Voitaisiinko lopettaa toisten alojen vähättely? Opettajat vihan kohteena Hämeen Sanomissa
Olen koulutukseltani sosionomi AMK sekä varhaiskasvatuksen ja luokanopettaja. Olen lopen uupunut alojeni jatkuvaan vähättelyyn ja lyttäämiseen. Olen itse asiassa lopen uupunut kaikkien alojen vähättelyyn. Milloin saa lukea valitusta hoitajista, kuinka he kehtaavat vaatia kohtuullisia työoloja, ja milloin mistäkin toimialasta vuorollaan.
Päivän Hämeen Sanomat julkaisi ala-arvoisen kirjoituksen opettajista. Se näkyy vain tilaajille, mutta ehkä otsikko "Muita ehdottomasti erinomaisempi ammattikunta" kertoo jo sisällöstä. Muutamia lainauksia:
"Nyt opet katseet pois sieltä omasta napanöyhtästä -- Opettajatko saavat huonoa palkkaa? Ilmeisesti noin 4200 euron keskipalkka on sitten huono". Missä tuollaista palkkaa saa? Ehkä yliopiston lehtorina, mutta oma 2800 euron bruttopalkka alakoulun luokanopettajana on aika eri luokassa.
"Lapsemme ja lapsenlapsemme eivät voi olla muun kuin ehdottoman erinomaisen ammattikunnan käsissä. Sen epäilyhän olisi suorastaan pyhäin kansankynttiläin suunnaton häväistys" Jos joku opettaja toimii työssään väärin, kritiikki on tietenkin sallittua. Mutta noissa virkkeissä asia on esitetty surullisen alentavasti.
"Tilityksensä sähköpostiosoitteesta Laiska opettaja lähettänyt olisi kuitenkin voinut mieluummin ladata akkujaan kohtaamaan taas ne kavalat lapset ja silmille käyvät nuoret sekä päin naamaa huutavat työkaverit. Mahdollisesti hänkin on itse alansa valinnut." Aivan, ovathan opettajat itse valinneet alansa, joten ihan turha yrittää puuttua epäkohtiin. Tämä on surullisen yleinen kommentti myös hoitajille osoitettuna.
Jos suuren sanomalehden toimittajan on hyväksyttävää kirjoittaa ammattikunnasta noin, en voi kuin ihmetellä. Toivon, että me ihmiset oppisimme kannustamaan toisiamme ainaisen lyttäämisen ja vähättelyn sijaan. Minä toivon voimaa ja jaksamista kaikille alasta riippumatta. Korona-aika on tuonut mukanaan pelottavan paljon uupumista ja mielenterveysongelmia. Siihen päälle ei tarvita enää yhtään vähättelevää kommenttia.
Kommentit (64)
Kaikki tapaamani opet on olleet kivoja ja asiallisia. Meidän perheellä ei ole mitään ongelmia koulun eikä opettajien kanssa. Lapsia ikähaarukalla päiväkodista yläasteelle. Tiedän kyllä että opeilla on raskasta peruskoulussa, lapset kertovat hankalista tilanteista paljon. Se on surullista, että kaikkien kotona ei lapsia opeteta kunnioittamaan muita ihmisiä tai ylipäätään kunnioittamaan yhtään mitään.
En ole lukenut, mutta kuulostaa tutulta jo referoinnin pohjalta. Ei varmasti koske KAIKKIA (toivon) opettajia, mutta alan ihmisissä lähipiirissä: vallanhaluisia, haukutaan oppilaita ja vanhempia mm. heikommaksi ainekseksi, todellakin ihailua koko ajan vaativia ja odottavia, huomiohakuisia, ojentavat ja ohjeistavat aikuisiakin, muka kaiken tietäviä, sääntö/pilkunpanijoita, takakireitä, muka muita parempia ja yläpuolella leijuvia kansankyntiilöitä. Eivät kaipaisi todellakaan palkankorotuksia vaan maan pinnalle palautusta norsunluutorneistaan.
Mitään aloja ei saa vähätellä paitsi opettajia ja sairaanhoitajia.
Yllä mainitut on sellaisia valittajia, kokijoita ja oman tekemisensä korostajia, että ei mitään tolkkua.
Kaikki on niin vaarallista, vaikeaa ja raskasta ja palkka pieni. On se jännä miten kahdelle alalle osuukaan kaikki raskas työ, kaikki vaarat ja huonoin palkka.
Näkehhän sen jo tilastoistakin, että he joutuvat kaikista aloista eniten väkivallan uhriksi ja saavat hunointa palkkaa, eiku :D
Opettajissa ja hoitajissa ON paljon narsisteja. Just se vallanhalu, "hyväntekijänä"esiintyminen, saa huomiota ja ihailua ja alistaa halutessaan oppilaita/heikossa asemassa olevia potilaita. Valitettavasti pilaavat niiden hyvien mainetta, heitäkin on toki, mutta valitettavan harvassa. He eivät yleensä valita suureen ääneen palkaansa pienuutta koko ajan vaan tekevät "kurjuudessa"paistattelevien työtkin omansa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani opettajat ovat tavalla tai toisella luotaantyöntäviä persoonia. En ihmettele yleistä halveksuntaa.
Aivan, koska heillä on valtaa ja lopulta he eivät ole vastuussa kenellekään virheistään tai vallankäytöstään. Heidäm toimintansa vaikuttaa monen elämään ja aivan liian usein todella vahingollisena tasolla. Ymmärrän kuinka ap katsoo vain itseään ja omaa erinomaisuuttaan, mutta lukemattomilla ihmisillä on kokemusta täysin mielivaltaisista opettajista. Kuinka joko he tai joku heidän luokkakaverinsa on joutunut aika inhottavien ellei suoraan julmien tekojen kohteeksi. Me kaikki tiedämme mitä huono opetus ja huonot numerot tarkoittavat monen tulevaisuudelle. Varsinkin kun niitä numeroita käytetään jatko-opiskelun koulutuspaikan hakemiseen.
Vuosien varrella olen tavannut lasteni useita eri opettajia ja kuullut tuttujen kertomuksia. Eli en puhu vain yhdestä kokemuksesta vuosia sitten.
Toiset opettajat ovat suorastaan tuhoavia. Sekä henkisesti, että mahdollisuuksien suhteen. Enkä puhu edes omien lasteni kokemuksista, vaan mitä kaikkea kouluissa oikein tapahtuu.
Jos opettajille pitäisi antaa enemmän rahaa, heiltä pitäisi myös vaatia enemmän tuloksia ja varsinkin vastuuta niistä tuloksista ja epäonnistumista. Jokainen huono oppilas on opettajan epäonnistuminen. Jos yksikään kouluakäyvä lapsi ei kymmenessä vuodessa ole oppinut lukemaan ja laskemaan kunnolla, joka ikisen häntä opettaneen opettajalta pitäisi vaatia palkat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tapaamani opet on olleet kivoja ja asiallisia. Meidän perheellä ei ole mitään ongelmia koulun eikä opettajien kanssa. Lapsia ikähaarukalla päiväkodista yläasteelle. Tiedän kyllä että opeilla on raskasta peruskoulussa, lapset kertovat hankalista tilanteista paljon. Se on surullista, että kaikkien kotona ei lapsia opeteta kunnioittamaan muita ihmisiä tai ylipäätään kunnioittamaan yhtään mitään.
Minä taas tunnen äidin, jonka lapsi tappoi itsensä, koska hänen opettajansa kiusasi häntä. Mutta kova ettei juuri se ope ollut sinun lapsesi opettaja, eikä kyseessä ollut sinun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tunnen äidin, jonka lapsi tappoi itsensä, koska hänen opettajansa kiusasi häntä. Mutta kova ettei juuri se ope ollut sinun lapsesi opettaja, eikä kyseessä ollut sinun lapsi.
Kamalaa, jos näin on. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuollainen on äärimmäisen harvinaista ja itsemurhassa varmasti paljon muutakin kamalaa taustalla. Luokkakavereiden kiusaamaksi joutuminen toki sitten yleisempää.
Perheelläni ei ole ikinä ollut mitään ongelmia opettajien tai koulun kanssa. Hyvää tuuriako, ehkäpä. Eniten varmasti kyse on kuitenkin siitä, että niin metsä vastaa kuin sille huutaa. Kohdelkaa opettajia asiallisesti ja ennen kaikkea, kasvattakaa lapsenne.
Vierailija kirjoitti:
Aika iso osa opettajista kuitenkin oikeasti on persoonia, jotka pitävät ihailusta, haluavat että muut tottelevat heitä (lapset ovat mukava kohde), jne, ovat hieman hankalia ja itseään korostavia. Osa on ihania, lämpimiä. Sitä vaan että ei tuo nyt ihan täysin tuulesta temmattuakaan ollut.
Miksi opettajan pitäisi olla ihana ja lämmin? Eihän suurin osa lapsistakaan ole. Ja mielestäsi on väärin vaatia lapsia tottelemaan opettajaa?
Taidat olla näitä kauhuvanhempia…
Minä olen koulutukseltani äidinkielenopettaja mutta en ole työskennellyt opettajana enää kolmeen vuoteen. Kollegat tekevät usein töitä arkisin klo 8-16 JA 21-23, kun lapset ovat nukkumassa, ja LISÄKSI esim. sunnuntaisin muutaman tunnin. Lukiossa yksi äikänope heräsi aamuyöllä korjaamaan aineita. Tämä on sitten ihan totta.
Kukaan meistä ei opiskellut aineenopettajaksi "ollakseen ihailun kohteena".
opettajat tekevät tärkeää työtä, ei ne ole mitään tilintarkastajia, jotka vaan suorittavat turhia juttuja jotka ovat itse keksineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on niin lyhyet työpäivät ja pitkät lomat, että kyllähän sellaista on vähän vaikea arvostaa kun se palkkakin maksetaan veronmaksajien kukkarosta.
Taidat kuulua niihin ihmisiin, jotka eivät tajua, että opetustunnit ovat vain pieni osa opettajan työpäivästä. Jokainen tunti pitää valmistella etukäteen, suunnitella ja tehdä havannointimateriaali. Luokan eteen ei mennä inspiroimaan, mitä sylki suuhun tuo.
Itselläni menevät mm. sunnuntait edellisen viikon tehtävien korjaukseen ja tulevan viikon suunnitteluun. Erikseen on sitten vielä jokailtainen tehtävien miettiminen, tarkistus ja uuteen materiaaliin tutustuminen. Lisänä tulevat viikottaiset palaverit ja opetussuunnitelmien kirjoittamiset ja kehittämistyö ja yhteydenpito vanhempien kanssa.
On ihan oma vikasi, jos käytät noin paljon aikaa työhösi.
Suurin osa opettajista on entisiä koulukiusaajia, osa jopa nykyisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se palkankorotus auttaa jaksamisessa, jos ja kun työn sisältö on viime vuosina muuttunut paljon rankemmaksi. Eikö pitäisi vaatia ennemmin parannuksia näihin asioihin? Sama juttu hoitajilla. Jos olet joka työvuoron jälkeen hermoromahduksen partaalla, mikä on se rahasumma, jonka avulla olisit tilanteeseesi tyytyväinen?
Olisin tyytyväinen, jos saisin kesältä saman palkan kuin virassa olijat. Ymmärrän hyvin, että työelämä kokonaisuudessaan on muuttunut rankemmaksi, mutta en voi ymmärtää miten on oikeudenmukaista, että samasta työstä maksetaan ihan eri palkka.
Onko erityisluokanopettajilla isompi palkka kuin tavallisten luokkien luokanopettajille? Ja jos on, niin kuinka paljon isompi? Mun mielestä siinä työssä pitäisi saada pas*kaisen työn lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se palkankorotus auttaa jaksamisessa, jos ja kun työn sisältö on viime vuosina muuttunut paljon rankemmaksi. Eikö pitäisi vaatia ennemmin parannuksia näihin asioihin? Sama juttu hoitajilla. Jos olet joka työvuoron jälkeen hermoromahduksen partaalla, mikä on se rahasumma, jonka avulla olisit tilanteeseesi tyytyväinen?
Olisin tyytyväinen, jos saisin kesältä saman palkan kuin virassa olijat. Ymmärrän hyvin, että työelämä kokonaisuudessaan on muuttunut rankemmaksi, mutta en voi ymmärtää miten on oikeudenmukaista, että samasta työstä maksetaan ihan eri palkka.
Tuon vääryyden oikaiseminen on vain yksi monista sellaisista jutuista, jotka OAJ:n olisi pitänyt laittaa kuntoon mutta joille tuo kelvottomista kelvottomin ammattiyhdistys ei ole tehnyt yhtään mitään.
OAJ taitaa olla kaikkien aikojen rimanalitus.
Kristiina xx kirjoitti:
Onko erityisluokanopettajilla isompi palkka kuin tavallisten luokkien luokanopettajille? Ja jos on, niin kuinka paljon isompi? Mun mielestä siinä työssä pitäisi saada pas*kaisen työn lisää.
OAJ:n sivuilta löytyy tämäkin tieto, tosin jokseenkin epäselvästä dokumentista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajilla on niin helppo työ, hyvä palkka ja pitkät lomat, niin miksi opettajien suuri enemmistö haluaisi vaihtaa ihan toisiin hommiin ja kertoo suuresta tyytymättömyydestä ja pahoinvoinnissa opettajan ammatissaan? Näin kertovat johdonmukaisesti useat viime vuosina tehdyt kyselytutkimukset.)
Juuri näin. Olen ope ja antaisin mielelläni pois puolet lomista, jos saisin tilalle arjen, joka ei olisi pelkkää taistelua jaksamisen kanssa.
Jotta koulussa voitaisiin paremmin, sekä työntekijöt että oppilaat, monessa asiassa pitäisi palata entiseen, hyväksitodettuun käytäntöön. Erityis- ja pienluokat takaisin, ryhmäkoot pienemmäksi, turha kirjaaminen ja hankehömppä pois ja rauha keskittyä opettamiseen ja oppilaisiin. Ja tässä ei välttämättä olisi kyse edes rahasta! Järki puuttuu päätöksistä!
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla lytätään kaikki, mutta erityisesti opettajat ja hoitajat. Naisvaltaisia aloja molemmat, sattumaako?
Nuoret lääkärikin ovat nykyisin todennäköisemmin naisia kuin miehiä.
Kyllä osa arvostaa opettajia, minä esimerkiksi. Olen itse hyväpalkkainen, johtotehtävissä. Mutta mielestäni mun työ ei ole likimainkaan niin tärkeää kuin opettajan.
Opettajat on valtavan taitavia ja viisaita, ja oman lapsen oppimishaasteiden myötä silmät on avautuneet siitä miten loistava osaaminen opettajilla on pedagogi/psykologia/kasvu- ja kehitys -osaamisalueista. Ns ”tavallinen ihminen” ei taida tajutakaan miten syvällistä tietoa ja viisautta opeilla on!
Soisin ennemmin opettajille isot korotukset kuin sairaanhoitajille. En nyt niitäkään siis halua vähätellä mutta opettajat tekee TÄRKEINTÄ asiaa eli rakentaa ja luo tulevaisuutta, sillä lapsissa on tulevaisuus.
Esim jossain Saksassa ja Sveitsissä opettaja on yksi arvostetuimpia ammatteja ja miesopetkin usein on puku päällä opettamassa ;)