullakin on varmaan edessä. AP
Vaihtakaa autokoulun sijaan vaikka koraanikoulu, niin jo olisi erilaisia vastauksia, vaikka ongelma olisi sama.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:06"]
Kyllähän sitä saa yksityisalueella peruutella ja ajella niin paljon kuin haluaa. Omalla pihalla. . Hyvä vaan, että ajat ajokortin nyt nuorena, jolloin taidon oppii parhaiten. Vanhana on paljon vaikeampi oppia ja tulee huonompi kuski. (Itse en meinaa millään oppia veneen hallitsemista. Sitä, että miten pysäköidä vene satamassa kolhimatta viereisiä arvoveneitä. En opi millään. Onneks ajokortin ajoin nuorena.) . Hyvä, että sait autonkin. Muuten se ajotaito rappeutuisi nopeasti. Muöhemmon tarvitset todennäköosesti autoa työssäyntiin ja lasten harrastuskuljetuksiin. . Ole kiitollinen.
[/quote]
Alueen täytyy olla SULJETTU muulta liikenteeltä, ei riitä että se on yksityisaluetta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:03"]Tota noin. Ehtiihän sitä autokouluun myöhemminkin, jos se tulee ajankohtaiseksi. Itse ajoin ajokortin hieman alle 25-vuotiaana ja olen sen jälkeen ajanut vähimmilläänkin monta kertaa viikossa. [/quote] Ajotaidonhan ehtii unohtaa jos ei ole mitään käyttöä sille. AP
[/quote]
Tuolla perusteella itse kävinkin autokoulun vasta myöhemmin. Ja tarkoituksella hankalaan vuodenaikaan, niin tulee heti alkuunsa harjoiteltua liukkaalla kelillä.
Nuorempana en ehkä olisi edes uskaltanut ajaa, iän myötä rohkeutta tuli enemmän.