Voitaisiinko lopettaa toisten alojen vähättely? Opettajat vihan kohteena Hämeen Sanomissa
Olen koulutukseltani sosionomi AMK sekä varhaiskasvatuksen ja luokanopettaja. Olen lopen uupunut alojeni jatkuvaan vähättelyyn ja lyttäämiseen. Olen itse asiassa lopen uupunut kaikkien alojen vähättelyyn. Milloin saa lukea valitusta hoitajista, kuinka he kehtaavat vaatia kohtuullisia työoloja, ja milloin mistäkin toimialasta vuorollaan.
Päivän Hämeen Sanomat julkaisi ala-arvoisen kirjoituksen opettajista. Se näkyy vain tilaajille, mutta ehkä otsikko "Muita ehdottomasti erinomaisempi ammattikunta" kertoo jo sisällöstä. Muutamia lainauksia:
"Nyt opet katseet pois sieltä omasta napanöyhtästä -- Opettajatko saavat huonoa palkkaa? Ilmeisesti noin 4200 euron keskipalkka on sitten huono". Missä tuollaista palkkaa saa? Ehkä yliopiston lehtorina, mutta oma 2800 euron bruttopalkka alakoulun luokanopettajana on aika eri luokassa.
"Lapsemme ja lapsenlapsemme eivät voi olla muun kuin ehdottoman erinomaisen ammattikunnan käsissä. Sen epäilyhän olisi suorastaan pyhäin kansankynttiläin suunnaton häväistys" Jos joku opettaja toimii työssään väärin, kritiikki on tietenkin sallittua. Mutta noissa virkkeissä asia on esitetty surullisen alentavasti.
"Tilityksensä sähköpostiosoitteesta Laiska opettaja lähettänyt olisi kuitenkin voinut mieluummin ladata akkujaan kohtaamaan taas ne kavalat lapset ja silmille käyvät nuoret sekä päin naamaa huutavat työkaverit. Mahdollisesti hänkin on itse alansa valinnut." Aivan, ovathan opettajat itse valinneet alansa, joten ihan turha yrittää puuttua epäkohtiin. Tämä on surullisen yleinen kommentti myös hoitajille osoitettuna.
Jos suuren sanomalehden toimittajan on hyväksyttävää kirjoittaa ammattikunnasta noin, en voi kuin ihmetellä. Toivon, että me ihmiset oppisimme kannustamaan toisiamme ainaisen lyttäämisen ja vähättelyn sijaan. Minä toivon voimaa ja jaksamista kaikille alasta riippumatta. Korona-aika on tuonut mukanaan pelottavan paljon uupumista ja mielenterveysongelmia. Siihen päälle ei tarvita enää yhtään vähättelevää kommenttia.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pelkästään vähättelystä. Somen myötä kasvoton haukkuminen on nykyään uusi normaali, jolloin tämä ahdistunut, epävarma ihminen yrittää nostaa itseään muiden yläpuolelle.
Niin kai. Mutta tämäkin toimittaja kirjoitti mielipiteensä omalla nimellään ja kuvallaan varustettuna. Ymmärtäisin, että esimerkiksi anonyymillä vauvapalstalla kynnys olisi pienempi, joskin silloinkaan vihakommentit eivät ole hyväksyttyjä.
Valivali seliseli kirjoitti:
Mitään aloja ei saa vähätellä paitsi opettajia ja sairaanhoitajia.
Yllä mainitut on sellaisia valittajia, kokijoita ja oman tekemisensä korostajia, että ei mitään tolkkua.Kaikki on niin vaarallista, vaikeaa ja raskasta ja palkka pieni. On se jännä miten kahdelle alalle osuukaan kaikki raskas työ, kaikki vaarat ja huonoin palkka.
Näkehhän sen jo tilastoistakin, että he joutuvat kaikista aloista eniten väkivallan uhriksi ja saavat hunointa palkkaa, eiku :D
No voisko niitä palkkoja korottaa JOSKUS, ettei tarvis sunkaan kuunnella samaa valitusta vuodesta toiseen. Työn määrä ja kuormittavuus sekä elämisen kustannukset nousseet 20 vuodessa huimasti, palkka ei yhtään!
Harva muullakaan alalla sillä samalla aloituspalkallaan enää 20v jälkeen olisi tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Aika iso osa opettajista kuitenkin oikeasti on persoonia, jotka pitävät ihailusta, haluavat että muut tottelevat heitä (lapset ovat mukava kohde), jne, ovat hieman hankalia ja itseään korostavia. Osa on ihania, lämpimiä. Sitä vaan että ei tuo nyt ihan täysin tuulesta temmattuakaan ollut.
Hohhoijaa.
T. Opettaja
Kyse ei ole pelkästään vähättelystä. Somen myötä kasvoton haukkuminen on nykyään uusi normaali, jolloin tämä ahdistunut, epävarma ihminen yrittää nostaa itseään muiden yläpuolelle.