Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitaisiinko lopettaa toisten alojen vähättely? Opettajat vihan kohteena Hämeen Sanomissa

Vierailija
04.03.2022 |

Olen koulutukseltani sosionomi AMK sekä varhaiskasvatuksen ja luokanopettaja. Olen lopen uupunut alojeni jatkuvaan vähättelyyn ja lyttäämiseen. Olen itse asiassa lopen uupunut kaikkien alojen vähättelyyn. Milloin saa lukea valitusta hoitajista, kuinka he kehtaavat vaatia kohtuullisia työoloja, ja milloin mistäkin toimialasta vuorollaan.

Päivän Hämeen Sanomat julkaisi ala-arvoisen kirjoituksen opettajista. Se näkyy vain tilaajille, mutta ehkä otsikko "Muita ehdottomasti erinomaisempi ammattikunta" kertoo jo sisällöstä. Muutamia lainauksia:
"Nyt opet katseet pois sieltä omasta napanöyhtästä -- Opettajatko saavat huonoa palkkaa? Ilmeisesti noin 4200 euron keskipalkka on sitten huono". Missä tuollaista palkkaa saa? Ehkä yliopiston lehtorina, mutta oma 2800 euron bruttopalkka alakoulun luokanopettajana on aika eri luokassa.
"Lapsemme ja lapsenlapsemme eivät voi olla muun kuin ehdottoman erinomaisen ammattikunnan käsissä. Sen epäilyhän olisi suorastaan pyhäin kansankynttiläin suunnaton häväistys" Jos joku opettaja toimii työssään väärin, kritiikki on tietenkin sallittua. Mutta noissa virkkeissä asia on esitetty surullisen alentavasti.
"Tilityksensä sähköpostiosoitteesta Laiska opettaja lähettänyt olisi kuitenkin voinut mieluummin ladata akkujaan kohtaamaan taas ne kavalat lapset ja silmille käyvät nuoret sekä päin naamaa huutavat työkaverit. Mahdollisesti hänkin on itse alansa valinnut." Aivan, ovathan opettajat itse valinneet alansa, joten ihan turha yrittää puuttua epäkohtiin. Tämä on surullisen yleinen kommentti myös hoitajille osoitettuna.

Jos suuren sanomalehden toimittajan on hyväksyttävää kirjoittaa ammattikunnasta noin, en voi kuin ihmetellä. Toivon, että me ihmiset oppisimme kannustamaan toisiamme ainaisen lyttäämisen ja vähättelyn sijaan. Minä toivon voimaa ja jaksamista kaikille alasta riippumatta. Korona-aika on tuonut mukanaan pelottavan paljon uupumista ja mielenterveysongelmia. Siihen päälle ei tarvita enää yhtään vähättelevää kommenttia.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla lytätään kaikki, mutta erityisesti opettajat ja hoitajat. Naisvaltaisia aloja molemmat, sattumaako?

Vierailija
2/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa lääkäreiden työn arvostus on luisumassa pelottavasti alaspäin. Eiväthän he mistään mitään tiedä, ihmiset vähän googlaavat itse... Heillä sentään palkka kunnossa. 

Vierailija
4/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso osa opettajista kuitenkin oikeasti on persoonia, jotka pitävät ihailusta, haluavat että muut tottelevat heitä (lapset ovat mukava kohde), jne, ovat hieman hankalia ja itseään korostavia. Osa on ihania, lämpimiä. Sitä vaan että ei tuo nyt ihan täysin tuulesta temmattuakaan ollut.

Vierailija
5/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat, joita arvostetaan, ovat ikuiset opiskelijat, mitä vaan tehdään jotta ei tarvitse mennä töihin.

Vierailija
6/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on ollut jo vuosikausia. Nyt alkaa näkymään jo alalle hakeutumisessa ja varsinkin alalla pysymisessä. Muutama vuosi vielä niin opettajia ei löydy mihinkään. En tiedä, kenen etua se palvelee. T. Yli 20 vuotta opena ja bruttopalkka alkaa kolmosella

Vierailija
7/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Aluksi luulin, että kyseessä oli lukijan mielipidekirjoitus, mutta että toimittajalta? Onpa ikävää! Mulla ei ole mitään käsitystä Hämeen sanomista, mutta en kyllä ehkä jatkaisi tilausta.

Miksi pitää aina kilpailla sillä, kenellä on vaikeinta? Miksi ei voida arvostaa kaikkia ammatteja? Joka alalta löytyy kultakimpaleita ja mätiä omenia. Eikö nyt voitaisi olla samassa veneessä eikä ampua toisiamme jalkaan?

Vierailija
8/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajatkin ovat politisoitumassa. Ei hyvä, huono, oikein huono juttu.

Vierailija
9/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso osa opettajista kuitenkin oikeasti on persoonia, jotka pitävät ihailusta, haluavat että muut tottelevat heitä (lapset ovat mukava kohde), jne, ovat hieman hankalia ja itseään korostavia. Osa on ihania, lämpimiä. Sitä vaan että ei tuo nyt ihan täysin tuulesta temmattuakaan ollut.

Tuollainen viesti ei minusta jutusta välittynyt. Olen muutenkin eri mieltä. Osa opettajista, kyllä. Mutta ei iso osa. 

Vierailija
10/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Aluksi luulin, että kyseessä oli lukijan mielipidekirjoitus, mutta että toimittajalta? Onpa ikävää! Mulla ei ole mitään käsitystä Hämeen sanomista, mutta en kyllä ehkä jatkaisi tilausta.

Miksi pitää aina kilpailla sillä, kenellä on vaikeinta? Miksi ei voida arvostaa kaikkia ammatteja? Joka alalta löytyy kultakimpaleita ja mätiä omenia. Eikö nyt voitaisi olla samassa veneessä eikä ampua toisiamme jalkaan?

Juuri tämä tiivisti ajatukseni. Kiva kuulla, että muutkin ajattelevat samoin.

Ap

Vierailija
11/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani opettajat ovat tavalla tai toisella luotaantyöntäviä persoonia. En ihmettele yleistä halveksuntaa.

Vierailija
12/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani opettajat ovat tavalla tai toisella luotaantyöntäviä persoonia. En ihmettele yleistä halveksuntaa.

Minä taas tunnen tasan yhden rasittavan, minäminä-asenteella varustetun, mutta muut ovat lämpimiä ja mukavia ihmisiä. Jos tunnet paljon opettajia ja kaikissa on mielestäsi jotakin vikaa, voisikohan olla peiliin katsomisen paikka? Sama koskee tietysti kaikkia muitakin aloja.

Vierailija
13/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on niin lyhyet työpäivät ja pitkät lomat, että kyllähän sellaista on vähän vaikea arvostaa kun se palkkakin maksetaan veronmaksajien kukkarosta. 

Vierailija
14/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on ollut jo vuosikausia. Nyt alkaa näkymään jo alalle hakeutumisessa ja varsinkin alalla pysymisessä. Muutama vuosi vielä niin opettajia ei löydy mihinkään. En tiedä, kenen etua se palvelee. T. Yli 20 vuotta opena ja bruttopalkka alkaa kolmosella

Tätä myös pelkään. Ruotsissa opettajapuola on ollut realismia jo vuosia. Laadukas koulutus on ollut tärkeässä roolissa yhteiskunnassamme. Ilman päteviä opettajia sille saadaan heittää hyvästit.

Vierailija
15/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä myös pelkään. Ruotsissa opettajapuola on ollut realismia jo vuosia. Laadukas koulutus on ollut tärkeässä roolissa yhteiskunnassamme. Ilman päteviä opettajia sille saadaan heittää hyvästit.

Heh, niin siis opettajapula.

Vierailija
16/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on niin lyhyet työpäivät ja pitkät lomat, että kyllähän sellaista on vähän vaikea arvostaa kun se palkkakin maksetaan veronmaksajien kukkarosta. 

Odottelinkin jo tätä klassikkokommenttia. Mistä tuo illuusio lyhyistä työpäivistä muodostuu? Ainakin itselläni on haasteita saada päivät pidettyä 8-tuntisina, kun hommaa on niin paljon. Lähden kyllä työpaikalta ajoissa koirani takia, mutta teen suunnittelu- ja arviointityön suurimmaksi osaksi kotona. Pitkät lomat ovat toki totta, tosin harmillisen monella ne ovat palkattomia. 

Vierailija
17/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen FM ja OTM, ja molemmista saa kuulla päänaukomista. FM lähinnänsitä perinteistä ”käsienheiluttelija, huuhaahumanisti” vaikka olen sen tutkinnon tiimoilta toiminut mm. kääntäjänä yms. melko konkreettisissa hommissa, juristina taas sitä tuppaa kuulemaan kaikenlaisia ”totuuksia” omasta ammattikunnastaan ja duunistaan vaikka totuuksien heittelijällä ei selvästi ole mitään käsitystä siitä, mitä perusjuristi tekee. Tuntuu että nämä ihmiset aidosti uskovat kaikkien juristien olevan lähinnä rikollisten puolustusasianajajia, vaikka näitä löytyy koko juristikunnasta aivan kourallinen. Valtaosa kun ei ole asianajajia lainkaan ja ne jotka ovat, työskentelevät pääsääntöisesti ihan tavallisten ihmisten tavallisten ongelmien ratkomisen parissa.

Itse mm. hoidan ihan perus pk-firmojen välisiä riitoja ja kiistoja, joissa osapuolina on peruspentit ja tavalliset tiinat putkifirmoineen ja kampaamoineen. Yleensä ovat keskenään tehneet jonkin huonon sopimuksen, mitä sitten pitää ratkoa lakimiesten välityksellä kun sopua ei saada kahden kesken. Näistä hommista on rikolliset kaukana.

Yhdistävänä tekijä olen havainnut sen, että koulutuksista päätä aukovat ihmiset eivät ole itse koulutettuja. Kyllähän yliopiston käynyt yleensä tietää, mitä mikäkin yliopistossa edustettu ammattikunta noin suurinpiirtein tekee. Amispohjalta tuntuu olevan vaikea hahmottaa esimerkiksi opettajan tai juristin työtä, ollaan vähän kateellisiakin ja sitten se purkautuu räksytyksenä.

Vierailija
18/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajatkin ovat politisoitumassa. Ei hyvä, huono, oikein huono juttu.

Peruskoulun ja lukionkin opettajista valtaosa jostain käsittämättömästä syystä kannattaa Kokoomusta. Se on erittäin kummaa, koska Kokoomuksen koulutuspolitiikka ei ole tehnyt kuin pahaa ja hävitystä suomalaiselle sivistysajattelulle.

Yliopistotasolla opetushenkilöstö äänestää järkevämmin ja enemmänkin Vasemmistoa. Vasemmiston koulutuspoliittiset näkemykset ovat kestäviä ja hienoja.

Vierailija
19/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuiskohan siitä, että näiden ammattien edustajat niin kovasti tuovat esille sitä, miten nimenomaan heidän työnsä on raskasta/haastavaa/alipalkattua/jne? Siinä tulee helposti sellainen kuva, että vähättelevät samalla muiden työtä. Ei ole oikeasti varmaan sellaista alaa tai ammattia, jossa ei olisi koko ajan kiristetty työtahtia ja vähennetty resursseja. 

Vierailija
20/64 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muusta ammattiryhmästä puhutaan tällaisena yhtenä könttänä? Opettajia on Suomessa ehkä noin 120000. Voiko tosiaan ajatella, että he ovat yhtenäinen ryhmä? On ihan naurettavaa sanoa, että opettajat sitä ja opettajat tätä. Ei ole mitään, mikä yhdistäisi kaikkia noita 120000 ihmistä, paitsi ammatti.

Kaikkein huvittavimpia ovat nämä narsistimaalailut. Opettajaksi muka hakeudutaan, jotta pääsisi ihailluksi ja jotta voi käskeä muita. Hehheh, tervetuloa vaan esimerkiksi yläkouluun kokeilemaan sitä ihailun kohteena olemista ja miten syvää tyydytystä saa, kun vihdoin saa Janipetterin ottamaan kirjansa esiin.

Tämä kummallinen opettajien leimaaminen ja demonisointi ei johda mihinkään hyvään. Mitä huonommin opettajia kohdellaan, sitä vähemmän ammatti kiinnostaa lahjakkaita nuoria. Ruotsissa on jo nähty, mitä seuraa opettajan arvostuksen romahtamisesta. Siellä joudutaan pyytämään eläköityneitä opettajia takaisin töihin, kun ei nuoria enää kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä