Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hölmö riita autosta vanhempieni kanssa

Vierailija
01.08.2015 |

Olen 18-vuotias ja asun tällä hetkellä vielä vanhempieni luona. Olen autokoulussa vasten tahtoani, vanhempani pakottivat minut ilmoittautumaan enkä jaksanut pistää vastaan ja kuunnella heidän nälvimistään.

Suoraan sanottuna autokoulu on ollut yksi elämäni kamalimpia ja stressaavimpia asioita, edes ylioppilaskirjoitukset eivät saaneet minua näin hermoraunioksi. Inhoan ajamista, se on vaikeaa, eikä keskittymiskykyni riitä liikenteessä pärjäämiseen. Ajo-opettaja joutuu usein tarttumaan rattiin, painamaan jarrua ym. En yksinkertaisesti osaa ajaa ollenkaan, eikä minulla ole mielenkiintoa siihen.

Olen useasti kertonut vanhemmilleni, kuinka kamalaa minulla on autokoulussa. He eivät ole kuunnelleet minua ollenkaan, vähättelevät vain. Olen kertonut myös sen, ettei minulla olisi käyttöä autolle tai ajokortille jos ihme tapahtuisi ja pääsisin inssistä läpi.

Tulevan asuntoni läheltä menee bussilinja suoraan ammattikorkeani luo, joten autoa en ainakaan koulumatkoihin tarvitse. Kotikaupungissani kuukauden bussikortti maksaa reilu kolmekymmentä euroa, ja väitän että bensoihin menisi paljon enemmän rahaa jos kulkisin koulumatkani autolla. Taloyhtiön alakerrassa on pieni ruokakauppa, vähän matkan päässä toinen ja lähimpään hypermarketiin menee pyörällä vartissa. Harrastukseni ovat sellaisia, ettei minun tarvitse lähteä varta vasten pois kotoa. Ylipäätään auto jäisi todella vähäiselle käytölle, enkä näe sellaisen omistamisessa mitään järkeä.

Kuitenkin vanhempani menivät ostamaan minulle auton, ja he suuttuivat kun en iloinnut siitä. Mietin vain, kuinka paljon rahaa siihen kotteroon on turhaan laitettu. Ostohinta, vakuutukset, uudet renkaat... Perusteluna auton ostolle oli se, että minun pitää päästä harjoittelemaan ajamista jotta pääsisin inssistä läpi. Pihallamme on nyt neljä autoa. Tämä neljäs oli kuulemma "pakko hankkia", koska yksi autoista on automaatti, toisessa on huonot jarrut ja kolmas sammuu kuulemma liian helposti. Vanhempani eivät vain ajatelleet, että tarpeen vaatiessa olisin voinut mennä jonkun sukulaisen, kaverin tai vaikka poikaystäväni autolla pyörimään pellolle. Ei ei ei, mulle oli pakko ostaa oma.

Äskettäin tuli riitaa tästä autosta. Äitini valitti kiittämättömyyttäni. Tiedän olevani sellainen, mutta kun en halunnut mitään autoa eikä se ollut millään tavalla järkevä ostos. Monta tuhatta euroa on mennyt siihen, että ajoin kerran pienen metsätien pätkän päästä päähän ja kerran peruutin pihallamme. Äiti vain haukkuu minua enkä kestä enää. Mitä ihmettä sanon hänelle?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:06"]Kyllähän sitä saa yksityisalueella peruutella ja ajella niin paljon kuin haluaa. Omalla pihalla.
.
Hyvä vaan, että ajat ajokortin nyt nuorena, jolloin taidon oppii parhaiten. Vanhana on paljon vaikeampi oppia ja tulee huonompi kuski. (Itse en meinaa millään oppia veneen hallitsemista. Sitä, että miten pysäköidä vene satamassa kolhimatta viereisiä arvoveneitä. En opi millään. Onneks ajokortin ajoin nuorena.)
.
Hyvä, että sait autonkin. Muuten se ajotaito rappeutuisi nopeasti. Muöhemmon tarvitset todennäköosesti autoa työssäyntiin ja lasten harrastuskuljetuksiin.
.
Ole kiitollinen.
[/quote]

Jos AP ei aio lähivuosina ajaa, niin ne vähäisetkin taidot ruostuu. Tällöin on aivan turhaa ajaa korttia nyt. Muuten saamme pelottavan kuskin liikenteeseen muutaman vuoden päästä, varsinkin jos ei silloin ymmärrä hankkia kertaustunteja.
[/quote]
Jep, en haluaisi nytkään mennä vaarantamaan liikennettä eikä minulla ole varaa ajella autolla jotta ajotaitoni parantuisivat. Mutta älä pelkää, huolehdin siitä ettei minun tarvitse ikinä enää autokoulun jälkeen mennä ratin taakse. AP

