Mikä on kotoutumisen aikataulu
Montako vuotta mielestänne pitäisi mennä kotoutumiseen. Palstarasisti poisti taas ketjun.
Kommentit (25)
Aamusta iltaan. Pitäisikö hommata joku harrastus, tai mennä töihin...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:27"]
Aamusta iltaan. Pitäisikö hommata joku harrastus, tai mennä töihin...
[/quote]
Harrastukset on estetty.
Ja työstä ei makseta sen oikean arvon mukaan.
Riipuu myös henkilön iästä. Lapset kotoutuvat nopeammin kuin aikuiset koska koulusa on oltava joka päivä tekemisissä maan kielen ja asukkaiden kanssa.
Jos aikuinen pääsee alusta asti kielikursseille ja koulutukseen/töihin kiinni niin kotoutuminen voi kestää vähemmän aikaa. Jos taas joutuu odottelemana kielikursseille pääsyä vuoden tai kaksi voi motivaatio mennä. Myös se kuinka paljon saa maassa asuvia asukkaita ystäviksi vaikuttaa koska silloin oppii maan kultturia helpommin ja saa selityksen miksi jotakin tehdään. Aina on kirjoittamatomia sääntöjä joita ulkopuolisen on vaikea tietää ja ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:32"]
Riipuu myös henkilön iästä. Lapset kotoutuvat nopeammin kuin aikuiset koska koulusa on oltava joka päivä tekemisissä maan kielen ja asukkaiden kanssa.
Jos aikuinen pääsee alusta asti kielikursseille ja koulutukseen/töihin kiinni niin kotoutuminen voi kestää vähemmän aikaa. Jos taas joutuu odottelemana kielikursseille pääsyä vuoden tai kaksi voi motivaatio mennä. Myös se kuinka paljon saa maassa asuvia asukkaita ystäviksi vaikuttaa koska silloin oppii maan kultturia helpommin ja saa selityksen miksi jotakin tehdään. Aina on kirjoittamatomia sääntöjä joita ulkopuolisen on vaikea tietää ja ymmärtää.
[/quote]
Luuletko Venäläisten joskus kotoutuvan? Itse en tähän usko. Lapset voivat ajatella olevansa Suomalaisia, mutta en usko, että muualta muuttanut kotoutuu koskaan. Mitä mieltä? Entä Ruotsalaiset?
Montakohan minuuttia tästä aiheesta saa keskustella. :))
Rasismi: Ulkonäkö, syntyperä, eriävät mielipiteet.
Palstan hoitajat ovat siis rasisteja.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:36"]
Montakohan minuuttia tästä aiheesta saa keskustella. :))
[/quote]
Tuskin montaa, jos mainitset rantahurrit ja että minäkin voisin maksaa lujasti veroja kunhan palkka vain osoitetaan kohdilleen ;) .. sanotaanko vaikka pari milliä vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:34"]
Mitä mieltä? Entä Ruotsalaiset?
[/quote] Eiköhän ne ole aika lailla kotoutuneet. vai miten erotat toisistaan ruotsinkielisen suomalaisen ja sellaisen, jonka äidinkieli on suomi, mutta jonka suku oli maahanmuuttaisiaa vuoden 1100 tienoilla?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:40"]
Mitä mieltä? Entä Ruotsalaiset?
[/quote] Eiköhän ne ole aika lailla kotoutuneet. vai miten erotat toisistaan ruotsinkielisen suomalaisen ja sellaisen, jonka äidinkieli on suomi, mutta jonka suku oli maahanmuuttaisiaa vuoden 1100 tienoilla?
[/quote]
Kyllä ne helposti ainakin lapsena erotti siitä, että eivät puhuneet kunnolla suomea. Kysehän on varsin hyvin integroitumisesta. Jos ei olla integroiduttu, niin luultavasti eletään "omissa" porukoissa ja pysytellään omien kielimuurien sisäpuolella. Vähän amishien tapaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:37"]
Rasismi: Ulkonäkö, syntyperä, eriävät mielipiteet.
Palstan hoitajat ovat siis rasisteja.
[/quote]
Kaksi kolmesta siis. Ei saa olla eriäviä mielipiteitä näin Suomalaisena.
Luuletko Venäläisten joskus kotoutuvan? Itse en tähän usko. Lapset voivat ajatella olevansa Suomalaisia, mutta en usko, että muualta muuttanut kotoutuu koskaan. Mitä mieltä? Entä Ruotsalaiset?
[/quote]
Miten on oma kotoutumisesi edennyt? Kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Isovanhempani olivat Karjalan evakkoja, jotka asutettiin keskelle Hämeen maaseutua. Mummoni ei kotoutunut sinne koskaan, vaan oli katkera kuolemaansa asti, mutta heidän lapsensa (mukaanlukien minun isäni) kyllä juurtuivat sinne. Minä ja sisarukseni olemme ihan natiivihämäläisiä vaikka elämä onkin välillä muualle kuljetellut :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:45"]
[/quote]
Miten on oma kotoutumisesi edennyt? Kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
[/quote]
Kieli elää ja muuttuu. Itse olen sitä mieltä, että ne voidaan kirjoittaa isolla aivan hyvin kuin kansatkin.
En tiedä pitäisikö tuo oma kotoutuminen nyt ottaa jotenkin kettuiluna vai minä, kun en ymmärrä huumoriasi. Johtuuko huumorisi siis siitä, että olen edelläkävijä, vai mistä?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:49"]
Isovanhempani olivat Karjalan evakkoja, jotka asutettiin keskelle Hämeen maaseutua. Mummoni ei kotoutunut sinne koskaan, vaan oli katkera kuolemaansa asti, mutta heidän lapsensa (mukaanlukien minun isäni) kyllä juurtuivat sinne. Minä ja sisarukseni olemme ihan natiivihämäläisiä vaikka elämä onkin välillä muualle kuljetellut :)
Oma mummoni oli myöskin Karjalasta, mutta kotoutui oikein hyvin Varsinais-Suomeen kun sai hyvän miehen sieltä, nimittäin vaarini. Joutuivat sitten tosin muuttamaan pitkin Suomea työn perässä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:42"]
Kyllä ne helposti ainakin lapsena erotti siitä, että eivät puhuneet kunnolla suomea. Kysehän on varsin hyvin integroitumisesta. Jos ei olla integroiduttu, niin luultavasti eletään "omissa" porukoissa ja pysytellään omien kielimuurien sisäpuolella. Vähän amishien tapaan.
[/quote] Ja äidinkieltään ruotsinkieliset puhuivat kunnolla suomea?
Mahdatko keksiä koko jutun?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:42"]
[/quote] Ja äidinkieltään ruotsinkieliset puhuivat kunnolla suomea?
Mahdatko keksiä koko jutun?
[/quote]
Mitä tarkoitat oikein? Ruotsalaiset eivät puhuneet kunnolla Suomea. Siinähän se pointti oli.
En ole keksinyt mitään, vaan kerron totuus pohjaisesti. Vielä on vähän sellaisiakin juttuja jäljellä, että kun olen mennyt kauppaan en ole saanut palvelua Suomen kielellä. Se on jo vähintäänkin ihmeellistä, mutta ajattelin vähän säästellä näitä tarinoita.
Kotoutumisen aikataulu riippuu kotoutujan asenteista ja kulttuuritaustasta. Eräät kulttuurit ja uskonnot suorastaan kieltävät kotoutumisen siinä mielessä, että kotoutujan pitäisi uudessa kotimaassaan edelleen noudattaa oman uskontonsa lakeja. Näin siitäkin huolimatta, että kyseiset lait ovat paikallisten lakien kanssa pahassa ristiriidassa mm. naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien suhteen.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat kotoutuneet erittäin nopeasti. He olvat halunneet jättää taakseen ne ongelmat, joita synnyinmaa ja sen kulttuuri heille aiheuttivat. Tunnen myös ihmisiä, jotka elävät omassa pienessä kuplassaan edelleen yli kymmenen vuotta tänne muuttamisen jälkeen. Jos liikkuu vain entisten maanmiestensä joukossa eikä opettele kieltä niin kotoutumisesta on turha puhua.
Sosiaaliapu riippuvaiseksi maan kielen osaamisesta, niin kotoutuminen edistyy varmasti.
Toiset maksavat hurjasti veroja, koska ovat aivan itse päättäneet palkkansa ;) Jumala on luvannut, että itsensä ylentäjät alennetaan, mutta Nietche taisi olla oikeassa.