Ateismin ihmiskäsitys
Ateismin ihmiskäsitys ei anna mitään arvoa ihmiselle. Kristillisessä opissa ihminen nähdään Jumalan kuvana joka on luotu mieheksi ja naiseksi. Ateismin mukaan ihmiset ovat pelkästään homo sapiens lajin koiras- ja naarasapinoita. Itse en voisi ajatella elämääni mielekkäänä jos ajattelisin olevani vain eläin.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:32"]
Ateismin ihmiskäsitys ei anna mitään arvoa ihmiselle. Kristillisessä opissa ihminen nähdään Jumalan kuvana joka on luotu mieheksi ja naiseksi. Ateismin mukaan ihmiset ovat pelkästään homo sapiens lajin koiras- ja naarasapinoita. Itse en voisi ajatella elämääni mielekkäänä jos ajattelisin olevani vain eläin.
[/quote]Minulle ateismiin kuuluu kartesiolainen ihmiskäsitys. "ajattelen, siis olen". Tähän pohjaa humanismi. Kaikki suodattuu ihmisen tajunnan kautta. Ihmisyksilö, ihmisidentiteetti ja tajunta ovat tärkeintä mitä on. Ainoa mitä todistettavasti on. Ainutlaatuista ja korvaamatonta.
Sellainen on ainakin tämän ateistin ihmiskäsitys.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:32"]
[/quote]
Haistapa hihhuli paska. ;)
Arvostan ihmisiä vaikka naurankin satuolentojen perseennuolemiselle. Hihhuleitten arvostus on kieltämättä vaikeaa -myönnän.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:53"]
Ateismi ei kannata siksi että kaikki todistusaineisto tukee luomista eikä sattumalta taphtunutta alkuräjähdystä ja evoluutiota.
Raamattu historiallisesti luotettavana, ristiriidattomana ja eri kirjojensa välisenä yhteensopivuutena todistaa olevansa Jumalan sana.
Ateisti uskoo valheeseen ja tulee siksi viettämään ikuisuutensa helvetissä, johon myös Saatana ja muut langenneet enkelit eli demonit joutuvat.
[/quote]
Raamattu on perseestä, kuten uskonnot ja jumalat muutenkin.
Täten pilkkaan niitä kaikkia mahdollisimman loukkaavasti. Hihhuli huu!
"Itse en voisi ajatella elämääni mielekkäänä jos ajattelisin olevani vain eläin."
Uskon kyllä tämän ja siksi onkin hyvä, että olet saanut uskoteltua itsellesi muuta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:49"]Ateismin mukaan tämä on meidän ainoa elämä, tämän jälkeen ei tule mitään, joten kannattaa nauttia nyt. [/quote] Ateismi ei väitä mitään tuollaista. Kuten jo totesin, ateismi ottaa kantaa vain persoonallisten jumalien olemassaoloon. Ei mihinkään muuhun. Ateisti voi ihan hyvin uskoa sielunvaellukseen tai muuhun reinkarnaatioon.
[/quote]
Täällä ateisti. Minun ateismini on tietoa siitä, ettei mitään yliluonnollista ole. Siis sielu, reinkarnaatio ja kaikki muut sellaiset jutut ovat täyttä huuhaata.
Mutta siis joo, ateismilla ei ole mitään erityistä ihmiskäsitystä. Ateismi väittää yleensäkin hyvin vähän mistään.
Luuleekohan joku ihan tosissaan olevansa tuhannen vuoden päästä hengissä jossain taivaassa. Vai meinaako kuolla siellä sitten jossain välissä? Voi vittu HALOO !
Kun Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua. Siinä ateismi pähkinänkuoressa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:32"]Ateismin ihmiskäsitys ei anna mitään arvoa ihmiselle. Kristillisessä opissa ihminen nähdään Jumalan kuvana joka on luotu mieheksi ja naiseksi. Ateismin mukaan ihmiset ovat pelkästään homo sapiens lajin koiras- ja naarasapinoita. Itse en voisi ajatella elämääni mielekkäänä jos ajattelisin olevani vain eläin.
[/quote] Eläinten aliarvostus ja halveksuminen ja ihmisen ylentäminen on teidän hihhuleiden juttu. Siinä se ero, ateismi ottaa kantaa vain jumaliin, mutta tottahan toki moni kokee tieteellisen käsityksen toimivaksi, moni tosin kokee ylpeyttä siitä että on nuori, suuriaivoinen kädellinen eikä häpeä sitä koska on "vaan elukka ja silleen".
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:21"]Kun Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua. Siinä ateismi pähkinänkuoressa.
[/quote]
Paitsi jos välittää muistakin kuin itsestään ja suurin osa välittää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:21"]Kun Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua. Siinä ateismi pähkinänkuoressa.
[/quote]
Nimenomaan ei näin. Vaan ihminen on itse vastuussa valinnoistaan, teoistaan ja niiden seurauksista yhteisössään. Tämä johtaa nähdäkseni usein korkeampaan moraalin tasoon, kuin ulkoa ohjattu, uskonnollinen moraali.
Raamattu on ihmisten kirjoittama.
Kuka on päättänyt mitkä evankeljumit otetaan mukaan ja mitä ei?
Missä on Marian ja vaikkapa Juudaksen evankeljumit?
Raamattuun on otettu mukaan vain käsitteitä ja " moraalisia saarnoja" jotka mukailevat sen ajan oppeja ja uskomuksia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:42"]Tämä virheellinen käsitys lienee syy siihen, miksi monet uskovaiset tuntuvat ajattelevan, että vain heillä itsellään on moraali. Ateistit toki ajattelevat ihmisen olevan pohjimmiltaan eläimiä, mutta muista lajeista ihmisen erottaa korkeampi älykkyys. Tästä älykkyydestä seuraa vastuu. Minulla ei myöskään ole koskaan ollut sellaista tunnetta, ettei elämälläni olisi "tarkoitusta" - päinvastoin on huojentavaa, kun voi itse päättää, mikä on oman elämän tarkoitus ja mihin elämänsä käyttää sen sijaan, että määräsi jonkun muun asettamia ihanteita.
[/quote]
Kiva selitys mutta tulkitset aivan liikaa. Ateismi ei edellytä mitään käsitystä ihmisen tai elämän alkuperästä. Ateisteja on ollut jo ennen Darwinia, heitä on olöut jo ennen ajanlaskun alkua. Ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä että ihmiseltä puuttuu jumalusko.
Maailmassa on tuhansia jopa miljoonia jumaluuksia. Ateismi ei usko yhteenkään, juutalainen ja muslimi uskovat yhteen luterilaiset kolmeen ja oerodoksit ja katolilaiset rukoilevat pyhimyksiä ja neitsyt Mariaa, joka on ikuinen neitsyt vaikka raamatun muksan synnytti Jeesukselle sekä siskoja ett veljijä. Tarkkaa lukumäärää raamatussa ei kerrota. Vatikaanissa jeesuksen äitiä kunnioitetaan nykyään enemmän kuin raamatun sanaa ja ovat kiitettävästi pyrkineet osoittamaan että tässä kohtaa jumalan sanelemaa pyhää kirjaa on virhe.
Itselläni on ainakin holistinen ihmiskäsitys.
Ateismi itseasiassa arvottaa ihmiselämän arvokkaammaksi kuin uskonnot. Ateismin mukaan tämä on meidän ainoa elämä, tämän jälkeen ei tule mitään, joten kannattaa nauttia nyt.
Uskovaisten mielestähän tällä täällä ololla ei ole mitään merkitystä, luonto voidaan tuhota ja eläimiä kohdella miten vaan, koska tämän maailman asioilla ei ole mitään väliä ja kaikki luonnossa on tarkoitettu vain ihmisen tuhlattavaksi. Maailmanloppu tulee pian, joten mitä väliä millään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:49"]Ateismin mukaan tämä on meidän ainoa elämä, tämän jälkeen ei tule mitään, joten kannattaa nauttia nyt.
[/quote]
Ateismi ei väitä mitään tuollaista. Kuten jo totesin, ateismi ottaa kantaa vain persoonallisten jumalien olemassaoloon. Ei mihinkään muuhun. Ateisti voi ihan hyvin uskoa sielunvaellukseen tai muuhun reinkarnaatioon.
Mä olen eri mieltä tuosta että "Ateismin ihmiskäsitys ei anna mitään arvoa ihmiselle.", itsekin olen uskovainen. Itse asiassa ei-uskovilla on joskus hyvinkin humaanit arvot!
Noin muuten usko kyllä muuttaa ihmiskäsitystä, koska henkisen ja fyysisen ulottuvuuden lisäksi tulee vielä se sielullinen. Ihminen on luotu olemaan yhteydessä Jumalaan ja elämään Hänen tahtonsa mukaan. Jumalan tahto on samalla myös meidän ihmisten parasta. Jumalahan on rakkaus ja haluaisi jokaisen meistä elävän yhteydessä kanssaan Jeesuksen kautta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:53"]
Ateismi ei kannata siksi että kaikki todistusaineisto tukee luomista eikä sattumalta taphtunutta alkuräjähdystä ja evoluutiota.
Raamattu historiallisesti luotettavana, ristiriidattomana ja eri kirjojensa välisenä yhteensopivuutena todistaa olevansa Jumalan sana.
Ateisti uskoo valheeseen ja tulee siksi viettämään ikuisuutensa helvetissä, johon myös Saatana ja muut langenneet enkelit eli demonit joutuvat.
[/quote]
Lääkkeet
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:32"]
[/quote]
Ihminen kuuluu animaliaan ja vielä hominidae lahkoon. Et sinä kyllä kasvikaan ole.
[/quote]
Enpä tiedä, AP:n järjenjuoksu ainakin vaikuttaa olevan vihanneksen tasolla
Ateismissa ei ole ihmiskäsitystä. Teismi-ateismi ottaa kantaa vain jumalauskoon, ei mihinkään muuhun. Jokainen teisti on samalla ateisti. Myös aloittaja on ateisti, ellei sitten sattumalta usko kaikkiin mahdollisiin persoonallisiin jumaliin.