Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hölmö riita autosta vanhempieni kanssa

Vierailija
01.08.2015 |

Olen 18-vuotias ja asun tällä hetkellä vielä vanhempieni luona. Olen autokoulussa vasten tahtoani, vanhempani pakottivat minut ilmoittautumaan enkä jaksanut pistää vastaan ja kuunnella heidän nälvimistään.

Suoraan sanottuna autokoulu on ollut yksi elämäni kamalimpia ja stressaavimpia asioita, edes ylioppilaskirjoitukset eivät saaneet minua näin hermoraunioksi. Inhoan ajamista, se on vaikeaa, eikä keskittymiskykyni riitä liikenteessä pärjäämiseen. Ajo-opettaja joutuu usein tarttumaan rattiin, painamaan jarrua ym. En yksinkertaisesti osaa ajaa ollenkaan, eikä minulla ole mielenkiintoa siihen.

Olen useasti kertonut vanhemmilleni, kuinka kamalaa minulla on autokoulussa. He eivät ole kuunnelleet minua ollenkaan, vähättelevät vain. Olen kertonut myös sen, ettei minulla olisi käyttöä autolle tai ajokortille jos ihme tapahtuisi ja pääsisin inssistä läpi.

Tulevan asuntoni läheltä menee bussilinja suoraan ammattikorkeani luo, joten autoa en ainakaan koulumatkoihin tarvitse. Kotikaupungissani kuukauden bussikortti maksaa reilu kolmekymmentä euroa, ja väitän että bensoihin menisi paljon enemmän rahaa jos kulkisin koulumatkani autolla. Taloyhtiön alakerrassa on pieni ruokakauppa, vähän matkan päässä toinen ja lähimpään hypermarketiin menee pyörällä vartissa. Harrastukseni ovat sellaisia, ettei minun tarvitse lähteä varta vasten pois kotoa. Ylipäätään auto jäisi todella vähäiselle käytölle, enkä näe sellaisen omistamisessa mitään järkeä.

Kuitenkin vanhempani menivät ostamaan minulle auton, ja he suuttuivat kun en iloinnut siitä. Mietin vain, kuinka paljon rahaa siihen kotteroon on turhaan laitettu. Ostohinta, vakuutukset, uudet renkaat... Perusteluna auton ostolle oli se, että minun pitää päästä harjoittelemaan ajamista jotta pääsisin inssistä läpi. Pihallamme on nyt neljä autoa. Tämä neljäs oli kuulemma "pakko hankkia", koska yksi autoista on automaatti, toisessa on huonot jarrut ja kolmas sammuu kuulemma liian helposti. Vanhempani eivät vain ajatelleet, että tarpeen vaatiessa olisin voinut mennä jonkun sukulaisen, kaverin tai vaikka poikaystäväni autolla pyörimään pellolle. Ei ei ei, mulle oli pakko ostaa oma.

Äskettäin tuli riitaa tästä autosta. Äitini valitti kiittämättömyyttäni. Tiedän olevani sellainen, mutta kun en halunnut mitään autoa eikä se ollut millään tavalla järkevä ostos. Monta tuhatta euroa on mennyt siihen, että ajoin kerran pienen metsätien pätkän päästä päähän ja kerran peruutin pihallamme. Äiti vain haukkuu minua enkä kestä enää. Mitä ihmettä sanon hänelle?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:17"]No et sinä autokoululaisena saa missään omin päin harjoitella.
[/quote]
Kerropa se vanhemmilleni. Huutavat perkelettä jos sanon etten halua peruutella isän kanssa pihalla. AP

Vierailija
22/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]Ajattelitko pyöriä pikkukuplassasi jalkaisin kokon lopun ikääsi?

Mitä ajattelit tehdä työksesi? Monen työn hoitaminen edellyttää ajokorttia.

Ajokortti on kansalaistaito, joka jokaisella tulisi olla. Se tulisi sisällyttää oppivelvollisuuteen. Kyllä siitä ajotaidosta ja liikennesääntöjen osaamisesta on hyötyä myös jalankulkijalle.

Nyt vähän ryhtiä siihen autokouluun, se on kuitenkin vanhemmillesi aika kallis paukku.
[/quote]
En ajatellut. Voisin kulkea kaikkialle jalkaisin, pyörällä, bussilla, mopollani (mopokortin olen ihme ja kumma onnistunut saamaan), jonkun tuttavan kyydillä tai taksilla.

Tuleva ammattini on sote-alalta, eivätkös oikeastaan kaikki terveyskeskukset, hammashoitolat, neuvolat ym. ole sellaisissa paikoissa joihin pääsee bussillakin? Ammatti, johon opiskelen, on hyvin työllistävä joten en ajatellut uudelleenkouluttautua (varsinkaan ammattiin, jossa tarvitaan ajokorttia).

Tavalliset liikennesäännöt opetettiin jo ala-asteella.

Vanhempani eivät maksa autokouluani. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä autokoulu nyt kesken. Et varmasti sitä tarvi

Vierailija
24/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:24"]Moni teini ottaisi kiljuen oman auton vastaan, mutta kermapersekakara saa leivottua ongelman tällaisestakin asiasta. Eihän se sun rahoista ole pois? Mitä jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja suoritat sen ajokortin? Elämässä nyt vaan joutuu tekemään asioita joista "ei tykkää".
[/quote]
Tästä olen puhunut erään ystäväni kanssa. Hän haluaisi oman auton kovasti, mutta hän ei saa koska ei ole varaa. Minä en edes halunnut pirun autokouluun, ja silti minulle ostetaan auto. Onhan se väärin, ja tuntuu kaverin puolesta pahalta.

Koko ajan koitan suorittaa ajokorttia jotta saisin sen pois alta, vaikka saankin sydämentykytyksiä ja tuskanhiki pamahtaa iholle aina kun olen matkalla ajotunnille. Useamman kerran ajotunti on loppunut itkunpurskahdukseeni. Kyseessä ei ole vain "en tykkää" -asia, vaan oikeasti pelkään olla ratin takana. AP

Vierailija
25/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin. Ehtiihän sitä autokouluun myöhemminkin, jos se tulee ajankohtaiseksi. Itse ajoin ajokortin hieman alle 25-vuotiaana ja olen sen jälkeen ajanut vähimmilläänkin monta kertaa viikossa.

Vierailija
26/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:25"]Hölmön tästä tekee ainoastaan teini, jota ei kiinnosta.
[/quote]
Olen mielestäni koittanut perustella kantani hyvin. Näköjään olet sellainen AV-mamma, joka ajaa varmaan muutaman sadan metrin matkan lähikauppaan autolla pelkästä ajamisen ilosta eikä osaisi elää ilman kotteroaan. AP

Vierailija
27/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä saa yksityisalueella peruutella ja ajella niin paljon kuin haluaa. Omalla pihalla.
.
Hyvä vaan, että ajat ajokortin nyt nuorena, jolloin taidon oppii parhaiten. Vanhana on paljon vaikeampi oppia ja tulee huonompi kuski. (Itse en meinaa millään oppia veneen hallitsemista. Sitä, että miten pysäköidä vene satamassa kolhimatta viereisiä arvoveneitä. En opi millään. Onneks ajokortin ajoin nuorena.)
.
Hyvä, että sait autonkin. Muuten se ajotaito rappeutuisi nopeasti. Muöhemmon tarvitset todennäköosesti autoa työssäyntiin ja lasten harrastuskuljetuksiin.
.
Ole kiitollinen.

Vierailija
28/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Tuo joka opiskelee sote-alaa: sinä todellakin tarvitset vuorotyön takia auton.

Vierailija
29/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:34"]Oih! Vanhemmat voivat todella olla joskus kummallisia. Varmaan sinun vanhemmillesi autolla on ollut suuri merkitys. Ehkä se edustaa jotain isompaa asiaa heille, ja he ovat jo kauan suunnitelleet, että haluavat tarjota lapselleen 18 -vuotiaana auton. Sukupolvien välinen ajattelu onkin erilaista: et arvosta autoa samassa mittakaavassa, kuin vanhempasi.
Heillä voi hetken kestää ymmärtää se, että olet kuitenkin järkevä ihminen, vaikka et haluaisi autoilla.
Kurjaa,jos sinut pakotetaan autokouluun vasten tahtoasi. Autolla ajaminen voi olla helppoa ja mukavaa,jos motivaatiota löytyy!
Koeta pysyä hyvällä mielellä, äläkä välitä vanhempien sättimisestä! Älä anna periksi, luota itseesi!
:-)
[/quote]
Todellakin on suuri merkitys. Toinen ajaa autoa työkseen, ja toinen kulkee muuten vain kaikki matkansa autolla.

Vaikeinta tässä autokoulun loppuun saamisessa on juuri motivaation puute ja pelko.

Kiitos tsempistä :) Vaikeaahan se on, kestää sättimistä ja valitusta siitä päivästä alkaen kun täytin 17 (silloin saisi jo aloittaa autokoulun, eivätkä vanhemmat tykänneet siitä etten ilmoittautunut autokouluun). AP

Vierailija
30/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:34"]Itse maksoin itse autokoulun ja ekan auton ja ärsyttää tuollainen "olen parempi kuin muut" -ajattelu. Olisit kiitollinen vanhemmillesi.
[/quote]
Sinulla ilmeisesti oli tarvetta autolle? Minulla ei. Miksi väität minun kuvittelevan olevani parempi kuin muut? En osaa olla kiitollinen asiasta, joka stressaa ja pelottaa minua. AP

Vierailija
31/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:00"]Eiköhän ole provo? Ap:n vanhemmat pakottaa teinin myöhemmin töihinkin ja se vasta on kurjaa ;)
[/quote]
Ihan mielelläni olen käynyt kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien kenenkään pakottamatta, työssäkäynti ei ole ongelma. AP

Vierailija
32/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten varmaan kuin vanhempasi ja omille tytöilleni olen jo sanonut että ajokortti ajetaan ja autoa opetellaan ajamaan. Syy : olen ympärilläni nähnyt ihan tarpeeksi naisia joiden kulkeminen on miehen/julkisten varassa. Sinä päivänä kun viet pyörän tarakalla taaperoa hoitoon tuulessa ja tuiskussa niin toivoisit että sinulla olisi kortti ja auto. Itselläni on ollut kortti ja oma auto parikymppisestä ja minulle se on ollut vapauden symboli. Aina olen päässyt lähtemään kun olen itse halunnut!

Vierailija
33/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:22"]Ajattelitko pyöriä pikkukuplassasi jalkaisin kokon lopun ikääsi?

Mitä ajattelit tehdä työksesi? Monen työn hoitaminen edellyttää ajokorttia.

Ajokortti on kansalaistaito, joka jokaisella tulisi olla. Se tulisi sisällyttää oppivelvollisuuteen. Kyllä siitä ajotaidosta ja liikennesääntöjen osaamisesta on hyötyä myös jalankulkijalle.

Nyt vähän ryhtiä siihen autokouluun, se on kuitenkin vanhemmillesi aika kallis paukku.
[/quote]
En ajatellut. Voisin kulkea kaikkialle jalkaisin, pyörällä, bussilla, mopollani (mopokortin olen ihme ja kumma onnistunut saamaan), jonkun tuttavan kyydillä tai taksilla.

Tuleva ammattini on sote-alalta, eivätkös oikeastaan kaikki terveyskeskukset, hammashoitolat, neuvolat ym. ole sellaisissa paikoissa joihin pääsee bussillakin? Ammatti, johon opiskelen, on hyvin työllistävä joten en ajatellut uudelleenkouluttautua (varsinkaan ammattiin, jossa tarvitaan ajokorttia).

Tavalliset liikennesäännöt opetettiin jo ala-asteella.

Vanhempani eivät maksa autokouluani. AP
[/quote]
Kaikista ärsyttävimpiä on ihmiset jotka sanoo, että ei tarvitse autoa ja sitten pummaa muilta kyytiä niin kuin sinäkin ajattelet tehdä. Luuletko, että pääset aina kyytiin tosta vaan. Mun kyytiin ei enää autottomat pummit pääse.

Vierailija
34/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:10"]Tässä on mielestäni kysymys vanhemmista, jotka eivät kuuntele lastaan. Nuori sanoo selkeästi "en halua ajokorttia", "en tarvitse autoa". Autosta on oikeasti riesa, jos sitä ei säännöllisesti käytä. Voisko perustella vaikka parkkipaikan kalleudella/hankaluudella, ettei sitä ota mukaan opiskelupaikkakunnalle? Ajokortti on toki hyvä olemassa ja nyt kun kerran autokoulussa jo olet, on varmasti hyvä keskittyä ajotunteihin ja yrittää saada asia pois päiväjärjestyksessä. Ensi kerralla, kun vanhempasi kävelevät ylitsesi, pidä puolesi. Sano tiukasti oma mielipiteesi omasta elämästäsi ja jos vanhemmat silti toimivat mielensä mukaan, kerrot heille, ettet halua olla asian kanssa missään tekemisissä. Onneksi pääset opiskelupaikkakunnalle rauhaan!!
[/quote]
Joku sentään ymmärtää. Opiskelupaikkakunta on sama kuin kotikaupunkini, eli "pakoon" en pääse. Opiskelijat kun eivät tunnetusti ole rikkaimmasta päästä, en ymmärrä miten vanhempani kuvittelevat minun voivan maksaa bensat, vakuutukset, katsastukset, huollot ym.

Yritän kyllä pistää vastaan, mutta henkiset voimavarani eivät riitä pistämään vastaan jyrkille vanhemmilleni, jään aina alakynteen kinoissa. Onneksi minun ei tarvitse pian enää asua kotona. AP

Vierailija
35/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:08"]Hah. Tuo joka opiskelee sote-alaa: sinä todellakin tarvitset vuorotyön takia auton.
[/quote]
Ei ole vuorotyö vaan tavallinen päivätyö :) AP

Vierailija
36/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:03"]Tota noin. Ehtiihän sitä autokouluun myöhemminkin, jos se tulee ajankohtaiseksi. Itse ajoin ajokortin hieman alle 25-vuotiaana ja olen sen jälkeen ajanut vähimmilläänkin monta kertaa viikossa.
[/quote]
Samaa itsekin mietin, mutta vanhemmat vain painostivat ja painostivat että pitää hoitaa asia nyt. Ajotaidonhan ehtii unohtaa jos ei ole mitään käyttöä sille. AP

Vierailija
37/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:06"]Kyllähän sitä saa yksityisalueella peruutella ja ajella niin paljon kuin haluaa. Omalla pihalla.
.
Hyvä vaan, että ajat ajokortin nyt nuorena, jolloin taidon oppii parhaiten. Vanhana on paljon vaikeampi oppia ja tulee huonompi kuski. (Itse en meinaa millään oppia veneen hallitsemista. Sitä, että miten pysäköidä vene satamassa kolhimatta viereisiä arvoveneitä. En opi millään. Onneks ajokortin ajoin nuorena.)
.
Hyvä, että sait autonkin. Muuten se ajotaito rappeutuisi nopeasti. Muöhemmon tarvitset todennäköosesti autoa työssäyntiin ja lasten harrastuskuljetuksiin.
.
Ole kiitollinen.
[/quote]
Taidon oppiminen on jo nyt vaikeaa. Ajotunteja takana 13,5 ja yhä auto sammuu todella usein, en pääse liikkeelle, en osaa vaihtaa vaihteita kunnolla ym.

Autolle ei tule olemaan mitään käyttöä (hupiajeluilleko pitäisi mennä?), ja sen ylläpitäminen maksaisi minulle liikaa. AP

Vierailija
38/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:12"]Olen sitten varmaan kuin vanhempasi ja omille tytöilleni olen jo sanonut että ajokortti ajetaan ja autoa opetellaan ajamaan. Syy : olen ympärilläni nähnyt ihan tarpeeksi naisia joiden kulkeminen on miehen/julkisten varassa. Sinä päivänä kun viet pyörän tarakalla taaperoa hoitoon tuulessa ja tuiskussa niin toivoisit että sinulla olisi kortti ja auto. Itselläni on ollut kortti ja oma auto parikymppisestä ja minulle se on ollut vapauden symboli. Aina olen päässyt lähtemään kun olen itse halunnut!
[/quote]
Jokaisen oma valinta. En aio hankkia lapsia, joten ei tarvitse huolehtia harrastus-, päiväkoti- tai koulukuljetuksista. Minulle auto ei ole vapauden vaan panikoinnin symboli. Minua todella pelottaa ajatellakin autolla ajoa, nytkin kyyneleet valuvat poskilla kun mietin että joku haluaa minut vaarantamaan liikennettä :( Ei minun pitäisi mennä sinne töhöilemään. AP

Vierailija
39/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Täysi-ikäistä ihmistä ei voi pakottaa autokouluun.

2. Et tarvitse ajokorttia. Sellainen on erittäin yleistä nykynuorison keskuudessa. Sinulla ja vanhemmillasi on siis eri arvot. Se on ihan ok.

Lopeta autokoulu kesken. Ilmoitat sinne, että lopetat etkä tule enää tunneille.

Kerro asia vanhemmillesi.

Jos heittävät sinut ulos, se on vain hyvä asia. Muutat omillesi.

Vierailija
40/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:08"]Hah. Tuo joka opiskelee sote-alaa: sinä todellakin tarvitset vuorotyön takia auton.
[/quote]
Ei ole vuorotyö vaan tavallinen päivätyö :) AP
[/quote]
Voi voi... En tiedä itkeäkö vai nauraa... Taidat olla Suomen ainoa 18 vuotias joka tietää tekevänsä päivätöitä koko ikänsä.
Ihan tältä viikolta pari esimerkkiä; jouduin viemään tyttöni päivystykseen, ; auto alle ja menoks ja kotiin tultiin päivystävän apteekin kautta. Juu taksillakin olis päästy mutta ei halvalla. Samana päivänä ajokortiton kaverini soitteli ja yritti tiedustella että innostuisinko käymään hänen kanssaan käymään Ikeassa, juu hänen miehellään on auto mutta kun mies ei oikein ymmärrä Ikeassa käynnin "tarpeellisuutta".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi