Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitaisiinko lopettaa toisten alojen vähättely? Opettajat vihan kohteena Hämeen Sanomissa

Vierailija
04.03.2022 |

Olen koulutukseltani sosionomi AMK sekä varhaiskasvatuksen ja luokanopettaja. Olen lopen uupunut alojeni jatkuvaan vähättelyyn ja lyttäämiseen. Olen itse asiassa lopen uupunut kaikkien alojen vähättelyyn. Milloin saa lukea valitusta hoitajista, kuinka he kehtaavat vaatia kohtuullisia työoloja, ja milloin mistäkin toimialasta vuorollaan.

Päivän Hämeen Sanomat julkaisi ala-arvoisen kirjoituksen opettajista. Se näkyy vain tilaajille, mutta ehkä otsikko "Muita ehdottomasti erinomaisempi ammattikunta" kertoo jo sisällöstä. Muutamia lainauksia:
"Nyt opet katseet pois sieltä omasta napanöyhtästä -- Opettajatko saavat huonoa palkkaa? Ilmeisesti noin 4200 euron keskipalkka on sitten huono". Missä tuollaista palkkaa saa? Ehkä yliopiston lehtorina, mutta oma 2800 euron bruttopalkka alakoulun luokanopettajana on aika eri luokassa.
"Lapsemme ja lapsenlapsemme eivät voi olla muun kuin ehdottoman erinomaisen ammattikunnan käsissä. Sen epäilyhän olisi suorastaan pyhäin kansankynttiläin suunnaton häväistys" Jos joku opettaja toimii työssään väärin, kritiikki on tietenkin sallittua. Mutta noissa virkkeissä asia on esitetty surullisen alentavasti.
"Tilityksensä sähköpostiosoitteesta Laiska opettaja lähettänyt olisi kuitenkin voinut mieluummin ladata akkujaan kohtaamaan taas ne kavalat lapset ja silmille käyvät nuoret sekä päin naamaa huutavat työkaverit. Mahdollisesti hänkin on itse alansa valinnut." Aivan, ovathan opettajat itse valinneet alansa, joten ihan turha yrittää puuttua epäkohtiin. Tämä on surullisen yleinen kommentti myös hoitajille osoitettuna.

Jos suuren sanomalehden toimittajan on hyväksyttävää kirjoittaa ammattikunnasta noin, en voi kuin ihmetellä. Toivon, että me ihmiset oppisimme kannustamaan toisiamme ainaisen lyttäämisen ja vähättelyn sijaan. Minä toivon voimaa ja jaksamista kaikille alasta riippumatta. Korona-aika on tuonut mukanaan pelottavan paljon uupumista ja mielenterveysongelmia. Siihen päälle ei tarvita enää yhtään vähättelevää kommenttia.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on niin lyhyet työpäivät ja pitkät lomat, että kyllähän sellaista on vähän vaikea arvostaa kun se palkkakin maksetaan veronmaksajien kukkarosta. 

Taidat kuulua niihin ihmisiin, jotka eivät tajua, että opetustunnit ovat vain pieni osa opettajan työpäivästä. Jokainen tunti pitää valmistella etukäteen, suunnitella ja tehdä havannointimateriaali. Luokan eteen ei mennä inspiroimaan, mitä sylki suuhun tuo.

Itselläni menevät mm. sunnuntait edellisen viikon tehtävien korjaukseen ja tulevan viikon suunnitteluun. Erikseen on sitten vielä jokailtainen tehtävien miettiminen, tarkistus ja uuteen materiaaliin tutustuminen. Lisänä tulevat viikottaiset palaverit ja opetussuunnitelmien kirjoittamiset ja kehittämistyö ja yhteydenpito vanhempien kanssa.

Vierailija
22/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikin kolumnistilla ollut jokin henkilökohtainen kahnaus taustalla. Liekö oman lapsen opettaja epäkiva tai antanut huonon numeron omalle lapselle? Se harmi sitten purkautuu yleisenä alan haukkumisena. Katunee joku päivä itsekin juttuaan, selvästikin pikaistuksissa kirjoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat pakenee alalta, se on jo ihan selvästi näkyvä ilmiö. Koulutusmäärät on kuitenkin niin suuret ettei se heti tai vielä joka paikassa näy. Pian kuitenkin näkyy ja onhan se todella surkea juttu, että koulutetaan turhaan maistereita, jotka eivät alalla halua pysyä. En ihmettele yhtään näin läheltä seuranneena. Raskasta työtä ja usein iltaan asti. Raskasta nimenomaan henkisesti. Vähättelyä, syyttelyä, vaatimuksia, minä minä perheitä, erityisvaatimuksia ja huomioitavaa varmaan joka toisella lapsella ,väkivaltaisia oppilaita, sairaita oppilaita, sairaita vanhempia, vähätellään työmäärää vaikkei ole mitään ymmärrystä todellisista työtunneista, puhelin soi ja wilman kautta häiriköidään jopa ilta kymmeneltä ja räyhätään kun opettaja ei vastaa, vaatimukset alati kasvavia ja vaikutusmahdollisuudet omaan työhön yhä heikommat. Ja palkka tosiaan tuo 2800€. Ei etenemismahdollisuuksia.

Niin etten yhtään ihmettele jos ala ei houkuta.

Vierailija
24/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajilla on niin helppo työ, hyvä palkka ja pitkät lomat, niin miksi opettajien suuri enemmistö haluaisi vaihtaa ihan toisiin hommiin ja kertoo suuresta tyytymättömyydestä ja pahoinvoinnissa opettajan ammatissaan? Näin kertovat johdonmukaisesti useat viime vuosina tehdyt kyselytutkimukset.)

Vierailija
25/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajatkin ovat politisoitumassa. Ei hyvä, huono, oikein huono juttu.

Peruskoulun ja lukionkin opettajista valtaosa jostain käsittämättömästä syystä kannattaa Kokoomusta. Se on erittäin kummaa, koska Kokoomuksen koulutuspolitiikka ei ole tehnyt kuin pahaa ja hävitystä suomalaiselle sivistysajattelulle.

Yliopistotasolla opetushenkilöstö äänestää järkevämmin ja enemmänkin Vasemmistoa. Vasemmiston koulutuspoliittiset näkemykset ovat kestäviä ja hienoja.

Kun demarien Krista Kiuru oli aikoinaan opetusministeri, muistan hänen esittäneen, että opettajan pätevyyteen pitäisi riittää alempi korkeakoulututkinto, eli siis vain hum. kand. tasoinen tutkinto.

Tämä osoitti demarien täydellistä tietämättömyyttä ja Suomen opettajakoulutuksen korkean laadun ylikävelyä.

Vierailija
26/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa lääkäreiden työn arvostus on luisumassa pelottavasti alaspäin. Eiväthän he mistään mitään tiedä, ihmiset vähän googlaavat itse... Heillä sentään palkka kunnossa. 

Nykylääkärit googlaavat oireet jonka jälkeen Burana-kuuri ja käsky uudelleen vastaanotolle jos viitsii. Lääkäreillä on lupa tappaa. Arvostan siivoojia enemmän kuin lääkäreitä.

Vierailija
27/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettajilla on niin helppo työ, hyvä palkka ja pitkät lomat, niin miksi opettajien suuri enemmistö haluaisi vaihtaa ihan toisiin hommiin ja kertoo suuresta tyytymättömyydestä ja pahoinvoinnissa opettajan ammatissaan? Näin kertovat johdonmukaisesti useat viime vuosina tehdyt kyselytutkimukset.)

Juuri näin. Olen ope ja antaisin mielelläni pois puolet lomista, jos saisin tilalle arjen, joka ei olisi pelkkää taistelua jaksamisen kanssa.

Vierailija
28/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mikään ihmisten kanssa tehty työ helppoa ole. Työolot pitäisi kyllä saada kuntoon, ei mikään palkka riitä, jos itse työ ei suju syystä tai toisesta.

Vierailija
29/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa lääkäreiden työn arvostus on luisumassa pelottavasti alaspäin. Eiväthän he mistään mitään tiedä, ihmiset vähän googlaavat itse... Heillä sentään palkka kunnossa. 

Nykylääkärit googlaavat oireet jonka jälkeen Burana-kuuri ja käsky uudelleen vastaanotolle jos viitsii. Lääkäreillä on lupa tappaa. Arvostan siivoojia enemmän kuin lääkäreitä.

Todistit juuri kommenttini pelottavan paikkansa pitäväksi. Ei kai ihmiset oikeasti voi ajatella noin yksinkertaisesti?! Hyvin sait myös tuotua esiin yhden aliarvostetun ammattikunnan eli siivoojat muka arvostamalla heitä.

Vierailija
30/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat, joita arvostetaan, ovat ikuiset opiskelijat, mitä vaan tehdään jotta ei tarvitse mennä töihin.

Jotkut puolestaan osaavat olla menemättä koskaan töihin, olematta ikuisia opiskelijoita.

Ns. Elämäntapatyöttömät. Joilla riittää tekosyitä olla menemättä töihin. Suurin syy tietysti liian hyvät tuet.

Vierailija
31/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvostan kaikkia aloja. Mutta niitä, jotka jatkuvasti ruikuttavat lisää palkkaa entisenlaisesta työstä, en arvosta. Siinäpä yksi syy, miksen jaksa kuunnella juurikin opettajien ja hoitajien valitusta. Olette alalle hakiessanne tienneet palkkatason. Turha siis enää omaa valintaa valittaa. Elämässä on sitä paitsi muutakin kuin raha.

Vierailija
32/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvostan kaikkia aloja. Mutta niitä, jotka jatkuvasti ruikuttavat lisää palkkaa entisenlaisesta työstä, en arvosta. Siinäpä yksi syy, miksen jaksa kuunnella juurikin opettajien ja hoitajien valitusta. Olette alalle hakiessanne tienneet palkkatason. Turha siis enää omaa valintaa valittaa. Elämässä on sitä paitsi muutakin kuin raha.

Entisenlaisesta? Opettajan työmäärä ja työn vaativuus ovat kasvaneet muun muassa inkluusion myötä järjettömästi. Olen ymmärtänyt, että myös hoitajilla työn määrä on lisääntynyt. Siinä olet oikeassa, että elämässä on muutakin kuin raha. Olisi kuitenkin kiva, että ei tarvitsisi aina laskea, mitä voi ostaa ruokakaupasta. T. ope ja yh-äiti

Vierailija
33/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenlaisesta? Opettajan työmäärä ja työn vaativuus ovat kasvaneet muun muassa inkluusion myötä järjettömästi. Olen ymmärtänyt, että myös hoitajilla työn määrä on lisääntynyt. Siinä olet oikeassa, että elämässä on muutakin kuin raha. Olisi kuitenkin kiva, että ei tarvitsisi aina laskea, mitä voi ostaa ruokakaupasta. T. ope ja yh-äiti

Tuskinpa löytyy yhtään alaa joka ei ole muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ei ainakaan helpommaksi. Varmasti suurin osa on palkkansa kanssa samassa veneessä, se ei ole linjassa työn määrän ja vaatimuksien kanssa.

Vierailija
34/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa löytyy yhtään alaa joka ei ole muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ei ainakaan helpommaksi. Varmasti suurin osa on palkkansa kanssa samassa veneessä, se ei ole linjassa työn määrän ja vaatimuksien kanssa.

Luulen myös, että näin on. Alalla kuin alalla vaatimukset ovat kasvaneet. Siksi ihmettelenkin tuota "entisenlainen"-kommenttia.

Vierailija
35/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on opettaja peruskoulussa ja lukiossa. Tekee yleensä 10-12-tuntisia päiviä. Saa paljon hyvää palautetta, mutta toki on myös vanhempia, jotka kuvittelevat opettajan työn olevan niin helppoa, että opettajalla olisi aikaa esim. tarkistaa oppilaan koe uudelleen, kun kasi ei kelpaa vanhemmille arvosanaksi.