Vierailija
2/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:04"]Sun vanhemmat on tyhmiä. Oisit sanonut ettet halua ja että ihan älytöntä laittaa rahaa autoon. Mun lapseni ei ajokorttia halua. Jos tulee tarve joskus myöhemmin, suorittanee sen sitten. Ei se mikään kansalaisvelvollisuus ole. Sen kun jätät ajamatta. Fakta on että harvalla nuorella on varaa omaan piikkiinsä ylläpitää autoa opiskeluaikana ja jos ei aja, ajotaito voi unohtua.
[/quote]
"Oisit sanonut" – 17-vuotiaasta alkaen jankkasin etten halua autoa tai korttia. Mutta hyvä ettet painosta lastasi itkun partaalle tässä asiassa. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla tiellä ei ole kuin yksi suunta vanhempasi tekevät sinusta vanhuutensa hoitajaa jotta ei tarvitse menn' mihinkään hoitokotiin. Pian joudut muuttamaan takaisn vanhempiesi luo koska eivät enää pysty kaksin asumaan. Sulla ei saa olla muuta elämää kuin vanhempiesi hoito. 

Vierailija
4/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:26"]tuolla tiellä ei ole kuin yksi suunta vanhempasi tekevät sinusta vanhuutensa hoitajaa jotta ei tarvitse menn' mihinkään hoitokotiin. Pian joudut muuttamaan takaisn vanhempiesi luo koska eivät enää pysty kaksin asumaan. Sulla ei saa olla muuta elämää kuin vanhempiesi hoito. 
[/quote]
Tuliko väärään ketjuun tämä viesti? AP

Vierailija
5/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 18-v iässä varma, että olet aina omassa kotikaupungissa töissä paikassa, joka on normivirastoaikaan ja johon pääsee aina julkisilla, et hanki lapsia etkä koskaan tule hankkimaan perhettä ja kauppaa on samassa korttleissa? Just joo. Teini-ikäisen mustavalkoista kaikentietävää ajatusmaailmaa parhaimmillaan. Elämä tuo kuule vielä monia muutoksia sun suunnitelmiin. Ajotaito ja ajokortti ovat kyllä ainakin kehäkolmosen ulkopuolella ihan perusoletus ja esim. työpaikkaa hakiessa ei edes kysellä ajokorttia, vaan oletetaan, että kaikilla on ajokortti ja auto käytössä. Työtehtävät voi vaihdella esim. saman paikkakunnan eri yksiköissä ja kaikkialle pitää päästä itsenäisesti kulkemaan. Työkkärikin velvoittaa kulkemaan parinsadan kilsan päähän ja onko vähän helpompaa ja nopeampaa viedä lapsia päivähoitoon ja harrastuksiin ja hoitaa kauppareissut ja työmatkoilla jne. kuin sählätä huonosti kulkevien julkisten ja taksien kanssa. Tulevaisuudessa täälläkin sitten entistä enemmän naristaan, että onko pakko ottaa töitä vastaan kun lapsen hoitopaikka on ihan toisessa suunnassa kun työpaikka ja lapsen hoitopäivä on liian pitkä, kun matkoihin menee julkisella  puoltoista tuntia ja onko pakko ottaa työpaikka, kun julkisilla ei pääse... Ajokortti kaikille pakolliseksi jo peruskoulussa tai toisen asteen koulutuksen osana. On ihan kansalaisen yleissivistystä. 

Vierailija
6/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, en ymmärrä rutinaa. Ajokortti on oikeasti tarpeen elämässä. Tulet iän myötä huomaamaan sen.

Vierailija
7/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskelija ja minulla on auto. Käyn töissä opiskelun ohella joten bensaan ja vakuutuksiin riittävät rahat. En ole mikään innokas tai erityisen hyvä kuski, mutta olen todella kiitollinen, että vanhempani silloin ostivat minulle auton. Ei sitä osannut edes ajatella mihin kaikkeen auto on todella kätevä. Muutamia esimerkkejä: 1.Ikeaan pääsee koska vain eikä tarvitse maksaa kotiinkuljetuksesta, helpotti todella paljon muuttamista.2.Kaupasta voi ostaa koko viikon ostokset kerralla kun voi kuljettaa kaikki painavat kauppakassit autolla. Lisäksi voi mennä kauemmas isompaan markettiin tai lidliin, jossa on halvemmay hinnat. 3. Työpaikkoja ei tarvitse etsiä ihan kodin ja koulun läheltä vaan voi hakea myös kauempaa kun voi mennä nopeasti autolla. 4. Jos sairastuu niin autolla pääsee lääkäriin nopeasti ja mukavasti. 5. Voi tehdä reissuja kauemmas kotoa ja tavarat kulkevat kätevästi autossa. Olen itse kokenut auton käteväksi esim. Festareille mennessä. Ei tarvitse raahata telttoja ja makuupusseja junassa tai bussissa. 6. Vanhempiem ja sukulaisten luona tulee käytyä useammin kun asuvat kauempana julkisen liikenteen ulottumattomissa. Ilman autoa kulkeminen sinne olisi todella hankalaa. Tässä oli nyt muutamia syitä miksi olen kokenut auton itselleni todella hyödylliseksi ja elämää helpottavaksi. Ja asun siis isossa kaupungissa lähellä keskustaa joten monet voisivat ajatella, että auto on täällä tarpeeton. Kummasti sitä vain tulee käytettyä. Itse siis suosittelisin käyttämään vanhempiesi antaman mahdollisuuden, mutta tiedät varmaan itse paremmin. Ei autokoulu ollut minullekaan helppo ja ajaminen pelotti aluksi, mutta kyllä se sitten siitä lutviutui.

Vierailija
8/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joillakin ongelmat..

Vierailija
10/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sinä autokoululaisena saa missään omin päin harjoitella.

Vierailija
11/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko pyöriä pikkukuplassasi jalkaisin kokon lopun ikääsi?

Mitä ajattelit tehdä työksesi? Monen työn hoitaminen edellyttää ajokorttia.

Ajokortti on kansalaistaito, joka jokaisella tulisi olla. Se tulisi sisällyttää oppivelvollisuuteen. Kyllä siitä ajotaidosta ja liikennesääntöjen osaamisesta on hyötyä myös jalankulkijalle.

Nyt vähän ryhtiä siihen autokouluun, se on kuitenkin vanhemmillesi aika kallis paukku.

Vierailija
12/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demi.fi mee tonne

Vierailija
13/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni teini ottaisi kiljuen oman auton vastaan, mutta kermapersekakara saa leivottua ongelman tällaisestakin asiasta. Eihän se sun rahoista ole pois? Mitä jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja suoritat sen ajokortin? Elämässä nyt vaan joutuu tekemään asioita joista "ei tykkää".

Vierailija
14/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmön tästä tekee ainoastaan teini, jota ei kiinnosta.

Vierailija
15/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih! Vanhemmat voivat todella olla joskus kummallisia. Varmaan sinun vanhemmillesi autolla on ollut suuri merkitys. Ehkä se edustaa jotain isompaa asiaa heille, ja he ovat jo kauan suunnitelleet, että haluavat tarjota lapselleen 18 -vuotiaana auton. Sukupolvien välinen ajattelu onkin erilaista: et arvosta autoa samassa mittakaavassa, kuin vanhempasi.
Heillä voi hetken kestää ymmärtää se, että olet kuitenkin järkevä ihminen, vaikka et haluaisi autoilla.
Kurjaa,jos sinut pakotetaan autokouluun vasten tahtoasi. Autolla ajaminen voi olla helppoa ja mukavaa,jos motivaatiota löytyy!
Koeta pysyä hyvällä mielellä, äläkä välitä vanhempien sättimisestä! Älä anna periksi, luota itseesi!
:-)

Vierailija
16/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin itse autokoulun ja ekan auton ja ärsyttää tuollainen "olen parempi kuin muut" -ajattelu. Olisit kiitollinen vanhemmillesi.

Vierailija
17/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:34"]

Itse maksoin itse autokoulun ja ekan auton ja ärsyttää tuollainen "olen parempi kuin muut" -ajattelu. Olisit kiitollinen vanhemmillesi.

[/quote]Mikä kohta ap:n kirjoituksessa kertoi tuollaisesta ajattelusta?

Vierailija
18/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole provo? Ap:n vanhemmat pakottaa teinin myöhemmin töihinkin ja se vasta on kurjaa ;)

Vierailija
19/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun sinut pakotettiin autokouluun nyt 18-vuotiaana. Et nyt ajattele elämää pitemmälle, mutta ehkä jo parin vuoden päästä tai valmistuttuasi töihin mennessä tarvitset ajokorttia ja autoa. Sano kotiväelle, että nyt autokoulun käynti loppuu nyt ja käyt sen ensi vuonna. Sitten sinä voit olla rohkeampi ja parempi ajaja.

Pyydä vaikka autokoulunopettajaa kertomaan vanhemmillesi, että olet nyt toivoton tapaus. Hukkaan sekin raha menee, jos joudut ajamaan inssiä kerran toisensa jälkeen ja ottamaan lisää ajotunteja.

Kauanko teoriajakson suoritus onkaan voimassa?

Vierailija
20/63 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on mielestäni kysymys vanhemmista, jotka eivät kuuntele lastaan. Nuori sanoo selkeästi "en halua ajokorttia", "en tarvitse autoa". Autosta on oikeasti riesa, jos sitä ei säännöllisesti käytä. Voisko perustella vaikka parkkipaikan kalleudella/hankaluudella, ettei sitä ota mukaan opiskelupaikkakunnalle? Ajokortti on toki hyvä olemassa ja nyt kun kerran autokoulussa jo olet, on varmasti hyvä keskittyä ajotunteihin ja yrittää saada asia pois päiväjärjestyksessä. Ensi kerralla, kun vanhempasi kävelevät ylitsesi, pidä puolesi. Sano tiukasti oma mielipiteesi omasta elämästäsi ja jos vanhemmat silti toimivat mielensä mukaan, kerrot heille, ettet halua olla asian kanssa missään tekemisissä. Onneksi pääset opiskelupaikkakunnalle rauhaan!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi