Mikä on kotoutumisen aikataulu
Montako vuotta mielestänne pitäisi mennä kotoutumiseen. Palstarasisti poisti taas ketjun.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:08"]
Kotoutumisen aikataulu riippuu kotoutujan asenteista ja kulttuuritaustasta. Eräät kulttuurit ja uskonnot suorastaan kieltävät kotoutumisen siinä mielessä, että kotoutujan pitäisi uudessa kotimaassaan edelleen noudattaa oman uskontonsa lakeja. Näin siitäkin huolimatta, että kyseiset lait ovat paikallisten lakien kanssa pahassa ristiriidassa mm. naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien suhteen.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat kotoutuneet erittäin nopeasti. He olvat halunneet jättää taakseen ne ongelmat, joita synnyinmaa ja sen kulttuuri heille aiheuttivat. Tunnen myös ihmisiä, jotka elävät omassa pienessä kuplassaan edelleen yli kymmenen vuotta tänne muuttamisen jälkeen. Jos liikkuu vain entisten maanmiestensä joukossa eikä opettele kieltä niin kotoutumisesta on turha puhua.
[/quote]
Tarkoitatko rantahurreja, jotka haluavat oman puolueenkin?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:32"]
Myös se kuinka paljon saa maassa asuvia asukkaita ystäviksi vaikuttaa koska silloin oppii maan kultturia helpommin ja saa selityksen miksi jotakin tehdään. Aina on kirjoittamatomia sääntöjä joita ulkopuolisen on vaikea tietää ja ymmärtää.
[/quote]
Tuo on niin merkittävä asia, että soisin meidän kaikkien sen ymmärtävän ja ottavan asiakseen että auttaisimme tässä. Ei tarvitse kuin kysyä naapurilta että lähdetäänkö yhdessä käymään kaupassa tms.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:03"]
Mitä tarkoitat oikein? Ruotsalaiset eivät puhuneet kunnolla Suomea. Siinähän se pointti oli.
En ole keksinyt mitään, vaan kerron totuus pohjaisesti. Vielä on vähän sellaisiakin juttuja jäljellä, että kun olen mennyt kauppaan en ole saanut palvelua Suomen kielellä. Se on jo vähintäänkin ihmeellistä, mutta ajattelin vähän säästellä näitä tarinoita.
[/quote]
SInä siis väität oikeasti erottavasi perheen, jonka suku on muuttanut Ruotsista tänne 1100-luvulla perheestä, jonka taustalla on muutto Uralilta 1500 eKr ja joiden kummankin kotikieli on ruotsi?
[/quote]
Uralilla ei puhuta ruotsia. Mitä sitten tuo itse keksimäsi termi kotikieli ikinä tarkoittaakin. Jokainen saa puhua kotonaan aivan mitä kieltä itse tahtoo, mutta jos sen takia ei kykene toimimaan normaalissa yhteiskunnassa, niin silloin vika lienee siellä kotipesässä. Itse olen puhunut kahden eri tyttöystävän kanssa vaihtelevalla menestyksellä toisen kanssa espanjaa ja toisen kanssa englantia, sekoitettuna suomen kieleen. Se ei kuitenkaan koskaan vaikuttanut siihen miten toimimme kodin ulkopuolella.
Minä Suomessa syntynyt suomalainen, 59 v, en ole kotoutunut vieläkään :(
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:03"]
Mitä tarkoitat oikein? Ruotsalaiset eivät puhuneet kunnolla Suomea. Siinähän se pointti oli.
En ole keksinyt mitään, vaan kerron totuus pohjaisesti. Vielä on vähän sellaisiakin juttuja jäljellä, että kun olen mennyt kauppaan en ole saanut palvelua Suomen kielellä. Se on jo vähintäänkin ihmeellistä, mutta ajattelin vähän säästellä näitä tarinoita.
[/quote]
SInä siis väität oikeasti erottavasi perheen, jonka suku on muuttanut Ruotsista tänne 1100-luvulla perheestä, jonka taustalla on muutto Uralilta 1500 eKr ja joiden kummankin kotikieli on ruotsi?