Puolisoni keikkuu jatkuvasti burnoutin rajalla. Pitkät lomat menee toipuessa. Alanvaihto on hänelläkin jatkuvasti mielessä, koska noista 12 tunnin työpäivistä ei makseta hänelle juuri mitään. Opettajahan saa liksan vaan opetustunneista. Se on sama asia kuin että kaupan työntekijä saisi palkkaa vain siitä, kun asiakkaan kolikko kilahtaa kassaan. Hyllytys, kassan lasku, hiljaiset tunnit yms. tehtäisiin omalla ajalla.

Näen punaista aina, kun opettajien työtä vähätellään.

Vierailija
36/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on opettaja peruskoulussa ja lukiossa. Tekee yleensä 10-12-tuntisia päiviä. Saa paljon hyvää palautetta, mutta toki on myös vanhempia, jotka kuvittelevat opettajan työn olevan niin helppoa, että opettajalla olisi aikaa esim. tarkistaa oppilaan koe uudelleen, kun kasi ei kelpaa vanhemmille arvosanaksi.

Puolisoni keikkuu jatkuvasti burnoutin rajalla. Pitkät lomat menee toipuessa. Alanvaihto on hänelläkin jatkuvasti mielessä, koska noista 12 tunnin työpäivistä ei makseta hänelle juuri mitään. Opettajahan saa liksan vaan opetustunneista. Se on sama asia kuin että kaupan työntekijä saisi palkkaa vain siitä, kun asiakkaan kolikko kilahtaa kassaan. Hyllytys, kassan lasku, hiljaiset tunnit yms. tehtäisiin omalla ajalla.

Monella provisiopalkalla olevalla myyjällä palkka määräytyy juurikin vertauksesi mukaisesti.

Ei ole mitään hyötyä verrata myyjän ja opettajan palkkoja tai työnkuvia. Molemmille on tarvetta, mutta palkkaus ja työsopimukset neuvotellaan eri pöydissä.

Vierailija
37/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten se palkankorotus auttaa jaksamisessa, jos ja kun työn sisältö on viime vuosina muuttunut paljon rankemmaksi. Eikö pitäisi vaatia ennemmin parannuksia näihin asioihin? Sama juttu hoitajilla. Jos olet joka työvuoron jälkeen hermoromahduksen partaalla, mikä on se rahasumma, jonka avulla olisit tilanteeseesi tyytyväinen?

Vierailija
38/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni taas liioitteluksi. Opettajan opetusvelvollisuus on noin 21-24 tuntia viikossa. Jos opettajalle todellakin maksettaisiin palkkaa vain siitä, kyseessä olisi suunnilleen parhaiten palkatusta ammattiryhmästä.

Vierailija
39/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten se palkankorotus auttaa jaksamisessa, jos ja kun työn sisältö on viime vuosina muuttunut paljon rankemmaksi. Eikö pitäisi vaatia ennemmin parannuksia näihin asioihin? Sama juttu hoitajilla. Jos olet joka työvuoron jälkeen hermoromahduksen partaalla, mikä on se rahasumma, jonka avulla olisit tilanteeseesi tyytyväinen?

Sepä se palkankorotukset korjaisi mitään. Ne rahat, jotka olisivat pois jostain muualta, pitäisi ohjata lisäresurssien hankintaan ja työolojen parantamiseen.

Vierailija
40/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työolot tulisikin ehdottomasti olla ensisijainen asia. Mutta kyllä myös palkan tulisi olla vastuun kanssa tasapainossa. Jos lähdettäisiin siitä, että koko ajan ei pitäisi elää tiukasti, kuten yh-äiti yllä olevassa esimerkissään kirjoitti. Lähtöperuspalkka on muistaakseni nyt noin 2700 euroa luokanopettajalla, vaka-opella vielä vähemmän. Kyllä sen pitäisi mielestäni alkaa kolmosella ja edelleen palkka olisi moniin muihin vastaavan koulutustason töihin verraten pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän